Tyyppiesimerkki kouluttamattomasta äidistä, jolla alhainen tietotaso. ov
Imetys epäonnistuu helposti mm. tiedonpuutteen vuoksi.
Tupakoi ennen raskautta (jotkut raskaana ollessaankin), ja aloittaa uudelleen pian lapsen syntymän jälkeen, varsinkin, jos ei imetä.
Vauvanvaatteet ym. varustus tärkeitä eli niihin uhrataan rahaa ja vaivaa kyllä.
Oman äidin/mummon ohjeita kuunnellaan mielummin, kuin neuvolan tms. ohjeita, koska tutkimustietoon ei luoteta. Mielummin toimitaan mutu-tuntumalla tai vanhojen tapojen ja esimerkkien mukaan.
Kouluttamaton äiti on mukavuudenhaluinen eli käyttää videoita ja tv:tä paljon lapsen viihdykkeenä ja hiljentää lapsen herkuilla.
Ei välitä lapsen ruokavaliosta, vaan syöttää herkästi kaikkea epäterveellistä.
Kommentit (35)
Eivät todellakaan luota neuvolantätiin, sillä sehän on vaan opistoasteen tytsy, ja itse tietävät laajemmin ja paremmin (kyllä täytyy myöntää, että itsekin huomaan sellaista ulkoa opeteltua jorinaa aina silloin tällöin).
Itse asiassa yleisesti ottaen asuinpaikassani koulutetut suhtautuvat vähän kaikkeen leväperäisemmin kuin vähemmän koulutetut.
Olen koulutukseltani YTM. Imetys epäonnistui, tiesin kyllä asiasta ja olin ottanut siitä etukäteen selvää, silti epäonnistui, en ehkä vaan osannut soveltaa tietoa käytäntöön tms. Annan lapsen katsoa telkkaria ja videoita, kohtuudella mutta annan kuitenkin. Se helpottaa monia arkipäivän tilanteita ja joskus on ihan kiva yhteinen rentoutumiskeino. Ja annan silloin tällöin niitä epäterveellisiä herkkujakin, siinäkin kohtuus on hyvä ohjenuora. Joten pieleen meni ap:n arvio.
Onpas täällä tullut ärhäköitä vastauksia. Moni tainnut ihan tosissaan provosoitua. Ap antoi tyyppiesimerkin, eli stereotypian. Eihän kukaan ole koskaan juuri stereotypian kaltainen (sitä bilsankirjojen 70 kg miestä ei ole olemassa, kyse on keskiarvoista).
Suomalaisen stereotypia on juro tuulipukukansa, joka ei puhu ei pussaa ja vetää aina tilaisuuden tullen perskännin. Kuinka moni myöntää kuuluvansa tähän tyypiesimerkkiin? Tuskin kovinkaan moni..
Stereotypiat on keskiarvoja. Kun on pää uunissa ja jalat pakkasessa, on keskiarvona hyvä olla.
ei ap.
Vierailija:
Imetys epäonnistuu helposti mm. tiedonpuutteen vuoksi.
Tupakoi ennen raskautta (jotkut raskaana ollessaankin), ja aloittaa uudelleen pian lapsen syntymän jälkeen, varsinkin, jos ei imetä.
Vauvanvaatteet ym. varustus tärkeitä eli niihin uhrataan rahaa ja vaivaa kyllä.
Oman äidin/mummon ohjeita kuunnellaan mielummin, kuin neuvolan tms. ohjeita, koska tutkimustietoon ei luoteta. Mielummin toimitaan mutu-tuntumalla tai vanhojen tapojen ja esimerkkien mukaan.
Kouluttamaton äiti on mukavuudenhaluinen eli käyttää videoita ja tv:tä paljon lapsen viihdykkeenä ja hiljentää lapsen herkuilla.
Ei välitä lapsen ruokavaliosta, vaan syöttää herkästi kaikkea epäterveellistä.
voi että välillä ärsyttää ja tekisi mieli kysyä MIKSI? kun hän selittää mm. annoin 3kk vauvalle pätkiksen käteen ja olipa se hassua, kun se söi sitä ja tuli kova sotku. Ja kun kaikki työkkäri- ja sossukorvaukset on käytetty ylikalliisiin lastenvaatteisiin, kun ne on niin ihania, vaikka kaikki paikat asunnossa pullistelevat lastenvaatteista. Imetyshän ei toki onnistunut, kun ei jaksanut viikkoa kauempaa yrittää. Videot pyörii useamman kerran päivässä, kun nuo kakarat on niin ärsyttäviä kun ne haluis koko ajan jotain ja äidillä menee hermo ja on niin paljon puuhaa. (kaksion siivoaminen ja valmisruokien lämmitys)
Vai oikeenko useempia kymmeniä/satoja?
