Lapsenlasta kiusattiin eskarissa
Kyllä pistää vihaksi ja harmittaa pienen kurjasti alkanut eskari. Uskomatonta, että 6vuotiaat räkii kasvoille ja lyö. Mihin tää maailma on menossa?
Kommentit (9)
Maailma on aina ollut samanlainen,
väkivalta vähenee koko ajan,
koska siitä puhutaan avoimesti ja sitä paheksutaan.
Vielä 100 vuotta sitten lapsi voitiin rauhassa hakata päivittäin mustelmille, mutta isoäitiä ei kiinnostanut, eikä silloisia varhaiskasvattajia.
Vaihtakaa hoitopaikkaa tai hoitakaa lapsi kotona.
Esikoulu ei ole pakollista suoriytaa tarhassa, sen voi hoitaa kotonakin.
Oliko minkä värinen lapsi kyseessä? Entä kiusaajat?
Johtaakohan tämä siihen, että lapselle on itse asiassa pakko opettaa itsepuolustusta, kun kukaan aikuisista ei puolusta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko minkä värinen lapsi kyseessä? Entä kiusaajat?
Onko värillä välillä? Ei ketään saa kiusata. T:Ap
Vierailija kirjoitti:
Johtaakohan tämä siihen, että lapselle on itse asiassa pakko opettaa itsepuolustusta, kun kukaan aikuisista ei puolusta.
Samaa mietin. Opetan pienelle itsepuolustusta. T:Ap
Lapsi on siis ihan vaalea, kuten kieroon kasvatetut kiusaajatkin. T:Ap
Moni kaveri, jolla on poikia, on sanonut kehoittaneensa poikaa lyömään takaisin vielä kovempaa. Näin tekevät, koska on kuulemma pakko. Koulu ei pysty lopettamaan kiusaamista keskustelemalla, joten lapsilla on opittava pitämään itse puolensa. Yhden kaverin poikaa kiusattiin tosi pahasti ja koulu vain halusi jutella ja jutella. Kiusaaminen loppui, kun äiti käski poikaa antamaan samalla mitalla takaisin. Poika rökitti kiusaajansa ja kiusaaminen loppui siihen paikkaan.
Tietysti eskarissa luulisi vielä opettajien pystyvän seuraamaan tilannetta ja puuttumaan siihen. Itse kyllä toivoisin, että mulle sanottais suoraan, jos oma lapseni kiusaisi. Vaikka hän on pohjimmiltaan kiltti, niin voin kuvitella että vahvatahtoisena sopivassa tilanteessa voisi mennä liian pitkälle ymmärtämättömyyttään. Vanhempana vaikea puuttua asioihin, jos ei tiedä niistä.
Minunkin lapseni eskari alkoi ikävissä tunnelmissa. Käsiksi ei oltu käyty, mutta mm. lällätelty ja käsketty takaisin tarhaan (syntynyt vuoden lopussa ja pienempi/lapsellisempi kuin nämä kiusaajat). Lapsi oli tästä shokissa sillä ei ole koskaan kokenut kiusatuksi joutumista. Tarhassa oli hyvä henki. Täytyy nyt jotenkin vahvistaa itsetuntoa.
Tuotahan tuo ilmeisesti nykyään on ja entistä vaikeampi eskarissa tai koulussa puuttua kun kiusaajan vanhemmat ilmoittavat että heidän lapsensa ei ole tehnyt mitään ja nostavat metelin kun heidän lapsi on otettu silmätikuksi. Opettavat lapselle että kiusaaminen on jatkossakin oikein.