Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntapamuutos ei tuota toivottua tulosta

Vierailija
13.08.2017 |

Olen 35-vuotias nainen, jolle alkoi yhtäkkiä kertyä kiloja noin kaksi vuotta sitten niin, että olen nyt kymmenisen kiloa ylipainon puolella. Olin aina ollut sitä tyyppiä, joka voi syödä mitä vain lihomatta ja muutenkin elää epäsäännöllisesti ilman, että se vaikuttaisi jaksamiseen tai ulkonäköön. Iän myötä tämä mitä ilmeisemmin ei enää onnistunutkaan, ja painon yhtälökseen nousuun havahduttuani päätin noin puoli vuotta sitten tehdä elämäntapamuutoksen.

Lopetin tupakoinnin sekä vähensin aiemmin melko runsasta alkoholin käyttöäni suositusten mukaiseksi, käytännössä minulla menee 0-5 alkoholiannosta viikossa. En ole koskaan ollut pikaruoan tai herkkujen perään, joten kuvittelin, että ruokavalioon ei tarvitse tehdä erityisiä muutoksia, lähinnä aloin tarkkailla annoskokoja. Kuljen kaikki matkat jalkaisin tai pyörällä, joten arkiliikuntaa on aina ollut runsaasti. Lisäksi päätin hissin sijasta alkaa kävellä portaita. Askelmittarin mukaan kävelen päivässä keskimäärin 10 000 - 20 000 askelta.

Luettuani niin monien ihmisten positiivisista elämäntapamuutosta koskevista kokemuksista oletin painon vähitellen alkavan pudota. Pettymyksekseni näin ei kuitenkaan puolen vuoden aikana tapahtunut oikeastaan ollenkaan, joten päätin alkaa aktiivisesti pudottaa painoa viisi viikkoa sitten. Aloin käydä salilla 3-4 kertaa viikossa ja reippaalla 1,5 tunnin kävelylenkillä yhtä monta kertaa. Ruokavaliota muutin niin, että syön aamulla puuroa, lounaaksi keittoa tai salaattia, välipalaksi hedelmän, päivälliseksi suositusannoskoon verran kasvispainotteista kotiruokaa ja iltapalaksi voileivän tai jogurtin. Viikon ajan laskin kalorilaskurin avulla ruokieni sisältämiä energiamääriä, ja päivän aikana nauttimieni ruokien kalorimäärä vaihtelee 1000 ja 1500 kcal:n välillä. Kun harrastaa liikuntaa on 6-8 tuntia viikossa, ei energiamäärää käsittääkseni voi tuosta pudottaa.

Viiden viikon aikana painoni ei kuitenkaan ole pudonnut kuin yhden kilon. Olen hyvin turhautunut tilanteeseen enkä ymmärrä, mitä teen väärin. Kaikissa haastatteluissa personal trainerit ja onnistuneesti laihduttaneet kehuvat, kuinka kyse on vain matematiikasta. Laskujeni mukaan minun pitäisi tällä ruokavalio-liikuntakombolla väistämättä laihtua, mutta paino ei vain putoa. Kuntoni on kyllä kasvanut, ja esimerkiksi selkäkivut hävinneet liikunnan myötä, mutta haluaisin kovasti liikakiloista eroon. Missä voisi olla vika ja mitä voisin asialle tehdä?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sokeritonta vhh ruokavaliota. Tee ruokavaliosta sellainen että jaksat ajatuksissasi pysyä sillä seuraavat neljä vuotta. Vaikka todellisuudessa koko loppu elämä, mutta ihmismieli ei osaa hahmottaa sellaista ja lipsut herkästi

Vierailija
22/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko sulla liikaa stressiä ja kortisoli arvot olis noussut? Mulla on kesällä noussut paino koska reenasin liikaa. Tullut läskiä tohon keskivartalolle. Jätin herkut ja maidon mutta silti nousi. Epäilen juuri tuota kortisolin liikaeritystä

Ainahan sitä jonkin verran on stressiä, mutta sanoisin, että nämä kaksi vuotta, joiden aikana painoni on noussut, ovat olleet jopa seesteisempiä kuin monta niitä edeltävää vuotta. Elämäni on kaikin puolin hyvää, työtilanteessa tai parisuhteessa ei ole valittamista. Mietin kyllä, että tässä voisi olla jotain hormonaalisia syitä taustalla, ja jos paino ei yhtään putoa muutaman viikon sisällä, varaan ajan työterveyteen.

Ennemmin menet lääkäriin kuin korjaat syömisiä?  Se ruoka muuten vaikuttaa myös niihin hormoneihin.  Varsinkin rasva, ja sullahan näyttää olevan melko rasvatonta ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkin perusteella et syö tarpeeksi (hyvää rasvaa). Joidenkin ammattilaisten mukaan rasva-aineenvaihdunta tarvitsee toimiakseen rasvaa, eli avokado lounassalaattiin, kourallinen pähkinöitä välipalahedelmän kanssa tai tilalle, ruokaan lusikallinen oliiviöljyä.

Vierailija
24/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos läski on reisissä ja takapuolessa, niin eihän se ole terveydelle haitallista. Sanoit vy:si olevan alle 80 cm eli relaa ja nauti elämästä!

Vierailija
25/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuassa on aina korjaamista, jos ei tapahdu toivottua laihtumista. Se ei tarkoita ruuan vähentämistä, vaan sisällön korjaamista.  Korjaaminen tapahtuu kokeilemalla, minkälainen syöminen pudottaa sitä painoa. Ulkopuoliset eivät voi sitä tietää.

Mihin suuntaan tässä kannattaisi lähteä kokeilemaan? Nykyinen ruokavalioni on sellainen, että en syö juurikaan valkoista viljaa, sokeria, lihaa enkä kovia rasvoja. Syön paljon kalaa, kasviksia, munia sekä vähärasvaisia maitotuotteita. En syö pika- tai noutoruokaa, puolivalmisteita enkä eineksiä.

Ehkäpä olet sitten ihannepainossasi! Miksi väkisin laihduttamaan? Ruoka, liikunta, päihteet ja kaikki muu on kunnossa.

Vaikea uskoa, että kenenkään ihannepaino olisi 10 kiloa ylipainon puolella, varsinkaan niin, että koko aikuisiän on ollut kevyempi ja sitten paino yhtäkkiä nousee. Terveyteni ja jaksamiseni oman kokemukseni mukaan ovat kunnossa, ja kuten aiemmin kirjoitin, vyötärönympärys on säilynyt suositusrajojen sisällä. Kai tässä kuitenkin on kohonnut diabetesriski ym. vaaroja, joista ylipainoisia aina varoitellaan.

Vierailija
26/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuassa on aina korjaamista, jos ei tapahdu toivottua laihtumista. Se ei tarkoita ruuan vähentämistä, vaan sisällön korjaamista.  Korjaaminen tapahtuu kokeilemalla, minkälainen syöminen pudottaa sitä painoa. Ulkopuoliset eivät voi sitä tietää.

Mihin suuntaan tässä kannattaisi lähteä kokeilemaan? Nykyinen ruokavalioni on sellainen, että en syö juurikaan valkoista viljaa, sokeria, lihaa enkä kovia rasvoja. Syön paljon kalaa, kasviksia, munia sekä vähärasvaisia maitotuotteita. En syö pika- tai noutoruokaa, puolivalmisteita enkä eineksiä.

Ehkäpä olet sitten ihannepainossasi! Miksi väkisin laihduttamaan? Ruoka, liikunta, päihteet ja kaikki muu on kunnossa.

Vaikea uskoa, että kenenkään ihannepaino olisi 10 kiloa ylipainon puolella, varsinkaan niin, että koko aikuisiän on ollut kevyempi ja sitten paino yhtäkkiä nousee. Terveyteni ja jaksamiseni oman kokemukseni mukaan ovat kunnossa, ja kuten aiemmin kirjoitin, vyötärönympärys on säilynyt suositusrajojen sisällä. Kai tässä kuitenkin on kohonnut diabetesriski ym. vaaroja, joista ylipainoisia aina varoitellaan.

Reisissä vähän pehmeää, niin mitä siitä. Ulkonäköongelma tämä korkeintaan on.

Vierailija
27/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laihtuisi 1500 kaloria/päivä, vaikka urheilisi. Minä saan tuloksia vaan 800 kaloria/päivä. 1000 kaloria/päivä on jo liikaa, jos nopeasti haluaa tuloksia. Itselläni aika sama tilanne on kuin sinulla.

Vierailija
28/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 viikkoa sitten? :D

Se kestää kuules 6kk ennenkuin alkaa mitään näkymään.

Vierailija
29/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko sulla liikaa stressiä ja kortisoli arvot olis noussut? Mulla on kesällä noussut paino koska reenasin liikaa. Tullut läskiä tohon keskivartalolle. Jätin herkut ja maidon mutta silti nousi. Epäilen juuri tuota kortisolin liikaeritystä

Ainahan sitä jonkin verran on stressiä, mutta sanoisin, että nämä kaksi vuotta, joiden aikana painoni on noussut, ovat olleet jopa seesteisempiä kuin monta niitä edeltävää vuotta. Elämäni on kaikin puolin hyvää, työtilanteessa tai parisuhteessa ei ole valittamista. Mietin kyllä, että tässä voisi olla jotain hormonaalisia syitä taustalla, ja jos paino ei yhtään putoa muutaman viikon sisällä, varaan ajan työterveyteen.

Ennemmin menet lääkäriin kuin korjaat syömisiä?  Se ruoka muuten vaikuttaa myös niihin hormoneihin.  Varsinkin rasva, ja sullahan näyttää olevan melko rasvatonta ruokaa.

Toisessa vastauksessa kerroin voivani muuttaa ruokavaliota, kunhan keksisin, mihin suuntaan, koska käsitykseni mukaan syön aika terveellisesti. Syön kyllä salaatin kanssa itse tehtyä öljypohjaista kastiketta, ja pidän rasvaisesta kalasta, avokadosta sekä pähkinöistä. Päivällisellä syömäni kotiruoka ei sekään ole mitenkään erityisen vähärasvaista, jos ei raskastakaan. Vähärasvaisilla maitotuotteilla tarkoitin rasvatonta maitoa ja piimää, joiden mausta pidän eniten, sekä rahkaa. Jogurttina käytän turkkilaista jogurttia, ja jos ruokaan tulee kermaa tai juustoa, laitan maun vuoksi täysrasvaista.

Vierailija
30/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasket alkoannokset viikon kalorimäärään. Ei päivän kaloreilla ole merkitystä, jos viikonloppuna vetää 3000 kcal kaljaa ja päälle suolaiset äpökset. Viikon kokonaismäärä on ratkaiseva.

Juotko 3 l vettä päivässä? Ei laihdu nestevajeessa.

Vierailija
31/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avauksessa kerroin aloittaneeni elämäntapamuutoksen "pienillä valinnoilla" juuri puoli vuotta sitten. Oletin, että tänä aikana olisi lähtenyt 2-3 kiloa. Tavoitteenani on siis koko ajan ollut rauhallinen painonpudotus elämäntavan muutosten myötä. Kun näin ei tapahtunut, päätin kokeilla, auttaisiko tietoinen kulutuksen lisääminen ja energiansaannin vähentäminen. En ole viimeisen viiden viikonkaan aikana tavoitellut mitään ihmedieettien lukemia vaan maltillista 500 g / vko -tahtia. Pitääkö minun nyt siis jatkaa samaan malliin, ja puolen vuoden päästä alan yhtäkkiä laihtua?

Vierailija
32/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pari vuotta sitten tapahtui?

