Montako huonetta uusperhe tarvitsee, miten huonejako??
Jos lapset ovat tyttöjä 11, 10, 9 v. ja poikia 13 ja 9 v.
3 lapsista ovat paikalla joka toinen viikko, ja 2 lapsista ovat lähes koko ajan (eri sukupuolta).
Pitääkö kaikilla olla oma huone? Aika vaikeaa löytää niin isoa asuntoa (jos vanhemmatkin haluaisi nukkua muualla kuin olohuoneessa; ei ehkä uusparisuhteelle paras ratkaisu).
Toisaalta oma tila takaisi jonkinlaisen rauhan...
Kommentit (137)
Se vanhempi jonka lapset ovat paikalla koko ajan asuu lastensa kanssa omassa asunnossaan ja se toinen aikuinen vierailee siellä välillä yksin js välillä lastensa kanssa. Toinen aikuinen asuu omassa kotonaan joka toinen viikko lastensa kanssa ja joka toinen ilman .
Ainoa toimiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Siitä en ole yhtään varma että olisiko mitenkään hyvä idea, että vanhemmat asuvat olohuoneessa tms. ... sen mitä olen lukenut, mukaan uusperheessä se aikuisten parisuhteen vaaliminen ja kunnossa pitäminen on kuitenkin kovin tärkeää, koska koko homma perustuu siihen.
ap
Jatkuvasti asuville omat huoneet, viikonlopputytöt yhteiseen huoneeseen ja nuorimmalle pojalle parvi teidän makkariin?
Lapset siis perusteellisesti rikki ja hajalla ja vanhemmuus hukassa ja nyt se onni mukalöytyy uusperheestä? Voi elämä.
Onko tää nyt se peittojen rahtaaja? Vai miksi pitää kulkea peittojen ja tyynyjen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa ihan rauhallisesti ja miettiä ja katsella eri laisia vaihtoehtoja.
Kotitöiden määrä ei todellakaan puolitu sillä että muutatte yhteen. Pyykkiä on ihan sama määrä kuin ennenkin, yhteenmuuton jälkeen ne vaan odottavat kaikki siihen samaan pyykkikoneeseen pääsyä. Tiskin määräkään ei puolitu, sillä jokainen tarvitsee edelleen sen oman lautasensa ja mukinsa. Ainoastaan ruoanvalmistusastioiden määrässä "säästää", mutta niiden kattiloiden pitää sitten olla isompia. Isossa asunnossa on enemmän siivottavaa kuin pienessä. Ja jos asutaan ahtaasti, se siivoaminen on työlästä, koska joka paikka on täynnä tavaraa.hde
Mutta jos yritätte ratkaista ongelmanne niin, ettei aikuisten tarvitse luopua mistään "saavutetuista eduista", niin aika vaikeaksi menee. Tuossa kuviossa ei kaikkien kannalta täydellistä ratkaisua olekaan.
Noh, silti on vain yhdet pihatyöt (pihan ei tartte olla suuren suuri), ja ruokaa voi laittaa toinen sillä aikaa kun toinen tekee jotain muuta. Toinen voi käydä kaupassa ja toinen taas tehdä jotain muuta. Toinen tehdä niitä pihatöitä ja toinen pestä pyykkiä. Toinen voi käydä harrastamassa ja toinen katsoa lapsia; pitkän välimatkan takia se ei nyt onnistu noin vain arki-iltana kun matkoihin menisi niin kauan (ei vain aikaa vaan myös jo bensaa).
"Täydellinen ratkaisu" hävisi elämästä siinä kohtaa kun edellisen liiton / puolison ongelmat alkoi... hyviä vaihtoehtoja ei enää ollut.
Täytyy myös todeta, että vaikka joku voisi olla sitä mieltä että uutta kumppania ei saisi ottaa ennen kuin lapset aikuisia, on lapsille myös paljon hyvää siitä kun elämässä on läsnä uusi aikuinen, jonka kanssa on voinut tehdä eri asioita mihin ei olisi muuten ollut mahdollisuutta. Ja uusien sisarusten kanssa voi ottaa erilaista roolia, ja opetella sosiaalisuutta ja käytöstapoja. Ja huomata myös että on jollekulle tärkeä (muullekin kuin vain omalle äidille).
En tiedä sitten olisiko mahdollisesti katkeroitunut, kaiken yrittävä mutta silti riittämätön äiti joka ei mitenkään kaikkea osaa tai pysty yksin tarjoamaan (kuten veneillä tai harrastaa kalastusta tai hiihtoa tai korjata pyöriä tms.) (ja vielä kouluympäristö jossa olet jo nyt se vähän syrjitty), se paras vaihtoehto sekään, uusperheen sijaan.
ap
7h, keittiö ja sauna + 2wc:tä vähintään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realistinen ehdotus: 2 asuntoa(vaikka samasta kerrostalosta tai paritalo). Toisessa miesystäväsi asunto jossa lapset jakavat 2 makuuhuonetta vuoroviikoilla ja mies nukkuu olohuoneessa. Toisessa asunnossa 4h+k omat huoneet sinun lapsillesi ja sinulle ja miesystävällesi yhteinen makkari jossa olette molemmat kun miesystävän lapset eivät ole paikalla.
Tämmöistä nyt on vielä vaikeampi löytää kuin yhtä yhteistä jotenkin muokattavissa olevaa taloa. (Ja kalliimpi).
Kerrostalo ei tule kyseeseen mm. musiikkiharrastusten vuoksi.
ap
Öö mitä? Kyllä kerrostalossakin saa soittaa musiikkia ihan normaalisti, paitsi hiljaisuuden aikaan. Kaveri soittaa kontrabassoa, pianoa, kitaraa jne. kodissaan kerrostalossa, ei mitään ongelmaa.
Meillä asuu pysyvästi 16v, 13, 9v ja 5v pojat sekä 15v, 11v, 8v ja 4 tytöt. Heillä on yhteinen iso huone, jossa on 4 kerrossänkyä, erillinen leikkitila, erillinen koululaisten tila esim. läksyjen tekoa varten sekä yhteinen tila.
Meillä oli sisarukset samassa huoneessa silloin, kun koko poppoo paikalla ja muuten omat huoneet. Kun kaikki oli paikalla niin ei silloin siellä omassa huoneessa niinkään oleskeltu, lähinnä nukuttiin. Sai nukkua myös "omissa oloissaan" vuodesohvalla jos halusi.
Vierailija kirjoitti:
Mies voisi hyvin asua teillä aina sen viikon kun hänellä ei ole lapsia, käydä pidempää työmatkaa.
Ette muuttaisi yhteen.
No jos luit koko ketjun, niin tosiaan ei se toimi ihan noinkaan omalla paikkakunnalla olevan harrastuksen ja lasten harrastuskuskausten ym. asioiden takia. Eli jäisi samaan kuin nyt, yö pari ... ja aina fiilis että "kylässä".
ap
Mitäs tapahtuu jos tää liitto ei toimikaan? Sinähän et tunne miestä.
Raahaatko lapset taas uuteen paikkaan? Uuteen viritelmään?
Vierailija kirjoitti:
Minä ja miesystävä ei muuteta yhteen ennen kuin nuorin on lähtenyt kotoa. Asutaan 40 km päässä toisistamme. Silti nähdään toisiamme tosi paljon.
Kun mulla ei ole lapsia, asun heillä ja ajan sieltä töihin. Kun hänellä ei ole lapsia, asuu meillä. Myös osan viikosta haluan olla vain lasten kanssa, ettei teini-iän ongelmat pääse kärjistyyn heidän välillä.
Tuo varmaan toimii jos molemmilla vk-vk tms. Niin että sitä aikaa ilman lapsia jää. Mä en pysty asumaan muualla kun lapset mulla lähes koko ajan.
ap
Muuttakaa sinne harrastuspaikalle. Kuulostaa niin tärkeältä. On nää aina niin sairaita kuvioita.....
Riippuu täysin kemioista miten uusperhearki toimii, itse jaoin huonetta suunnilleen joka toinen viikonloppu ja ajoittain lomilla. Jos itse olisin tilanteessa missä pitäisi valita, muutetaanko yhteen kaikkien lasten kanssa, niin lähtökohtaisesti ei. Silloin joo, jos aiotaan tehdä yhteisiä lapsia. -91
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa ihan rauhallisesti ja miettiä ja katsella eri laisia vaihtoehtoja.
Kotitöiden määrä ei todellakaan puolitu sillä että muutatte yhteen. Pyykkiä on ihan sama määrä kuin ennenkin, yhteenmuuton jälkeen ne vaan odottavat kaikki siihen samaan pyykkikoneeseen pääsyä. Tiskin määräkään ei puolitu, sillä jokainen tarvitsee edelleen sen oman lautasensa ja mukinsa. Ainoastaan ruoanvalmistusastioiden määrässä "säästää", mutta niiden kattiloiden pitää sitten olla isompia. Isossa asunnossa on enemmän siivottavaa kuin pienessä. Ja jos asutaan ahtaasti, se siivoaminen on työlästä, koska joka paikka on täynnä tavaraa.hde
Mutta jos yritätte ratkaista ongelmanne niin, ettei aikuisten tarvitse luopua mistään "saavutetuista eduista", niin aika vaikeaksi menee. Tuossa kuviossa ei kaikkien kannalta täydellistä ratkaisua olekaan.
