Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siskon ällistelevä perhe tulee kylään, tarvitsen voimaa

Vierailija
15.08.2017 |

Argh. Taas on se aika kesästä, kun sisko, sen mies ja kolme teiniä tulevat meille viikonloppukylään. Käyvät muutaman kerran vuodessa. Otsasuonessa tykyttää jo nyt.

Siskon perheellä on sellainen tapa, että kovasti kaikki ihmetyttää ja hämmästyttää ja ällistyttää. Meillä kyläilessään ääneen ihmettelevät koko ajan "onpa teillä erikoiset verhot, no jopas on, enpä ole tällaista ikinä maistanut, no onpa erikoisen näköinen, kukin tietysti laittaa tyylillään juu..." ja kun lähdetään kaupungille, niin ihan ääneen ja toisiaan vilkuillen kommentoivat "kylläpä sitä on paljon ihmisiä täällä, kuinka sitä osaa täällä ollenkaan liikkua, ai että sitä on kaiken värisiä ihmisiä, no kylläpä on erikoinen tukka tuolla, ai että kuule on paljon tatuointeja, on kyllä erikoista..." Hämmästeltävää riittää ja näitä muistellaan vielä jälkikäteenkin.

Olen yrittänyt monena vuonna ehdottaa, että kun tulevat käymään, niin keksittäisiin jotakin tekemistä - siis että mentäisiin vaikka katsomaan joku näyttely, museoon tms. Mutta ei. Heidän käsityksensä kaupunkilomasta on se, että mennään ostoskeskukseen, jossa kierrellään kauppoja tuntikausia! Oikeasti, viimeksi meillä käydessään oltiin kuusi tuntia (!) ostoskeskuksessa, eivätkä edes osta mitään, jonkun yhden t-paidan tuntikausien kauppojen kiertelyn jälkeen. Hauskinta on, että he eivät tule mistään Peräpöytyältä Bronxiin, vaan ihan parin sadan kilometrin päässä olevasta suomalaisesta pikkukaupungista hiukan suurempaan suomalaiseen kaupunkiin.

Auttakaa mua. Mitä minä voisin tällaisille ihmisille keksiä tekemistä, millä saisin tuon raivostuttavan ällistelyn (joka usein on vähän sellaista kateudensekaista mun elämän arvostelua, että no onpa erikoista...) loppumaan ja kuinka itse jaksan kolme päivää näiden seurassa!

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh! Itse olen ällistelijä ja tarkoitan sen kyllä vain hyvällä. Varsinkin vähän tuntemattomammassa seurassa (eli jos keskustelu ei pulppua luonnostaan) ällistelen paljon. Toivon että se aiheuttaa kuulijassa just kivan olon ja hän voi alkaa selittää sitten tästä. Jos minulle alkaisi kertomaan noista verhoista tuollain, kun aiemmin joku ehdotti, materiaalista ja kaikesta, olisin vaan innostunut ja puhuisin sitten niistä verhoista hänen kanssaan.

Tietenkin liika on liikaa, mutta oletko varma, ettei siskollasi ole vähän sellainen olo, että hän ei ole niiiin lämpimästi tervetullut, ja hän ällistelyllä yrittää kertoa, että sinun luonasi on hänestä hienoa ja kiva kun saivat tulla kylään.

Vierailija
42/56 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa 38 vuotta (pääkaupungissa) oli Suomessa lomalla. Olimme Helsingissä ja sitten pari vuorokautta Tallinnassa. Joka paikassa hän jäi juttelemaan ihmisten/henkilökunnan kanssa. Kertoi elämän tarinansa. Sitten tämä : ai teillä on tällaista, syötte tällaista,asutte näin. Ei meillä Amerikassa. Molemmissa maissa Viro/Suomi kyseli ravintoloissa miksi teillä on niin pienet vesilasit?

Meillä Amerikassa on isot lasit ja jäitä jne. Olin todella onnellinen kun pääsin eroon. Onneksi ei käy joka vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appeni on vienyt tän seuraavalle tasolle. Hän demonstroi "lupsakkaa savolaista" mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että KOVALLA äänellä huasteloo ratikkakuskille, kaupan kassalle ja ylipäätään ihmisille, joilla on jono ja aikataulu. Loputtomiin jankkaa jotain omia juttujaan. Ja sitten loppuaika paheksutaan sitä, miten "helssinkiläiset on aina niin hätääsiä".

Argh.

😂. Hei, tämähän on ihana☺.