Vierailija
33/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avauksessa kerroin aloittaneeni elämäntapamuutoksen "pienillä valinnoilla" juuri puoli vuotta sitten. Oletin, että tänä aikana olisi lähtenyt 2-3 kiloa. Tavoitteenani on siis koko ajan ollut rauhallinen painonpudotus elämäntavan muutosten myötä. Kun näin ei tapahtunut, päätin kokeilla, auttaisiko tietoinen kulutuksen lisääminen ja energiansaannin vähentäminen. En ole viimeisen viiden viikonkaan aikana tavoitellut mitään ihmedieettien lukemia vaan maltillista 500 g / vko -tahtia. Pitääkö minun nyt siis jatkaa samaan malliin, ja puolen vuoden päästä alan yhtäkkiä laihtua?

Jatka vaan saman tapaan. Et ainakaan liho jatkuvasti, kuten entisellä elämäntavallasi.

Vierailija
34/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraskin kirjoitti:

Kuntosalin aloitus nostaa painoa helposti 2-3 kiloa. Lihaksiin kertyy nestettä ja häviää jos salilla käymisen lopettaa. Kuulostaa aika vähälle, jos kalorit keikkuu tuolla aktiivisuudella 1000-1500kcal/vrk. Toki pudotusta pitäisi tulla, mutta liian vähäiset kalorit eivät ole hyväksi terveydelle, palautumiselle, lihaskasvulle eikä aineenvaihdunnalle. Kannattaa kokeilla esim. Sulamoa tai aktiivisuusranneketta/sykemittaria selvittääksesi oikean kulutuksesi. Siitä sitten vähentämään noin 500kcal ja sen verran syömällä pitäisi pudota 500g viikossa. Enempää ei kannata kiristää, ei kuitenkaan ole varmaan tarkoitus tehdä pikadieettiä, lihoa takaisin ja olla taas pian miettimässä laihdutusta.

Kiitos! Tämä kuulostaa tähän astisista vastauksista asiantuntevimmalta. Mietin itsekin, että voisiko minulla salitreenin myötä olla kertynyt nestettä, koska minulla on muutenkin tosi vahva taipumus turvotukseen. Millä turvotuksen saisi pois tai häviääkö se jossain vaiheessa, jos salitreeniä jatkaa?

Ei ole tarkoitus tehdä mitään pikadieettejä, vaan juuri suositusten mukainen 500 gramman viikkovauhti olisi toiveena. On ollut turhauttavaa, kun oikein mitään ei tunnu tapahtuvan vaa'alla. Olen lyhyt ja työni on kevyttä sisätyötä, joten kaikkiaan peruskulutukseeni sopiva energiamäärä on aika vähäinen.

Vierailija
35/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasket alkoannokset viikon kalorimäärään. Ei päivän kaloreilla ole merkitystä, jos viikonloppuna vetää 3000 kcal kaljaa ja päälle suolaiset äpökset. Viikon kokonaismäärä on ratkaiseva.

Juotko 3 l vettä päivässä? Ei laihdu nestevajeessa.

Kerroin käyttäväni vähänlaisesti alkoholia, 0-5 annosta viikossa. En juo olutta vaan valko- tai kuohuviiniä. Lasken alkoholiannokset mukaan päivän/viikon kaloreihin. Mitään päälle tulevia "suolaisia äpöksiä" ei ole.

Vettä voisin varmasti juoda enemmän. Ehkä jokin muistuttelusovellus olisi paikallaan, sillä kieltämättä herkästi unohdan vedenjuonnin.

Vierailija
36/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttimiesten läski-inhokeskustelut alkavat purra. Taas yksi terve ja hyviä elämäntapoja noudattava nainen saatu alistettua.

Vierailija
37/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vieraskin kirjoitti:

Kuntosalin aloitus nostaa painoa helposti 2-3 kiloa. Lihaksiin kertyy nestettä ja häviää jos salilla käymisen lopettaa. Kuulostaa aika vähälle, jos kalorit keikkuu tuolla aktiivisuudella 1000-1500kcal/vrk. Toki pudotusta pitäisi tulla, mutta liian vähäiset kalorit eivät ole hyväksi terveydelle, palautumiselle, lihaskasvulle eikä aineenvaihdunnalle. Kannattaa kokeilla esim. Sulamoa tai aktiivisuusranneketta/sykemittaria selvittääksesi oikean kulutuksesi. Siitä sitten vähentämään noin 500kcal ja sen verran syömällä pitäisi pudota 500g viikossa. Enempää ei kannata kiristää, ei kuitenkaan ole varmaan tarkoitus tehdä pikadieettiä, lihoa takaisin ja olla taas pian miettimässä laihdutusta.

Kiitos! Tämä kuulostaa tähän astisista vastauksista asiantuntevimmalta. Mietin itsekin, että voisiko minulla salitreenin myötä olla kertynyt nestettä, koska minulla on muutenkin tosi vahva taipumus turvotukseen. Millä turvotuksen saisi pois tai häviääkö se jossain vaiheessa, jos salitreeniä jatkaa?

Ei ole tarkoitus tehdä mitään pikadieettejä, vaan juuri suositusten mukainen 500 gramman viikkovauhti olisi toiveena. On ollut turhauttavaa, kun oikein mitään ei tunnu tapahtuvan vaa'alla. Olen lyhyt ja työni on kevyttä sisätyötä, joten kaikkiaan peruskulutukseeni sopiva energiamäärä on aika vähäinen.

Kaikki nuo mainitsemasi asiat sun on vain ihan itse kokeiltava. Tunnut luottavan vähän liikaa matematiikkaan. Ei keho niin toimi.

Vierailija
38/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin, että hyvältä kuulostaa ja jatka vain samaan malliin. Joskus muutoksiin menee enemmän aikaa kuin luulisi - ihmisen elimistö ei ole kuitenkaan mikään robotti. Mitä pidempään ylläpidät tuota erittäin terveelliseltä kuulostavaa elämäntapaasi, sitä todennäköisemmin niitä kilojakin alkaa lähteä. Jos ei vuodessa ole lähtenyt mitään - ja voit olla varma että et huijaa itseäsi ja syö sittenkin jotain sokeripommeja välipaloiksi useaan kertaan viikossa (näitäkin ihmisiä on, en usko että sinä olisit) - niin lääkäriin.

Itse pudotin 14 kiloa tekemällä sellaisen muutoksen, että aamiaisen kaksi ruisleipää + kaksi hilloleipää -yhdistelmästä jätin toisen hilloleivän pois. Ei liikunnan lisäämistä (en liiku edelleenkään aktiivisesti) eikä muita muutoksia. Pudotus tapahtui hitaasti, noin kolmen vuoden aikana, mutta tapahtui kuitenkin. Ja ruokailutottumuksien muutos jäi pysyväksi; en tosiaan enää kaipaa sitä toista hilloleipää. Painon putoaminen pysähtyi kuitenkin siinä vaiheessa, kun painoindeksini oli 21. Ruokailutottumuksien lisäksi muutin olennaisesti suhtautumistani itseeni ja omaan kehooni. Aloin ajatella itsestäni rakastavia ja ihailevia ajatuksia, opettelin näkemään rasvamakkarat ja muut muodot kauniina, ja aloin käyttää seksikkäitä vaatteita siitä huolimatta että ylipainoa olikin. Uskon, että tämä on vaikuttanut lopputulokseen siinä missä sokerin vähentäminenkin. Ihmisen tunteet eivät ole irrallinen saareke vaan vaikuttavat mm. hormonitoimintaan ja muihin kehon fyysisiin toimintoihin. Itsensä syyllistäminen ja häpeäminen ovat mielestäni myrkyllisiä tunteita, joista kannattaa pyrkiä eroon kaikin keinoin.

Hyvää jatkoa sinulle!

Vierailija
39/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä leipä pois, myös ruisleipä.

Vierailija
40/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pari vuotta sitten tapahtui?

Ei oikein mitään erityistä. Työ on sama, mies on sama, koti on sama. Korkeintaan tulee mieleen, että lasten kasvettua he eivät tarvitse niin paljon perässä juoksemista ja apua kuin aiemmin. Pyykkiä ja siivoamistakin on vähemmän. Olen ehkä alkanut viettää aikaa työpäivän jälkeen sohvan nurkassa aiempaa enemmän.