Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntapamuutos ei tuota toivottua tulosta

Vierailija
13.08.2017 |

Olen 35-vuotias nainen, jolle alkoi yhtäkkiä kertyä kiloja noin kaksi vuotta sitten niin, että olen nyt kymmenisen kiloa ylipainon puolella. Olin aina ollut sitä tyyppiä, joka voi syödä mitä vain lihomatta ja muutenkin elää epäsäännöllisesti ilman, että se vaikuttaisi jaksamiseen tai ulkonäköön. Iän myötä tämä mitä ilmeisemmin ei enää onnistunutkaan, ja painon yhtälökseen nousuun havahduttuani päätin noin puoli vuotta sitten tehdä elämäntapamuutoksen.

Lopetin tupakoinnin sekä vähensin aiemmin melko runsasta alkoholin käyttöäni suositusten mukaiseksi, käytännössä minulla menee 0-5 alkoholiannosta viikossa. En ole koskaan ollut pikaruoan tai herkkujen perään, joten kuvittelin, että ruokavalioon ei tarvitse tehdä erityisiä muutoksia, lähinnä aloin tarkkailla annoskokoja. Kuljen kaikki matkat jalkaisin tai pyörällä, joten arkiliikuntaa on aina ollut runsaasti. Lisäksi päätin hissin sijasta alkaa kävellä portaita. Askelmittarin mukaan kävelen päivässä keskimäärin 10 000 - 20 000 askelta.

Luettuani niin monien ihmisten positiivisista elämäntapamuutosta koskevista kokemuksista oletin painon vähitellen alkavan pudota. Pettymyksekseni näin ei kuitenkaan puolen vuoden aikana tapahtunut oikeastaan ollenkaan, joten päätin alkaa aktiivisesti pudottaa painoa viisi viikkoa sitten. Aloin käydä salilla 3-4 kertaa viikossa ja reippaalla 1,5 tunnin kävelylenkillä yhtä monta kertaa. Ruokavaliota muutin niin, että syön aamulla puuroa, lounaaksi keittoa tai salaattia, välipalaksi hedelmän, päivälliseksi suositusannoskoon verran kasvispainotteista kotiruokaa ja iltapalaksi voileivän tai jogurtin. Viikon ajan laskin kalorilaskurin avulla ruokieni sisältämiä energiamääriä, ja päivän aikana nauttimieni ruokien kalorimäärä vaihtelee 1000 ja 1500 kcal:n välillä. Kun harrastaa liikuntaa on 6-8 tuntia viikossa, ei energiamäärää käsittääkseni voi tuosta pudottaa.

Viiden viikon aikana painoni ei kuitenkaan ole pudonnut kuin yhden kilon. Olen hyvin turhautunut tilanteeseen enkä ymmärrä, mitä teen väärin. Kaikissa haastatteluissa personal trainerit ja onnistuneesti laihduttaneet kehuvat, kuinka kyse on vain matematiikasta. Laskujeni mukaan minun pitäisi tällä ruokavalio-liikuntakombolla väistämättä laihtua, mutta paino ei vain putoa. Kuntoni on kyllä kasvanut, ja esimerkiksi selkäkivut hävinneet liikunnan myötä, mutta haluaisin kovasti liikakiloista eroon. Missä voisi olla vika ja mitä voisin asialle tehdä?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 viikkoa sitten? :D

Se kestää kuules 6kk ennenkuin alkaa mitään näkymään.

Avauksessa kerroin aloittaneeni elämäntapamuutoksen "pienillä valinnoilla" juuri puoli vuotta sitten. Oletin, että tänä aikana olisi lähtenyt 2-3 kiloa. Tavoitteenani on siis koko ajan ollut rauhallinen painonpudotus elämäntavan muutosten myötä. Kun näin ei tapahtunut, päätin kokeilla, auttaisiko tietoinen kulutuksen lisääminen ja energiansaannin vähentäminen. En ole viimeisen viiden viikonkaan aikana tavoitellut mitään ihmedieettien lukemia vaan maltillista 500 g / vko -tahtia. Pitääkö minun nyt siis jatkaa samaan malliin, ja puolen vuoden päästä alan yhtäkkiä laihtua?

Olen myös todennut nuo "pienet muutokset" täysin tehottomiksi. Elimistö ilmeisesti sopeutuu siihen uuteen pieneen kalorivajeeseen eikä sillä loppupeleissä olekaan vaikutusta. Tosin eniten ihmettelen sitä, etten laihtunut edes alkoholinkäytön lopettamisella, olutta kului yhdessä vaiheessa turhankin runsaasti joten kokonaan lopettaminen tuntui hyvältä ajatukselta. Usein kun sanotaan että ainoastaan alkoholijuoman vaihtaminen vähäkalorisempaan on "pieni valinta" jolla voi vaikuttaa painoonsa ja minä vaihdoin kaiken alkoholin veteen ja vissyyn.

Vierailija
62/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5:2-ehdotus.

Minulla paino putosi kyseisen ohjeen avulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut syödä enemmän? Jos syöt vaikka 2000 kcl päivässä kahden viikon ajan niin et siinä mitään menetäkään.

No ei taatusti menetä, päinvastoin pari kiloa tulee lisää.

Vierailija
64/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuassa on aina korjaamista, jos ei tapahdu toivottua laihtumista. Se ei tarkoita ruuan vähentämistä, vaan sisällön korjaamista.  Korjaaminen tapahtuu kokeilemalla, minkälainen syöminen pudottaa sitä painoa. Ulkopuoliset eivät voi sitä tietää.

Mihin suuntaan tässä kannattaisi lähteä kokeilemaan? Nykyinen ruokavalioni on sellainen, että en syö juurikaan valkoista viljaa, sokeria, lihaa enkä kovia rasvoja. Syön paljon kalaa, kasviksia, munia sekä vähärasvaisia maitotuotteita. En syö pika- tai noutoruokaa, puolivalmisteita enkä eineksiä.

Minä jättäisin maitotuotteet pois, ja ottaisin tilalle oliiviöljyn, siemenet ja pähkinät päivittäisenä annoksena.

Ihminen laihtuu ruokavaliolla.

Ohiksena kysyn, että millä nuo avokado, pähkinät ja siemenet olisi ruokavaliossa korvattavissa? Kilohinta on niin suolainen ettei näihin ole työttömällä varaa, sama pätee myös loheen mitä usein kehotetaan syömään viikoittain.

Vierailija
65/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuassa on aina korjaamista, jos ei tapahdu toivottua laihtumista. Se ei tarkoita ruuan vähentämistä, vaan sisällön korjaamista.  Korjaaminen tapahtuu kokeilemalla, minkälainen syöminen pudottaa sitä painoa. Ulkopuoliset eivät voi sitä tietää.

Mihin suuntaan tässä kannattaisi lähteä kokeilemaan? Nykyinen ruokavalioni on sellainen, että en syö juurikaan valkoista viljaa, sokeria, lihaa enkä kovia rasvoja. Syön paljon kalaa, kasviksia, munia sekä vähärasvaisia maitotuotteita. En syö pika- tai noutoruokaa, puolivalmisteita enkä eineksiä.

Minä jättäisin maitotuotteet pois, ja ottaisin tilalle oliiviöljyn, siemenet ja pähkinät päivittäisenä annoksena.

Ohiksena kysyn, että millä nuo avokado, pähkinät ja siemenet olisi ruokavaliossa korvattavissa? Kilohinta on niin suolainen ettei näihin ole työttömällä varaa, sama pätee myös loheen mitä usein kehotetaan syömään viikoittain.

Ei noita ole mikään pakko syödä. Syö ruokansa normaalirasvaisena, niin ei tarvitse näitä kalliita tuotteita.

