Voisiko joku parveketupakoinnin ymmärtäjä kertoa selkeästi että miksi tupakoijan oikeus tupakointiin on suurempi kuin minun oikeuteni raittiiseen ilmaan?
En voi istua parvekkeellani ollenkaan ilman että haistelen ja hengitän naapurin tupakansavua. Savun haju tulee myös sisälle asuntoon jos ovi tai ikkuna on auki.
Minulla on oikeus nauttia kesästä parvekkeellani ilman tupakkaa. Se ei häiritse ketään. Vastapuoli sanoo, että tupakoitsijalla on oikeus polttaa. Se häiritsee moniakin, ja on jopa myrkyllistä.
Miksi jälkimmäisen oikeus jyrää minun oikeuteni?
Voisiko tähän saada perustellun vastauksen?
Kommentit (181)
aijaikauheeta kirjoitti:
Ei ole valtavan pitkä aika siitä, kun ravintoloissa ja kahviloissa sai vielä polttaa pöydissä. Eivätkö nämä kerrostaloissa asuvat koskaan käyneet kuppiloissa? Ja entäs nykyään, jos seisovat vaikka punaisissa valoissa, tai kiskan kulmalla, bussipysäkillä, juna-asemalla? Näissäkö ei ole tupakoitsijoita? Se on vaan se perkeleen naapuri siellä parvekkeella puolen tunnin välein röyhyttelemässä? Vain hän joka häiritsee? Ja hänen tekemisiään vahditaan sitten kello kaulassa kun niin tarkkaan on tekeminen mittailtu.
Sääntöjä kerrostaloasumiseen haluavat nämä maalta tulleet, jotka eivät ymmärrä kaupunkiasumista. Huspois omaan taloon omaan pihaan ja autas armias, jos siellä on naapurissa vaikka pippalot ja siellä pihassa poltetaaan ja sattuu tuulemaan väärään suuntaan, jo on puhtaat pyykit niin hajusia että töissäkin ihmetellään, ja on vauvallakin astma ja migreeni äidillä huh huh rankkaa on.
Kuppilassa käynnit piti lopettaa juuri sen tupakansavun vuoksi. Ulkona vaikka bussipysäkillä voin siirtyä tupakoitsijasta kauemmaksi. Kotona sitä parveketta ei voi siirtää muualle. Voisinhan minäkin unohtaa vaikka kalanperkeet roskapussiin parvekkeelle, ei se lemu minua haittaa, jos olen vaikka reissussa.
Lapsen kaverin kotona ei poltettu sisällä vaan heti ulko-oven ulkopuolella. Heillä oli naulakko siinä tuulikaapissa. Kyllä ne vaatteet rupesi haisemaan tupakalle vaikka savua tuli sen verran sisään, mitä ulko-oven aukaisu sisälle kesti. Kun lapsi kävi meillä, niin hänen takkinsa viereisiin takkeihin tarttui myös tupakanhaju, on se niin voimakasta. Eihän tupakoitsijat sitä hajua huomaa.
En ymmärrä, miksei tupakointia kielletä ja nuuskaa sallita. Se ei haise.
Vierailija kirjoitti:
Jos varsinkin jossain(Suomenkin mittakaavassa) isommassa kaupungissa asut, niin kyllä sä oikeasti niitä autojen pakokaasuissaan tuottamia pienhiukkasia hengität koko ajan kadulla kävellessäs. Ja keväisin ilmaan kohonnutta kivipölyä talven hiekoitusten jäljiltä vielä jne. Nykyisin usemmissa paikoissa on lisäksi parvekelasit. Ei ne nyt yhden tupakan savut siellä parvekkeella kymmentä minuuttia kauempaa leijaile eikä säily. Sillä takavuosien Venäjän Karjalan metsäpalolla oli ainakin se hyvä puoli,että silloin ainakaan ei kukaan valittanut parveketupakoinnista!
Jos on hengitystiesairas, niin pahimmilla kaduilla ei kävellä koskaan eikä keväällä katupölyn aikaan ole ulos mitään menemistä. Monella on silloin hengityssuojain käytössä.
Ei sitä tupakointia tarvitse KYTÄTÄ, sen haistaa! Ja kyllä, minä istun kesäisin parvekkeellani, aurinko paistaa sinne kivasti iltapäivään asti. En kyttääketään, mutta en voi olla kuin en näkisi, kuulisi, haistaisi mitään! Luen ja nautin silloin kun voin, en pääse rantaan, eikä ole mökkiä. Se on minun kesänviettoani. Olen jo vanhempi ihminen ja elämässäni joutunut olemaan tupakansavussa 25 vuotta - itse en ole silti koskaan polttanut. Kotona poltettiin, työpaikoilla oikein kokoonnuttiin yhteen avokonttorissa ja ilma oli sakeana savusta, avasin ikkunan silmät vettä valuen. Röökaajat hallitsivat silloin, nyt on toinen maailma! Tai pitäisi viimein olla. Työpaikallani esimies poltti vielä salaa kun oli illalla töissä. Silloin oli jo tullut asiasta kielto.
Häivyn yleensä aina parvekeelta, kun yläkerran naapuri tulee vetämään askillisen (nyt kai jotain helkkarin karmeenhajusta sätkää). Riippuu miten tuulee, tuleeko se alaspäin se lemu. Ja toki myös viereisellä parvekkeella poltetaan, käytävässä poltetaan ja savu tulee eteiseen (yksi ulko-ovi asunnoissa) kun tupakkimies menee ohi.Nyt sitten jotkut savustajat istuvat penkeille, jotka on tuotu kesäksi ulko-ovien viereen, ja alkavat pilata ympäristöään :( Liesituuletin sitten imee savut ihmisten asuntoihin, erittäin kätevästi. Siis se, joka hurisee aina tiettyyn aikaan. Ja kun heillä on ihan oma pöytäryhmäkin hiukan etäämmällä, jossa voisi poltella ja vetää kossua. Koska sekin on vuokra-asuntoyhtiön suojeluksessa olevaa toimintaa. Ihme, ettei ole saatu sinne jotain thai-hierontaa oheistoiminnaksi :)
Eli ei, en keksi mitään hyvää tupakoinnista, enkä ymmärrä, miten sitä vieläkin kunnioitetaan. Saatte polttaa, mutta menkää ihan niin kauas, ettei kenenkään muun tarvitse savustua. Se teidän lemunnekaan ei ole mitenkään hurmaava.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että Suomessa on oikeus omalla parvekkeellaan polttaa. Laki sanoo niin.
Ei siihen kuule ap muita perusteluja tarvita. Jos jotakin ei ole kielletty, sitä ei voi kukaan av-järkeilemällä kieltää.
Toki voi ajatella, että minä voisin vaikkapa kieltää liikalihavuuden ja vaatia, että ylipainoiset kulkevat laivalla etelänmatkoilleen, tai laihduttavat, niin ei minun tarvitse sietää turistiluokan lennolla päällevyöryvää naapuria. Ylipainokin on terveysriski.
Tai voisin kieltää ihmisiä ajamasta autolla, koska minulla oikeus kävellä tai pyöräillä keskellä tietä. Liikenteessäkin kulkee autojen takia ihmisiä, kun taas kävely ja pyöräily ovat terveellisiä.
Näetkös. Allegoria on olemassa.
Länsimaisissa yhteiskunnissa on pitkälleviety yksilönvapaus. Jos jokin asia ei poista muiden oikeutta elää ja olla, sitä ei voi kieltää. Parveketupakointi horjuu sillä rajalla, ja siksi tulkinta vielä äskettäin olikin, että taloyhtiöt voivat sen kieltää yhtiökokouksen päätöksellä. Nyt tulkinta on toinen.
