Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntapamuutos ei tuota toivottua tulosta

Vierailija
13.08.2017 |

Olen 35-vuotias nainen, jolle alkoi yhtäkkiä kertyä kiloja noin kaksi vuotta sitten niin, että olen nyt kymmenisen kiloa ylipainon puolella. Olin aina ollut sitä tyyppiä, joka voi syödä mitä vain lihomatta ja muutenkin elää epäsäännöllisesti ilman, että se vaikuttaisi jaksamiseen tai ulkonäköön. Iän myötä tämä mitä ilmeisemmin ei enää onnistunutkaan, ja painon yhtälökseen nousuun havahduttuani päätin noin puoli vuotta sitten tehdä elämäntapamuutoksen.

Lopetin tupakoinnin sekä vähensin aiemmin melko runsasta alkoholin käyttöäni suositusten mukaiseksi, käytännössä minulla menee 0-5 alkoholiannosta viikossa. En ole koskaan ollut pikaruoan tai herkkujen perään, joten kuvittelin, että ruokavalioon ei tarvitse tehdä erityisiä muutoksia, lähinnä aloin tarkkailla annoskokoja. Kuljen kaikki matkat jalkaisin tai pyörällä, joten arkiliikuntaa on aina ollut runsaasti. Lisäksi päätin hissin sijasta alkaa kävellä portaita. Askelmittarin mukaan kävelen päivässä keskimäärin 10 000 - 20 000 askelta.

Luettuani niin monien ihmisten positiivisista elämäntapamuutosta koskevista kokemuksista oletin painon vähitellen alkavan pudota. Pettymyksekseni näin ei kuitenkaan puolen vuoden aikana tapahtunut oikeastaan ollenkaan, joten päätin alkaa aktiivisesti pudottaa painoa viisi viikkoa sitten. Aloin käydä salilla 3-4 kertaa viikossa ja reippaalla 1,5 tunnin kävelylenkillä yhtä monta kertaa. Ruokavaliota muutin niin, että syön aamulla puuroa, lounaaksi keittoa tai salaattia, välipalaksi hedelmän, päivälliseksi suositusannoskoon verran kasvispainotteista kotiruokaa ja iltapalaksi voileivän tai jogurtin. Viikon ajan laskin kalorilaskurin avulla ruokieni sisältämiä energiamääriä, ja päivän aikana nauttimieni ruokien kalorimäärä vaihtelee 1000 ja 1500 kcal:n välillä. Kun harrastaa liikuntaa on 6-8 tuntia viikossa, ei energiamäärää käsittääkseni voi tuosta pudottaa.

Viiden viikon aikana painoni ei kuitenkaan ole pudonnut kuin yhden kilon. Olen hyvin turhautunut tilanteeseen enkä ymmärrä, mitä teen väärin. Kaikissa haastatteluissa personal trainerit ja onnistuneesti laihduttaneet kehuvat, kuinka kyse on vain matematiikasta. Laskujeni mukaan minun pitäisi tällä ruokavalio-liikuntakombolla väistämättä laihtua, mutta paino ei vain putoa. Kuntoni on kyllä kasvanut, ja esimerkiksi selkäkivut hävinneet liikunnan myötä, mutta haluaisin kovasti liikakiloista eroon. Missä voisi olla vika ja mitä voisin asialle tehdä?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vieraskin kirjoitti:

Kuntosalin aloitus nostaa painoa helposti 2-3 kiloa. Lihaksiin kertyy nestettä ja häviää jos salilla käymisen lopettaa. Kuulostaa aika vähälle, jos kalorit keikkuu tuolla aktiivisuudella 1000-1500kcal/vrk. Toki pudotusta pitäisi tulla, mutta liian vähäiset kalorit eivät ole hyväksi terveydelle, palautumiselle, lihaskasvulle eikä aineenvaihdunnalle. Kannattaa kokeilla esim. Sulamoa tai aktiivisuusranneketta/sykemittaria selvittääksesi oikean kulutuksesi. Siitä sitten vähentämään noin 500kcal ja sen verran syömällä pitäisi pudota 500g viikossa. Enempää ei kannata kiristää, ei kuitenkaan ole varmaan tarkoitus tehdä pikadieettiä, lihoa takaisin ja olla taas pian miettimässä laihdutusta.

