Minne kirkkoon kuulumattomat haudataan?
Kommentit (51)
Hautausmaalle. Menot saa jokainen päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaalla on oma alue noille.
Ei kaikilla hautausmailla ole. Sinne vaan muiden sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin ei ainakaan ole mitään omia alueita. Ihan tavallisille hautausmaille sinne, minne omaiset haluavat.
Ihan hautausmaalle. Seurakunnan velvollisuus haudata oman alueen vainajat vaikkei olisi srk:n jäsen. Millaisin menoin? Mahdollisimman paljon vainajan tahtoa tai mahdollista tahtoa kunnioittaen. Ei papin siunausta välttämättä.
vain kirkon maille saa suomen kaltaisessa monopolikommarimaassa haudata, kaikki yksityiset hautausbisnekset on kielletty.... ei ole alalla kilpailua.,..
Niin tietenkin että kirkkoon kuulumattomasta maksetaan enemmän kuin kirkkoon kuuluvista joka vuosi.
Ja joka vuosi nostetaan tuota maksua. Sikamaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä meillä päin ainakaan ole. Vierekkäin haudataan niin kirkkoon kuuluvia kuin kuulumattomiakin.
Vierailija kirjoitti:
vain kirkon maille saa suomen kaltaisessa monopolikommarimaassa haudata, kaikki yksityiset hautausbisnekset on kielletty.... ei ole alalla kilpailua.,..
Niin tietenkin että kirkkoon kuulumattomasta maksetaan enemmän kuin kirkkoon kuuluvista joka vuosi.Ja joka vuosi nostetaan tuota maksua. Sikamaista.
Mitä maksua?
Tässäpä muuten yksi ongelma mikä tulee, jos kirkko erotetaan valtiosta. Tietysti jos kunta vuokraa noita tontteja kirkolle, niin voi sopimuksessa varmaankin velvoittaa, että sinne pitää sitten huolia kaikki haudattavaksi.
Mitenhän muuten esim. muslimit, hautaako hekin vainajansa kristillisen kirkon maille Suomessa?
Kirkolla on monopoli hautausasioissa, joten samaa maata käytetään. Omaiset saavat valita itse vapaista paikoista haluamansa. Myös kappelit ovat yleensä kirkon, mutta Helsingistä löytyy tunnukseton kappeli myös. Menot voi valita itse. Itse tilasin vapaa-ajattelijoiden liitosta puhujan.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä muuten yksi ongelma mikä tulee, jos kirkko erotetaan valtiosta. Tietysti jos kunta vuokraa noita tontteja kirkolle, niin voi sopimuksessa varmaankin velvoittaa, että sinne pitää sitten huolia kaikki haudattavaksi.
Mitenhän muuten esim. muslimit, hautaako hekin vainajansa kristillisen kirkon maille Suomessa?
Hautauslaki määrittää yhdenvertaisen kohtelun. Sama maa sama hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tietenkin että kirkkoon kuulumattomasta maksetaan enemmän kuin kirkkoon kuuluvista joka vuosi.Ja joka vuosi nostetaan tuota maksua. Sikamaista.
Mitä maksua?
Eihän se hautapaikka ole ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Nykyisen lain mukaan jokainen maksaa saman verran, kuului mihin uskontokuntaan tahansa tai ei mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
H
Ei muuten kirkkoon kuulumattoman hautaus maksa enempää kuin kirkkoon kuuluvan, siis mikäli mitään kirkollista siunaustilaisuutta ei pidetä. Hautapaikka maksaa täsmälleen yhtä paljon kirkkoon kuuluvalle ja kuulumattomalle.
Mulla on ainakin hautapaikka, vaikka en kuulu kirkkoon, sukuhaudassa on vielä paikkoja. Haluaisin kyllä tuhkani aikanaan muistolehtoon, jonka olen ilmaissut äidilleni ja veljelleni. Saa nähdä, kuinka kauan tässä vielä tallustellaan, syöpä etenee hiljalleen.
Kuka suunnittelee omia hautajaisiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä maksua?
Eihän se hautapaikka ole ilmainen.
Ihan sama maksu se on kirkkoon kuuluvillekin. Sotaveteraanit haudataan ilman hautapaikkamaksua.
Vierailija kirjoitti:
Kuka suunnittelee omia hautajaisiaan?
Aika rationaalista jos on tappava sairaus. Oma mieheni esim tilasi hautajaisiinsa stand up koomikon.
Meillä on sukuhauta, olen sen "haltija" virallisesti. Se on kerran maksettu eikä muita kuluja ole. Viimeksi sinne on haudattu vuonna 1997, eikä se silloin mitään maksanut. Hautakiven uudistaminen kyllä, mutta se on eri asia.