**EX-HAAHUT***HUHTIKUUN ENSIMMÄINEN VIIKKO**
Kommentit (118)
Korkea verenpaine vaikuttaa istukan ja munuaisten toimintaan. Tämän takia on tärkeää seurata vauvan liikkeitä. Koita kaikesta huolimatta levätä ja ottaa mahdollisimman rennosti.
Tässä yksi linkki raskausmyrkytyksestä.
http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/01_Aeitiys_ja_isyys/05_Raskaus/0…
masunasu, taas...
suuri painon nousu per vk voi viitata raskausmyrkytykseen,johon liittyy myön kohonnut verenpaine ja valkuainen pissassa(useimmiten)
maksakokeet viittaa hepatoosi epäilyyn tai maksantoimintahäiriö-epäilyyn
Soita kuule sinne vielä,nyt kun osaat jo kysyä.Ymmärrän,eihän siinä tilanteessa oikeen osaa mitään kysyy.
Toivotaan ettei mitään oo oikeasti vialla!!!!
Hitsi kun työasiat ei jätä aikaa palstailulle ;) Kamala kiire ja ollaan lähdössä tänään reissuun viikoksi - siksi piti tulla kirjoittamaan edes jotain.
Hendelle suurensuuret pahoittelut :( Toivohan ei kuitenkaan kuole, vaikka just nyt tuntuu varmasti hirmu pahalta. Tsemppiä.
Joanna: ei noi sun verenpaineet musta kovin korkealta kuulostaneet! Mutta toki kannattaa seurata vointia ja totella lääkärin neuvoja. Onnea matkaan viimeisille viikoille.
Femmis taitaa olla rauhoittunut nlan jälkeen? Niinpä, helppoahan se on sanoa että ota iisisti mutta silti...
Oma napa: Onni potkii :) Tosi paljon on liikkeet voimistuneet ja lisääntyneet ihan viikossa. Eilen katselin palaverissa liikkeitä jo paidan päältäkin. Ihan kiva, vaikka sen etuistukan takia olin varautunut pidempään odotteluun liikkeiden voimistumisessa. Muutenkin kaikki ok, vaikka kävinkin varmuuden vuoksi antamassa labranäytteitä, kun on ollut jotain tuntemuksia ja supisteluja. Pikatestien perustella mitään häikkää ei ilmeisesti ole.
Nyt kipin kapin tekemään loppuvalmistelut ja sit kotiin pakkaamaan. Hyvää loppuviikkoa ja pääsiäisviikkoa kaikille!
KK ja Onni rv20+2
Kiitos vastauksista. Luin raskausmyrkytyksestä, ja nyt pohdin että voiko tuo olla yhteydessä siihen että lopetin eilen disperiinin? Kun luin että istukan toimintahäiriöstä voisi olla kyse, ja tukostaipumuksia voidaan tutkia... Kuulostaa kovin samantapaiselle kuin mihin disperiiniä käytetään. Ja sitä on vissiin käytetty raskausmyrkytyksen ehkäisyynkin.
Mutta kovin nopsaan lopettaminen olisi vaikuttanut mulla jos näin on! Soitin nyt kuitenkin vielä neuvolaan, mutta lääkäri oli jo lähtenyt. Sain huomiseksi puhelinajan. En nimittäin tajunnut mainita disperiinistä vastaanotolla. Enpä tiedä osaako hän siihen mitään sanoakaan, mutta olenpahan sitten ainakin maininnut. Ehkä otan disperiinin vielä tänä iltana, ja lopetan sitten uudestaan kunhan olen puhunut lääkärin kanssa huomenna...
Kiitti masunasu tuosta verenpainetiedosta, helpottavaa kuulla ettei mun arvot vielä erityisen huimia ole. Kai tässä tosiaan riittää että tuota nyt seurataan ettei nouse entisestään ja katsotaan nuo maksa-arvot.
Liikkeiden seuranta on vaan niin raastavaa! Vauvahan on hiljaa joskus pidempiäkin aikoja, ja nyt kun tällaisia pahoja ajatuksia on taas tullut päähäni, niin on tosi piinallista odotella niitä elonmerkkejä... Ja kun en oikein saa muutenkaan nukuttua, niin onpas ihania öitä tiedossa! Ja se sitten taas varmaan vaikuttaa turvotukseen ja paineisiin..
Asiasta toiseen, onko miikukoa näkynyt pitkään aikaan? En muista että olisi. Olisi kiva lukea kuulumisia pitkästä aikaa!
joanna
Niin siis jossakin sanottiin jotenkin näin että kun virtaukset istukassa heikkenevät, äidin keho kompensoi tätä nostamalla verenpainetta. Kuulostaa jotenkin loogiselta kyllä.
Toivottavasti mistään raskausmyrkytyksestä tai heikentyneistä virtauksista ei nyt kuitenkaan ole kyse, tosiaan pissa oli puhdas, joten muita oireita ei ole kuin verenpaineen (lievä?) nousu, turvotus ja hengenahdistus.
No niin, kylläpäs minä taas vien palstatilaa näillä omilla ongelmillani, sori... Mutta kun ei oikein ole ketään muuta jolle sydäntään keventää! Paitsi mies :) Hän lähetti mulle äsken luonnoksen varpajaiskutsusta, voi että oli liikuttava. Ja taas itketti!
joanna
laitto naurattamaan toi femmis on tainnut rauhoittua...kommentti :) oon mä tainnu olla aika paniikkipeppu :)
joo,oon rauhoitunut-toistaiseksi.2 viikkoa on kuitenkin piiiitkä aika.
Hyvä että olitkin jo saanut vastauksia tuohon raskausmyrkytysasiaan. Mulla ei itsellä ole siitä kokemusta, joten en ala mitään kommentoimaan. Sen minäkin olen lukenut, että disperiiniä käytetään myrkytyksen hoidossa. Löysitkö haulla, millaista annostusta ja missä vaiheessa tuota disperiiniä tuohon tarkoitukseen käytetään? Silloin aikoinaan, kun minäkin tein hakuja disperiinistä niin törmäsin tuohon raskausmyrkytyksen hoitoon. Sullahan olis saattanut nuo verenpaineet ruveta nousemaan jo aikaisemmin, jos et olis käyttänyt disperiiniä. Varmasti ihan hyvä ottaa tänään tabu ja kysyä huomenna asiaa lääkäriltä.
Onko se teidän lääkäri mielestäsi pätevä? Itsellä vaan tuli mieleen, että jos olosi tuntuu epävarmalta, niin vois varmaan soittaa vaikka synnärille tai polille. Kumpi niistä nyt sitten olis parempi vaihtoehto. Mun mielestä sulla on kyllä oikeus soitella ja kysellä ja selvittää tuota asiaa, niin saisit mielenrauhan itsellesi. Tietysti jos oma lääkärisi vaikuttaa tosi pätevältä ja luotettavalta, niin varmasti hänenkin mielipiteensä riittää. Tällaisia ajatuksia itsellä tuli mieleen.
Voin vaan kuvitella, että se liikkeitten laskeminen on tosi rankkaa. Lisää vaan stressiä ja samalla mahdollisesti myös verenpainetta. Toivottavasti saisit lääkäriltä sellaisia vastauksia, että voisit unohtaa huolestumisen. Enempää en osaa kommentoida, kun ei tosiaan ole kokemusta itsellä. Mutta tsemppiä ja peukutuksia!!!
neronja
Taidan tosiaan ottaa sen disperiinin tänään ja kysellä sitten lääkäriltä huomenna. Ei hän kyllä erityisen kokeneelta vaikuta (nuori terveyskeskuksen yleislääkäri), mutta toisaalta kyllä vastuuntuntoiselta, eli aina kun on jotakin pientäkin aihetta tutkia tai seurata jotakin niin hän kyllä antaa lähetteen (hän silloin lähetti mut sinne parvorokko-testiin vaikka työpaikan parvorokko-epäily ei ollut vielä edes vahvistunut). En osaa sanoa mitä hän disperiinistä tietää, mutta jos jotakin edes... Enkä tosiaan meinaa arkailla sairaalan päivystykseen lähtemistä jos tulee pienintäkään aihetta, sen olen ainakin päättänyt.