Noh, silti on vain yhdet pihatyöt (pihan ei tartte olla suuren suuri), ja ruokaa voi laittaa toinen sillä aikaa kun toinen tekee jotain muuta. Toinen voi käydä kaupassa ja toinen taas tehdä jotain muuta. Toinen tehdä niitä pihatöitä ja toinen pestä pyykkiä. Toinen voi käydä harrastamassa ja toinen katsoa lapsia; pitkän välimatkan takia se ei nyt onnistu noin vain arki-iltana kun matkoihin menisi niin kauan (ei vain aikaa vaan myös jo bensaa).
"Täydellinen ratkaisu" hävisi elämästä siinä kohtaa kun edellisen liiton / puolison ongelmat alkoi... hyviä vaihtoehtoja ei enää ollut.
Täytyy myös todeta, että vaikka joku voisi olla sitä mieltä että uutta kumppania ei saisi ottaa ennen kuin lapset aikuisia, on lapsille myös paljon hyvää siitä kun elämässä on läsnä uusi aikuinen, jonka kanssa on voinut tehdä eri asioita mihin ei olisi muuten ollut mahdollisuutta. Ja uusien sisarusten kanssa voi ottaa erilaista roolia, ja opetella sosiaalisuutta ja käytöstapoja. Ja huomata myös että on jollekulle tärkeä (muullekin kuin vain omalle äidille).
En tiedä sitten olisiko mahdollisesti katkeroitunut, kaiken yrittävä mutta silti riittämätön äiti joka ei mitenkään kaikkea osaa tai pysty yksin tarjoamaan (kuten veneillä tai harrastaa kalastusta tai hiihtoa tai korjata pyöriä tms.) (ja vielä kouluympäristö jossa olet jo nyt se vähän syrjitty), se paras vaihtoehto sekään, uusperheen sijaan.
ap
Eli tässä on kyse siitä, että sinä pääset helpommalla, kun toinen aikuinen
a) jakaa kotityöt
b) hoitaa sun lapsia
c)toimii rahoittajana.
Hävytön lasten kustannuksella loisiva akka!
Anteeksi nyt vaan. Kyse ei ole että MINÄ pääsisin helpommalla, vaan että hänkin pääsisi helpommalla - yhtälailla autan kotitöissä hänellä jo nyt. (Paremmassa kunnossa se hänen kämppänsä ja pihansa aina on kuin minun... kun ei jää aikaa tätä laittaa, kun meidän yhteisenä aikana en halua sitten kokoa ajan tehdä kotihommia, ja arkenakin niihin jää niin vähän aikaa lasten asioilta ja harrasteilta ja vastuulliselta työltä jne.)
Ja enemmän minä olen tarjoutunut HÄNEN lapsia hoitamaan, omani isompia ja pärjäävät jo enemmän yksin, ei ole ollut puhe että hän niitä sikäli hoitaisi.
Ja minulla on parempi palkka joten rahoittajan hakemisesta sinänsä ei ole kyse. Enemmän ongelma on hänen rahoitushalukkuus kovin kalliiseen taloon, mutta ihan suurin ongelma on se ettei tarpeeksi isoja ole ylipäänsä oikein tarjolla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja miesystävä ei muuteta yhteen ennen kuin nuorin on lähtenyt kotoa. Asutaan 40 km päässä toisistamme. Silti nähdään toisiamme tosi paljon.
Kun mulla ei ole lapsia, asun heillä ja ajan sieltä töihin. Kun hänellä ei ole lapsia, asuu meillä. Myös osan viikosta haluan olla vain lasten kanssa, ettei teini-iän ongelmat pääse kärjistyyn heidän välillä.Tuo varmaan toimii jos molemmilla vk-vk tms. Niin että sitä aikaa ilman lapsia jää. Mä en pysty asumaan muualla kun lapset mulla lähes koko ajan.
ap
Paljonko on lähes koko ajan? Ovatko lapset isällä joka toinen viikonloppu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaupunki ap? Ainakin Helsingissä tuollaisen kämpän löytäminen lähes mahdotonta. Miten iso välimatka teillä on, kumman kaupunkiin olette muuttamassa? Onko mahdollista muuttaa johonkin pikkuisen kauemmas (isompi ja halvempi asunto) haluamastanne alueesta ja käydä matkan päästä koulussa/töissä?