Kiitos! Tämä kuulostaa tähän astisista vastauksista asiantuntevimmalta. Mietin itsekin, että voisiko minulla salitreenin myötä olla kertynyt nestettä, koska minulla on muutenkin tosi vahva taipumus turvotukseen. Millä turvotuksen saisi pois tai häviääkö se jossain vaiheessa, jos salitreeniä jatkaa?

Ei ole tarkoitus tehdä mitään pikadieettejä, vaan juuri suositusten mukainen 500 gramman viikkovauhti olisi toiveena. On ollut turhauttavaa, kun oikein mitään ei tunnu tapahtuvan vaa'alla. Olen lyhyt ja työni on kevyttä sisätyötä, joten kaikkiaan peruskulutukseeni sopiva energiamäärä on aika vähäinen.

Nestekertymät poistuu pidemmän salitauon aikana. Itse en siitä salin alotuksen muutaman kilon plussasta välittäisi, paino lähtee kuitenkin jossain kohtaa taas alaspäin, kun treenaamista jaktaa. Sitten jos joskus lopettaa, niin se putoaa vielä vähän lisää. Turvotus ei kuitenkaan ole esim vyötäröllä, jossa se olisi ikävän näköistä vaan lihaksissa.

Kannattaa kuitenkin selvittää se kulutus. Itse kuvittelin ennen, lyhyt kun olen ja paljon koneella, että kulutukseni on tosi vähäinen. Aina laitoin aktiivisuuskertoimen ihan alas ja ihmettelin kun olin koko aika nälässä, kiukkuinen ja repsahtelin ja tulost ei tullut. Ostin aktivisuusrannekkeen, joka mittaa sykkeen 24/7. Sen mukaan kulutukseni on ~1800-2000kcal/vrk, kun ennen kuvittelin sen olevan 1500-1600kcal ja sen mukaan koitin sitten kituuttaa pienellä ruualla. 

Vierailija
42/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa hiilareita ja kevyttuotteita, joissa rasva on korvattu kas kummaa sokerilla. Ja tollasella liikunta määrällä ja kitukaloreilla et saa tulosta aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa hiilareita ja kevyttuotteita, joissa rasva on korvattu kas kummaa sokerilla. Ja tollasella liikunta määrällä ja kitukaloreilla et saa tulosta aikaa.

Millä ihmeen kevyttuotteilla? Kerroin käyttäväni rasvatonta maitoa ja piimää, ei näissä ole sokeria sen enempää kuin täysrasvaisissakaan. Muuten syön pitkälti "käsittelemätöntä" ruokaa, enkä keksi, miten hiilarimääränikään voisi olla liiallinen: syön kaurapuuroa aamulla ja päivällisellä täysjyväpastaa, iltapalaksi yksi viipale ruisleipää ehkä kerran viikossa. Muuten en syö leipää. Perunaa tai riisiä syön harvoin.

Vierailija
44/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuassa on aina korjaamista, jos ei tapahdu toivottua laihtumista. Se ei tarkoita ruuan vähentämistä, vaan sisällön korjaamista.  Korjaaminen tapahtuu kokeilemalla, minkälainen syöminen pudottaa sitä painoa. Ulkopuoliset eivät voi sitä tietää.

Mihin suuntaan tässä kannattaisi lähteä kokeilemaan? Nykyinen ruokavalioni on sellainen, että en syö juurikaan valkoista viljaa, sokeria, lihaa enkä kovia rasvoja. Syön paljon kalaa, kasviksia, munia sekä vähärasvaisia maitotuotteita. En syö pika- tai noutoruokaa, puolivalmisteita enkä eineksiä.

Vähärasvaiset maitotuotteet särähti korvaan. Ihan ensin kevyttuotteet pannaan ja täysrasvaiset tilalle.

Vierailija
45/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuassa on aina korjaamista, jos ei tapahdu toivottua laihtumista. Se ei tarkoita ruuan vähentämistä, vaan sisällön korjaamista.  Korjaaminen tapahtuu kokeilemalla, minkälainen syöminen pudottaa sitä painoa. Ulkopuoliset eivät voi sitä tietää.

Mihin suuntaan tässä kannattaisi lähteä kokeilemaan? Nykyinen ruokavalioni on sellainen, että en syö juurikaan valkoista viljaa, sokeria, lihaa enkä kovia rasvoja. Syön paljon kalaa, kasviksia, munia sekä vähärasvaisia maitotuotteita. En syö pika- tai noutoruokaa, puolivalmisteita enkä eineksiä.

