**EX-HAAHUT***HUHTIKUUN ENSIMMÄINEN VIIKKO**
Kommentit (118)
Hypätkää ihmeessä jo yli nämä mun viestit! :)
Lääkäri soitteli, tiesi kyllä että disperiinin vaikutusta näissä yhteyksissä on tutkittu, mutta sanoi ettei tutkimusten tuloksia ole vielä saatu. Hän oli sitä mieltä että yhteys voi olla olemassa mun verenpaineen nousun ja d:n lopetuksen välillä! Sanoi kuitenkin ettei kannata enää aloittaa disperiiniä uudestaan, mutta että voisin pitää tämän mielessä jos joskus mietitään seuraavan raskauden aikaista mahdollista lääkitystä (eli ehkä siltä kannalta että jos d on taas käytössä niin ei ainakaan kannata aikaisemmin lopettaa).
Ja maksa-arvoista oli tullut joku vastaus jo, ja se oli viitearvoissa. Maanantaina tulee loput, sappiarvotko ne oli.
Höh, että Maukulle on alkanut tulla viiruja massuun... Niitä omastakin mahastani aina etsin, mutta ei ainakaan vielä...
Ihanaa että sartsunkin vauva intoutui liikuskelemaan niin että ehdit oikein pitkän tovin niistä nauttia! Kyllä nuo ovat sellaisia mielialaa nostattavia asioita jos mitkä. En ole kyllä vielä kertaakaan ajatellut että hiljentäis jo vauhtia tämä oma masuvaavi, vaikka välillä jopa hiukan tekee kipeää kun hän oikein kovasti häärää! Mun puolesta saa häärätä, kai tuo masunahka kestää :)
joanna
Tuntui siltä, ettei tämä viikko lopu ikinä, eikä perjantai iltapäivä koita koskaan...mutta onneksi on nyt työviikko takana ja saa huilia muutaman päivän. Ja mikä helpottaa edessä kaksi vajaata työviikkoa!!! Ihanat pääsiäisvapaat!!
Täällä on ollutkin vilskettä ja on tullut paljon kirjoituksia. Minäkään en tiedä noista hepatoosi ja raskausmyrkytysasioista oikein mitään, joten valitettavasti en osaa ottaa kantaa ja kommentoida niihin oikein mitään. Joannalle lähettelen kuitenkin kovasti lämpöisiä tsemppirutistuksia. Onneksi sinulla on th ja lääkäri, jotka ottavat asiasi vakavasti ja voihan tosiaan ola, että tuo verenpaineen nousu johtuu siitä, että lopetit sen disperiinin syömisen. Ja aina parempi tutkia kunnolla kuin jättää tutkimatta, eiköstä vain. Nyt seurailet rauhassa omaa oloasi ja jos kovasti alkaa kutittamaan käsiä ja olosi on muutoin outo, niin otat uudestaan yhteyden. Ja ota ihmeessä herkästi yhteyttä, sitä varten äitipoli on olemassa, että sinä saat sieltä apua ja tukea!! Tärkeintä on nyt kuitenkin, että rauhoitat mielesi. Voimia ja jaksamista!! Ja ajattele iloisena asiana että pian saat nyytin syliisi.. jaksuja näihin viimeisiin raskausajan vaivoihin!!!
Kaksoselle väsymykseen voimia, nyt saat ottaa luvan kanssa lunkimmin ja lepäilet. Itse muistan kyllä sen kamalan lakkaamattoman väsymyksen, nyt onneksi on pirteä vaihe menossa.. täytyy nyt nauttia siitä niin kauan kuin sitä kestää :)
Neronjalle: Ihana tunne tuntea ne liikkeet :) Minä olen ihan innoissani aina iltaisin tilaisuuden tullen hiplaamassa tuota mahaa, onneksi kukaan ei ole katsomassa kun silittelen ja höpöttelenkin (olen siis höseltäjä odottaja?) no, oikeastaan on jotenkin ihanaa tehdä tuttavuutta jo näin vatsanpeitteiden läpi..miettiä miltä se pieni oikein näyttää, onko sillä minun vai mieheni silmät.. olenko ihan höperö??? vaan ei haittaa! :)
Olitte kirjoitelleet kuvaamisesta. Minäkin ajattelin, että olisi kiva saada muutama kuva heti synnytyksen jälkeen, ihan vain vauvasta. Saas nähdä onko kenestäkään kuvaajaksi. Mieheni ei kyllä kestä kovin paljoa verta ja sen verran tunne miestäni, että sille on oikeasti haasteellinen tilanne tulla mukaan edes synnytykseen. Saati, että olisi sitten kuvaamassa :) Minulle riittää, että hän on lähellä ja saa mennä käytäväänkin, jos tekee pahaa. Mutta uskoisin, että häntä kuitenkin kiinnostaa synnytys (vaikkei myöntäisikään) ja siksi varmaan osallistuu synnytykseen mukaan. No, sen näkee sitten jos ja kun sen aika koittaa.
Sartsu, eikös olekin aina ihmeellistä, miten ne liikkeet pelastaa koko päivän. Ensin saa olla hieman huolissaan kun ei liiku ja sitten kun alkaa myllerrys onkin jo ihan eri fiilis :) saa niin hyvälle tuulelle! Toivottavasti tosiaan teidän sairastamiset olisivat tältä erää ohi (ja pitkäksi aikaa)!
Mauku, toivottavasti oli tuo huonon olon tuntemus ihan vain ohimenevä olotila, hyviä jaksuja, ajattele sull aon jo rv 33 täynnä!!!
ON: Mulla oli maanantaina se neuvola, kaikki oli ihan ok. Jatkan kuitenkin raudan syömistä vielä eteenkin päin. Hemppa oli 125, verenpaine 127/74, sf mitta 21 ja sydänäänet ja liikkeet ++. Kysyin siitä istukka asiasta ja th oli sitä mieltä, että lääkäri olisi pyytänyt jatkotutkimuksiin jos sen sijainti olisi ollut huolestuttava tai sitä pitäisi tarkkailla. Joten se asia lähti pois sydämeltä mietityttämästä. Seuraava neuvolakerta onkin toukokuun alussa ja silloin on lääkärineuvola. Sinne asti tässä koitellaan kasvatella mahaa. Pieni on välillä ollut kova myllertämään ja välillä on hiljaisempia jaksoja (voi olla tietysti jalat selkärankaan päin). Huomenna ajattelimme mieheni kanssa uskaltautua lastentarvikeliike kierrokselle. Täytyy käydä katsomassa livenä jo joitain tarvikkeita, ostaa emme vielä aio, mutta ikään kuin käymme haistelemassa ilmaa :)
Oikein leppoisaa viikonloppua ja voikaa hyvin!
Terv. wbm rv 23+2
p.s. millä viikoilla olette vieneet kelan paprut kelaan? En itse ole vielä ehtinyt kelaan, mutta ensi viikolla ajattelin poiketa, jos vain suinkin ennätän...
Mä en sit malttanut oottaa kankaita,jotka on edelleen jossain matkalla...Tilattu on jo viime viikolla,samoin lasku maksettu.Ei turhan nopee toimitus näköjään tuolla kangastukussa:-/ Mutta siis...kaivelin kaappien kätköistä jämäkankaita ja pyöräytin ihka ekan omatekemän vaipan =D Ihan siitä tuli vaipan näköinen,vaikka pikku kömmähdyksiäkin pari tuli.Eli tää on nyt vaan sellanen täyttövaippa ja siihen imu.Mutta kun toi nyt onnistu noinkin kivasti,niin eiköhän niitä ala syntyä lisääkin,kunhan ne kankaat tulee.Ja kun oikein innostun,tilaan pian lisääkin ja vähän parempaa :) Aattelin ekat koekappaleet tehdä vähän halvemmista aineksista kun ei mitään takuita oo,että saisin onnistuun...Mä oon nyt sitten virallisesti koukussa ;)
Sari,erittäin ylpeänä =)... ja NYT siivoamaan...
Pakko on tulla tänne kirjoittamaan jotakin että pysyy vielä hereillä reilu tunnin.
Väsyttää niin paljon, että töiden teosta ei meinaa tulla mitään.
Masunasu: Minäkin olen kyllä nyt enemmän kallistunut noitten Emmaljungan vaunujen kannelle, mutta mies nyt pikkusen meinaa laittaa hanttiin. =) Nimittäin se löysi netistä Ora:n yhdistelmävaunujen tarjouksen ja se meinaa nyt vain niitä. Ääh, kunpa osais päättää mikä olisi se ns. ¿paras¿ vaihtoehto. Meillekin luvattiin tehdä tarjouspaketti Lastentarvikeliikkeessä, jos ostamme sieltä kerralla enemmän.
Sinullekin on niin nopeasti noita viikkoja kertynyt noin paljon. =) Kyllä se aika vaan nopeasti menee. =)
sartsu: Onnitteluni siitä että pikkaisesi on pitänyt jumppaa yöllä.. =) Se varmastikin antaa ilonaihetta kerrakseen.
Wannabemami: Kyllä tämän väsymyksen kanssa tarvitaankin voimia ja paljon. Oikein hävettää toisaalta kun olen ollut niin laiska. Tuossa päivällä kun olin syönyt lounasta niin alkoi oikein mukavasti väsyttämään, olisi tehnyt niin mieli laittaa pitkäkseen.. Jos sitten pikkusen lepäis kun pääsee töistä kotiin. Voi kun tuo piristynyt olotila vielä minutkin löytäisi.. =)
Oma masu: Olotila on kohentunut tuosta aamusta jonkin verran, ei enään ole onneksi niin paljon huono-olo mitä oli aamulla. Mutta niin kuin tuossa jo wannabemamille kirjoittelin, että väsymys on nyt aivan mieletön. Ei paljoa asiakkaille jaksa hymyillä..
Jos teillä muilla on ollut väsymystä niin millä viikoilla se on teille yleensä helpottanut..? Tuntuu kun tämä ei loppuisi koskaan. =)
Olen tässä pohtinut sellaista, että tuleeko tänä vuonna kesää laisinkaa vai onko se tälle vuodelle peruttu...?! =) Täällä Pirkanmaalla(Tampereen suunnalla) ainakin on satanut tämän päivän kuuroina lunta. Ei ikinä uskois, että on huhtikuu.. Missä on kevät..?? =)
Iloista päivän jatkoa kaikille!! =)
Kaksonen76 ja Asukki 11+2
Osui silmään tuo sinun viestisi verenpaineesta ja oli pakko vastata, kun itse painin saman asian kanssa...
Mulla lähtöverenpaine oli 127/82 ja rv31 oli verenpaine pompannut 137/94 ja niillä main se keikkui raskauden loppuun asti, mutta mistään hepatoosista ei ollut kysymys!! Mulle ei edes kukaan ehdottanut mitään maksakokeita tai muitakaan, pitivät vaan itsestään selvänä, että kuuluu " taudinkuvaan" , varsinkaan kun proteiinit pissassa eivät olleet kertaakaan plussalla!! Onko sulla ollut noiden protskujen kanssa sitten ongelmia?
Mulle terkka sillon sanoi, että on normaalia, että verenpaine nousee, mutta se ei saa nousta 15% enempää lähtötasosta (varsinkaan se alapaine) ja alapaine ei pitkään saisi olla yli 90, koska se lisää riskiä saada raskaushepatoosi!! Mähän jouduin tuolloin rv31 sitten sairaslomalle sen verenpaineen takia ja se auttoikin, koska sen jälkeen alapaine oli aina alle 90!!
Ole ihan huoletta asian kanssa... Sulla on jo niin kivasti viikkoja, että vaikka jotain raskausmyrkytysoireita ilmaantuisikin, olisi vauvelilla jo turvallista syntyä!! Yritä vain levätä ja rentoutua, se auttaa... :) Mutta tiedän kyllä tuon tunteen kun tulee neuvolasta ja kaikki onkin ollut siellä nurinkurin ja itkettää... *jaksuhaleja*
Mellu ja Lucas *ajatella Joanna, pian sullakin on oma nyyti kainalossa*
Mä voisin vaikka lyödä vetoa, että se verenpaineen nousu johtuu siitä disperiinistä... Meinaan itse mietin tuolloin sitä samaa... Mulla oli neuvola rv26, jossa verenpaine oli ihan normaali, disperiinin lopetin rv28+6 ja rv31 verenpaine oli tuon 137/94!! En vaan hokannut tuota koskaan keneltäkään kysyä (tai en viitsinyt, sillä neuvolassa sekä lääkärissä sain aika tylyjä vastauksia asiasta kun kysyin), mutta muistan miettineeni yhteyttä tuohon verenpaineen nousuun!! Nyt vaan lepäilet, niin verenpainekin rauhoittuu!! :)
[color=blue]Apua, kun täällä on keskusteltu vilkkaasti. Olen ollut töissä, joten netti on jäänyt vähemmälle.
Vastaan pikaisesti muutamaan juttuun.
[b]Joanna[/b]:vasta kun yläpaine on 180-200 ja alapaine >100 niin aletaan puhua hoitoa vvativasta rr-paineesta. Raskaus itsessään nostaa paineita jonkin verran. Raskausmyrkytykseen eli pre-enclampsiaan liittyy aina myös turvotus ja tuo valkuainen pissassa, joka taas viittaa munuaisten rasittumiseen (päästää valkoslut läpi vaikka norm.suodattaa ne takaisin verenkiertoon).Silmäoireita esiintyy myös, mutta yleensä turvotus+korkeaRR+valkuainen pissassa.
Synnytyksestä voi todella hankkia tietoa jos haluaa, mm.eri tavoista synnyttää, mutta ei kannata mennä saliin sillä mielellä, että on päättänyt esim. missä asennossa ponnistaa. Jokainen synnytys on erilainen, jopa samalla äidillä. Sen kyllä huomaa hetken koittaessa miten haluaa toimia. Mitään ei kannata suunnitella pilkun tarkkaan.
Itsellä suht. nopeat synnytykset. Eka kesti 8 h, josta 5 h oltiin sairaalassa ja epiduraalia käytettiin.Samoin ponnistaminen puoli-istuvassa asennossa oli ok. Vaikka tiesin joka synnytyksen olevan erilainen, kuvittelin, että toinenkin menisi suurin piirtein samalla tavoin.
No juu, kun supistukset iskivät todella, niin ei tullutkaan sitä hengähdystaukoa. Kolmekin supistusta tuli perä jälkeen, ennen kuin edellinen oli ehtinyt laantua huipustaan. Tuli jo sellainen olo, että ei pysty asettumaan aloilleen ja ponnistamaan. Supistukset alkoivat kotona 19.30 ja sairaalaan lähdettiin 21.10. Lapsivesi meni suihkussa 22.00 odotellessa isää viemästä esikoista hoitoon. Poika syntyi 22.50. Onneksi mies heti takaisin, kun antoivat luvan ponnistaa! Kivunlievitystä en ehtinyt saada.Toisaalta kaikki oli tosi nopeastimyös ohi.Tokalla kerralla oli semmoinen olo, että olisin halunnut ponnistaa ylhäällä ollessa esim.jakkaralla, mutta kätilö ei natanut (seuraavalla kerralla en välitä kätilöstä ja teen juuri niin kuin parhaimmalta tuntuu).
No juu, hiukan iskee paniikki, että ehdinkö seuraavaksi sairaalaan. Kipulääkitystä ei varmaan tarvita, se ehdi vaikuttaa. En kuitenkaan jaksa murehtia sitä. Katsotaan kuinka käy. Molemmilla kerroilla on ollut ihanaa saapua sairaalaan ja tulee jotenkin turvallinen olo, että siellä on porukkaa, jotka osaa auttaa ja sieltä saa apua homman hoitamiseen kunnialla. Ne ovat joutuneet siellä kokemaan monen moiset synnytykset. Vaikka sairaalamaailma (ja kys.synnäri) on tuttu, niin ei ole itse mukavaa joutua potilaaksi. Sitä ei ehdi synnytyksen alettua kuitenkaan miettiä. Minusta synnärille saapuminen tuo turvallisuutta vaikka jännäähän se on. Jännityksestä käsi täristen painaa synnärin summeria (yö aikaan meilä)...
Mä olen varmaan hullu, mutta jotenkin odotan kovasti pääseväni kokemaan sen ihanan kamaluuden vielä kerran!
Mites muuten [b]neronja, sartsu ja femmis[/b]: ovatko synnytykset olleet samanlaisia/ erilaisia ja ovatko nopeutuneet/ helpottuneet synnytyksien myötä?
Lauris ja " poju" 20+5 [/color]
Lauris:Mulla on kaikki olleet aikalailla samanlaisia paitsi toka,jonka erilaisuus johtui mun mielestä huonosti hoidetusta käynnistyksestä ja pojan isosta koosta.Nopeita on kaikki olleet:6h,4h,2h40min,2h55min ja 2h45min.Ja noi kolme viimestä on kyllä olleet oikeestaan kaikin tavoin lähes toistensa kopioita.Puudutus laitettu noin 5 sentissä ja sit loppu onkin käynyt silmänräpäyksessä ja vauva on ollut sylissä reilu puol tuntia sen jälkeen :) jotenkin mä nytkin odotan saman kaavan toistumista.Sit kun sinne saakka päästään ;) Ei sillä että mitenkään malttamaton olisin ;)
Sari ja pikku muru 19+1 (joka on muuten tänään ollut erityisen vilkas)
Lämpöiset onnittelut potrasta pojasta, Mellu!! Ihanaa!
Masunasu: täällähän mää, kiva, kun huhuilit! En vaan millään jaksa iltaisin istua koneella..Kyllä mä sentään pari kertaa viikossa käyn pinon kahlaamassa läpi! Hui, kun sullakin on jo paljon viikkoja; puoliväli jo häämöttää, wau!! ;) Milloin sulla on rakenneultra?
Neronjallakin on kohta rakenneultra! Hitsit, kun aikaa rientää.. :)
Kaksonen: wau, sinäkin jo noin pitkällä, ihanaa!! Oletko jo käynyt np-ultrassa?
AAPELI, huhuu: jos näet tämän viestin, niin voisitko ystävällisesti minutkin lisätä lokakuisiin? Iso kiitos!! LA on 5.10. eli ihan sama, kuin UusiNupulla!!
Jeps, hyvin voin minäkin. Olimme perheen kanssa Pohjois-Lapissa lomailemassa muutaman päivän viime viikonloppuna, ja voi vitsit, kun oli ihanat ilmat!! Uskaltauduin laskettelemaankin 12 vuoden tauon jälkeen, mutta oikein hyvin meni, siis pysyin pystyssä;)
Masu on kasvanut siihen malliin, että mammahousut on jo toista viikkoa käytössä. Mulla on painoa tullut jo hulppeat n.6 kg! Se on kyllä pääosin tuossa mahassa ja rinnoissa. Neuvolan täti ei ollut huolissaan painonnoususta, koska ennen raskautta BMI oli ihan normaali, mutta alun pahoinvoinnin takia paino nousi jatkuvan napostelun vuoksi. Nyt ei ole kuukauteen ollut kuvotusta, syön ihan normaalisti tai oikeastaan normaalia terveellisemminkin, ja paino vaan nousee..Noh, kunhan jotenkin pysyy aisoissa;)
Eilen tunsin pari kertaa oudon muljahduksen masussa, kun kumarruin lattialta poimimaan tavaraa, mutta ei kai ne mitään liikkeitä vielä voi olla?? Esikoisistani tunsin ekat liikkeet n.rv20. Parin viikon kuluttua luulisi jo jotain tuntuvan!
Joinakin päivinä edelleen vähän pelottaa, että meneekö kaikki hyvin ja onko vauva terve. Tuleekohan tässä odotuksessa missään vaiheessa sellaista luottavaista oloa..? Voi miten oli ihanaa odottaa esikoisiani, kun ei ollut huolen häivää, mutta ei kai sellaisesta osaakaan murehtia, mistä ei mitään vielä tiedä..Pääosin nautin olotilastani ja kasvavasta masustani kyllä, ja komennan itseäni olemaan murehtimatta etukäteen!
Hyvää viikonloppua ja pääsiäisen odotusta teille kaikille pallomasuille!!
Ulriina rv14+3
Niin kysyit että onko ollu samanlaisii,erilaisii vai mitä.
No mä voisin sanoa että ihan erilaisia.Koitan pikakelauksena kertoo,kerron tarkemmin Y:lla jos joku haluu
1.39+3 alkoi suppareilla normaalisti,mutta lopussa tippa nopeuttamaan=kohtu oli jo ihan kaput isosta lapsesta 10h 20min
2.41+1 käynnistys tipalla.vauva sylissa 2,5 tunnin kuluttua ekasta supparista,ponnistus 5min
3. 41+3 alkoi päivää ennen käynnistyspäivää omilla suppareilla,eteni todella hyvin,olin vielä 8 centissä kotona.Kivun yllyttyä kehitin hengen ahdistuksen miltee ponnistusvaiheessa-annettii Bricanyl joka lopetti supparit-tippa-supparit jatkuu ja vauva syntyy nopeasti 3 min ponnistuksella
4. vesien lirumisen takia käynnistys rv 40+3 ,eteni hiiitaaasti avautumisvaiheen mutta salamaponnistus 2 min
5.käynnistys 39+3 rask.diab takia,eteni taas hitaasti,miltei lopetettiin käynnistely,mutta kun viimein vauhtiin pääsi,loppu sujui nopsaa,ponnistus 1min=yksi ähkäisy
6. rv 15+2, 4 cytotecin jälkeen(laitettiin siis yhtä aikaa kohdunsuulle) puolen tunnin kuluttua vauva oli ulkona.en ponnistanut :(
Tää viimenen oli ihan pakko laittaa.
Et sellasta vertailukohtaa..
Femmis
ps Joannalle yahoolla asiaa :)
Varoitus, sisältää synnytysjutun, mutta ei kok. positiiivisen..
Mulla ei olekaan Suomessa synnyttämisestä kokemusta, kun esikoinen syntyi Hollannissa, mutta siellä oli kyllä periaate että kotona synnytetään ilman kipulääkkeitä. No minä kuitenkin itseni sairaalaan vänkäsin ja hyvä niin, koska poika oli kakannut lapsiveteen, jonka menolla synnytys alkoi ja niinpä sitten 3 h sen jälkeen käynnistettiin synnytys..
Koko ajan jouduin olemaan sängyssä kun oksu lensi ja kaikki monitorit oli pikkuisessa kiinni- aika epämiellyttävää ja käynnistyksen aloittamisesta kesti vain 2 h niin olin kokonaan auki (8cm/2h) se oli aikamoista menoa ilman kipulääkettä... Kuitenkin ponnistusvaihe kesti vain 30 min ja maailman ihanin palkinto sieltä tulikin! Kovasti odotan ja mielenkiinnolla lueskelen että mites täällä suomessa- tuntuu kuitenkin turvalliselta et sen epiduraalin voi pyytää, jos on tarvis..
Maukuko se kyseli siitä selälleen nukkumisesta, niin muistan lukeneeni ja olen myös kuullut, että isommilla viikoilla ei sais nukkua enää selällään kun vaavi voi painaa noita isompia valtimoita mitkä menee alaspäin.. Kaipa se siitä vois johtua.?.
Aapeli, kiva kuulla et teillä hyvät kokemukset Brunosta, kallista lystiähän se on mutta ei kaikkea voi verrata rahassa :) Mulla on sit viikkoja 22+ kun on se ultra..
Omassa nasussa vielä hiljaista, vaikka välillä tuntuu ihan siltä kuin liike tuntuisi, mutta se ei sitten toistu uudelleen. No ei kai tässä vielä kauhea kiire ole niitä tunteakaan, mutta kun seuraavaan neuvolaankin on vielä pari viikkoa aikaa.. Masu kyllä kasvaa ihan urakalla, joten kai siellä jotain tapahtuu..
Pakko on muuten tännekin tilittää, toivottavasti en loukkaa ketään, mutta kun oltiin siellä hollannissa häissä, niin eräs tuttavapariskuntamme (hollantilainen) odottaa vauvaa myös, kuukautta pidemmällä kuin me. Kun sitten näin tämän kyseisen naisen polttavan tupakkaa (tapahtui monta kertaa illan aikana), minulta pääsi itku- niin pahalta tuntui lapsen puolesta! Enpä voinut heitä enää puhutella loppuillasta ollenkaan etten olis ihan silmille sylkenyt! Vieläkin ihan ahdistaa, mutta eipä toisen puolesta voi mitään päättää.. No, helpotti edes kun sai purkaa, kiitti jos jaksoit lukea :)
Hyvää viikonloppua kaikille!!!!
peebee tasan 16
Kiitos ystäväiseni että ehdit tulla kommentoimaan :) Minäkin heti mietin kun ekan viestisi luin että hei, etkös sinäkin lopettanut disperiiniä noilla paikkeilla! Eli vois tosiaan olla yhteys... Sitä tuo neuvolalääkärikin meinasi, eikä siis siltikään suositellut jatkamista, joten kai nämä paineet ovat vielä ihan turvallisissa rajoissa (niinkuin Lauriskin taisi mainita). Niin, mullahan on aika hurjaa tuo turvotus myös (1600 g viikossa), mutta proteiinia ei onneksi ole pissassa. Eli kaipa tässä voi SUHT rauhallisin mielin seurailla! Ainiin, varmistui ettei hepatoosista ole kyse, lääkäri soitteli vielä iltapäivällä että sappituloksetkin tulivat, kaikki ok!
Kiitti masunasullekin! Minullekin sanottiin että loppuraskaudessa turvotus ja verenpaineen nousu on yleistä eikä todellakaan aina merkitse raskausmyrkytystä.
Nyt yritän ottaa ihan rauhallisesti vain, juoda paljon ja varoa suolaa, jos vaikka auttais ja saisin keskiviikkona paremmat lukemat.
Kiva että Wbm:kin kerkesi taas koneelle :) Hih, taidat tosiaan olla just sellainen höseltäjäodottaja (vai mikä lie) kuin mistä oli tuossa yhdessä pinossa puhetta, niin minäkin! Minusta on aivan luonnollista jutella vauvalle ja silitellä, siellähän hän jo on, aivan oikeana vauvana, en ymmärrä miksi hän vasta syntymänsä jälkeen muuttuisi jotenkin oikeammaksi! Kysyit kelan papruista, lähtivät aika myöhään kun palkanmaksaja sekoili jotakin. Varmaan jotain rv 25. Mutta sitten kun lähti paperit, niin pakkaus tuli tosi nopsaan.
Ihanaa että oli tullut taas synnytysjuttuja, niitä rupeankin kohta lukemaan oikein ajatuksella :) Ensi viikolla onkin se synnytyssairaalaan tutustuminen. Maukuko siellä olikin jo käynyt, ja oli hyvä kokemus? Toivottavasti meille osuu yhtä hyvä kätilö.
joanna
Lauris kysyi, miten omat synnytykseni ovat sujuneet verrattuna toisiinsa. Täytyy yrittää mahdollisimman lyhyesti käydä ne läpi.
1. Rv 41+0. Kesto 12,5 h. Alkoi lapsiveden tihkumisella, eteni rauhallisesti. Epiduraalipuudutus. Ponnistusvaihe 14 min, imukuppisynnytys. Synnytyksen jälkeen sain kaksi pussia verta.
2. Rv 42+0. Kesto 3 h. Samalle aamulle oli sovittu jo käynnistys, mutta käynnistyi yöllä itsestään. Kohdunkaulanpuudutus. Ponnistusvaihe 9 min.
3. Rv 42+0. Kesto 2 h 25 min. Käynnistys kalvot puhkaisemalla + tippa. Kohdunkaulanpuudutus. Ponnistusvaihe 6 min.
4. Rv 42+1. Kesto 1 h 28 min. Käynnistys kalvot puhkaisemalla + tippa. Ei puudutuksia, vain ilokaasu. Ponnistusvaihe 2 min. (Hieman ihmettelen, miten saivat ponnistusvaiheen noinkin pitkäksi, kun vauva kerta kaikkiaan vaan tuli. Ei minun kai tarvinnut oikein ponnistaakaan, kun vauva vaan tuli " kertarytinällä" .)
Eli nuo kolme viimeisintä ovat kyllä olleet hyvin samankaltaiset. Esikoisen synnytyksestä jäi tosi hyvät muistot, vaikka sen kestosta voisi luulla muuta. Siis siinä mielessä, kun kaikki eteni todellakin niin rauhallisesti ja sai pikku hiljaa valmistautua itse koitokseen. Mulla tosiaan edellisenä iltana supisteli aika kipeästi, mutta sitten ne loppui. Aamulla alkoi valua vähän lapsivettä, soitin synnärille ja käskivät tulla sinne (peräti ambulanssilla, olen käsittänyt ettei nykyisin ole enää niin tarkkaa vaan saa mennä omalla autolla ?). Siitä se synnytys sitten pikku hiljaa käynnistyi. Siitä kun supistukset muuttui kipeiksi, meni n. 5 h, kun poika syntyi. Synnytyksen jälkeen hb oli vain 86. Poika syntyi klo 01 yöllä ja jalkeilla pysyin seuraavan kerran vasta saman päivän iltana. Sain tosiaan kaksi pussia verta. Makailin osastolla kaikessa rauhassa tipassa koko päivän. Ihanaa oli kyllä nousta sitten jalkeille ja mennä suihkuun.
Jeps, mutta nyt on ruvettava nukkumaan. Päivän valjettua enemmän kommenttia muihin asioihin.
neronja rv18+6
Kirjoitin tosi pitkät tarinat, kommentoin muitten viesteihin ja onnistuin hävittämään koko stoorin <:(. Eipä ehdi nyt millään aloittaa alusta. Palailen toisella kertaa... :-/
neronja rv18+6
tupakoinnista.
Mä ymmärrän ihan hyvin tuon sun tunteen,minustakin se vaan on niin kamalaa,mutta tiedän myös itse tupakoineena,että joillekkin sen lopettaminen voi olla vaikeaa.Mulla loppuu aina + testiin.
Ex.käly on polttanu kaikissa raskauksissa,kehunu kuin ei oo lapsille tullu mitään(vauvat ollu 3kg,2,5kg ja 2,1kg) ja vasta kolmannella krooninen keuhkosairaus,astma,pienikokoinen edelleen,kasvu hidasta jne.Äiti tupakoi reilun askin pv vauhdilla.
Päivä juostu Hulluilla Päivillä, jopa kahteen kertaan. Taisi olla jo viides (!) kerta tällä viikolla. Kääk!
Nyt on uusi mm. ompelukone ja sormet syyhyävät ompelemaan. Ostin myös sitä Seistemän veljeksen moniväristä lankaa ja ajattelin nyt minilomamme aikana neuloa pikkumiehelle pikkuruisen villatakin. Katsotaan ehdinkö.
Ja tärkeä etappi saavutettu, uusi rv-kymmenluku!
Nyt en viivy tässä koneella kun mies ja isäni tuolla huutelevat ruokapöytään.
Kuten varmaankin huomasitte, päivitin jo ensi viikon (vko 15) listan sillä lähtö on huomenna ennen kuutta aamulla ja seuraavan kerran olen koneella vasta keskiviikkona. Toivottavasti lista vielä maanantaina löytyy pinon pohjalta.
Yritin muistaa päivittää siihen kaiken mitä löysin/muistin, mutta kertokaahan taas, jos jotakin puuttuu.
Ihanaa viikonlopun jatkoa kaikille ja mukavaa alkuviikkoa.
Aapeli ja papu 30+1
Joanna: tutkailin vielä tuota aikaisempaa neuvolakorttia oikein tarkemmin ja mulla oli juuri samoilla viikoilla tuo verenpaine koholla ja paino noussut reilun kilon viikossa. Tällöin oli myös merkintä turvotuksesta. Tällöin minuakin varoiteltiin tuosta raskausmyrkytyksen mahdollisuudesta, mutta pissa oli aina ollut puhdas ja seuraavalla neuvolakäynnillä paineet oli ok, painoa tullut huomattavasti vähemmän ja pissa edelleen puhdas. Eli kaikki oli kuitenkin hyvin eikä raskausmyrkytyksestä tietoakaan. Kuten sartsukin tuossa kirjoitteli, on kyseessä mitä todennäköisimmin ihan tuosta turvotuksesta aiheutuvaa kutinaa ja painonnousua. Toivottavasti kaikki arvot ovat kohdallaan seuraavassa tarkistuksessa.
neronja: muistanko oikein, että sinä kävit jo siinä sokerirasituksessa? Kylläpä se tehtiin sinulle aikaisin, sillä meillä täällä Espoossa on ohjeena, että sokerirasitukseen mennään vasta rv26-28 eli mielestäni varsin myöhään. Hienoa, että uskallat jo nauttia raskaudestasi ja mietit pikkuiselle nimiä! Sullahan on pian se rakenneultrakin. Vai tunsit sinä jo liikkeet masun päältä - ihanaa!!!
kaksonen: kyselit aiemmin Emmaljungan vaunuista kokemuksia... Meille ostettiin esikoiselle Duo Edge -yhdistelmät ja olen ollut todella tyytyväinen. Meille oli tärkeää, että työntöaisaa saa säädettyä teleskoopilla, koska olemme molemmat pitkiä, myös heittoaisa ollut loistava ominaisuus. Lisäksi kova koppa on ollut tosi hyvä ja tilava. Materiaalit ovat kestäneet hyvin ja ne on helppo pestä. Ratasosakin on toiminut varsin mallikkaasti. Vaunut ovat varsin helpot ja kevyet työntää auraamattomillakin teillä ja loskassa. Tavarakori on tosin varsin pieni ja heppoinen, mutta meillä se on ollut käytössä lähinnä lapioiden ym pikkujuttujen kuljetuksessa. Voin kyllä omien kokemuksien perusteella suositella Emmaljungan vaunuja. Me saimme jonkinlaisen pakettitarjouksen, kun ostimme samalla vaunut varusteineen ja turvakaukalon. Kannattaa tingata!
uba-aba: jaksuja väsyn ja pahoinvoinnin kanssa. Toivottavasti olosi kohenee pian. Hyvä, että lapsivettä on edelleen riittävästi ja tilannetta seurataan. Tsemppiä!
lauris: onnittelut hienoista ultrakuulumisista!
sartsu: kylläpä teillä tosiaan on sairasteltu. Hienoa, että nyt on jo parempi tilanne, että olette päässeet jo ulkoilemaankin. Kummasti mieli virkistyy, kun ulkoilee ahkerasti. Nukkuminenkin sujuu paljon paremmin. Vai piti pikkuinen asukki jumppaa yöllä - sepäs mukavaa!
femmis: pikaista paranemista sinulle ja pikkupojallesi. Hyvä, että pahin paniikki on ainakin toistaiseksi ohi. Pianhan sullakin tuo rakenneultra jo on.
Mitköhän miikukolle kuuluu??? Entäpä ulriina, missäs sinä luuraat???
ON: Eilen olinkin neuvolassa... Loma oli tehnyt hyvää, sillä verenpaine oli hyvä - painoa tosin olikin tullut 250 g /vko, mutta onneksi ei enempää. Sydänäänetkin kuuluivat hyvin, vaikka pikkuinen yrittikin koko ajan doppleria karkuun ;-). Aluksi pikkuinen ilmeisesti lepäili, koska syke oli 132 ja hetken kuluttua alkoikin huomattavasti tiheämpi jumpsutus. Esikoinen oli mukana ja oli ihan ihmeissään, kun vauva jumpsuttaa ;-). Seuraava neuvola-aika onkin vasta toukokuussa, jolloin saan samalla paperit Kelaa varten. Sitä ennen pääsen onneksi sinne rakenneultraan.
Liikkeitä olen bongannut joinakin iltoina, mutten joka ilta enkä mitenkään säännöllisesti. Rupeisipa ne jo tuntumaan selvemmin. Maltan tuskin odottaa sitä, kun liikkeitä pääsee tunnustelemaan masun päältä. Mahtaa siinä ole meidän 2v pikkuneidille ihmettelemistä ;-).
Saas nähdä tuleeko se kevät koskaan... Täällä on satanut koko päivän lunta. Kaksi vuotta sitten, kun esikoisemme syntyi oli huhtikuun puolessa välissä yli 20 astetta lämmintä. Onneksi sentään ei ole pakkasta...
Täälläkin on ollut siivouspäivä käynnissä. Sain imuroitua yläkerran ja kohta pitäisi jatkaa pölyjen pyyhintää. Lattiatkin pitää luututa pitkästä aikaa. Jotenkin on vaan tuo siivousinto ollut kateissa. Pitäisi käydä Ikeassa ostamassa säilytyslaatikoita lisää kaikelle pikkukrääsälle ja pienille vaatteille. Tuntuu, että joka paikka pursuaa tavaraa, vaikka kuinka paljon muka hävittää kaikkea turhaa ja vie vanhoja vaatteita kierrätykseen... Ensi viikonlopuksi on pakko saada kämppä siistiksi, sillä meidän neiti täyttää silloin 2v. Pitääkin muistaa hyvissä ajoin suunnitella leipomiset ja muut systeemit, sillä kaupat ovat kiinni pääsiäisenä...
Nyt mentävä lisäämään puita alakerran uuniin... Voisin itse asiassa jakaa omankin kokemukseni esikoisen synnytyksestä joskus myöhemmin...
Voikaahan kaikki hyvin!!!!!!!
masunasu rv18 - ohoh, onpas noita viikkoja jo kertynyt ihan mukavasti