Itse olen peruskoulupohjalla, toinen lapsi tulossa. Mikään väittämistäsi ei pitänyt paikkaansa kohdallani. Ja tiedän kyllä myös korkeasti koulutettuja äitejä jotka toimii mainitsemallasi tavalla. Siihen listaan voisi vielä lisätä muutamia seikkoja mitä itse olen koulutetuista huomannut. Mutta en viitsi sitä tehdä koska TIEDÄN että samoin toimii varmasti myös moni kouluttamaton:)
tehdä sen muksun ja jos ei muuta niin kalliiden keinohedelmöitysten kourin. Sit kun lapsi syntyy niin herää todellisuus että tästä ei nyt pääsekkään menemään ja ei jaksakkaan hoitaa, nakataan muutaman viikon vanhana lapsi yökylään ja sit taas tulee arki vastaan eikä jaksa ja masentaa ja tissistä ei tulekkaan maitoa...
Väitän vastaan. Olen korkeasti koulutettu, juristi, ja allekirjoitan aika monet noista väitteistäsi itseeni sopiviksi. Lienenkö sitten tyhmä juristi :D
Et vaikuta itse ainakaan kovin " korkealle lukeneelta" , sillä tekstistäsi pisti silmään ainakin se, että yleistät asioita rankasti. Ja taipumus putkinäköiseen yleistämiseen ei imartele ketään.
Jos tunnet muutamia kouluttamattomia äitejä, tai vaikka vähän useampiakin, jotka toimivat kuvailemallasi tavalla, niin sittenpä tunnet. Sillä ei ole mitään tekemistä _kaikkien_ kouluttamattomien äitien kanssa. Jos " havaintosi" jostakin kertoo, niin ehkä sinun tuttavapiiristäsi, joka taasen kertoo mahdollisesti jotakin myös sinusta...
Minun mielestä on iha hauskaa, kun korkeasti koulutetuista ystävistäni osa soittelee silloin tällöin ja esittää tämän tyylisiä kysymyksiä: miten tehdään makkarakastiketta, miten ommellaan reikä, mitä laitan vauvalle päälle ulos( kirjassa ei lue tarkkaan), jouluisin kysellään piparitaikinan teosta, kuinka usein mä nyt sitten imetän tätä vauvaa....
Varmasti tietävät paljon, mutta ovat NIIN uusavuttomia että!
Tilastollisesti se kouluttamaton on vielä köyhä ja ylipainoinen.
Imetys epäonnistuu, koska äiti on loppuunpalanut äitiyslomalla kirjoittamansa väitöskirjan kanssa.
Äitiysloma jää kesken, koska äiti saa kiinnostavan työtarjouksen 90km päästä kotoa.
Mummo 78v ottaa 6kk vauvan hoitoonsa. Vauva on hoidossa 11h vrk, vanhempien pitkien työpäiväivien ja työmatkojen vuoksi.
Vauva lopulta sen ikäinen, että pääsee kunnalliseen hoitopaikkaan. Kun lapsi sairastuu flunssaan toinen mummo 250km päästä tulee kotiin hoitamaan, koska vanhemmat eivät voi olla poissa töistään ja mummo nro 1 on niin uupunut,että on itse sairaalassa.
Kun joku esittää, todellakin stereotyyppisen, mutta mahdollisesti keskimääräisen kuvauksen jostain asiasta, täytyy toki kaikkien, jotka ko. tuntomerkkejä eivät täytä, ilmoittautua.
Ei varmasti ole yhtään äitiä, joka ei tietäisi imetyksen eduista ja tupakoinnin haitoista. Minäkin uskallan kyllä väittää, että ne äidit (usen vähän korkeammin koulutetu), jotka jaksavat ottaa asioista enemmän selvää, ymmärtävät myös sen, _miksi_ imetys on hyvästä ja tupakointi pahasta. Ja onhan se ihan tutkittu juttu, että esimerkiksi ruokavalio on jossain määrin yhteydessä sosioekonomiseen asemaan. Korkeasti koulutetut syövät terveellisemmin, noin keskimäärin.
Mutta eivät nämä asiat tarkoita, etteikö vähemmän koulutusta saaneiden keskuudessa olisi terveellisesti syöviä, paljon asioista tietäviä henkilöitä. Mutta keskimäärin tietotaso ja tiedonhalu ovat yhteydessä koulutustasoon.
En ota neuvolaa jumalansanana vaan sanana sanojen joukossa. Kuten muillakin elämänaloilla, ja työssänikin, etsin tarvitsemani tiedon eri lähteistä ja käytän omaa järkeäni sen suodattamisessa.
et onko normaalia ja yleensä kaikki käytäntö tuottaa ongelmia. Yliopisto vissiin sekottaa pään.