Onko työntekijällä muka velvollisuus päivystää, että soitetaan töihin?
Olin sunnuntaina vapaalla, ja huomasin, että töistä oli soitettu aamulla joskus seitsemän aikaan. Enpä soittanut takaisin, koska ajattelin, että en halua vapaa-ajalla ajatellakaan työasioita. Tänään töihin mennessäni sain kuitenkin sellaisen räpätyksen aiheesta, että. Olisivat kuulemma soittaneet töihin, koska olisikin kuulemma tarvittu lisää porukkaa.
Nyt minulle ollaan vihaisia siitä, että en tullut töihin, vaikka olisi muka pitänyt. Siis ihan todellako minun olisi kuulunut perua vapaapäiväni, skipata kaikki suunnitelmat oman perheen kanssa ja mukisematta kipittää töihin? Käytännössä ei kyllä olisi ollut mahdollistakaan, koska olin kahden nuorimman lapsen kanssa yksin koko viikonlopun.
Itse olen kyllä eri mieltä. En tietääkseni ole sitoutunut sellaiseen työhön, että voidaan samana aamuna soittaa ja vaatia tulemaan töihin. Tuolla systeemillähän ei koskaan voisi suunnitella yhtään mitään omia juttuja. Koska aina voi joku soittaa, että hei, tulepa töihin. Sellaisestahan pitäisi saada jotain päivystyspalkkaakin.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä oletan, että työntekijät tarvittaessa joustaa esim. ylitöissä. Kun heidän leipänsä tulee siitä, että firmalla menee hyvin ja työt tulee hoidettua. Vastaavasti annan paljon siimaa. Joskus annan ylimääräisen palkallisen lomapäivän, jos on oltu ahkeria ja bisnes luistaa. Tai joskus tilissä heitän 100-300 Euroa ylimääräistä "hyvän työntekijän" -lisää, kun firman tilanne on hyvä ja on painettu kovasti töitä. Töistä toki tulee sovittu palkka ja ylityökorvaukset pennilleen, että se lisäraha on ihan aito bonus. Esimerkiksi kesäkuussa painettiin kuin elukat töitä ja työntekijät sai isot tilit ja vielä 300 Euroa bonusta kiitokseksi. Tää on kuitenkin pienipalkkainen ala, jossa tuntipalkat on 12-15 Euron välillä, joten 300 Euroakin muutama kerta vuodessa tuntuu.
Vaihtuvuus on nolla ja työntekijät tuntuu viihtyvän. Palkan saa tehdystä työstä, ei notkumisesta x tuntia työpaikalla. Jos aamulla annetaan työparille keikka ja siihen arvioitu aika normaalilla työtahdilla on 8 tuntia, niin saavat itse säveltää, miten sen tekevät. Useimmiten rehkivät hiki valuen ilman taukoa sen 4 tuntia ja lähteävät kotiin. Palkka tulee silti kahdeksasta tunnista. Joskus tekevät oma-aloitteisesti pidemmän päivän torstaina sen takia, että saavat perään perjantain vapaaksi.
Yrityksellä menee hyvin, koska työntekijät on erittäin vastuuntuntoisia, suorastaan yrittäjähenkisiä.
Mikä yritys? Haluan sulle töihin!
Vaikka olisi varallaolosopimuskin, ei sekään tarkoita sitä, et 24/7 pitäisi päivystää. Varallaolovuorotkin sovitaan etukäteen ja siitä saadaan korvaus. Itse toimin kunnan puolella esimiehenä ja alaiseni olettivat, että olen aina tavoitettavissa. Minulla ei ole kokonaistyöaikaa enkä todellakaan ole aina käytettävissä. En myöskään halua, että alaiseni tekevät työtä vapaa-ajalla ja olen siitä tarkka. Teemme työtä haastavissa tilanteissa olevien ihmisten kanssa ja itsensä saa tosi helposti palamaan loppuun, jos ei pidä huolta itsestään.
Tarkista sopimuksesi, mutta yleisesti ottaen sinun ei tarvitse vastata puheluun.
Itse tein aikoinaan aulavartijan hommaa eri respoissa. Pian oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että iltasemla soittivat ja sanoivat että kohde on vaihtunut. Kuulemma työnantajalla on direktio-oikeus ja jos työnantaja niin määrää noin mut voidaan lähettää hornantuuttiin. Noh, lopulta en vastannut enää vapaa-ajallani puhelimeen (vain työajalla työluuriin) ja päivittäiset vuorojenvaihdotkin onnekseni loppuivat.
Jos siitä maksetaan, niin kyllä pitää.
Kai sinä mainitsit töissä, että sinulle ei oltu merkitty päivystystä, joten et tietenkään ollut valmistautunut tulemaan töihin.
Ei ole vaikea arvata, että kyse oli varmaan hoitoalasta.
Ota selvää, mikä on siinä työpaikassa varallaolo- tai päivystyskorvaus. Sitä ei nimittäin tehdä ilmaiseksi!