Se parvekkeelta tuleva savu haisee minustakin inhottavalta. Ja on kurjaa, kun kesällä pitää pitää puutarhan ovea (minä asun alimmassa kerroksessa ja minulla on pieni puutarha parvekkeen sijasta) kiinni naapurin tupakoinnin ajan. Mutta ei se ulkoilmaan sekoittunut tupakanasavu oikeasti ole kummoinen terveyshaitta kaupunkioloissa, hengität paljon haitallisempia juttuja, mm. hiukkaspäästöjä koko ajan. Joten sen perusteella sitä ei oikein käy kieltäminen.
Ja vielä: on se aika kaksinaismoralistista sekin, että tupakkaa myydään ja valtio kerää siitä isot verotulot, joilla rahoitetaan meidän kaikkien palveluita, mutta sitä ei oikein saisi polttaa missään. Sisällä kodissakin se menee ilmastoinnin kautta herkästi naapuriin!
T. Tupakoimaton
Ajattelen aivan samoin vaikken ole ikinä itse tupakoinut. Sun oikeus on poissa ap jonkun tupakoivan oikeudesta ja päinvastoin. Sitä tasapainoilua se on.
En tiedä vastasiko joku sinulle jo, mutta ymmärtääkseni tässä tulee perustuslaki vastaan.
Sinun täytyy näyttää heille, että et ole oikeasti peloissaan. Leikit elämälläsi, joka ei ole totuus vai tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Ketju on mennyt vihan lietsomiseksi tupakoitsijoita kohtaan.
Vielä hirveämpi huuto se on jostain julkisella paikalla imettävästä äidistä vaikkei siitä ole kenellekään mitään haittaa.
Jos sinä voit vannoa, että et saastuta ilmaa autoilulla ja lentomatkailulla, voit hyvällä syyllä kysyä. Muuten et.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä voit vannoa, että et saastuta ilmaa autoilulla ja lentomatkailulla, voit hyvällä syyllä kysyä. Muuten et.
Haluat olla kova, parasta tehdä mitä pystyt.
Hallitus kielsi juuri hajuttomien sähkötupakoiden myynnin verkkokaupoissa. Kyllä muuten kirosin ja kovaa. Voi ostaa vain kalliista kivijalka liikkeistä joita ei tässä kaupungissa edes ole. On taas niin ...tanan typerää touhua, poltetaan sitten oikeeta tupakkaa.
Mun vastaukseni aloitukseen on että ei sillä ole suurempaa oikeutta, vaan samanlainen oikeus kuin sulla.
Kyllä mä ymmärrän jos mun naapuri ilmoittaa asiallisesti että mun tupakointi/itkevä vauva/haukkuva koira/liika hajuveden tai muun tuoksun käyttö/ääntely tai muu hänen elämää häiritsee. Sitten voidaan yhdessä miettiä mitä asialle voisi tehdä, ainakin ensialkuun pahoitella että olen aiheuttanut pahaa mieltä.
Oletko Sinä edes yrittänyt keskustella sen tupakoivan naapurin kanssa?
En tajua ajattelua siitä, että tupakoitsijan oikeuksia kavennettaisiin, jos heidän pitäisi oikeasti mennä ulos tupakoimaan kauas asuintalojen seinistä. Ei meillä kellään ole mitään rajattomia oikeuksia. Otetaan esimerkkinä sananvapaus. Kyllä, meillä on sananvapaus mutta siinä on omat rajoitteensa. Emme voi loukata puheillamme toista. Tässä tapauksessa se toista loukkaava puhe on kielletty ja rangaistavaa.
Aivan samalla tavalla toimii ihmisen oikeus tehdä parvekkeellaan mitään lystää. Tee vain, jos se ei vahingoita ketään muuta. Kun se vahingoittaa, sen pitäisi olla kiellettyä - ja tulevaisuudessa onkin, onneksi mennään järkevään suuntaan näiden kaikkien asioiden suhteen.
Aivan kaikissa oikeuksissa on myös aina vastuu. Sellaiset toimet on kielletty, jotka loukkaavat muiden ihmisoikeuksia. Suomessa ei sallita uskonnollisia rituaalejakaan, koska ne loukkaavat meidän käsityksiämme esim. eläinten oikeuksista. Ihan samalla tavalla tupakointi loukkaa toisen ihmisen oikeutta nauttia parvekkeellaan savuttomuudesta eli siitä normaalitilasta.
Taas kerran luojan kiitos, etten asu Nipottaja-Suomessa!
AP, katoppa oikein tarkkaan sitä tupruttelevaa naapuria. Äitini poltti aikoinaan (en tykännyt yhtään), mutta kerran katselin sivusta kun hän poltteli parvekkeellaan. Ja hän näytti niin onnettomalta, huvittavalta ja säälittävältä siinä istuskellessaan, että melkein tippa tuli linssiin.
Niin jotenkin vajaavaltaiselta vaikutti; sääliä ja hellyyttä. Sen jälkeen en enää jaksanut tupakoinnista hänelle natkuttaa.
On ne niin onnettomia, ne tupakoitsijat.
Vierailija kirjoitti:
AP, katoppa oikein tarkkaan sitä tupruttelevaa naapuria. Äitini poltti aikoinaan (en tykännyt yhtään), mutta kerran katselin sivusta kun hän poltteli parvekkeellaan. Ja hän näytti niin onnettomalta, huvittavalta ja säälittävältä siinä istuskellessaan, että melkein tippa tuli linssiin.
Niin jotenkin vajaavaltaiselta vaikutti; sääliä ja hellyyttä. Sen jälkeen en enää jaksanut tupakoinnista hänelle natkuttaa.
Yrität oikein olla alentuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrität oikein olla alentuva
Muita tupakoijia kohtaan olenkin alentuva, mutta äitini oikeesti oli niin säälittävän hellyyttävä näky.
Tupakoija maksaa veroa siitä tupakasta. Sinä röyhkimys et maksa hengittämisestä veroa!
Tämän vuoksi saa polttaa. Kuoleepahan vielä nuorempana pois, niin ei tarvi eläkettäkään maksaa. Silkkaa säästöä koko homma. Hoidotkin on niin pitkillä jonoilla, ettei apua saa kun sitä tarvii, niin ei siihen paljoa rahaa mene.
Mitä järkeä on parvekkeessa jos siellä ei voi polttaa? En ymmärrä miksi kukaan haluaa vaan istua siellä tekemättä mitään.
Ei vieläkään yhtään selitystä, miksi on oikeus saastuttaa muilla tavoin, kuin tupakoimalla yhteistä hengitysilmaa? Lomalentomatkailu ja turha autoilu? Mikä sen tekee paremmaksi ilman saastuttamisen toisella tavalla. Sekö, kun se ei heti haise, mutta vaikuttaa kuitenkin kaikkien hengittämään ilmaan? Se vasta katalaa on ja ilmastonmuutos.
Jos varsinkin jossain(Suomenkin mittakaavassa) isommassa kaupungissa asut, niin kyllä sä oikeasti niitä autojen pakokaasuissaan tuottamia pienhiukkasia hengität koko ajan kadulla kävellessäs. Ja keväisin ilmaan kohonnutta kivipölyä talven hiekoitusten jäljiltä vielä jne. Nykyisin usemmissa paikoissa on lisäksi parvekelasit. Ei ne nyt yhden tupakan savut siellä parvekkeella kymmentä minuuttia kauempaa leijaile eikä säily. Sillä takavuosien Venäjän Karjalan metsäpalolla oli ainakin se hyvä puoli,että silloin ainakaan ei kukaan valittanut parveketupakoinnista!