Vierailija
66/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kommentoijille! Vastausten perusteella päädyin seuraavaan: 1) kiinnitän huomiota vedenjuontiin, 2) jatkan salitreeniä, vaikka se kerryttäisikin nestettä ja 3) jos paino ei putoa, käyn tarkistuttamassa kilpirauhasarvot. Ylipäänsä minulle voisi tehdä hyvää käydä perusteellisessa lääkärintarkastuksessa. En ole tainnut koskaan mittauttaa kolesterolia tai maksa-arvoja, koska olen aina kokenut olevani hyvinvoiva ja terve. Verenpaineeni tiedän matalaksi ja hemoglobiinin korkeaksi. Nyt kun ikää alkaa tulla, lienee paikallaan alkaa tarkkailla tilannetta ikävien yllätysten varalta.

Ruokavaliota koskevat kommentit olivat aika ristiriitaisia (jonkun mielestä saan liikaa energiaa, toisen mielestä liian vähän) ja parhaimmillaankin epämääräisiä ("pitää vain kokeilla, mikä itselle sopii"), enkä aio lähteä noudattamaan mitään muotidieettejä, kuten vähähiilihydraattista ruokavaliota. Moni on näistä saanut avun, mutta en haluaisi rajoittaa normaaliarkea ja esimerkiksi sosiaalisia tilanteita millään tiukoilla kieltolistoilla enkä tehdä syömisistäni numeroa.

Mitä tulee ulkonäköön, olen kyllä itseeni ihan tyytyväinen. Vartalonmallini on sellainen, että voin käyttää kaikenlaisia vaatteita liikakiloista huolimatta, ja olemukseni on muidenkin silmissä varmaan lähempänä reipasta liikkujaa kuin väsynyttä lylleröä. Olen kuitenkin huolissani painonnousun mukanaan tuomista terveysriskeistä, ja vaikka vielä mitään ongelmia ei olekaan, voi niitä tulla.

Se nyt vaan on tosiasia, että syömällä laihtuu. Sulle nyt ei kelpaa mitkään neuvot ja kehotus kokeilla itse on jotain epämääräistä. Haluat laihtua, mutta et muuttaa mitään.  Mene ihmeessä lääkäriin, sieltä saat varmaan jonkun "ihmepillerin"

Pyysin tarkennuksia, että miten ruokavaliota olisi hyvä muuttaa, ja kun niitä sain, ruokavaliota koskevissa ehdotuksissa oli paljon virheoletuksia koskien nykyisiä syömisiäni. Esimerkiksi kehotettiin lisäämään hyvien rasvojen saantia oliiviöljyn, avokadon ja pähkinöiden muodossa, vaikka syön niitä nytkin päivittäin vähintään suositusten verran. Maitotuotteita kehotettiin vähentämään, vaikka en juo tai syö niitä nytkään mitenkään suuria määriä. Puuroon saatan sekoittaa rahkaa, lounaskeiton kanssa juon lasillisen piimää tai maitoa, päivällisruoassa saattaa olla juustoa tai kermaa, iltapalaksi turkkilaista jogurttia. Sokeripitoisista kevyttuotteista käskettiin luopumaan, vaikka en edes käytä mitään "kevyttuotteita" mainittua rasvatonta maitoa ja piimää lukuun ottamatta. Samoin kehotettiin vähentämään hiilareita, vaikka en nytkään syö juuri leipää, riisiä tai perunaa, puuroa ja täysjyväpastaa kylläkin.

En odota saavani lääkäristä mitään ihmepilleriä. Tajusin vain tämän ketjun myötä laiminlyöneeni terveystarkastuksia, ja siksi mainitsin lääkäriajan varaamisen. Eiköhän itse kunkin ole jossain vaiheessa hyvä käydä tarkistamassa veri-, maksa-, kolesteroli- ja hormoniarvot ruokavaliosta riippumatta.

Ok, tuli selväksi. Tosin aloitusviestistä sai erilaisen kuvan syömisistäsi kuin olet myöhemmissä viesteissä kertonut.

Mutta älä ihmeessä muuta mitään, vaan mene lääkäriin.  Et ole ainoa, joka käy siellä "ihan varmuuden vuoksi" Jos vaikka sattuis joku sairaus löytymään :)

En pitänyt tarpeellisena eritellä aloitusviestissä syömisiäni yksittäisten ruoka-aineiden tarkkuudella. Jos sanon syöväni lounaaksi salaattia, oletin lukijoiden ymmärtävän, että salaatissa on muutakin kuin salaattia, kuten juuri avokadoa tai pähkinöitä, ja kastikkeessa öljyä. Kotiruoka taas voi tarkoittaa eri ihmisille hyvin eri asioita, ja sitä mukaa, kun keskustelu on edennyt, olen tarkennuksia tehnyt.

Sinulla tuntuu nyt olevan tosi voimakas ajatus siitä, että minä haluaisin lääkäriltä jonkin "vapauttavan lausunnon", minkä piikkiin voin pistää sen, ettei paino putoa. Lääkärikäynti oli koko keskustelussa vain sivujuonne, ja tosiaan keskustelun myötä tajusin, etten ole aikoihin käynyt terveystarkastuksessa. Varmasti lääkäri osaa ottaa kantaa tähän ruokavalioasiaankin. Minähän nimenomaan yritin laihduttaa omin päin ensin tekemällä pieniä muutoksia, ja sitten tietoisesti isompia, ilman tulosta. En pidä sitäkään hyvänä lähestymistapana, että kokeillaan kuukausi yhdenlaista dieettiä ja seuraava toisenlaista.

Vierailija
67/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin lopettaminen hidastaa aluksi painon putoamista. Itsellä meinasi väkisin nousta, vaikka en syönyt mitään lohtumättöä.

Vierailija
68/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoinnin lopettaminen hidastaa aluksi painon putoamista. Itsellä meinasi väkisin nousta, vaikka en syönyt mitään lohtumättöä.

Tätä minäkin olen harmitellut! Olin kuullut, että tupakoinnin lopettamisen jälkeen voi paino nousta, ja siksi tietoisesti aloin tarkkailla, etten alkaisi korvata tupakasta saatavaa nautintoa lohtusyömisellä. Ehkä olen kuitenkin makuaistin parannuttua huomaamattani alkanut ottaa suurempia annoksia ruokaa, tai sitten aineenvaihdunta on hidastunut tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Vielä suurempi pettymys oli, ettei paino pudonnut alkoholin määrän vähentämisen jälkeen. Niin paljon on vuosien varrella tullut luettua kaikkia "jätin alkoholin kolmeksi kuukaudeksi, ja laihduin näin-ja-näin-paljon" -juttuja. Nämä tekemäni muutokset ovat vaatineet minulta aika paljon itsekuria ja tsemppaamista, ja on turhauttavaa, kun mitään muutosta ulkoisesti ei oikein ole tapahtunut. Toisaalta kuten jo avauksessa kirjoitin, olen aina ollut aika hyvinvoiva, enkä ole kärsinyt väsymyksestä tai muista ylipainoisten ja tupakoivien valittamista ongelmista.

Vierailija
69/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noita ole mikään pakko syödä. Syö ruokansa normaalirasvaisena, niin ei tarvitse näitä kalliita tuotteita.

Miksi sitten näissä nimenomaisissa tuotteissa sanotaan olevan hyvää rasvaa jos mikä tahansa rasva käy? Onko siis vaikkapa pekoni yhtä hyvä ja yhtä hyvän  rasvan lähde kuin pähkinät?

Vierailija
70/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten näissä nimenomaisissa tuotteissa sanotaan olevan hyvää rasvaa jos mikä tahansa rasva käy? Onko siis vaikkapa pekoni yhtä hyvä ja yhtä hyvän  rasvan lähde kuin pähkinät?

Eläinrasva on hyvää rasvaa, niinkuin myös pähkinöidenkin rasva. Pekoni ei kovinkaan hyvää syötävää ole siinä olevien muiden aineiden vuoksi.