Vierailija
44/56 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot uutiset ensin: et pysty muuttamaan toisten käytöstä

Ja hyvät: pystyt muuttamaan onaa käytöstäsi/suhtautumistasi

Vaihtoehtojahan on monia miten lähtee avaamaan juttua. Sitähän voi olla ihan rehellinenkin hetkessä, ja ällistelyn tapahtuessa kysyä, että mitä tuolla tarkoitat tai vaan kertoa, että tyhjänpäiväinen erilaisuuden jatkuva ihmettely on jos ei loukkaavaa niin ainakin huonoa käytöstä.

Mutta ymmärrän, nihkeä tilanne. Itse oon vaan tullut siihen tulokseen viimeinkin, että jos joku asia mua oikeesti mietityttää ja häiritsee, niin sanon asiasta ja katson jatkon. Jos ei nihkeet kommentit lopu niin radikaaleimmissa tapauksissa oon vaan katkaissu yhteydenpidon ja oikeesti astetta kevyempänä jatkanu elämääni.

Vierailija
45/56 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siskon perhe maalta? Heille käynti kaupungissa ja kaupungin ostarilla käynti on ihan oikeasti jotain täysin erilaista kuin arki ja sen vuoksi hienoa.

Haloo, ei nykypäivän maalaiset ole missään torpassa asuvia heinäkenkiä, jotka kaupunkiin pääsee kerran eläessään! Asun itse maalla, pienessä kylässä, ja meillä on täällä kuule ihan internetit, älypuhelimet, kirjastolaitokset sun muut pleikkarit. Lähin isompi ostoskeskus on kaupungissa 20 km päässä, jotta ei sekään nyt niin kauhean erikoinen paikka ole, viikonloppuisin käydään ja oikein sushia siellä syödään. Ulkomailla ollaan tummahipiäisiä ihmisiä käyty ihmettelemässä moneen kertaan.

Oikeesti, aloittajan sisko perheineen on vaan vähän pöllö pällistelijä ja katsanto maailmasta hyvin kapea. Sellaisia löytyy yhtä lailla maalta ja kaupungeista.

Vierailija
46/56 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta ja toivotan tsemppiä! Omat vanhemmat taas huomenna tulossa maalta kaupunkiin kylään. Nyt ei kyllä istuskella parvekkeella kuten viimeksi nimittäin he eivät ymmärrä sitä, että yläpuolella, alapuolella sekä ehkä sivuillakin saattaa istuskella muitakin naapureita keitä ei varmasti todellakaan kiinnosta kuunnella heidän juttujaan. Viimeksi molemmat puhui niin kovaa, että hävetti eikä yhtään hiljentäneet vaikka itse puhuin hiljaa lähes kuiskien. Jutut kuitenkin oli niin henkilökohtaisiakin. Lisäksi isäni tuli parvekkeelle alushoususillaan. Näkyy vastapäiseen taloon. Argh. Maalla omalla pihallaan saavat olla ihan vapaasti vaikka alasti ja huutaa mutta Helsingissä parvekkeella ei.

Vierailija
47/56 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you ap.

Siskon mies perheineen käy tasaisin väliajoin maalta meillä ja joka kerta ne samat päivittelyt.

Kuinka kukaan haluaa asua Helsingissä, saati ostaa kerrostaloasunnon siihen hintaan kun samalla rahalla saisi kolme omakotitaloa heidän rakkaasta kotipitäjästä. Ja muutaman hehtaarin maata kaupan päälle.

Kuinka kukaan haluaa kulkea bussilla ja autollakkin on ihan perseestä mennä koska ruuhkat.

Ja maahanmuuttajat jaksaa yllättää aina.

Ravintolatoiveena Hesburger tai Rax. Muut on iha liia eksoottista.

Viime kerraalla pohtivat meidän kaksivuotiaan tyttären tulevaisuutta, millaiseksi mahtaa kasvaa tälläisessä ympäristössä.

Vierailija
48/56 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta parit maalaisserkut tänä kesänä houstanneena en voi olla ihmettelemättä tätä intoa ostoskeskuksiin ja shoppailuun. Tulevat siis isompaan kaupunkiin ja AINOA asia, mikä heitä tuntuu kiinnostavan, on kaupoissa kiertely! Voivat koko päivän tai vaikka kaksikin kulkea jossain ostoskeskuksessa, jossa on tismalleen samat lindexitpentikithenkkamaukat kuin oman kotikaupungin ostoskeskuksessa. Mikään kesätapahtuma, taidenäyttely, museokierros... Ei kiinnosta. Haluavat katsomaan Turun Gina Tricotia, joka ilmeisesti on täysin erilainen kuin se Sonkajärven Gina Tricot. En kestä!

