Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriä/hoitsua paikalla? Endokrinologia

Vierailija
15.08.2017 |

Eli, verensokeritasoni oli 8.6, normaalisti sen kuuluisi olla alle 7. Minulla ei ole diagnosoitu diabetesta. Tämän lisäksi kalium-arvoni oli 2.7, sen kuuluisi olla yli 3.5. Minut laitettiin tippaan, ja annettiin kaliumia suonensisäisesti. Tämän lisäksi minulla on PCO ja olen kamppaillut aknen kanssa, johon syön roaccutania jo toista kertaa. Olen 23v, hoikka, urheilen ja minulla on terveelliset elintavat.
Diagnoosi on auki, olen huomenna soittamassa lääkärille. Onko tämä diabetes, vai voivatko arvot olla poikkeuksellisen korkeat näin kertalleen? Yli vuosi sitten verensokeriarvoni ovat olleet täysin normaalit, 4 luokkaa. Olen nyt googletellut endokrinologisia sairauksia, mm. lisämunuaissairauksia, cushingin tautia(paha akne, PCO ja kuukautishäiriöt) ja hyperaldosteronismia, koska olen hypokondriaan taipuvainen. Onko liioiteltua pyytää lääkäriä testaamaan mm. luonnollisesti verensokeri, elektrolyytit, mutta myös sukupuolihormoneja, kortisoni ja tuo aldosteroni.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko ollut syömättä vaaditun ajan ennen sokerin ottoa? Kaliumin puute taitaa johtua siitä, että elimistön suolot ja suolat liian matalat? Eli ei ole syöty kunnolla?

En tiedä, mutta olin pitkään Nutrilett-kuurilla, niin haluttiin ottaa nimenomaan tuo kalium, joka oli normaali.

Vierailija
22/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ruokavalio sulla on? Syötkö oikeasti säännöllisesti, terveellisesti ja riittävästi? Oletko ollut joskus kausittain syömättä? Syötkö paljon herkkuja? Juotko energiajuomia/mehuja/limuja paljon? Onko sulla koskaan elämän aikana ollut syömishäiriötä, minkäänlaista? Saatko tarpeeksi oikeita, hyviä rasvoja? Ethän vain syö kaikkea rasvattomana tai lähes? Noudatatko jotain dieettiä?

Voiko olla, että olet rasittanut itseäsi liikaa urheilemalla?

Ruokavalio on perusterveellinen, hieman niukan puoleinen ja syön melko epäsäännöllisesti. En ole ollut kausittain syömättä. Herkkuja syön vähän. Energiajuomia/mehuja/limuja juon niukasti. Yhteen aikaan pari vuotta sitten pyrin laskemaan kalorit todella tarkasti, söin superterveellisesti ja niukasti. Rasvansaannin luulisin olevan suht normaalia, periaatteessa olen kaikkiruokainen, en välttele rasvaa/käytä kevyttuotteita juurikaan. Tuohon aikaan urheilin n. 4 krt/vko, en noudattanut dieettiä. En muista olinko syönyt/enkö ollut ennen tuota arvoa. AP

Eli siis oot syönyt liian vähän kaiken kaikkiaan. Luulen, että sulla on erilaisia puutoksia ja epätasapainoja elimistössä, minkä takia hormonisi, aineenvaihduntasi ja sokeriaineenvaihduntasi on nyt mennyt sekaisin. Jos et saa apua lääkäriltäsi, niin hankkiudu funktionaaliselle lääkärille tai funktionaaliselle ravitsemusterapeutille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä, että verensokeritasosi oli 8,6? Normaali paastosokeriarvo on 4-6, normaali aterian jälkeinen sokeri on alle 8. Jos taas on mitattu 2 kk sokeritasapainoa kuvastava HBa1c arvo 54 mmol joka vastaa keskiasrvosokeria 8.6, on arvo diabeettinen. Diagnoosi kuitenkin vaatii, että myös sokerirasituksessa todetaan diabetes, tai että paastosokeri on yli 7.

Vierailija
24/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sillä, että verensokeritasosi oli 8,6? Normaali paastosokeriarvo on 4-6, normaali aterian jälkeinen sokeri on alle 8. Jos taas on mitattu 2 kk sokeritasapainoa kuvastava HBa1c arvo 54 mmol joka vastaa keskiasrvosokeria 8.6, on arvo diabeettinen. Diagnoosi kuitenkin vaatii, että myös sokerirasituksessa todetaan diabetes, tai että paastosokeri on yli 7.

Eli verensokeri oli 8.6, kun se mitattiin. HBa1c-arvoa ei ole mitattu. Miten on mahdollista, että verensokerini kohoaa yhtäkkiä näin? Se on siis vain kerran mitattu, en muista olinko syönyt vai enkö ollut. Tuohon on pakko saada lisätutkimuksia ja hormonimäärityksiä mm. lisämunuaisten osalta. Ei verensokeriarvoni voi vuodessa nousta diabeettiseksi, lisäksi minulla on akne. AP

Vierailija
25/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli verensokeri oli 8.6, kun se mitattiin. HBa1c-arvoa ei ole mitattu. Miten on mahdollista, että verensokerini kohoaa yhtäkkiä näin? Se on siis vain kerran mitattu, en muista olinko syönyt vai enkö ollut. Tuohon on pakko saada lisätutkimuksia ja hormonimäärityksiä mm. lisämunuaisten osalta. Ei verensokeriarvoni voi vuodessa nousta diabeettiseksi, lisäksi minulla on akne. AP

Ei siinä hormonimäärityksiä tarvita. Sokerirasituskoe riittää. Stressitilanteissa verensokeri voi nousta.

Vierailija
26/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako mennä terveyskeskukseen vai suoraan endokrinologille yksityiselle, vai kuka/mikä taho tämän diagnoosin tekee? Tekeekö sen terv.keskuslääkäri, vai lähettääkö hän sairaalan poliklinikalle?

Vierailija
27/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita nyt sillä miksi nuo kokeet otettiin. On ihan eri asia onko nuo tulokset oksentelevan, pyörtyilevän, ripuloivan ja matalapaineisen ihmisen arvoja vai keskivartalolihavan verenpainepotilaan arvoja.

Kaliumin takia kysyisin ensimmäiseksi, oletko syönyt viime päivinä lakritsia tai salmiakkia.

Työkseni näitä välillä selvittelen.

Vierailija
28/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai onko käyttämissäsi lisäravinteissa, erikoisteessä tai muissa "terveysjuomissa" jotain (luontaisesti) diureettista ainetta mukana? Jotkut niistä voivat aiheuttaa liiallista kaliumin erittymistä virtsaan. Ja kuten joku aiemmin kirjoitti, oksentelun / ripulin jälkeen voi olla sama tilanne: hypokalemiaa.

Jos tuo veren sokeri on mitattu syönnin tai sokeripitoisen juomisen jälkeen (mikä hyvinkin todennäköistä, koska et muista mitään käskyä 12 h paastosta), se on ihan ok. Äkkiä se on selvitetty.

Vierailija
29/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita nyt sillä miksi nuo kokeet otettiin. On ihan eri asia onko nuo tulokset oksentelevan, pyörtyilevän, ripuloivan ja matalapaineisen ihmisen arvoja vai keskivartalolihavan verenpainepotilaan arvoja.

Kaliumin takia kysyisin ensimmäiseksi, oletko syönyt viime päivinä lakritsia tai salmiakkia.

Työkseni näitä välillä selvittelen.

Ap, kertoi olevansa hoikka ja urheilullinen. Eikös laku ja salmiakki vain tilapäisesti NOSTA kaliumia, eikä mikään tilapäinen syöminen suinkaan laske?? 

Mitä oikein selvittelet työksesi?? hehe!

Vierailija
30/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutanin hyvin harvinaisena haittavaikutuksena tosiaan mainitaan diabetes.

Vierailija
31/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kertoi olevansa hoikka ja urheilullinen. Eikös laku ja salmiakki vain tilapäisesti NOSTA kaliumia, eikä mikään tilapäinen syöminen suinkaan laske?? 

!

Ei, vaan ahkera lakritsin syönti nimenomaan laskee kaliumia.

Vierailija
32/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehettelijä voisi edes googlettaa vaikkapa hakusanoilla lakritsi ja kalium niin löytyisi jo aika paljon tietoa mustien makeisten sisältämän glykyrretiinihapoksi muuttuvan glykyrritsiinin kortisoliaineenvaihdunnan muokkauksesta. Osalla ihmisistä jo pieni määrä voi vaikuttaa viikkoja.

Itse asiassa ensimmäinen asia minkä tarkistaisin on uusi kalium-mittaus. Laboratorio- tai näytteenottotekniikkaan liittyvä virhe on nimittäin aika tavallinen yksittäisen oudon arvon syy ja sen takia on turha lähteä mittaviin endokrinologisiin selvittelyihin.

Hoikkakin (bmi alle 25) voi olla keskivartalolihava, varsinkin alkoholin suurkuluttajissa näitä näkee. Tikkujalat ja -kädet, vaatteet päällä hoikan näköinen mutta keskivartalo on pullea. Alkoholikin on yksi tavallisia hypokalemian syitä. Ei niin että ap:n kohdalla ensimmäiseksi epäilisin mutta kysynpähän aina kaikilta senkin.

Vierailija
33/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli arvot otettiin, koska oksensin. Olen roaccutan-kuurilla. Minulla ei ole diabeteksen oireita mielestäni. Keskivartalolihavuutta ei ole, BMI on 19.72. En käytä diureetteja, tai mitään "outoja" terveysjuomia. Lisäravinteena syön kollageenitabletteja ja joskus kalanmaksaöljyä. 

Vierailija
34/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä syö lakritsia tai salmiakkia. 

Vierailija
35/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tilanne oli se, että oksensin pari kertaa ja pyörryin, verenpaineeni oli matala ja pulssi 49.

Vierailija
36/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sulla oli vatsatauti ja oksentelu aiheutti hypokalemian. Akuuttitilanteissa sokeri voi olla koholla. Kannattaa siis kontrolloida kalium ja paastosokeri, jos normaalit niin ei mitään jatkoselvittelyitä tarvita

Vierailija
37/37 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos paljon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä