45+ mitä ehkäisyä käytät?
Kiinnostaisi kuulla mitä muita järkeviä vaihtoehtoja on, kun kierukka tai sterilisaatio? Käyttääkö kukaan varmoja päiviä, ehkäisyvaahtoa (onko sitä enää saatavissa?). Mun pitäisi keksiä hormonikierukalle jokin vaihtoehto, mielummin ei-hormonaalinen. Vaihtoehdot tuntuu olevan vaan vähissä:/
Onko joku teistä tullut vielä raskaaksi ehkäisystä huolimatta? Ja mikä ehkäisy oli kyseessä?
Kommentit (68)
Cerazette-minipillerit olleet käytössä n 42-43 v lähtien, nyt olen 50 v ja menossa parin vkon päästä gynelle. Saa nähdä määrääkö vielä.
Minipillerit sopineet todella hyvin minulle, kuukautisia ei ole ollut vuosiin eikä muita vaihdevuosioireita kuin lievää yöhikoilua. Gynen mielestä pillereistä on hyötyä vanhenevalle naiselle. ( Olen normaalipainoinen.)
Kävin sterissä jo alle 40 veenä. Nyt 48 v. Hyvä ratkaisu oli!
Minä oon 48 ja tuntuu että on turhaa ottaa leikkausriskiä enää tässä iässä (sterilisaatio).
Kokemuksia ehkäisykapselista kellään?
Mene lääkärille ja sano, että haluat lapsen 48v niin nauraa sut ulos ja sanoo sen olevan mahdotonta. Kysy sen sijaan, voitko jättää ehkäisyn pois niin et voi kun lääketehtaat tarvitsee rahasi.
Kävin poistattamassa munanjohtimeni 41-vuotiaana.
Jos olisin saanut sterin 30v niin eipä olis nyt tätä ongelmaa ja takana vuosikymmeniä pillereitä.. ainoa voittaja tosiaan on lääketehdas.
Korona rokote on osoittautunut toimivaksi.
Saako kierukan asennukseen humautuksen jos ei oo synnyttänyt?
N25 kirjoitti:
Korona rokote on osoittautunut toimivaksi.
erikoista. nimimerkin perusteella et kyllä ole 45+.
Vierailija kirjoitti:
Cerazette-minipillerit olleet käytössä n 42-43 v lähtien, nyt olen 50 v ja menossa parin vkon päästä gynelle. Saa nähdä määrääkö vielä.
Minipillerit sopineet todella hyvin minulle, kuukautisia ei ole ollut vuosiin eikä muita vaihdevuosioireita kuin lievää yöhikoilua. Gynen mielestä pillereistä on hyötyä vanhenevalle naiselle. ( Olen normaalipainoinen.)
Tämä on sitä gynekologien (ja muidenkin lääkärien) vanhakantaista ajattelua: hoidon kohteelle määrätään pillereita, koska niistä on asiantuntijan mielestä hyötyä tietyntyyppisellä potilaalle. Ei yhtään lähdetä siitä, mitä Sinä haluat ja tarvitset. Käy vaihteeksi jollain nuorella lääkärillä, niin hän saattaa (huom! saattaa) kohdella sinua tasavertaisesti ja kunnioittavasti.
Ei 4kymppinen nainen tarvi enää ehkäisyä 🥳
En ymmärrä miksi miehet eivät hanki vasektomiaa, jos lapset on jo tehty? Väkipakolla pitää naisille änkeä jotain hormoonallista ehkäisyä tai vielä pahemmin, pakottaa nainen huomattavasti hankalampaan ja vaarallisempaan leikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
48v, ehkäisynä miehen vasektomia.
46 v ja meillä sama
Hormonikierukka, josta ei sivuvaikutuksia muuta kuin positiivinen eli kuukautisia ei tule juuri ollenkaan. Niin kauan kuin kuukautiset vielä ilmaantuvat aion käyttää hormonikierukkaa. Ennen kierukkaa vuosin kuin seula kuukautisten aikana, joten tämä on ollut itselleni hyvä valinta. Olen siis tasan 45v nyt.
Olen 43 enkä käytä mitään muuta kuin omaa biologista seurantaa. En ole käyttänyt kahteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkärille ja sano, että haluat lapsen 48v niin nauraa sut ulos ja sanoo sen olevan mahdotonta. Kysy sen sijaan, voitko jättää ehkäisyn pois niin et voi kun lääketehtaat tarvitsee rahasi.
Tälle pitäisi antaa joku tiedonjulkistamispalkinto!
Hormoonikierukka, Mirena. Kärsin aivan järkyttävistä kuukautisvuodoista ja kivuista, nyt pari vuotta ei mitään..ei vuotoja eikä kipuja. Olen kohta 47-v.