45+ mitä ehkäisyä käytät?
Kiinnostaisi kuulla mitä muita järkeviä vaihtoehtoja on, kun kierukka tai sterilisaatio? Käyttääkö kukaan varmoja päiviä, ehkäisyvaahtoa (onko sitä enää saatavissa?). Mun pitäisi keksiä hormonikierukalle jokin vaihtoehto, mielummin ei-hormonaalinen. Vaihtoehdot tuntuu olevan vaan vähissä:/
Onko joku teistä tullut vielä raskaaksi ehkäisystä huolimatta? Ja mikä ehkäisy oli kyseessä?
Kommentit (68)
En mitään noin viiteen vuoteen, ikää 48.
Vierailija kirjoitti:
Yli 45-vuotiaat eivät tule raskaaksi.
Jotkut tulee. Syö aika tehokkaasti fiiliksiä, jos joutuu stressaamaan siitä mahdollisuudesta -oli se kuinka pieni tahansa, mutta olemassa. Mä haluan nauttia seksistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mirena. Tämä uusittiin, kun olin 45. Gyne sanoi, että munasarjani toimivat vielä normaalisti.
Toivon, että 50 v hän toteaa, että tämän voi jo unohtaa.
Mulla täsmälleen sama tilanne, paitsi että täytän ensi vuonna 50v. Mä varmaan laitan vielä uuden, en haluaisi saada kuukautisia takaisin kymmenen vuoden jälkeen. Mulle eka Mirena laitettiin kun olin 40v.
56-v. Mirena edelleen ja saa ollakin. En ole kärsinyt ollenkaan vaihdevuosioireista.
Kondomi (lopussa). Vasektomiastakin ollut puhetta. 44v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasken kätevästi kk-kierron mukaan milloin vedetään ulos ennen laukeamista, ja milloin voidaan laskea sisään.
Ja montako lasta on metodilla saatu aikaiseksi? Mikäli vastaus on 'ei yhtään' joko olet valehtelija tai miehesi on ottanut vasektomian.
Mitäs epäilyä tämä on? Minullakin on kokemusta varmoista päivistä. Harrastimme 8 vuotta tuota, että vedetään ulos ennen laukeamista. Varmimpina päivinä sai laskea sisään. Ei yhtään raskautta. Tuota ennen olimme kyllä tehneet kaksi lasta ihan tarkoituksella.
Ei seksiä toisen ihmisen kanssa. Ei tosin eläimenkään.
Mirena, joutui laittamaan (todella) runsaiden vuotojen takia , eikä sekään huisisti auttanut.
Kuukautiset on melkein kokoajan. Joskus viikko väliä ettei vuoda. Ei kiva.
Mirena, loppui kuukautisten kanssa tappeleminen ja muut vuotohäiriöt. Kystatkin helpottivat, eikä yhtään ole tarvinnut sen jälkeen hoitaa tai putsailla. Siunattu keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta nuorempi olen. Ehkäisyä ei ole ollut ainakaan 7 vuoteen. Iltatähteä silloin alettiin yrittää mutta eipä ole onnistunut.
Tsemppiä sinulle, toivottavasti teille vielä iltatähti suodaan.
Meilläkin ollaan ilman ehkäisyä. Iltatähteä alettiin yrittää jo kun olin 32 v., mutta ei ole meilläkään onnistunut. Viisi kertaa raskaana, joista kaksi lasta. Gyne arveli munasarjojani laiskoiksi. Olin raskaana 42-vuotiaana viimeksi, mutta kesken meni sekin. Siskoni on 40 v. ja odottaa jo isolla mahalla kolmatta! Olen iloinen hänen puolestaan.
Nyt on ikää 47 v. alkaa olla vaihdevuosioireita, menkkakierto on pidentynyt ja menkat runsastuneet sietämättömiksi. Side ja tamponi-yhdistelmä ei meinaa riittää. Ap haluaa hormonikierukasta eroon, kerrotko miksi? Minä taas haluaisin sellaisen. Antaako ne vielä hormonikierukkaa tämän ikäiselle? Olen kuullut että se hillitsisi tulvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta nuorempi olen. Ehkäisyä ei ole ollut ainakaan 7 vuoteen. Iltatähteä silloin alettiin yrittää mutta eipä ole onnistunut.
Tsemppiä sinulle, toivottavasti teille vielä iltatähti suodaan.
Meilläkin ollaan ilman ehkäisyä. Iltatähteä alettiin yrittää jo kun olin 32 v., mutta ei ole meilläkään onnistunut. Viisi kertaa raskaana, joista kaksi lasta. Gyne arveli munasarjojani laiskoiksi. Olin raskaana 42-vuotiaana viimeksi, mutta kesken meni sekin. Siskoni on 40 v. ja odottaa jo isolla mahalla kolmatta! Olen iloinen hänen puolestaan.
Nyt on ikää 47 v. alkaa olla vaihdevuosioireita, menkkakierto on pidentynyt ja menkat runsastuneet sietämättömiksi. Side ja tamponi-yhdistelmä ei meinaa riittää. Ap haluaa hormonikierukasta eroon, kerrotko miksi? Minä taas haluaisin sellaisen. Antaako ne vielä hormonikierukkaa tämän ikäiselle? Olen kuullut että se hillitsisi tulvaa.
Ikävää, että olet kokenut useampia keskenmenoja. Itse yhden kokeneena tiedän kuinka rankkaa se on, hali.
Mulla on nykyinen kierukka ollut 5,5 vuotta ja nyt on tulleet kuukautiset ja pms-oireet eli alkais olemaan vaihdon aika. Se miksi nyt haluaisin jotain muuta, niin 2-3 vuotta kierukan laiton jälkeen mulla lähti hiuksia tosi paljon ja naama oli täynnä finnejä. Myöskin mietityttää kohonnut rintasyöpäriski eli, jos vaan jokin järkevä vaihtoehto löytyy kokeilen sitä.
Ap
Vaikka aloituksessa sanoitkin, että muuta kuin sterilisaatio, niin kerron kuitenkin, että olin 30v ja kahden lapsen äiti kun kävin sterilisaatiossa ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Nyt olen 53v.
Ei sivuvaikutuksia eikä tarvitse kauhistella hormoneja. Myöskään ei tarvitse pelätä, että olisi jotakin unohtunut ottaa tai laittaa.
Antaa hormonikierukan, 47 vee minulla on
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten tulevat. Eivät kaikki, mutta tarpeeksi moni, siksi kierukka. Ennen vaihdevuosia on aina olemassa raskauden mahdollisuus.
N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten tulevat. Eivät kaikki, mutta tarpeeksi moni, siksi kierukka. Ennen vaihdevuosia on aina olemassa raskauden mahdollisuus.
N46
Lisään vielä että kuparikierukka, hormoneja en suostu käyttämään sivuoireiden takia.
Kyllä yli nelikymppistä akkaa suojaa raskaudelta pelkkä ulkonäkö.
Ei tuolla ikää enää raskaudu vaikka yrittäis! Verrattavissa lottovoittoon :D
Välttelen varmoja päiviä (kännykkäsovelluksen mukaan) jos jaksan. Ikää 50 v, säännölliset menkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tulee. Syö aika tehokkaasti fiiliksiä, jos joutuu stressaamaan siitä mahdollisuudesta -oli se kuinka pieni tahansa, mutta olemassa. Mä haluan nauttia seksistä.
Puhumattakaan siitä, että jos kuukautiskierto alkaa muuttua epäsäännöllisemmäksi ja tulee vaihtarioireita, jotka muistuttavat erehdyttävästi raskausoireita, niin huolissaan saisi olla ihan liian kanssa.
Mulla oli kuparikierukka, mutta vaihdoin sen sitten hormonikierukkaan, kun kuukautiset muuttuivat vähitellen aivan älyttömän runsaiksi. Ensimmäinen hormoniehkäisyni ikinä, mutta ihan hyvin tuntuu sopivan.