Onko työntekijällä muka velvollisuus päivystää, että soitetaan töihin?
Olin sunnuntaina vapaalla, ja huomasin, että töistä oli soitettu aamulla joskus seitsemän aikaan. Enpä soittanut takaisin, koska ajattelin, että en halua vapaa-ajalla ajatellakaan työasioita. Tänään töihin mennessäni sain kuitenkin sellaisen räpätyksen aiheesta, että. Olisivat kuulemma soittaneet töihin, koska olisikin kuulemma tarvittu lisää porukkaa.
Nyt minulle ollaan vihaisia siitä, että en tullut töihin, vaikka olisi muka pitänyt. Siis ihan todellako minun olisi kuulunut perua vapaapäiväni, skipata kaikki suunnitelmat oman perheen kanssa ja mukisematta kipittää töihin? Käytännössä ei kyllä olisi ollut mahdollistakaan, koska olin kahden nuorimman lapsen kanssa yksin koko viikonlopun.
Itse olen kyllä eri mieltä. En tietääkseni ole sitoutunut sellaiseen työhön, että voidaan samana aamuna soittaa ja vaatia tulemaan töihin. Tuolla systeemillähän ei koskaan voisi suunnitella yhtään mitään omia juttuja. Koska aina voi joku soittaa, että hei, tulepa töihin. Sellaisestahan pitäisi saada jotain päivystyspalkkaakin.
Kommentit (65)
Kuule jos kaikki työyhteisössä ovat sopeutuneet kyseiseen toimintatapaan ja se on heille ok, niin minkäs teet?
Vierailija kirjoitti:
Joustaa voi silloin jos haluaa joustaa, ei milloinkaan muulloin.
Ja meillä ainakin ongelmana on se, että työnantaja vaatii loputtomasti joustoa alaisiltaan, mutta työnantaja itse on taas niin vankkumaton ettei jousta oikein missään. Toisinaan työnantaja toimii jopa niin, että rankaisee joustamisesta esim. tulee vapaapäivänä töihin niin se vapaapäivä siirretään yksittäiseksi vapaaksi jonnekkin keskelle viikkoa, vaikka alunperin olisi ollut viikonloppu tms. Työnantaja ajattelee vain itseään, aina ja joka asiassa. Silloin työntekijät eivät halua joustaa, tietenkään, tai tietenkin aina joku joustaa, mutta se on sen häpeä, jos ei halua omista oikeuksistaan pitää kiinni.
Tämä on se ongelma omassakin työpaikassa. Aikaisemmin joustoa tapahtui molemmilta. Jäin välillä tarpeen vaatiessa ylitöihin ja paikkasin sairastuneita, koska tiesin, että voin jonain aamuna sitten tulla myöhemmin tai lähteä aiemmin halutessani. Myös ylikiireiset päivät jaksoi, kun välillä oli myös löysempää. No, nyt työnantaja on vienyt työajasta kaiken jouston ja työntekijöitä on vähennetty niin, että aina on liian kiire. Silti odotetaan, että työntekijä joustaa kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuule jos kaikki työyhteisössä ovat sopeutuneet kyseiseen toimintatapaan ja se on heille ok, niin minkäs teet?
Ai minkäs teet?
Olet eri mieltä? Ei kai työpaikka enää mikään lastentarha ole, missä on pakko tykätä vaaleanpunaisesta, koska kaikki kaveritkin tykkää.
Sun pitäisi kysyä työyhteisön uudelta jäseneltä, että miten hän on sopeutunut.
Numero 44, kyllä se ikävä kyllä on juuri niin.
"Ei kukaan itseään kunnioittava anna haukkua itseään siitä" no otanko ilmastointiteippiä ja tukin suun?
... vai millä kuvittelet, että pystyn estää?
Ei varmaan ole mitään velvollisuutta päivystää, mutta itse kyllä lähden töihin jos vaan pystyn ja se on mahdollista. Tosin olen sinkku ja opiskelija, nyt näin kesällä siis olen ollut ihan vapaasti käytettävissä melkein milloin vaan.
