Siskon ällistelevä perhe tulee kylään, tarvitsen voimaa
Argh. Taas on se aika kesästä, kun sisko, sen mies ja kolme teiniä tulevat meille viikonloppukylään. Käyvät muutaman kerran vuodessa. Otsasuonessa tykyttää jo nyt.
Siskon perheellä on sellainen tapa, että kovasti kaikki ihmetyttää ja hämmästyttää ja ällistyttää. Meillä kyläilessään ääneen ihmettelevät koko ajan "onpa teillä erikoiset verhot, no jopas on, enpä ole tällaista ikinä maistanut, no onpa erikoisen näköinen, kukin tietysti laittaa tyylillään juu..." ja kun lähdetään kaupungille, niin ihan ääneen ja toisiaan vilkuillen kommentoivat "kylläpä sitä on paljon ihmisiä täällä, kuinka sitä osaa täällä ollenkaan liikkua, ai että sitä on kaiken värisiä ihmisiä, no kylläpä on erikoinen tukka tuolla, ai että kuule on paljon tatuointeja, on kyllä erikoista..." Hämmästeltävää riittää ja näitä muistellaan vielä jälkikäteenkin.
Olen yrittänyt monena vuonna ehdottaa, että kun tulevat käymään, niin keksittäisiin jotakin tekemistä - siis että mentäisiin vaikka katsomaan joku näyttely, museoon tms. Mutta ei. Heidän käsityksensä kaupunkilomasta on se, että mennään ostoskeskukseen, jossa kierrellään kauppoja tuntikausia! Oikeasti, viimeksi meillä käydessään oltiin kuusi tuntia (!) ostoskeskuksessa, eivätkä edes osta mitään, jonkun yhden t-paidan tuntikausien kauppojen kiertelyn jälkeen. Hauskinta on, että he eivät tule mistään Peräpöytyältä Bronxiin, vaan ihan parin sadan kilometrin päässä olevasta suomalaisesta pikkukaupungista hiukan suurempaan suomalaiseen kaupunkiin.
Auttakaa mua. Mitä minä voisin tällaisille ihmisille keksiä tekemistä, millä saisin tuon raivostuttavan ällistelyn (joka usein on vähän sellaista kateudensekaista mun elämän arvostelua, että no onpa erikoista...) loppumaan ja kuinka itse jaksan kolme päivää näiden seurassa!
Kommentit (56)
Onko siskon perhe maalta? Heille käynti kaupungissa ja kaupungin ostarilla käynti on ihan oikeasti jotain täysin erilaista kuin arki ja sen vuoksi hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tehdä hämmästelystä itsellesi peli - kirjoita paperille mitä he mielestäsi tulevat hämmästelemään. Ota paperista kuva ja jaa kavereille vaikka whatsapp-ryhmässä. Rastitaan sitä mukaa "bingoja", kun niitä tulee. Tilannetta päivität kuvallisena kavereille. Saat vertaistukea ja naurut eikä potuta niin paljon.
Painoin tälle yläpeukun ja sillä yhdellä klikkauksella yläpeukut menivät kahdestatoista kahteenkymmeneen!
Siis ajattelitko että sun peukku vastaa vahingossa seitsemää peukkua vai mitäs äimistelet?
Hahha:DD Itellä yksi kaveri, joka on käyttää superlatiiveja koko ajan eikä maailmassa mitään huonoa (olen tekemisissä henkilön kanssa koska kaksi muuta hyvää kaveria on tämä kaveri, muuten ei kiitos). Hänellä perus aurinkoinen päivä on yhtä kuin "tänään on kyllä ihanin päivä ikinä!", minun kissat = "maailman söpöimmät kissat, en kestä!", hänelle lainataan kampa = "sä oot kyllä ihanin!", kerroin kun äitini poimii iäkkäälle naapurilleen 2l mustikoita = "äites on ihan paras!". Lista on loputon. Siinä kyllästyy ihmisen persoonaan aika nopeasti on kaikki on paras ja ihanin. Olkoon vaikka super positiivinen ihminen, mutta silti!
Vierailija kirjoitti:
ihmettelevät koko ajan "onpa teillä erikoiset verhot, no jopas on, enpä ole tällaista ikinä maistanut, no onpa erikoisen näköinen, kukin tietysti laittaa tyylillään juu..."
Kyllä hieman minäkin hämmästelisin, jos verhonriekaletta ruoaksi laitetaan... Mutta kukin tyylillään juu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appeni on vienyt tän seuraavalle tasolle. Hän demonstroi "lupsakkaa savolaista" mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että KOVALLA äänellä huasteloo ratikkakuskille, kaupan kassalle ja ylipäätään ihmisille, joilla on jono ja aikataulu. Loputtomiin jankkaa jotain omia juttujaan. Ja sitten loppuaika paheksutaan sitä, miten "helssinkiläiset on aina niin hätääsiä".
Argh.
En tiedä miksi, mutta tapasi ilmaista asia aiheutti sen että nauran täällä vatsa kipeänä....
Kiitos Sinulle tässä päivän rentouttavimmista nauruista. Hah hah heh hehhahhhhhhah....aaahhh.
Kiitos. 😂
Kirjoitan työkseni. Ehkä se auttaa.
Jep, viette ostoskeskukseen ja sovitte milloin haette heidät pois. Kerrot että sinä pääset sinne joka päivä niin ei sun kannata sinne lähteä aikaa kuluttamaan. Se oli ohjelma nro 1. Ohjelma nro 2 menette puistoon/metsään ja kierrätte luonto/kuntopolun. Sano että samalla saadaan vaihtaa kuulumiset kun täällä on niin rauhallista. Ts. ei ole maahanmuuttajia eikä muita ulkomaan eläviä.
Ohjelma nro 3 menette leffaan sanot että siellä pyörii nyt se kotimainen Miami että olisi kiva katsoa se sakiltaan ja keskustella sen jälkeen nähdystä.
Ennen lähtöä teette yhdessä salaatin ja valmistelette iltaruuan jonka siten vaan napautatte päälle kun sieltä leffasta tulette.
Valmistaudu eli tee etukäteen kysymyksiä. Jokaiseen ihmettelyyn iske kysymyksellä ja katso ihmettelyt vähenevät. Tyyliin ai mites paljon teillä on ulkolaisia..näittekö lomareissullanne tummia vai näettekö nyt ihan ekaa kertaa... mitkäs verhot teillä sitten on, ihanko vaan sivuverhot..no nehän on helppo ommella vai oletko käyttänyt sitä liimaavaa nauhaa?? Tätä rataa...mikä on teidän suosikkiruoka iltasella? Ettekö te sitten perheenä harrasta mitään sillain yhdessä? Mitä ettekö käy uimahallissa, onhan teillä uimahalli??
En minäkään jaksa siskojani. Molemmat ovat itserakkaita energiasyöppöjä. Yritänkin nähdä heitä mahdollisimman harvoin, koska oma hyvä olo on kultaakin kalliimpaa. Jouduimme lapsena kilpailemaan vanhempien rakkaudesta eikä heistä koskaan tullut läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tehdä hämmästelystä itsellesi peli - kirjoita paperille mitä he mielestäsi tulevat hämmästelemään. Ota paperista kuva ja jaa kavereille vaikka whatsapp-ryhmässä. Rastitaan sitä mukaa "bingoja", kun niitä tulee. Tilannetta päivität kuvallisena kavereille. Saat vertaistukea ja naurut eikä potuta niin paljon.
Painoin tälle yläpeukun ja sillä yhdellä klikkauksella yläpeukut menivät kahdestatoista kahteenkymmeneen!
Tarkoittaa sitä, että seitsemän muuta lukijaa on painanut yläpeukkua siinä välissä, kun sinä olet ladannut sivun ja sitten luettuasi kommentteja painanut oman peukkusi. Eli peukutustilanne vain päivittyy ajantasaiseksi.
Tässä ohjelmanumeroehdotus: Maalaa yhden huoneen seinä valkoiseksi. Aseta pitkä penkki huoneeseen. Aseta vieraat penkille. Siinä saavat sitten pari tuntia istua ja hämmästellä maalin kuivumista.
Joka kerta, kun jotain ihmettelevät teidän kotona, pidät siitä kunnon luennon, jossa selität asian. Tyyliin Ostin nämä verhot Sokokselta viime jouluksi. Olivat juuri tullutta talvivalikoimaa. Kangas on 57% sitä 13% tätä ja 30% aitoa silkkiä. Ja tämä kuvio on tekstiilitaiteilija Kirsti Kankaisen suunnittelema .... jne. Jatkat vaan vaikka yrittävät jo vaihtaa aihetta. Sanot, että kun otit tämän asian esille, selitän tämän loppuun. Yhden vierailukerran kun luennoit ummet ja lammet, eivät enää tule.
Jep, mäkin kannatan nopeita vastaiskuja eli vastakysymysten sarjaa jokaista kysymystä/hämmästelyä kohden. Näin kyselijävieraat EHKÄ hoksaavat pikkuhiljaa oman toimintansa hölmöyden.
Juuri tuo ällistely on niin saatanan ärsyttävää. Kertoo ihmisen yksinkertaisuudesta. Minä ainakin pidän ääneen ällistelijöitä hieman tyhmemmän sorttisina.
Kai voit siskollesi sanoa suoraan jos joku asia sinua noin jurppii!
Jos ihmettelee verhojasi ym niin kysy suoraan että vittuileeko siskosi vai mikä mättää. Ja jos tarjoilut on ihmeellisiä niin sano suoraan että ei tarvitse syödä jos ei kelpaa. Turha sitä on taas vuotta padota niitä tunteita sisälle ja etukäteen jo ennen vierailua ressaantua.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta, kun jotain ihmettelevät teidän kotona, pidät siitä kunnon luennon, jossa selität asian. Tyyliin Ostin nämä verhot Sokokselta viime jouluksi. Olivat juuri tullutta talvivalikoimaa. Kangas on 57% sitä 13% tätä ja 30% aitoa silkkiä. Ja tämä kuvio on tekstiilitaiteilija Kirsti Kankaisen suunnittelema .... jne. Jatkat vaan vaikka yrittävät jo vaihtaa aihetta. Sanot, että kun otit tämän asian esille, selitän tämän loppuun. Yhden vierailukerran kun luennoit ummet ja lammet, eivät enää tule.
Mä tein vähän samaa seurustelun alkuvaiheessa kun mies vaikutti hieman mustasukkaiselta jostain menemisistä. En kertonutkaan yliolkaisesti käyneeni jossain tms vaan papatin menemään tylsää, erittäin tarkkaa tarinaa kaikkine pienine yksityiskohtineen siitä miten menin, minne, mitä tapahtui, näkyi, jne. Parin kerran jälkeen mustasukkaisuus haihtui ilmaan eikä halunnut enää tietää mitään ;D
Mun appivanhemmat on yhdistelmä vähän näitä kaikkia. Heidän takiaan ei tarvi ikinä keittää kahvia tai laittaa tarjottavia. Jos laittaa kaikkea on aina liikaa, samalla kuitenkin epäillään että ei osata tehdä mitään keittiössä, eli anopilla on aina jotain kotonaleivittua mukana, mikä on toisaalta tosi kiva koska anoppi on hyvä leipuri.
Keskustelua ei käydä, istuvat hiljaa ja vastaavat kyllä tai ei. Yleensä katsotaan hetki telkkaria ja lähtevät kotiinsa.
Miten tyhmä ihminen oikein on, jos ajattelee, ettei asiat olisi eri lailla Helsingissä kuin Persjärvellä? Eikö tämä ole itsestäänselvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kestä... anteeksi....
Verhojen yms ihmettelijöille sanoisin ihan ystävällisesti että "Älkää viitsikö. Ei ne noin ihmeelliset ole".
Vierailija kirjoitti:
Vastaavassa tilanteessa minä tarvitsen voimia loputtoman kursailun kestämiseen. En tiedä, ovatko varsinaissuomalaiset erityisen kovia kursailemaan, mutta kyseisen porukan kanssa tulee tutuksi lause "Ei meirän takki". Heirän takki ei keitetä kahvia, lämmitetä saunaa, avata telkkaria, ei mitään. Heille olisi turha ehdottaa lähtemistä kaupungille tai ostarille, sillä ei meirän takki kummiska tartte lähte.
He eivät halua aiheuttaa lisävaivaa. Mielellään kyllä juovat kahvia tai menevät saunaan tai katsovat telkkua, mutta vain jos isäntäväki itse haluaa niin tehdä. He haluavat kunnioittaa isäntäväen tahtoa. Heille pitää sanoa "ajattelin hörpätä kupin kahvia, otatteko tekin" tai "lämmitetään sauna kahdeksan aikaan, sopiiko teillekin" tai "oletteko katsoneet sitäjasitä sarjaa, minä olen katsonut, se tulee tänään taas".
Juntteja.
Pitääkö heidät kutsua - vieläpä yökylään - kun ette aidosti viihdy yhdessä?