Ihmettelen kun minäkin törmäsin niihin raskausmyrkytys-disperiini-viesteihin silloin aikoinaan, mutta nyt en löydä niitä...
joanna
Kiitos vakuutteluistanne toverit. Varmaankin se on niin, että se sairaalassa oli ja erilaiset ihmiset ympärillä tuntuvat siinä tilanteessa sitten täysin luontevilta. Kun tämä on uutta ja mitään kokemusta ei siis ole, tuntuu se sairaalamaailma toistaiseksi vähän kolkolta. Varsinkin kuin tuo NKL ei muutenkaan ole mielestäni niitä kaikkein kotoisimpia vaikka siellä taatusti saakin jollei parasta niin ainakin erittäin hyvää hoitoa. Hyvillä mielin sinne kuitenkin menen : ) sillä kyllä tuon pikku veijarin jo mielellään näkisi. Vaikka saa toki pysyä masussa ihan loppuun asti, että kaikki on hyvin.
Joannalle verenpaineesta. Sairastan itse verenpainetautia ja olen ehkä siinä mielessä erikoistapaus, mutta minulla hälytysrajoina (vasta lääkityksen aloittamiselle) ovat 145/95 ja nuo arvosi ovat ainakin minulle täysin normaaleja päivittäisiä arvoja. Lohdutukseksi voin sanoa, että eiliset arvoni illalta olivat 142/82.
Kovin henkilökohtaistahan se toki on ja noita arvoja verrataan varmasti aiempiin arvoihisi. Millaisia ne ovat olleet?
Vernpaineen nousuun vaikuttavat niin monet tekijät kuitenkin kuten täällä on mainittukin. Verenpainehan nousee hyvin hetkellisesti liikunnan, kahvin, väsymyksen, pelon, levottomuuden ja teis minkä vuoksi. Mitattiinhan se sinultakin useampaan kertaan?
Lähinnä lääkäri kaiketi epäilee raskausmyrkytystä kuten sanoitkin. Minulle on NKL:n sisätautilääkäri sanonut alusta alkaen, että kuluun suurella todennäköisyydellä suureen raskausmyrkytys-riskiryhmään ja siksi(kin) mittaan verenpainetta päivittäin kotona.
Raskausmyrkytyksen ensioireina ovat korkea verenpaine, valkuainen/proteiini virtsassa ja turvotus. Siksikin tuota painoa kaiketi katselevat. Ja kuten sanottu, raskausmyrkytystä hoidetaan synnytyksellä, mutta sitä ennen usein myös ihan silkalla levolla. Meillä ainakin suvun naiset ovat makoilleet viimeisen kuukauden sairaalassa.
Älä suotta huolestu, mikäli jotakin ilmenee osaavat lääkärit puuttua siihen kyllä ja hyvä asiahan se on, että noita arvoja yms. tarkkaillaan.
Kerttukasperille mukavaa reissua ja ihanaa, että pikkuisesi potkiskelee terhakkaasti.
Täällä paistaa aurinko!
Aapeli
En minäkään löytänyt kuin yhden keskustelun, joka käsitteli raskausmyrkytystä ja siinä mainittiin myös disperiini: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=5273641&t=5260022&appid=&…. Kyllä niitä keskusteluja oli enemmänkin, mutta nyt en kyllä löytänyt.
Vähän lueskelin myös ihan hakusanalla raskausmyrkytys ja tässä yksi esimerkki myrkytyksen kokeneitten kertomuksista. Varmasti sen itsekin luit ja sisältää just samaa asiaa kuin Aapeli jo tuossa kertoi eli: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6351145&t=6351145&appid=&….
Huomasin, että tuolla av-puolella oli keskusteltu varsin " asiantuntevasti" disperiinistä ja keskenmenoista. Siinä kyllä myös eräs kätilöksi itseään tituleerannut henkilö kirjoitti, että disperiiniä käytetään raskausmyrkytyksen hoitoon. Muutamat sitten tyrmäsivät hänen kirjoituksensa ihan huuhaaksi. Ja kommentoivat myös, että kaikkea tyhmäähän ne ihmiset menee tekemään, joten miksipä eivät vaikka söisi disperiiniä raskausaikana. