Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3-5-vuotiaiden lasten vanhemmat! Miten rankaisette lasta tuhmuudesta?

Vierailija
14.08.2017 |

Meillä poika 3,5v ja poika 5v. Ovat aikamoisia rasavillejä välillä, joten rangaistuksiakin saa välillä jakaa. Meillä on ehdoton nollatoleranssi kiusaamisen suhteen, eli sisarusta saati muita lapsia ei kiusata. Kaikesta kiusaamisesta saa meillä "lusikkaa", eli lapsi laittaa käden pöydälle ja aikuinen kopauttaa lusikan kuperalla puolella rystysille samalla voimakkuudella kuin kopauttaisi kananmunaa rikki - ei siis todellakaan satu lapseen, mutta pelästyttää.

Toinen on kirja/telkkari/musiikkikielto, joka seuraa sotkemisesta ja metelöimisestä. Esim. nuorempi pojista oli sotkenut vahaliiduilla mummunsa vaivalla tekemän onnittelukortin, josta seurasi 2 päivää ilman kirjan lukua, telkkarin katselua ja musiikin kuuntelua. Isommalla pojalla välillä ääni meinaa nousta, eikä usko isänsä jyrähtelyjä, joten viimekädessä mennään sitten nukkumaan ilman iltasatuja ja -lauluja. Viihdekiellolla uhkaaminen jo yleensä auttaa.

Ja kolmantena meillä on "tuhman tuoli", eli eteisessä oleva senkki, jonka päälle pääsee jäähylle joka kerta kun aamu- ja/tai iltatoimet ei suju ilman venkoilua. Istumista tulee niin kauan kun lapsella on ikää, eli nuoremmalle 3 ja puoli minuuttia, isommalle 5 minuuttia. Kun on nätisti istuttu, pitää pyytää anteeksi ja sitten toimet jatkuvat. Meillä pienempi on ollut kovapäisempi, eli joutunut useammin "tuhman tuoliin", isompi jo tietää että siinä on tylsää istua hiljaa.

Millaisia rangaistuksia teidän perheessä on käytössä?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo vanhat lapset. 

Lasta ei saa ikinä lyödä, potkia jne !!  Eikä ravistella tai riuhtoa. 

Meillä oli molemmat lapset erityistapauksia, äärimmäisen kuluttavia. Nyt olen onnellinen kun ei tullut toteutettua pahimpia väkivaltaimpulsseja. 

Hengenvaarallisista tempauksista (yht' äkkiä kadulle juokseminen autojen eteen) annoin pojalle lievää tukkapöllyä joka kerta. Oli pakko. Tai sitten samoin kun poika ei millään totellut jotain hänen ymmärtämäänsä kieltoa. 

Muuten poika saatiin vieroitettua sekoiluista lievää jäähyä (1-2 min kerralla). 

Tyttö oli eri tavalla erityistapaus; häntä ei tarvinnut rangaista kuin nuhtelemalla ja selittämällä. 

Uhkausta, kiristystä ja lahjontaa on käytetty surutta. Oli pakko, muuten olisi perhe hajonnut.  

Mua itseäni hakattiin, potkittiin tms lapsena kotona ja koulussa, jopa rehtorit. Mutta 1960-70 -luvulla se oli yleisempää. 

Vierailija
42/43 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä sisälukutaito joillakin on :D Eihän ap sanonut LYÖVÄNSÄ saati HAKKAAVANSA lapsia lusikalla, vaan lusikalla kopsaistaan kerran kevyesti. Jos isku vastaa kananmunan kuoren rikkomiseen vaadittavaa iskua, on kyseessä lähinnä hipaisu, joka ei ainakaan minun mielestäni ole väkivaltaa tai satuttamista. Kokeilkaapa itse tuolla tavalla hivauttaa lusikalla rystysille - veikkaan ettei tunnu missään. Ideana tuossa taitaa olla kolauttaa lapsen ylpeyttä.

Miksi pidät nöyryyttämistä hyvänä kasvatuskeinona? Siitähän tuossa on kyse.

Siis mikä siinä lusikalla kopsaisemisessa NÖYRYYTTÄÄ?? Eikö nöyryyttäminen ole sitä, että vedetään toiselta housut nilkkoihin muiden ihmisten edessä tai kuulutetaan keskusradiossa että "Pertti on alkoholisti"?

Juurihan tuo kirjoittaja sanoo, että tarkoitus on kolauttaa lapsen ylpeyttä. Ei siis rangaista pahasta teosta vaan kolauttaa ylpeyttä. Eikö se ole nöyryyttämistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppupiiskaa ja jäähypenkki.

Rankkuina käytössä pojalle 5v ja äidille 40v.