Välillä tullut yölläkin pomolta soittoa että pääsetkö huomenna? Jos olen päässyt niin olen mennyt, jos olen ollut vaikka juhlimassa ja tukevasti humalassa ja tiedän etten aamulla ole työkunnossa niin sitten olen vaan sanonut että ei tälläkertaa onnistu. En näe mitään ongelmaa tässä kyseisessä toiminnassa.
Eikö työvuorot pidä olla esillä viikko tai pari ennen niiden alkamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä oletan, että työntekijät tarvittaessa joustaa esim. ylitöissä. Kun heidän leipänsä tulee siitä, että firmalla menee hyvin ja työt tulee hoidettua. Vastaavasti annan paljon siimaa. Joskus annan ylimääräisen palkallisen lomapäivän, jos on oltu ahkeria ja bisnes luistaa. Tai joskus tilissä heitän 100-300 Euroa ylimääräistä "hyvän työntekijän" -lisää, kun firman tilanne on hyvä ja on painettu kovasti töitä. Töistä toki tulee sovittu palkka ja ylityökorvaukset pennilleen, että se lisäraha on ihan aito bonus. Esimerkiksi kesäkuussa painettiin kuin elukat töitä ja työntekijät sai isot tilit ja vielä 300 Euroa bonusta kiitokseksi. Tää on kuitenkin pienipalkkainen ala, jossa tuntipalkat on 12-15 Euron välillä, joten 300 Euroakin muutama kerta vuodessa tuntuu.
Vaihtuvuus on nolla ja työntekijät tuntuu viihtyvän. Palkan saa tehdystä työstä, ei notkumisesta x tuntia työpaikalla. Jos aamulla annetaan työparille keikka ja siihen arvioitu aika normaalilla työtahdilla on 8 tuntia, niin saavat itse säveltää, miten sen tekevät. Useimmiten rehkivät hiki valuen ilman taukoa sen 4 tuntia ja lähteävät kotiin. Palkka tulee silti kahdeksasta tunnista. Joskus tekevät oma-aloitteisesti pidemmän päivän torstaina sen takia, että saavat perään perjantain vapaaksi.
Yrityksellä menee hyvin, koska työntekijät on erittäin vastuuntuntoisia, suorastaan yrittäjähenkisiä.
Pointti onkin siinä, että jousto on molemminpuolista. Silloin on motivaatiota painaa töitä kun tietää, että itse voi joskus vastaavasti hiljaisempana aikana hoidella vaikka jonkun oman asian tms. Kaikki työnantajat vaan ei ymmärrä tätä. Varallaolosta on aina sovittava.
Näinpä juuri ja joustoa on myös se, että työnantajakin ymmärtää, että työntekijä ei voi aina olla joustamassa. Joskus ihmisen elämässä on sellaisia hetkiä jolloin ei voi joustaa vaikka kuinka haluaisi. Rehti työnantaja ei silloin vedä hernettä nenään vaan hoitaa asian toisella tavalla. Mun mielestä se kun ei enää ole joustoa, jos työnantaja olettaa, että työntekijä on aina joustamassa ja menee vaikka millaiselle kierteelle työnantajan käskystä. Ikävä kyllä tuon edellisen yrittäjän tekstistä tuli vähän sellainen fiba, että olettaa työntekijöidensa olevan aina valmiina joustamaan ja tulemaan töihin. Koska hän on kiva ja maksaa ekstaa. Minusta se eksta on ihan normia jos kerran työntekijätkin tekee ekstaa ja joustaa. Aina se jousto ei ole mahdollista ja se on ihan ok. Ihmisillä on muutakin elämää kuin työ, silloinkin kun työnantaja on kiva ja reilu.
Vierailija kirjoitti:
Ai että joustaa pitäisi silloin, kun yrittäjä tarvitsee sitä joustoa?
Mitä jos ei oikeasti voi?
Ainakin näin perheellisenä omat opiskelut ja lasten päivähoitoajat määrittää aika hyvin sen, miten voi joustaa, ja miten ei.
Käyn töissä itseni ja perheeni taloudellisen tilanteen vuoksi, en minkään sen jalomman syyn. Siksi minua ei suoraan sanoen kiinnosta lojaliteetit ja muut, mistä täälläkin puhutaan.
Totta kai kaikilla on joskus esteitä.
Mutta tiedätkö, monet niistäkin, jotka käyvät työssä saadakseen rahaa, suhtautuvat silti vastuullisesti työhönsä ja haluavat tehdä hommansa hyvin. Sitä sanotaan itsekunnioitukseksu.
Joissain paikoissa siihen kuuluu myös joustavuus - työtä tehdään kun sitä on. Toki asianmukaisella korvauksella.
Jos sulle maksetaan päivystämisestä niin pitää, jos ei makseta niin ei pidä. Työntekijällä ei ole mikään velvollisuus vastata vapaa-ajalla puhelimeen, saati että tarvisi tulla listan mukaisena vapaapäivänä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole velvollisuutta, paitsi niillä jolla on kokonaistyöajan puitteissa sovittu asiasta tai muuten sovittu ns. hälytysrahasta. Tsekkaapa työehtosopparisi, löytynee liittosi sivuilta.
Ei hälyytysraha velvoita vastaamaan puhelimeen tai tulemaan töihin. Siitä pitää sopia erikseen ja maksaa korvausta päivystämisestä. Hälytysrahan saa jos tulee vapaa-ajalla vapaaehtoisesti töihin, mitäään velvollisuutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Katso oma työsopimus. Jos siinä ei mainita varallaoloa, ei sun tarvi mennä vapaalla töihin. Joissakin työpaikoissa on näin, mutta se lukee siinä sopimuksessa ja siitä maksetaan korvaus ( varallaolo/hälyvalmius /päivystys ).
Toki olisi ollut kohteliasta soittaa ja ilmoittaa, että et pääse lasten takia.
Se on ihan sama mitä työsopimuksessa lukee varallaolosta tai päivystyksestä, mutta jos siitä ei ole maksuriviä tilinauhassa, niin silloin ei ole mitään velvollisuutta mihinkään suuntaan.
Hernesoppa kirjoitti:
Eri aloilla on erilaisia sopimuksia.
Meillä useinkin soitellaan töihin ja on työhönkutsu tekstaritkin käytössä.
Näitä lisätöitä ei tarvitse ottaa vastaan.
Pomolla ilmeisesti oikeus herneisiin.
Pomolla ei ole mitään oikeutta hermostua jos poruukka ei ole vapaa-ajalla tavoitettavissa tai ei halua tehdä ylimääräisiä vuoroja.
Helvetin hyvä juttu että tämä alkaa toimia myös näin päin, että työnantaja on se joka kusee kintuilleen kun tarjoaa nollatuntisopimuksia tai kymmenen tunnin sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että joustaa pitäisi silloin, kun yrittäjä tarvitsee sitä joustoa?
Mitä jos ei oikeasti voi?
Ainakin näin perheellisenä omat opiskelut ja lasten päivähoitoajat määrittää aika hyvin sen, miten voi joustaa, ja miten ei.
Käyn töissä itseni ja perheeni taloudellisen tilanteen vuoksi, en minkään sen jalomman syyn. Siksi minua ei suoraan sanoen kiinnosta lojaliteetit ja muut, mistä täälläkin puhutaan.
Totta kai kaikilla on joskus esteitä.
Mutta tiedätkö, monet niistäkin, jotka käyvät työssä saadakseen rahaa, suhtautuvat silti vastuullisesti työhönsä ja haluavat tehdä hommansa hyvin. Sitä sanotaan itsekunnioitukseksu.Joissain paikoissa siihen kuuluu myös joustavuus - työtä tehdään kun sitä on. Toki asianmukaisella korvauksella.
Joustavuus on eri asia kuin se että räyhätään jos ei ole saatu kiinni vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työvuorot pidä olla esillä viikko tai pari ennen niiden alkamista?
Listä on annettava viikkoa ennen sen alkamista, eikä sitä saa muuttaa kuin erittäin painavasta syystä. Osa-aiakaisille saa tarjota lisävuoroja, mutta mikään pakkohan niihin ei ole suostua.
Joskus se perkeleen luuri unohtui vanhempien luokse. Niin eikös ollut tullut sillävälin puhelua työnantajalta. Että en ollut saatavilla tarvittaessa. Ja siis palkkaa en luurin mukanaoitämisestä saa. Se ei sopimuksen mukaan ole olennainen osa työtäni. Varmaan 10 puhelua kaikkiaan. Sairasta!