Minusta aika julmaa pistää tuon ikäiset vaihtamaan koulua ja kaveripiiriä. Iso riski joutua kiusatuksi/syrjityksi. Mitä mieltä lapset ovat muutosta? Jos joudut laittamaan jotkut samaan huoneeseen, niin laita tytöt jotka ovat sisaruksia keskenään ja erota huone jollain kaapeilla tjms. väliseinällä.
En nyt viitsi kaupunkia mainita.
Mutta siis miehen kaupunkiin muutettava jos halutaan enemmän yhteistä olemista ja arjen helpottamista, koska heillä siellä toimiva vk-vk systeemi lasten kanssa.
On toki ikävää lasten vaihtaa koulua mutta onhan yleensä jo perheet ja lapset vaihdelleet asuinaluetta ja koulua muutenkin erinäisistä syistä (itsekin muutamaan kertaan lapsena), eli ei se nyt mitään ennenkuulumatonta ole, vaikkei olekaan toivottavaa. JOka tapauksessa, jos olette lukeneet koko ketjun, niin nykyinen asuinalueemme kuitenkin turhan kallis eli muutto voisi olla edessä kuitenkin jossain kohtaa.
Sitä paitsi kiusaaminen ja syrjintä alkoi jo täälläkin jo ajat sitten, kun lapsilla oli rankkaa aluksi isänsä ongelmista johtuen, ja sitten eron takia. Siitä jäi leima heihin valitettavasti tällä omahyväisellä pikkuporvarialueella, jossa nyt siis vielä asumme.
Eli sikäli muutto muualle voisi toisaalta olla heillekin myös mahdollisuus.
ap
No vähän mahdoton sanoa aiheeseen mitään, jos et voi kaupunkia sanoa. Ettehän te siellä asuinalueella vielä asu, niin mikset voisi kertoa mikä se on? Näissä on niin paljon kaupunkikohtaisia eroja, että millaisia isoja asuntoja on tarjolla. Tai voisi ehdottaa vastaavaa toista aluetta hyvien yhteyksien päästä, viereistä kaupunkia tjms. Mun mielestä tähän on näillä tiedoilla tosi vaikea sanoa mitään, varsinkin kun et ole kertonut, millaiseen asuntoon teillä suunnilleen olisi varaa. Olet vain sanonut, että hyviä asuntoja ei ole käytännössä ollenkaan myytävänä. Jos näin on eikä mikään muu ratkaisu kelpaa, ette voi muuttaa vielä, vaan teidän täytyy odottaa parempien asuntojen vapautumista, tai sitten muuttaa toiselle alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mulla ei ole lapsia, asun heillä ja ajan sieltä töihin. Kun hänellä ei ole lapsia, asuu meillä. Myös osan viikosta haluan olla vain lasten kanssa, ettei teini-iän ongelmat pääse kärjistyyn heidän välillä.Tuo varmaan toimii jos molemmilla vk-vk tms. Niin että sitä aikaa ilman lapsia jää. Mä en pysty asumaan muualla kun lapset mulla lähes koko ajan.
ap
Paljonko on lähes koko ajan? Ovatko lapset isällä joka toinen viikonloppu?
eivät edes
ap
Kyllä tuo kuulostaa vähän siltä, että olet ap muuttamassa yhteen siksi että omat kotityösi ja pihatyösi vähenisivät. Onhan se houkuttavaa. Jos me muuttaisimme yhteen, minulle jäisi rahaa matkustella ja shoppailla, kun en maksaisi yksin koko taloa lämmityksineen kaikkineen. Minä saisin nukkua miehen vieressä kaikki yöt.
Mutta kun tässä ei ole kyse pelkästään siitä mikä minusta tai miehestä olisi kiva. Kun minä ihan näen lapsista että kun on pidempään oltu koko porukalla, heillä alkaa pinna kiristyä. Samoin miestä alkaa ärsyttää teinien touhut. On ihan selvä että minulla voisi olla kivempaa yhdessä asuen, mutta ei kaikilla muilla.
-se kuka ei muuta yhteen
Kun mulla ei ole lapsia, asun heillä ja ajan sieltä töihin. Kun hänellä ei ole lapsia, asuu meillä. Myös osan viikosta haluan olla vain lasten kanssa, ettei teini-iän ongelmat pääse kärjistyyn heidän välillä.