Voisiko joku parveketupakoinnin ymmärtäjä kertoa selkeästi että miksi tupakoijan oikeus tupakointiin on suurempi kuin minun oikeuteni raittiiseen ilmaan?
En voi istua parvekkeellani ollenkaan ilman että haistelen ja hengitän naapurin tupakansavua. Savun haju tulee myös sisälle asuntoon jos ovi tai ikkuna on auki.
Minulla on oikeus nauttia kesästä parvekkeellani ilman tupakkaa. Se ei häiritse ketään. Vastapuoli sanoo, että tupakoitsijalla on oikeus polttaa. Se häiritsee moniakin, ja on jopa myrkyllistä.
Miksi jälkimmäisen oikeus jyrää minun oikeuteni?
Voisiko tähän saada perustellun vastauksen?
Kommentit (181)
Miksi tupakoitsijan pitää mennä ulos polttamaan, jos se savu ei kerran haittaa ketään? Miksi autossa poltetaan ikkuna auki?
Kenenkään metelöinti ei vie terveyttä. Astmaatikon hengenahdistukset jonkun tupakoitsijan vuoksi ei ole mikään leikin asia.Meidän kerrostalo aikaisemmin savuton.Alakertaan muutti tupakoitsija,en pysty hengittämään kodissani.Koti on myynnissä toivotaan pikaisia asuntokauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaa voi laajentaa: Mikä oikeus jollakin on soittaa asunnossaan musiikkia, laulaa, imuroida tai muuten tuottaa häiritsevää ääntä joka kuuluu asuntooni, kun minä istun hiljaa sohvalla enkä häiritse ketään? Mikä oikeus jollakin on tehdä haisevaa kaalilaatikkoa tai jotakin etnistä ruokaa, josta leviää häiritsevä haju porraskäytävään ja jopa muihin asuntoihin?
Kukaan ei jaksa soittaa musiikkia, laulaa, imuroida joka puolen tunnin välein tai tunnin välein päivittäin vuodesta toiseen tai valmistaa sapuskaa käristäen puolen tunnin välein, kuten tupakan himopolttajat, jotka menevät parvekkeelleen säännöllisin välein jopa puolen tunnin välein päivittäin sekä toiset jopa yöaikaankin ja savustavat siinä samalla naapureidenkin huushollit, koska tupakan savu leviää muiden asuntojen parvekkeille ja avoimista ikkunoista muiden asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään metelöinti ei vie terveyttä. Astmaatikon hengenahdistukset jonkun tupakoitsijan vuoksi ei ole mikään leikin asia.Meidän kerrostalo aikaisemmin savuton.Alakertaan muutti tupakoitsija,en pysty hengittämään kodissani.Koti on myynnissä toivotaan pikaisia asuntokauppoja.
Kyllä kuule mopopoikien metelöinti voi viedä mielenterveyden.
Kaikki sisätupakoitsijat pitäisi lastata avaruusalukseen ja laukaista ulkoavaruuteen käärylöineen päivineen. Ja parvekeröökarit lastattais Pohjoisnavalle menevään laivaan (laiva tulisi tietysti takaisin, mutta ilman röökareita). Mukaan annettais tietysti pari asetta jääkarhujen varalta, röökiä ei tietenkään annettais yhtään. Vuoden päästä haettais elossa olevat savuttomat takaisin sivistyksen pariin.
En lukenut koko ketjua, mutta itse ainakin olen vuokranantajana kieltänyt asunnossa sisällä tupakoinnin, samoin lemmikit. Eli vuokralaisilla uskoisin ainakin usein olevan tämä kielto, jolloin tupakointi ei siirry parvekkeelta asuntoon sisälle. Jotenkin musta tuntuu, että moni tupakoija asuukin vuokralla.
vieraskin kirjoitti:
Tupakoitsija ei lopeta, vaikka parvekkeella tupakointi kielletään. Todennäköisesti tupakoitsija siirtyy liesituulettimen alle tai vessaan polttamaan. Parvekkeelta kantautuva haju on helppo blokata omasta kämpästä pois sulkemalla sen puolen ikkunat ja ovet, raitista ilmaa saa asunnon toisen puolen ikkunoista tai ovista. Ilmanvaihdon kautta tulevaa tupakan käryä ei blokata enää millään pois.
Toiselta puolelta? Avaanko siis ulko-oven? Ulko-oven kautta tuulettaminen on kielletty!
Yksiössä asuva.
Ettekste tupakoivat todellakaan tajua kuinka hirvee lemu teistä lähtee?
Mopopojat saa kuriin soittamalla poliisille jos ajavat rallia edestakaisin. Tupakoitsijoista ei pääse eroon vaikka isännöitsijälle asiasta puhuisi ja perustelisi asian kuinka hyvin.
Savuttomia taloja alkaa löytymään runsaasti. Jatkuvasti näitä enemmän tulee. Enkä puhu nyt allergiataloista vaan savuttomuudesta.
Jos tupakointi parvekkeella häiritsee useita asukkaita, niin taloon myös voidaan nykyään hankkia tupakointikielto.
Monesti kuitenkin törmää siihen, että nykyisen tupakkavainon hengessä on taloja joissa yksittäinen ihminen kuolee syöpään, sairastuu astmaan ja no on erittäin häiriintynyt naapureistaan. Usein myös pätee se, että kyseinen ihminen kokee itse olevansa täydellinen naapuri.
Olin itse todistamassa tälläistä tapausta.
Asuin talossa, jossa oli hyvä henki. Useita tupakoitsijoita tähän kuului ja parvekkeilla kärysi kyllä. Olin itse jopa raskaana, ja kyllä minä tuuletin asuntoa, enkä hakenut happinaamaria jos savun haistoin. Yleensä kerkesin haistaa savun, mutta se haju katosi jo ennenkuin sitä sen tarkemmin lähti miettimään. Olisin enemmän huolissani asumisterveydestä asunnossa, jossa ilmeisemmin ilmanvaihto ei toimi.
Esim.jos talossa on koneellinen ilmastointi, niin ikkunoiden ja ovien kautta tuulettamista ei pitäisi tehdä. Ja se varmasti monilta löytyy.
Ilman myös kuuluisi vaihtua ja kiertää asunnossa, se ei ole normaalia, että jos jokin haju eksyy asuntoon ulkoa, että se sinne jäisi pitkäksi aikaa leijumaan.
Tälläinen puuttellinen ilmanvaihto tuottaa niitä homeongelmia, joka taas on todennäköisesti suurempi terveysriski taas.
No kuitenkin. Taloyhtiöön muutti naapuri jolle aluksi tupakointi ole ongelma. Se tuli sisälle kuulemma näkyvänä pilvenä tuuletuskanavista, hän sairasti keuhkotautia ja kyllä hän yritti hakea taloon tupakointikieltoa.
Kyseinen ihminen siinä onnistuikin, seuraamuksella, että koko talon muun asukkaat jättivät asuntohakemuksen/irtisanoivat vuokrasopimuksen kerralla.
Tälle uudelle naapurille kun ei riittänyt tupakointikiellon ajaminen, vaan kun tämä tapahtui niin löysi tuhat muuta asiaa valittaa esim.lasten äänet. Talo oli viihtyisin missään asumani, siihen asti että tämä.yksi naapuri muutti taloon
Toki jos ajateltiin, että lähteekö talosta mm.useita lapsiperheitä isoista asunnoista, vai se yksi valittaja pienestä asunnosta, niin lopulta isännöitsijä päätyi neuvottelemaan tämän valittajan ulos talosta kun puoli taloa oli kerennyt tyhjentyä.
Eli.
Jos enemmistö asukkaista vastustaa tupakointia niin taloon todennäköisesti hankitaan kielto. Jos taas kyse on yksittäisen ihmisen haitasta, niin eikö se ole helpompi tämän yksittäisen muuttaa pois. Mutta tässä kohtaan tuli tältä minunkin kokemalta naapurilta sanoma "minulla on oikeus asua tässä".
Jos taas vähemmistö on sitämieltä että tupakointi haittaa, niin sama siihen pätee, vähemmistön on helpompi etsiä itselleen sopivampi ympäristö.
En siis sinäänsä ymmärrä ongelmaa.
Ymmärrän, että tupakansavu harmittaa, mutta voisin väittää, että ne syöpäkuolemat ovat vähän liioittelua tapauksissa jossa puhutaan parveketupakoinnin haitoista passiivisessa mielessä. Passiivisesta tupakoinnista puhuttiin kun sisällä polttaminen oli yleistä, siinä haitta on ilmeinen. Huonosti ilmastoiduissatiloissa (kuppilat yms) se vierustoveri sai aika myrkkypilven ympärilleen. Mutta että savu joka sekoittuu siihen ilmaan, niin en pelkäisi henkilökohtaisesti siihen kuolevani sen enempää kuin kaupungilla oleskeluun (moni ei oikeasti käsitä mitä kaikkea hengittävätkään, kun se ei haise. Moni puhuu raittiista ilmasta kun menee kaupunkiasunnon parvekkeelle, voin kertoa että ei se terveellistä ole)
Taloyhtiöiden pitäisi rakentaa tupakkakatoksia pihoilleen ja kieltää parvekkeella ja asunnossa polttaminen.
Kyllä ne röökaajat tottuvat liikkumaan ulos koska addiktio on niin kova.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöiden pitäisi rakentaa tupakkakatoksia pihoilleen ja kieltää parvekkeella ja asunnossa polttaminen.
Taloyhtiöt eivät voi kieltää parvekkeella tupakoimista.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hyvä ajatus, mutta taloyhtiöt ei voi tupakointia kieltää.
Itseäni vituttaa parveketupakoitsijoita huomattavasti enemmän öisin meluavat ja kolistelevat ihmiset, huutamalla puhuvat, musiikkia täysillä huudattavat, nistit ja bilettäjät. Muutaman minuutin kestävä hajuhaitta ei ole mitään sen rinnalla että öisin ei voi nukkua metelin keskellä.
Ja jos röökaajat siirtyisivät sisälle, tulisi paljon pahemmat katkut liesituuletinta tai vastaavaa pitkin. Tupakoikoon partsilla, ei kiinnosta minua.
Minä olin tällainen joustava naapuri, joka antoi alakertalaisten tupakoida eikä valittanut. Vauvaakin nukutin parvekkeella tupakoinnin keskellä, kun uskoin, että ei se voi ulkoilmassa olla niin vaarallista (meillä lasitettu parveke, mutta hajut nousi suoraan ylös. Pyykit tuoksuivat aina tupakalle, kun pidin kylpyhuoneen ovea auki, ja jos kesäkuumalla erehdyin edes hetkeksi poistumaan parvekevahdista, niin tupakansavu oli valloittanut koko kämpän.
Aluksi se oli vain pieni epämukavuus. Sitten alkoi ärsyttää, kun työpaikalla kysyttiin, olinko aloittanut tupakoinnin ja tiesinkö, kuinka vaarallista se on. Vaatteeni kuulemma tuoksuivat tupakalta. Lapsikin kärrättiin ambulanssilla sairaalaan ja todettiin erittäin hankala astma. Minulle tuli migreeni, jonka tupakansavu laukaisi, ja nyt ei tarvittu enää mitään suurta savumäärää vaan ihan pienikin haju esim. bussipysäkillä, kadulla tai jopa vieressä olijan vaatteissa sai aikaan migreenin.
Olisiko lapsellani astma ilman tupakansavua? En tiedä. On sukumme ensimmäinen astmaatikko. Olisiko minulla migreeni ilman tupakansavua? En tiedä. Voi olla, että jokin muu jatkuvasti nenään tulviva haju olisi laukaissut sen myös.
Mutta varmaa on, että nämä sairaudet eivät ole perinnöllisiä vaan ovat tulleet ympäristömme vaikutuksesta. Näin siis todettu ihan virallisessa diagnoosissakin. Älkää ihmiset olko lampaita näitä tupakkaterroristeja kohtaan. Heidän tapansa ei ole vain ärsyttävä ja itsekäs vaan ihan oikeasti iso terveyshaitta ja vain siksi, että heidän mielestään heillä on oikeus vaarantaa käytöksellään muut. Valittakaa taloyhtiön hallitukselle ja tupakoitsijoillekin. Jos on kärytettävä, niin käryttäköön jossakin sellaisessa paikassa, missä ei voi aiheuttaa vahinkoa muille. Eikä siellä tupakalla tarvitse ravata kerran tunnissa. Riittää, kun sauhuttaa tunnin putkeen, niin siinä on koko päivän tupakat saatu ja lopun aikaa voi tyytyväisenä nauttia tuloksesta. Isäni aikoinaan muuten lopetti tupakanpolton heti alkuunsa, kun jäi omalle isälleen kiinni joskus 15-vuotiaana ja isä pakotti hänet polttamaan 10 tupakkaa putkeen. Nykyään se olisi rikos ja lapsen pahoinpitelyä ja vaikka mitä, mutta pakko sanoa, että tuolla keinolla menisi hiukan hitaammin käyvänkin kaaliin, miksi se ei ole hyvä tapa eikä tarvitsisi kenenkään surra parveketupakoinnin takia.
Kuka Suomessa viittii huvikseen istua parvekkeella muiden tupakointia kyttäämässä? Mene töihin ja hanki harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Espoossa on savuton taloyhtiö. Taloyhtiön tontilla ei saa polttaa. Silti taloon on muuttanut tupakoitsija joka polttaa parvekkeella. Kolme varoitusta on annettu ja seuraavaksi häädetään.
Itse asun juurikin taloyhtiössä, jossa tupakointia ei sallita missään, ei edes kiinteistön tontilla. Enkä muun kaltaisiin taloyhtiöihin muuttaisi enää.
Kysymys kuuluukin nyt naapurin röökinvetäjille:
Miks v*tussa teikäläisten kuitenkin pitää änkeytyä näihin täysin tupakansavuttomiin yhtiöihin vuokralle, häh ???? ja sitten vedellä arkunnauloja muina miehinä ja naisina jos vaikka satutte kännäilemään kesäiltana...
Sitä sopii pohtia...
Ketju on mennyt vihan lietsomiseksi tupakoitsijoita kohtaan.
Ei ole valtavan pitkä aika siitä, kun ravintoloissa ja kahviloissa sai vielä polttaa pöydissä. Eivätkö nämä kerrostaloissa asuvat koskaan käyneet kuppiloissa? Ja entäs nykyään, jos seisovat vaikka punaisissa valoissa, tai kiskan kulmalla, bussipysäkillä, juna-asemalla? Näissäkö ei ole tupakoitsijoita? Se on vaan se perkeleen naapuri siellä parvekkeella puolen tunnin välein röyhyttelemässä? Vain hän joka häiritsee? Ja hänen tekemisiään vahditaan sitten kello kaulassa kun niin tarkkaan on tekeminen mittailtu.
Sääntöjä kerrostaloasumiseen haluavat nämä maalta tulleet, jotka eivät ymmärrä kaupunkiasumista. Huspois omaan taloon omaan pihaan ja autas armias, jos siellä on naapurissa vaikka pippalot ja siellä pihassa poltetaaan ja sattuu tuulemaan väärään suuntaan, jo on puhtaat pyykit niin hajusia että töissäkin ihmetellään, ja on vauvallakin astma ja migreeni äidillä huh huh rankkaa on.
162: Ei hyvänen aika!!!! 😂 Et kai sinä tosissasi noita asioita laukonut??? Vai että ihan tuollaista kaikkea sairautta tuli teille kun naapuri poltti. 😂 Mitäpä jos ottaisit ne lääkkeesi!?
Tupakoitsijat ja mopoilijat pitäisi molemmat tappaa. Tosin varmaan lähes jokainen häirikkömopoilija myös polttaa.