Vierailija
49/56 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä siellä mukana pyörit????

Vierailija
50/56 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Sonkajärvellä ole Gina Tricottia vaan superhypersale🥴

Vierailija
51/56 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en meinaa jaksaa sukulaisperheen ällisteleviä lapsia, vaikka lapsiin ei pitäisi ärsyyntyä. Ovat alakouluikäisiä. Ykkösaiheet joka kerta meillä käydessä on se, että meillä ei ole vessoissa suihkuja (siis sellaista kunnon suihkua, koska meillä on kylppäri ja pesuhuone erikseen. Sitä jaksetaan joka kerta ällistellä, miten hassua se on. Toinen ihmettelyn kestoaihe on hajut ja tuoksut. Sohva haisee oudolta, vessassa on kumma haju, ruoka tuoksuu oudolta, pihalla on kumma haju, jopa ihan kaupasta ostettu juuri avattu limsapullo, kun siitä kaadetaan lasiin, sekin haisee oudolta ja on erilaista kuin kotona.

Vierailija
52/56 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyttävä aloitus.

Vierailija
53/56 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui jaksaminen juoppoon veljeeni, joten sanoin, että tänä kesänä ei tapaaminen onnistu. Omassa kodissaan ei tarvitse katsella ahdistavia ihmisiä, vaikka kuinka olisivat sukulaisia.

Vierailija
54/56 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi nyt jo yli parikymppinen ystävän tytär. Hän tykkää kovasti käydä meillä "kaupunkilomalla" ja on juuri tuollainen ällistelijä ja ihmettelijä kuin joku ylempänä kuvasi sukulaislapsiaan. Meillä on aika tavallinen koti ja pukeudun tavallisesti, mutta kaikki ihmetyttää tätä nuorta naista: Onpa oudon makuista ruokaa en ikinä ole tämmöistä maistanut, teillä on niin tosi erikoinen järjestys tuolla yläkerrassa, voi että sulla on erikoiset korvakorut / lenkkarit / paitakin niin värikäs ja voi että mä en oo koskaan nähnyt tuollaista tauluakaan Onpa tosi persoonallinen...

Tiedän, ettei tyttö pahalla tarkoita, päin vastoin hyvin ihailevasti ällistelee kaikkea, mutta väistämättä käy mielessä, että missä tynnyrissä sitä on oikein pidetty ja onko ihan kaikki muumit kanootissa, kun aivan tavalliset asiat niin hirveästi hämmästyttää...

Vierailija
55/56 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile tehdä hämmästelystä itsellesi peli - kirjoita paperille mitä he mielestäsi tulevat hämmästelemään. Ota paperista kuva ja jaa kavereille vaikka whatsapp-ryhmässä. Rastitaan sitä mukaa "bingoja", kun niitä tulee. Tilannetta päivität kuvallisena kavereille. Saat vertaistukea ja naurut eikä potuta niin paljon.

Tämä on hyvä. Pelastan meidät usein tuolla tavoin. Viimeksi sain taas kommenttia, miten olen ihanan aurinkoinen ja perheeni myös. No, en ilennyt sanoa, että laskimme mm. "että sellasta", "onpa erikoista" ja "AHAA!" sanontojen määrää.

Maksoimme noista itsellemme perhekassaan aina euron ja käytämme rahan mihin haluamme. Samoin vitutusmaksu kuuluu tähän juttuun. Eli satasen viikonloppu.

On siis lupa tuhlata hyvällä omalla tunnolla. Päälle herkkuviikonloppu huilaten ja huomaammekin jo kohta odottavamme seuraavaa vierailua hymyillen.

Vierailija
56/56 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta parit maalaisserkut tänä kesänä houstanneena en voi olla ihmettelemättä tätä intoa ostoskeskuksiin ja shoppailuun. Tulevat siis isompaan kaupunkiin ja AINOA asia, mikä heitä tuntuu kiinnostavan, on kaupoissa kiertely! Voivat koko päivän tai vaikka kaksikin kulkea jossain ostoskeskuksessa, jossa on tismalleen samat lindexitpentikithenkkamaukat kuin oman kotikaupungin ostoskeskuksessa. Mikään kesätapahtuma, taidenäyttely, museokierros... Ei kiinnosta. Haluavat katsomaan Turun Gina Tricotia, joka ilmeisesti on täysin erilainen kuin se Sonkajärven Gina Tricot. En kestä!

Ei kai sun tarvitse mennä mukana?