Vähärasvaiset maitotuotteet särähti korvaan. Ihan ensin kevyttuotteet pannaan ja täysrasvaiset tilalle.

Kannattaa lukea kaikki vastaukset ennen kuin kommentoi. Tarkensin, että kyse on vain maidosta ja piimästä. Rahka taas on rasvatonta ihan luonnostaan. Juoko joku edes oikeasti täysmaitoa? Ruoanlaittoon ja kahviin se kyllä käy, mutta ruokajuomaksi on aika tuhtia. Jogurtit, juustot ja kermat ostan täysrasvaisina.

Vierailija
46/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tarinasi on aivan kuin mun elämästä! Itse olen aina voinut syödä mitä vain lihomatta, 30-vuotiaana mittani olivat kuopuksen synnyttyä 170/52.

No, suurinpiirtein juuri siinä 33-34 vuoden aikana tapahtui sitten jotain ja paino alkoi nousta. Nyt ikää on 36 ja mitat 170/68. Olen sinänsä vielä normaalipainossa mutta kyllä peilistä huomaa, että ylimääräistä on. Kilot kertyy pääasiassa keskivartalolle enkä enää voi käyttää kireitä paitoja, mahani on sen verran pulskassa kunnossa.

Vuosi sitten paino oli suuripiirtein sama kuin nyt ja aloin laihduttamaan. Muutaman kuukauden jaksoin eikä tapahtunut juuri mitään, pari kiloa lähti. Olin koko ajan nälässä ja vihainen. Kävin myös lenkillä ahkeraan.

Sitten vaan lopetin ja luovutin. Paino ei ole enää noussut, vaikka edelleen kyllä tarkkailen syömisiä enkä todellakaan voi syödä niin paljon kuin vaikkapa 5 vuotta sitten.

Mitään ratkaisuja mulla ei ole sulle antaa, mutta kohtalotovereita siis ollaan! En ymmärrä miten paino ei vaan laske, itsekin menin pahimmillaan 900 kalorin voimin päivät eikä siltikään tapahtunut mitään, paitsi se säälittävä 2 kiloa lähti muutaman kuukauden aikana.

Ei tämä nyt mikään elämää suurempi ongelma ole, mutta harmittaa kun olen aina tottunut olemaan hoikka ja nyt olen oikeasti aika tuhti.

Vierailija
47/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette laihdu yrityksistä huolimatta, tutustukaa hiivasyndroomaan = candida albicans. Jos se on epätasapainossa eli vallannut liikaa tilaa, laihtumisen onnistuminen on erittäin epätodennäköistä ja vaiva on länsimaissa prosessoidun ruuan, sokerin, vehnän, lisäaineiden ja alkoholin ihmemaassa erittäin yleinen. 

Olen häätänyt hiivaa reilut 2 kk ja laihtunut 4,5 kg laskematta yhtäkään kaloria ja näkemättä nälkää, kunhan muistan pitää tietyt asiat ruokavaliossa ja toiset poissa. 

Vierailija
48/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tarinasi on aivan kuin mun elämästä! Itse olen aina voinut syödä mitä vain lihomatta, 30-vuotiaana mittani olivat kuopuksen synnyttyä 170/52.

No, suurinpiirtein juuri siinä 33-34 vuoden aikana tapahtui sitten jotain ja paino alkoi nousta. Nyt ikää on 36 ja mitat 170/68. Olen sinänsä vielä normaalipainossa mutta kyllä peilistä huomaa, että ylimääräistä on. Kilot kertyy pääasiassa keskivartalolle enkä enää voi käyttää kireitä paitoja, mahani on sen verran pulskassa kunnossa.

Vuosi sitten paino oli suuripiirtein sama kuin nyt ja aloin laihduttamaan. Muutaman kuukauden jaksoin eikä tapahtunut juuri mitään, pari kiloa lähti. Olin koko ajan nälässä ja vihainen. Kävin myös lenkillä ahkeraan.

Sitten vaan lopetin ja luovutin. Paino ei ole enää noussut, vaikka edelleen kyllä tarkkailen syömisiä enkä todellakaan voi syödä niin paljon kuin vaikkapa 5 vuotta sitten.

Mitään ratkaisuja mulla ei ole sulle antaa, mutta kohtalotovereita siis ollaan! En ymmärrä miten paino ei vaan laske, itsekin menin pahimmillaan 900 kalorin voimin päivät eikä siltikään tapahtunut mitään, paitsi se säälittävä 2 kiloa lähti muutaman kuukauden aikana.

Ei tämä nyt mikään elämää suurempi ongelma ole, mutta harmittaa kun olen aina tottunut olemaan hoikka ja nyt olen oikeasti aika tuhti.

Ai ihmettelet kuinka paino ei laske?  Vaikka yritit itsesi nälkiinnyttää :D 

Vierailija
49/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommentoijille! Vastausten perusteella päädyin seuraavaan: 1) kiinnitän huomiota vedenjuontiin, 2) jatkan salitreeniä, vaikka se kerryttäisikin nestettä ja 3) jos paino ei putoa, käyn tarkistuttamassa kilpirauhasarvot. Ylipäänsä minulle voisi tehdä hyvää käydä perusteellisessa lääkärintarkastuksessa. En ole tainnut koskaan mittauttaa kolesterolia tai maksa-arvoja, koska olen aina kokenut olevani hyvinvoiva ja terve. Verenpaineeni tiedän matalaksi ja hemoglobiinin korkeaksi. Nyt kun ikää alkaa tulla, lienee paikallaan alkaa tarkkailla tilannetta ikävien yllätysten varalta.

Ruokavaliota koskevat kommentit olivat aika ristiriitaisia (jonkun mielestä saan liikaa energiaa, toisen mielestä liian vähän) ja parhaimmillaankin epämääräisiä ("pitää vain kokeilla, mikä itselle sopii"), enkä aio lähteä noudattamaan mitään muotidieettejä, kuten vähähiilihydraattista ruokavaliota. Moni on näistä saanut avun, mutta en haluaisi rajoittaa normaaliarkea ja esimerkiksi sosiaalisia tilanteita millään tiukoilla kieltolistoilla enkä tehdä syömisistäni numeroa.

Mitä tulee ulkonäköön, olen kyllä itseeni ihan tyytyväinen. Vartalonmallini on sellainen, että voin käyttää kaikenlaisia vaatteita liikakiloista huolimatta, ja olemukseni on muidenkin silmissä varmaan lähempänä reipasta liikkujaa kuin väsynyttä lylleröä. Olen kuitenkin huolissani painonnousun mukanaan tuomista terveysriskeistä, ja vaikka vielä mitään ongelmia ei olekaan, voi niitä tulla.

Vierailija
50/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut syödä enemmän? Jos syöt vaikka 2000 kcl päivässä kahden viikon ajan niin et siinä mitään menetäkään.

Vierailija
51/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jättäisin maitotuotteet pois, ja ottaisin tilalle oliiviöljyn, siemenet ja pähkinät päivittäisenä annoksena.

Ihminen laihtuu ruokavaliolla.

Vierailija
52/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Esim keskitysleireillä ei ollut juurikaan alipainoisia koska siellä nälkiinnitytettiin ihmisiä. 

Vierailija
53/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko hyviä rasvoja mistään? Antamasi päivän ruokavalio näyttää aika rasvattomalta. Polttaakseen rasvaa elimistö tarvitsee rasvaa.

Vierailija
54/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Esim keskitysleireillä ei ollut juurikaan alipainoisia koska siellä nälkiinnitytettiin ihmisiä. 

Keskitysleireillä ihmisten terveys ei juurikaan kohentunut laihtumisen myötä, mikä taas yleensä on laihduttajan tavoitteena. 

Vierailija
55/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt väärin, ei se litra tolkulla veden juonti ketään laihduta 😂 ja nää täysjyvä tuotteet, täyttä hiilaria nekin. Panosta rasvan syöntiin, se ei lihota jos pidät hiilarit 20-50g päivässä, koska rasva kehossa polttaa itse itseään. Ylimääräsiä hiilihydraatteja keho ei polta vaan kerryttää nimenomaa rasvaksi eli läskiksi.

Ja se että huhkit salilla, tyhjien ravinteiden voimin on plus miinus nolla ja verensokerit ei pysy tasaisina ja keho pitää kiinni niistä viimesistäkin ravinteen hippusista eikä siten polta niitä.

Ja voin itsekin kilpparipotilaana sanoa, ettei se oo mikään tekosyy pysyä pulskana.

Vierailija
56/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kommentoijille! Vastausten perusteella päädyin seuraavaan: 1) kiinnitän huomiota vedenjuontiin, 2) jatkan salitreeniä, vaikka se kerryttäisikin nestettä ja 3) jos paino ei putoa, käyn tarkistuttamassa kilpirauhasarvot. Ylipäänsä minulle voisi tehdä hyvää käydä perusteellisessa lääkärintarkastuksessa. En ole tainnut koskaan mittauttaa kolesterolia tai maksa-arvoja, koska olen aina kokenut olevani hyvinvoiva ja terve. Verenpaineeni tiedän matalaksi ja hemoglobiinin korkeaksi. Nyt kun ikää alkaa tulla, lienee paikallaan alkaa tarkkailla tilannetta ikävien yllätysten varalta.

Ruokavaliota koskevat kommentit olivat aika ristiriitaisia (jonkun mielestä saan liikaa energiaa, toisen mielestä liian vähän) ja parhaimmillaankin epämääräisiä ("pitää vain kokeilla, mikä itselle sopii"), enkä aio lähteä noudattamaan mitään muotidieettejä, kuten vähähiilihydraattista ruokavaliota. Moni on näistä saanut avun, mutta en haluaisi rajoittaa normaaliarkea ja esimerkiksi sosiaalisia tilanteita millään tiukoilla kieltolistoilla enkä tehdä syömisistäni numeroa.

Mitä tulee ulkonäköön, olen kyllä itseeni ihan tyytyväinen. Vartalonmallini on sellainen, että voin käyttää kaikenlaisia vaatteita liikakiloista huolimatta, ja olemukseni on muidenkin silmissä varmaan lähempänä reipasta liikkujaa kuin väsynyttä lylleröä. Olen kuitenkin huolissani painonnousun mukanaan tuomista terveysriskeistä, ja vaikka vielä mitään ongelmia ei olekaan, voi niitä tulla.

Se nyt vaan on tosiasia, että syömällä laihtuu. Sulle nyt ei kelpaa mitkään neuvot ja kehotus kokeilla itse on jotain epämääräistä. Haluat laihtua, mutta et muuttaa mitään.  Mene ihmeessä lääkäriin, sieltä saat varmaan jonkun "ihmepillerin"

Vierailija
57/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi, että saat riittävästi rasvaa ja proteiinia. Kun aloittaa kuntosaliharjoittelun paino ei välttämättä laske, koska lihaksia tulee lisää. Aivan varmasti tuloksia tulee, kun jatkat samaan malliin. Olen aina ollut hoikka, mutta raskauskiloja tuli yli 20kg. On eri asia ylläpitää samaa painoa, kun pudottaa sitä. Itselläni meni 2 vuotta päästä sopiviin mittoihin, mutta nyt olen todella paljon paremmassa kunnossa, kun ennen raskautta. Huonojen elämäntapojen vaikutuksetkin alkavat näkyä ihmisessä pitkän ajan kuluessa, eivät välittömästi. Jos jatkat samaan malliin, varmasti huomaat ison eron entiseen vuoden - parin päästä. 

Vierailija
58/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en laihtuisi 1500 kaloria/päivä, vaikka urheilisi. Minä saan tuloksia vaan 800 kaloria/päivä. 1000 kaloria/päivä on jo liikaa, jos nopeasti haluaa tuloksia. Itselläni aika sama tilanne on kuin sinulla.

Hurjan pienet on sun kalorit, mutta ihmisissä on tosi paljon eroja. Toisaalta nuo kalorilaskurit on ihan huuhaata ja karvaasti opin ettei niihin ole luottamista, onnistuin nimittäin lihomaan muutaman kilon kun söin niiden tarjoamien miinuskalorien mukaan. Mulla peruskulutus laskureiden mukaan silloisella painolla (82kg/161cm) ja aktiivisuudella oli n 2200 kaloria/pv ja sopiva kalorimäärä laihtumiseen n 1800 kcal mutta kissan viikset, minä lihoin. Nyt sitten olen tiputellut kaloreita alaspäin ja huomasin että vain 1500 kcal/pv on se määrä millä en liho enkä laihdu eli peruskulutus on todellisuudessa 700 kcal vähemmän mitä laskurit tarjosi. Laihtumiseen mulla on maksimikalorit 1200 päivässä ja sillä tippuu kituen vajaa kilo kuukaudessa.

Elämäntaparemontin aloitin vuosi sitten v*ttuuntuneena siitä että koko kesä oli mennyt ylipainon takia pilalle ja tosiaan aluksi onnistuin lihomaan 3 kiloa joten syyskuussa paino oli 85 kg. Uutena vuotena paino oli just ja just se sama mistä alun perin lähdin eli 82kg, sitten jumitettiin ja toukokuussa painoa oli 77kg eli se siitä hoikemmasta kesästä sitten taas. Tuo viiden kilon pudotus ei näkynyt eikä tuntunut missään. Nyt painoa on pudonnut lisää kaikki kaksi kiloa, mutta tällä vauhdilla huumori loppuu ennen kuin loput 20 kiloa on pudotettu.

Vierailija
59/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on tosiasia, että syömällä laihtuu. Sulle nyt ei kelpaa mitkään neuvot ja kehotus kokeilla itse on jotain epämääräistä. Haluat laihtua, mutta et muuttaa mitään.  Mene ihmeessä lääkäriin, sieltä saat varmaan jonkun "ihmepillerin"

Pyysin tarkennuksia, että miten ruokavaliota olisi hyvä muuttaa, ja kun niitä sain, ruokavaliota koskevissa ehdotuksissa oli paljon virheoletuksia koskien nykyisiä syömisiäni. Esimerkiksi kehotettiin lisäämään hyvien rasvojen saantia oliiviöljyn, avokadon ja pähkinöiden muodossa, vaikka syön niitä nytkin päivittäin vähintään suositusten verran. Maitotuotteita kehotettiin vähentämään, vaikka en juo tai syö niitä nytkään mitenkään suuria määriä. Puuroon saatan sekoittaa rahkaa, lounaskeiton kanssa juon lasillisen piimää tai maitoa, päivällisruoassa saattaa olla juustoa tai kermaa, iltapalaksi turkkilaista jogurttia. Sokeripitoisista kevyttuotteista käskettiin luopumaan, vaikka en edes käytä mitään "kevyttuotteita" mainittua rasvatonta maitoa ja piimää lukuun ottamatta. Samoin kehotettiin vähentämään hiilareita, vaikka en nytkään syö juuri leipää, riisiä tai perunaa, puuroa ja täysjyväpastaa kylläkin.

En odota saavani lääkäristä mitään ihmepilleriä. Tajusin vain tämän ketjun myötä laiminlyöneeni terveystarkastuksia, ja siksi mainitsin lääkäriajan varaamisen. Eiköhän itse kunkin ole jossain vaiheessa hyvä käydä tarkistamassa veri-, maksa-, kolesteroli- ja hormoniarvot ruokavaliosta riippumatta.

Vierailija
60/70 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysin tarkennuksia, että miten ruokavaliota olisi hyvä muuttaa, ja kun niitä sain, ruokavaliota koskevissa ehdotuksissa oli paljon virheoletuksia koskien nykyisiä syömisiäni. Esimerkiksi kehotettiin lisäämään hyvien rasvojen saantia oliiviöljyn, avokadon ja pähkinöiden muodossa, vaikka syön niitä nytkin päivittäin vähintään suositusten verran. Maitotuotteita kehotettiin vähentämään, vaikka en juo tai syö niitä nytkään mitenkään suuria määriä. Puuroon saatan sekoittaa rahkaa, lounaskeiton kanssa juon lasillisen piimää tai maitoa, päivällisruoassa saattaa olla juustoa tai kermaa, iltapalaksi turkkilaista jogurttia. Sokeripitoisista kevyttuotteista käskettiin luopumaan, vaikka en edes käytä mitään "kevyttuotteita" mainittua rasvatonta maitoa ja piimää lukuun ottamatta. Samoin kehotettiin vähentämään hiilareita, vaikka en nytkään syö juuri leipää, riisiä tai perunaa, puuroa ja täysjyväpastaa kylläkin.

En odota saavani lääkäristä mitään ihmepilleriä. Tajusin vain tämän ketjun myötä laiminlyöneeni terveystarkastuksia, ja siksi mainitsin lääkäriajan varaamisen. Eiköhän itse kunkin ole jossain vaiheessa hyvä käydä tarkistamassa veri-, maksa-, kolesteroli- ja hormoniarvot ruokavaliosta riippumatta.

Ok, tuli selväksi. Tosin aloitusviestistä sai erilaisen kuvan syömisistäsi kuin olet myöhemmissä viesteissä kertonut.

Mutta älä ihmeessä muuta mitään, vaan mene lääkäriin.  Et ole ainoa, joka käy siellä "ihan varmuuden vuoksi" Jos vaikka sattuis joku sairaus löytymään :)