Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku parveketupakoinnin ymmärtäjä kertoa selkeästi että miksi tupakoijan oikeus tupakointiin on suurempi kuin minun oikeuteni raittiiseen ilmaan?

Vierailija
14.08.2017 |

En voi istua parvekkeellani ollenkaan ilman että haistelen ja hengitän naapurin tupakansavua. Savun haju tulee myös sisälle asuntoon jos ovi tai ikkuna on auki.

Minulla on oikeus nauttia kesästä parvekkeellani ilman tupakkaa. Se ei häiritse ketään. Vastapuoli sanoo, että tupakoitsijalla on oikeus polttaa. Se häiritsee moniakin, ja on jopa myrkyllistä.

Miksi jälkimmäisen oikeus jyrää minun oikeuteni?

Voisiko tähän saada perustellun vastauksen?

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa minun hirviönaapurilta. Hänen kanssa on jo isännöintikin nostanut kädet pystyyn. Hirveä työmäärä jatkuvien valitusten vuoksi. Ei näille tapauksille voi kukaan mitään.

Vierailija
102/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rajanveto on niin pirun vaikeaa. Kielletäänkö vauvat, koirat, yötöiden vuoksi omituisiin aikoihin liikkuvat, rasvaista ruokaa käryyttävät, valoletkujen asentajat, suitsukkeet... Aina on joku joka häiriintyy ja ihan kaikkea nyt ei voi kieltää. En itsekään nauti tupakansavusta, mutta en äänekkäistän naapureista myöskään.

Kerrostalossa joutuu kestämään yhtä jos toista. Mutta hei, asun nykyään omakotitalossa ja täälläkin kantautuu tupakansavua naapurista, grilliruuan hajua, musiikkia yömyöhään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ovi on auki ja sisälle tulee tupakan haju, niin eikö voisi sulkea oven pariksi minuutiksi? Minulla ainakin on toiminut hyvin. Mikä ongelma tässä on joillekin?

Ei ymmärrä.

Siis täh? Eikö se oven sulkeminen ole myöhäistä siinä vaiheessa kun haju on jo sisällä? Itse olen oppinut sulkemaan partsinoven samantien kun röökaava naapuri kolauttaa omansa kiinni, jotain hyötyä sentään siitäkin ettei se saa sitä auki eikä kiinni ilman jumalatonta pauketta. 

Vierailija
104/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tää on näitä plus miinus nolla asioita. kummallakin oikeus raittiiseen ilmaan/tupakointiin...kumpi nyt on tärkeämpi

Hauska kysymyksenasettelu. Kumpikohan on tärkeämpää? Tupakansavu vai raitis ilma. Toinen jos poistettaisiin, niin kuolisi kaikki :D

Vierailija
105/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ovi on auki ja sisälle tulee tupakan haju, niin eikö voisi sulkea oven pariksi minuutiksi? Minulla ainakin on toiminut hyvin. Mikä ongelma tässä on joillekin?

Ei ymmärrä.

Siis täh? Eikö se oven sulkeminen ole myöhäistä siinä vaiheessa kun haju on jo sisällä? Itse olen oppinut sulkemaan partsinoven samantien kun röökaava naapuri kolauttaa omansa kiinni, jotain hyötyä sentään siitäkin ettei se saa sitä auki eikä kiinni ilman jumalatonta pauketta. 

Tämä juuri kertoo siitä miten te liioittelette. Se vähä haju mitä on kerennyt tulemaan on niin vähäistä ja haitatonta että sen voi lukea normaaliin kerrostalo elämään. Ja tuuleutuuhan se pois kun oven taas avaa. Itse olen pitänyt ovea myös koko ajan auki, se mikä tuulahtaa sisälle tuulahtaa myös pois. Ei pidä heti liioitella ja väittää että asunto on myrkkykaasuja täynnä.

Ap: Se kielto on jo teidän taloon tulossa, mitäpä jos antaisit jo olla?

Vierailija
106/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiöt voivat hakea kunnan terveysviranomaiselta tupakointikieltoa huoneistojen parvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin, mikäli savua voi kulkeutua muutoin kuin poikkeuksellisesti muiden asukkaiden parvekkeille, pihoille tai huoneistoihin.

https://www.isannointiliitto.fi/isannointiliitto-vaikuttaa/toimintaympa…

Vierailija
107/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöt voivat hakea kunnan terveysviranomaiselta tupakointikieltoa huoneistojen parvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin, mikäli savua voi kulkeutua muutoin kuin poikkeuksellisesti muiden asukkaiden parvekkeille, pihoille tai huoneistoihin.

https://www.isannointiliitto.fi/isannointiliitto-vaikuttaa/toimintaympa…

Hyvin vähän on ollut taloyhtiöillä kiinnostusta tuon kiellon hakemiseen. Joten miksi ihmeessä valitatte tupakoinnista, jos kerran ette edes käytä mahdollisuutta kieltämiseen?

Vierailija
108/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi istua parvekkeellani ollenkaan ilman että haistelen ja hengitän naapurin tupakansavua. Savun haju tulee myös sisälle asuntoon jos ovi tai ikkuna on auki.

Minulla on oikeus nauttia kesästä parvekkeellani ilman tupakkaa. Se ei häiritse ketään. Vastapuoli sanoo, että tupakoitsijalla on oikeus polttaa. Se häiritsee moniakin, ja on jopa myrkyllistä.

Minulla on oikeus vaikka pitää joka päivä grillijuhlat sinun alapuolella etkä sille asialle mitään voi. Samalla voin kuunella kovilla bassoilla musiikkia etkä sillekkään mitään voi

Vierailija
109/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus olla polttamatta parvekkeellasi ja minulla on oikeus polttaa parvekkeella, hyvin yksinkertaista.

Vierailija
110/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan myös vastauksen ap:n esittämään kysymykseen.

Vierailija
111/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on meillä onneksi vireillä isännöitsijällä ja hallituksessa, eli olen tehnyt muutakin kuin valittanut netissä. Tulipa mieleen kirjoittaa tännekin kun aihe mielessä pyöri, paettuani aamupäivän aikana jo kolmesti parvekkeelta sisälle tupakansavun takia.

Ap

Minkä ihmeen takia olet muuttanut kerrostaloon? Miksi et muuttanut taloon, jossa asuu jo tupakoimattomia ja talossa on tupakointikielto. Rahattomuudestasi tuskin on kyse, koska kustannuksia syntyy tupakointikiellon käsittelemisestä. Osakkeenomistajat ja vuokralaiset ymmärtävät asian toisenkin puolen, toisin kuin sinä. Valitatko muistakin kerrostalon asioista hallitusta ja isännöitsijää työllistäen, jotta kokonainen talo soveltuisi vain sinun käyttöösi?

Minä en tarvitse koko taloa käyttööni, vain oman parvekkeeni. Päinvastoin tupakoitsijahan se työntyy hajuineen minun alueelleni. Normitilanne on se, että ihminen ymmärtää kerrostalossa olla aiheuttamatta häiriötä naapureille. Ne, ketkä siihen eivät syystä tai toisesta pysty, voivat hakeutua esim. tupakoinnin sallivaan taloon. Eikä niin päin, että fiksut ja huomaavaiset joutuvat näkemään ylimääräistä vaivaa, koska eihän heistä ja heidän valinnoistaan ole kenellekään vaivaa.

Ap

Kuule kyllä ne tupakoitsijat ovat varmasti asuneet siinä kerrostalossa ennenkun sinne muutit. Miksi siis tuppauduit sellaiseen taloon niuhottamaan??

Vierailija
112/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on oikeus - hänellä tupakoida ja sinulla raittiiseen ilmaan.

Täälläkin poltetaan mutta se häiritsee todella vähän.  Saan mielestäni tarpeeksi oleskella parvekkeella, jos käryää laitan oven kiinni.

Vierailija
113/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mut ei mulla ole kuin yhdelle puolelle ikkunoita, tilava kaksio kyseessä. Vaikka sallittua polttaaparvekkeella niin alakerrassa asuu silti jotka polttaa sisällä ja herrajestas ku koko rappukäytävä haisee alas asti ja myös välillä omaa kämppään vessan ja keittiön kautta. Useampi valitus tehty jo

Vierailija
114/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Espoossa on savuton taloyhtiö. Taloyhtiön tontilla ei saa polttaa. Silti taloon on muuttanut tupakoitsija joka polttaa parvekkeella. Kolme varoitusta on annettu ja seuraavaksi häädetään.

Vierailija
115/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraskin kirjoitti:

Tupakoitsija ei lopeta, vaikka parvekkeella tupakointi kielletään. Todennäköisesti tupakoitsija siirtyy liesituulettimen alle tai vessaan polttamaan. Parvekkeelta kantautuva haju on helppo blokata omasta kämpästä pois sulkemalla sen puolen ikkunat ja ovet, raitista ilmaa saa asunnon toisen puolen ikkunoista tai ovista. Ilmanvaihdon kautta tulevaa tupakan käryä ei blokata enää millään pois.

Ei tässä yksiössä ole kuin yhdellä puolella ikkunat ja parvekkeen ovi. 

Tässä taloyhtiössä on kielletty tupakointi sisällä ja parvekkeella, silti tänne välillä kantautuu röökinkatku ulkoa. Edellisessä kämpässä oli pahempi: jos piti parvekkeen ovea tai saman puolen ikkunoita auki, haju tuli muiden parvekkeilta, jos taas toisen puolen ikkunoita, se tuli rapun edestä josta ihmiset kulkivat tupakoidensa kanssa tai pakkasivat/purkivat autoja rööki huulessa tmv.

Vierailija
116/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mut ei mulla ole kuin yhdelle puolelle ikkunoita, tilava kaksio kyseessä. Vaikka sallittua polttaaparvekkeella niin alakerrassa asuu silti jotka polttaa sisällä ja herrajestas ku koko rappukäytävä haisee alas asti ja myös välillä omaa kämppään vessan ja keittiön kautta. Useampi valitus tehty jo

Tätä ap ei kykene ajattelemaan, sisätupakoinnin seurauksia. Taloyhtiöiden hallitukset kylläkin.

Vierailija
117/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraskin kirjoitti:

Tupakoitsija ei lopeta, vaikka parvekkeella tupakointi kielletään. Todennäköisesti tupakoitsija siirtyy liesituulettimen alle tai vessaan polttamaan. Parvekkeelta kantautuva haju on helppo blokata omasta kämpästä pois sulkemalla sen puolen ikkunat ja ovet, raitista ilmaa saa asunnon toisen puolen ikkunoista tai ovista. Ilmanvaihdon kautta tulevaa tupakan käryä ei blokata enää millään pois.

Ei ole "toisen puolen" ikkunoita ja kesällä on pakko tuulettaa.

Sais askin hinnan nostaa kymppiin, niin loppuis viihdepolttaminen.

Vierailija
118/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on oikeus vaikka pitää joka päivä grillijuhlat sinun alapuolella etkä sille asialle mitään voi. Samalla voin kuunella kovilla bassoilla musiikkia etkä sillekkään mitään voi

Sinähän se kiva naapuri olet. Et taida muutenkaan elämässä joustaa mitenkään tai tehdä kompromisseja.

Vierailija
119/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

laps suomen kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä, että mieluummin polttaisivat parvekkeella kuin sisällä, jolloin savu tulee ilmanvaihtokanavia pitkin kämppään sisälle! Partsilla sentään häviää pian tuulen mukana pois.

Kokisin kyllä häiritsevänä, jos joku/jotkut olisivat ihan joka hetki polttamassa oman parveekkeeni alla. Toisaalta, onko maailman loppu jos haistat naapurin tupakan parvekkeellasi pari kertaa päivässä muutaman minuutin ajan?

Minusta yksilönvapauksiakin pitää olla, ja kyllä, menee samaan kastiin kun "kyllähän lapsetkin itkevät" - se on vain elämää, ja mieluummin ainakin itse haistelisin sitä tupakan kärvennystä kuin kuuntelisin vauvan itkua.

Savu tulee ikkunasta sisään, eikä helposti poistu, oletko ylpeä kun riippuvuutesi ansiosta altistat muita syövälle?

Ei taida haittaverot riittää terveydenhuoltomaksuihin.

Vierailija
120/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko sopia naapurin kanssa, että esim. vuoroviikkosysteemillä olisi tupakointi partsilla ja tupakointia esim. parkkipaikalla?  Sitten saisit nauttia paremmasta ilmasta joka toinen viikko ja hän tulisi myös vastaan.

Joo, tiedän että on kiva ehdotus, joka ei käytännössä tapahdu, mutta kuitenkin.... :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi