Suomessa on 140 000 kaupan kassaa, työttömyys lisääntyy rajusti jos yhä useampi alkaa käyttää automaattikassoja
Älä siis käytä niitä jos haluat edesauttaa työpaikkojen säilymistä!
Kommentit (222)
Ei se kassan tekemä työ mitenkään poistu automaattien myötä, se vaan näppärästi siirretään asiakkaan tehtäväksi. Kassatyöntekijät on aika pehvasta, koska niille pitää maksaa palkkaa, asiakkaalle ei pidä, ne on niin tyhmiä että tekevät sen ilmaiseksi.
En todellakaan ala kärryllistä tavaraa piippailemaan automaattikassalla. Parin maitopurkin hakureissuilla käytän, jos palvelukassoilla on jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Automaatio tulee viemään työpaikkoja tulevaisuudessa myös akateemisilta kuten lääkäreiltä, apteekkareilta ja juristeilta. Ihmistyövoimaa tarvitaan koko ajan vähemmän, se on karu fakta mikä pitää sisäistää mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Kun työvoimaa tarvitaan koko ajan vähemmän, voidaan syntyvyyttäkin säännostellä aiempaa enemmän. Olisikin jo aika saada koko maailman väkiluku vähenemään.
Loppupeleissä kaupan kassojen työpaikat ovat pieni ongelma, joka poistuu väkiluvun vähetessä.
Viimeksi oli peräti kolme henkilökuntaan kuuluvaa am-kassalla Prismassa. Kaksi juorusi ja yksi oli valmiudessa auttamaan. Kun joku meni pieleen, kaikki kolme huseerasivat ja opastivat keskenään niin, ettei selkoa saanut :D
Ennen minua oli muitakin asiakkaita ja nopeammin olisin päässyt tavallisesta kassapisteestä läpi. Aina on niitä, joita täytyy neuvoa ja tulee olemaankin. Muistisairaat ja vanhukset eivät muista miten toimitaan, vaikka joka pv kaupassa itsepalvelukassaa käyttäisivät. Mun tapauksessa 3 teki duunia ja ihme sekoilua oli, minkä olen nähnyt ennenkin, usein.
Piiiitkä on opin tie, ennen kuin työttömyys kassoilla lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Automatisointi tapahtuu eri aloilla vähitellen, ei sitä voi estää. Ideana onkin se, että työvoimaa vapautuu muihin tehtäviin, joita koneet eivät voi hoitaa.
Suomessa on pulaa kokeista, eli osa myyjistä voidaan kouluttaa ravintola-alalle. Muutenkin, meillähän piti olla työvoimapula. Filippiineiltä tuodaan yli 1000 kokkia tänne jne. Eli töitä meillä pitäisi riittää.
Tämä kokkipula on ihan höpöhöpöä. Valmistuin itse toiseen ammattiini, eli ravintolakokiksi v. 2014. Pääsin heti töihin. Työnantaja sai minusta tukirahaa yhteiskunnalta. Kas kummaa, päivää ennen 4 kk koeajan päättymistä työnantaja lopetti työsuhteen. Virallinen syy oli, ettei taidot riitä heidän ravintolansa tarpeisiin. Ehkä taidoissa saattoi olla vielä puutetta (esim. hitaus), mutta kun alalta ei ole vielä kokemusta, pitäisi saada harjaantua rauhassa. Epäilen itse, että eivät halunneet pitää töissä, kun paras sesonki oli ohi ja ravintolassa vähän hiljaisempaa. Kyseisessä ravintolassa on lounaskokki vaihtunut kahdesti minun jälkeeni. Nyt on tilanne se, että haluaisin työskennellä kokkina, mutta vaikka olen hakenut kymmeniä työpaikkoja, mihinkään en ole päässyt. Olen töissä taas vanhalla alallani. Kukaan ei halua kokkia, jolla ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi oli peräti kolme henkilökuntaan kuuluvaa am-kassalla Prismassa. Kaksi juorusi ja yksi oli valmiudessa auttamaan. Kun joku meni pieleen, kaikki kolme huseerasivat ja opastivat keskenään niin, ettei selkoa saanut :D
Ennen minua oli muitakin asiakkaita ja nopeammin olisin päässyt tavallisesta kassapisteestä läpi. Aina on niitä, joita täytyy neuvoa ja tulee olemaankin. Muistisairaat ja vanhukset eivät muista miten toimitaan, vaikka joka pv kaupassa itsepalvelukassaa käyttäisivät. Mun tapauksessa 3 teki duunia ja ihme sekoilua oli, minkä olen nähnyt ennenkin, usein.
Piiiitkä on opin tie, ennen kuin työttömyys kassoilla lisääntyy.
Se on ollut uutta siinä kaupassa. Kyllä nuo itsepalvelukassat toimii hyvin Ikeassa (Vantaa). Tarvitaan noin 1 myyjä entistä kolmea kohden.
Hassua tässä on, ettei se tule näkymään hinnoissa :D
Vierailija kirjoitti:
Ei se kassan tekemä työ mitenkään poistu automaattien myötä, se vaan näppärästi siirretään asiakkaan tehtäväksi. Kassatyöntekijät on aika pehvasta, koska niille pitää maksaa palkkaa, asiakkaalle ei pidä, ne on niin tyhmiä että tekevät sen ilmaiseksi.
Niinhän me asiakkaat tehdään nykyisin myös kahviloissa ja ravintoloissa. Ennen oli tarjoilijat, jotka hakivat astiat pöydistä. Nyt viet itse omat astiasi ja lajittelet jätteesi. Esim. Lahden Buffasssa tämä on viety vielä pidemmälle. Asiakkaat tyhjentävät tarjottimensa, lajittelevat jätteet ja lopuksi vielä laittavat valmiiksi tiskikoreihin tarjottimet ja lautaset. Siitä vaan tiskari työntää korin pesukoneeseen. Ja pöydät ja lattiat on aina ihan järkyttävän likaisessa kunnossa. Lattiaan tarttuu kengät kiinni siellä jätelajittelupisteen lähellä. Ei ole henkilökuntaa hoitamaan siisteyttä.
Mä en ymmärrä edes mitä hyötyä noilla automaattikassoilla haetaan? Mun mielestä jopa todella typerä ratkaisu.
Kassatyöhän on jo pitkälti automatisoitu, silloinkin kun ollaan normikassalla. Järjestelmä ja laitteet hoitaa kaiken työn, kassa vain palvelee ja piippailee ja hoitaa ongelmatilanteita.
Ainoa ero mikä automaattikassoihin on, että siinä pakotetaan asiakas opettelemaan kassatyöntekijän työ ja tekemään se työ itse. Eli työ konkreettisesti siirretään asiakkaalle.
Automaattikassat eivät tule ikinä toimimaan itsenäisesti koska lait. Siis ainakaan tooooooosi pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Australiassa jokin kauppaketju luopui automaattikassoista, kun porkkanan myynti räjähti käsiin. Porkkanaa myytiin huomattavasti paljon enemmän kuin kauppaan oli tilattu.
Tässä se totuus seisoo. Kaupan kassan ainut funktio nykypäivänä on estää asiakkaita varastamasta tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
automaattikassat ovat täydellisiä Suomessa. Ei tarvii jonotella ja tuijotella toisten niskoja ja ostoksia! < siinähän se onkin, kun palstamamma ei pääse enää paheksumaan. ;D
Pitäähän siellä jonottaa ihan samalla tavalla! Itse asiassa kauemminkin, koska myyjä on yleensä nopea ja tumpelot asiakkaat hitaita. Nyt tuo nopea pääsy johtuu siitä, ettei kaikki halua näitä automaatteja käyttää. Kohta on pakko käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Australiassa jokin kauppaketju luopui automaattikassoista, kun porkkanan myynti räjähti käsiin. Porkkanaa myytiin huomattavasti paljon enemmän kuin kauppaan oli tilattu.
Miten voi myydä enemmän kuin on tilattu? Toiko joku sinne omia porkkanoita tilaamatta ja kauppa möi ne?
Minä toivon että automaattikassat yleistyisivät nopeamminkin! On ihanaa kun voi käväistä kaupassa luomatta minkäänlaista kontaktia keneenkään ihmiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
automaattikassat ovat täydellisiä Suomessa. Ei tarvii jonotella ja tuijotella toisten niskoja ja ostoksia! < siinähän se onkin, kun palstamamma ei pääse enää paheksumaan. ;D
Pitäähän siellä jonottaa ihan samalla tavalla! Itse asiassa kauemminkin, koska myyjä on yleensä nopea ja tumpelot asiakkaat hitaita. Nyt tuo nopea pääsy johtuu siitä, ettei kaikki halua näitä automaatteja käyttää. Kohta on pakko käyttää.
Yhdelle jonolle on 4–5 automaattia siinä alueella. Lisäksi automaatteja voi käyttää vain pienten ostosten kanssa (jotain max. 10 tavaraa about). On kuule pikkusen nopeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä toivon että automaattikassat yleistyisivät nopeamminkin! On ihanaa kun voi käväistä kaupassa luomatta minkäänlaista kontaktia keneenkään ihmiseen!
Kyllä mä sanon kiitos sille hengailija-myyjälle joka on siinä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi myydä enemmän kuin on tilattu? Toiko joku sinne omia porkkanoita tilaamatta ja kauppa möi ne?
Punnitustuotteita ostaessa ollaan valittu porkkanan koodi, vaikka olisi ostettu avokadoja. Porkkanan kilohinta halpa, siksi. Itsepalvelukassalla ei kukaan tarkista mitä hintalapussa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se totuus seisoo. Kaupan kassan ainut funktio nykypäivänä on estää asiakkaita varastamasta tavaraa.
Ei ole minua estäneet myyjät kertaakaan. Vartijat pari kertaa.
t. make
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punnitustuotteita ostaessa ollaan valittu porkkanan koodi, vaikka olisi ostettu avokadoja. Porkkanan kilohinta halpa, siksi. Itsepalvelukassalla ei kukaan tarkista mitä hintalapussa lukee.
Ne koneet tekee tarkistuspyyntöjä. Jos tuotteen paino ei täsmää koodiin, niin kone hälyttää myyjän paikalle.
onhan siellä kaupassa muitakin työtehtäviä kuin kassatyö. Monessa pikkukaupassa on aina yksi myyjä vuorssa, siellä se juoksee hyllyttämisen ja asiakkaiden palvelun välillä. Varmasti v-mäistä mutta automaattikassa vapauttaa myyjän hyllyttämään tuotteita ja tekemään muita hommia
Sehän olisikin kivaa jos saisi saman palkan lyhyemmällä työajalla. Mutta ei. Tuntipalkalla kun kaupassa ollaan, niin palkka pienenee kun tunnit vähenee.