Mitä tehdä kun tuntuu että lapsi esittää kipeää?
3v poikani sanoo, että hänellä on polvi kipeä eikä pysty kävelemään. Tämä alkoi jännästi maanantaina ensimmäisenä päiväkotipäivänä (viime viikko oltiin tutustumassa). Lääkärissä on käytetty eikä mitään vaivaa ole löydetty. Lapsi ei arista jalkaansa mitenkään, mutta ei suostu millään kävelemään ja on todella sinnikäs siinä, ihan itku pääsee kun yritämme saada häntä kävelemään. Lapsi pystyy kuitenkin konttaamaan sekä "kävelemään" kyykyssä ja polvillaan :) Eli ei tunnu kovin kipeä olevan.
Ongelma on se, että toki haluaisin uskoa suloista pikku poikaani enkä haluaisi olla se kamala äiti, joka ei usko että lapsi on oikeasti kipeä! (Minua ei uskottu kun aloin teininä kärsimään migreenistä.) Mutta silti, en usko. Ja se tuntuu kamalalta, varsinkin kun alkaa jo oma pinna kiristyä tässä.
Kuinka te suhtaudutte tällaiseen? En ole suoraan väittänyt lapselle että hän huijaisi, mutta olen lempeästi yrittänyt sanoa että jalka on varmaan ihan terve kun lääkärikin sanoi niin, ja koitetaanpas nyt kävellä. Olemme yrittäneet lahjoa lasta jopa karkilla ja pyöräretkellä että hän suostuisi kävelemään! Poika on joko TODELLA päättäväinen tai sitten oikeasti kipeä.
Kommentit (42)
Mun kaveri ei tykänny mistään esim. Koulusta ja halusi esittää kipeää niin sen vanhemmat ja opettaja oli yhdessä sopinut että kouluun on tulossa tänään sun lempi tubettaja ja saa tuoda karkkia ja saa jotain fani tavaroita. Sit se luuli et se on totta ja sano että mä en oo kipee. Sits se meni iloisena kouluun ja opettaja ottaa sen mun kaverin ja ja mun kaverin vanhemmat juttelulle eli se tubettaja, karkkki ja fani tavarat oli ihan pötypuhetta
Itse en alkaisi vähättelemään kipua tai pelottelemaan. En edes tajua, miten ehdotus saa niin paljon peukkuja. Sano lapselle vain, että "voi kurjaa kun sun jalka on kipeä" ja sitten vain annat kontata. Jos lapsi sanoo, että haluaa sinun kantavan häntä, niin luultavasti juuri pelottaa päiväkodin aloitus. Itse vain veisin lapsen sinne ja sanoisin, että "päiväkodintädit huolehtivat sinusta, vaikka jalkasi onkin kipeä, toivottavasti se paranee pian".
Jos jalkakipu ei häviä ekan päiväkotiviikon jälkeen, veisin lapsen uudestaan lääkärille.