Meillä on viikonloppuna päivystysvuoroja. Tästä tulee palkkaa hieman. Mieluiten olisin suoraan töissä, rankkaa kyttääminen pienellä korvauksella. Kotona ei tohdi oikein mitään aloittaa. Välillä soitellaan viikollakin töihin vapaalta. Minua harvemmin, mutta tietävät mihin vuoroihin pääsen helposti. Meillä hyvä ilmapiiri. Tehdään työtä yhteisesti. Esimies on sellainen joka pyrkii järjestämään vapaaksi sovitut menot aina kaikille.
Ainakin joskus nuo kotipäivystykset piti olla työvuorolistassa ihan normaalisti ja niistä sai puolta palkkaa. Sitte jos häly kävi niin se palkkakin sitte pompsahti, olisikohan ollu niin että siihen sai sitten sen normaalin palkan päälle. Ja tietenkin ne hälyt oli yleensä just yöllä, viikonloppuna ja täyden työviikon päälle, niin yleensä jos hälypuhelin soi niin tiesi saaneensa viikon loman.
Tuo oli siis siitä että oli työnantajan päivystyspuhelin mukana ja siihen täytyi vastata ja singahtaa sitte samantien jonnekin päin maakuntaa. Ei nyt sentään saunaa tarvinnu keskeyttää, mutta kyllä siinä odotettiin että toimitaan reippaasti.
Ei todellakaan tarvitse vastata, työnantajalle voi vinkata, että "näinkö on? Minäpä soitan ja kysäisen liiton lakimieheltä, että pitääkö minun vastata töistä tuleviin puheluihin vapaa-aikanani ja onko minun pakko suostua töihin vapaapäivältä vaikken haluaisi". Voin lyödä vetoa että loppuu työnantajan mussutukset siihen.
Mullekkin on tuota yritetty, mutta totesin vain topakasti, että en vastaa piste, mulla ei ole mitään velvollisuutta vastata töistä tuleviin puheluihin vapaa-aikanani, eikä edes esimieskään päivystä puhelintaan, vaikka hän saa isompaa palkkaa juuri siksi, että on velvollinen vastaamaan puhelimeen myös vapaalla ollessaan.
Ihan vinkkinä, jos työnantaja painostaa töihin ja et kehtaa kieltäytyä perustelematta, niin aina auttaa jos sanoo, että tuli juotua pari siideriä just tai voi vaikka sanoa että olet 200km päässä työpaikasta ja sinulla ei ole autoa käytössä tms. muuta mihin työnantaja ei voi oikein sanoa mitään ;)
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä oletan, että työntekijät tarvittaessa joustaa esim. ylitöissä. Kun heidän leipänsä tulee siitä, että firmalla menee hyvin ja työt tulee hoidettua. Vastaavasti annan paljon siimaa. Joskus annan ylimääräisen palkallisen lomapäivän, jos on oltu ahkeria ja bisnes luistaa. Tai joskus tilissä heitän 100-300 Euroa ylimääräistä "hyvän työntekijän" -lisää, kun firman tilanne on hyvä ja on painettu kovasti töitä. Töistä toki tulee sovittu palkka ja ylityökorvaukset pennilleen, että se lisäraha on ihan aito bonus. Esimerkiksi kesäkuussa painettiin kuin elukat töitä ja työntekijät sai isot tilit ja vielä 300 Euroa bonusta kiitokseksi. Tää on kuitenkin pienipalkkainen ala, jossa tuntipalkat on 12-15 Euron välillä, joten 300 Euroakin muutama kerta vuodessa tuntuu.
Vaihtuvuus on nolla ja työntekijät tuntuu viihtyvän. Palkan saa tehdystä työstä, ei notkumisesta x tuntia työpaikalla. Jos aamulla annetaan työparille keikka ja siihen arvioitu aika normaalilla työtahdilla on 8 tuntia, niin saavat itse säveltää, miten sen tekevät. Useimmiten rehkivät hiki valuen ilman taukoa sen 4 tuntia ja lähteävät kotiin. Palkka tulee silti kahdeksasta tunnista. Joskus tekevät oma-aloitteisesti pidemmän päivän torstaina sen takia, että saavat perään perjantain vapaaksi.
Yrityksellä menee hyvin, koska työntekijät on erittäin vastuuntuntoisia, suorastaan yrittäjähenkisiä.
Pointti onkin siinä, että jousto on molemminpuolista. Silloin on motivaatiota painaa töitä kun tietää, että itse voi joskus vastaavasti hiljaisempana aikana hoidella vaikka jonkun oman asian tms. Kaikki työnantajat vaan ei ymmärrä tätä. Varallaolosta on aina sovittava.
Ai että joustaa pitäisi silloin, kun yrittäjä tarvitsee sitä joustoa?
Mitä jos ei oikeasti voi?
Ainakin näin perheellisenä omat opiskelut ja lasten päivähoitoajat määrittää aika hyvin sen, miten voi joustaa, ja miten ei.
Käyn töissä itseni ja perheeni taloudellisen tilanteen vuoksi, en minkään sen jalomman syyn. Siksi minua ei suoraan sanoen kiinnosta lojaliteetit ja muut, mistä täälläkin puhutaan.
Meillä siivousalalla (hotellisiivous) laitetaan viestiä monesti kotiin että pääsetkö huomenna tai ylihuomenna töihin. Sanon että pääsen jos maksetaan hälytyskorvaus, no niinpä etsii jonkun muun eli ulkomaalaisen joka suostuu heti.
Työvuorot pitäisi tietää viikkoa ennen mutta meillä niitä ruvetaan maanantaina katsomaan tyhjien päivien kohdalle kun vain muutama päivä on listaan laitettu töitä. Suurin osa suostuu tähän...
Vähän ohiksena, mutta asiaan liittyen. Mulla tänään vapaapäivä. Pomo soitti aamulla ja kysyi voinko lähteä töihin 10.30 avaamaan liikkeen. Toinen työntekijä ei pääse junalakon takia, pomo itse työmatkalla.
Vastasin, että en pääse. Mulla on varattuja menoja, joita vaikea perua. Tai kai perua voi, mut hankala saada uusia aikoja kun arkivapaat niin harvinaisia.
Nyt ärsyttää, kun tiedän että hankala tilanne. Omatunto kolkuttaa.
Mutta aion pitää vapaani. Uskon että pomo saa sinne jonkun. On sellainen tuuraajaporukka, jotka usein mielellään tulevat. Paitsi jos kaikki ovat junan varassa.
Joustaa voi silloin jos haluaa joustaa, ei milloinkaan muulloin.
Ja meillä ainakin ongelmana on se, että työnantaja vaatii loputtomasti joustoa alaisiltaan, mutta työnantaja itse on taas niin vankkumaton ettei jousta oikein missään. Toisinaan työnantaja toimii jopa niin, että rankaisee joustamisesta esim. tulee vapaapäivänä töihin niin se vapaapäivä siirretään yksittäiseksi vapaaksi jonnekkin keskelle viikkoa, vaikka alunperin olisi ollut viikonloppu tms. Työnantaja ajattelee vain itseään, aina ja joka asiassa. Silloin työntekijät eivät halua joustaa, tietenkään, tai tietenkin aina joku joustaa, mutta se on sen häpeä, jos ei halua omista oikeuksistaan pitää kiinni.
Ne jotka päivystävät ja joilla on velvollisuus vastata puhelimeen/lähteä töihin tietävät sen kysymättä av- palstalta.
Itse vastaan ja lähden tarvittaessa töihin, soittoja tulee kerran- pari kuussa. Vastaavasti työnantaja joustaa yhtälailla, saan lyhyelläkin varoitusajalla sumplittua vuorojani tarpeen mukaan.
Eikö yrittäjän itsensä pitäisi olla se, joka hyppää paikalle tarvittaessa?
Kyllä sulta voidaan vaatia vaikka mitä. Eikä sulle makseta päivystämisestä mitään palkkaa. Puhelin täytyy olla mukana vaikka olisit missä. Jos sulle on soitettu, etkä ole puhelimeen vastannut niin haukut saat. Ja painostetaan ottamaan se puhelin mukaan- joka paikkaan. Kyllä tuota ihan nykysuomessa tapahtuu. Sua vaan painostetaan niin kauan, että se luuri on aina mukana.
Ja siis missään työsopimuksessa ei tuosta lue mitään. Ne on itse kehiteltyjä sääntöjä.
Esim. En voi viettää viikonloppua ystävien kanssa vaikka mökillä ilman luuria. Sitä saatanan luuria on pakko pitää mukana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sulta voidaan vaatia vaikka mitä. Eikä sulle makseta päivystämisestä mitään palkkaa. Puhelin täytyy olla mukana vaikka olisit missä. Jos sulle on soitettu, etkä ole puhelimeen vastannut niin haukut saat. Ja painostetaan ottamaan se puhelin mukaan- joka paikkaan. Kyllä tuota ihan nykysuomessa tapahtuu. Sua vaan painostetaan niin kauan, että se luuri on aina mukana.
No jos puhelimen mukana pitämättömyydestä vapaalla haukut saa, niin ne on takuulla aiheettomat. Eikä kukaan itseään kunnioittava anna edes haukkua itseänsä siitä.
Siihen painostamiseen voi itsekin vaikuttaa. Sitä kun ei ole pakko kuunnella.
Palomiehillä on velvollisuus hieman korkeampi kuin muilla tulla pyynnöstä töihin. Mutta hekään eivät joudu töihin jos ovat juoneet. Vakuutukset eivät ole voimassa jos on kännissä töissä.
Tiedän että palomiehet sanovat yleensä juoneensa jos kutsu käy, koska he haluavat moisesta päivystysvelvollisuudesta korvausta.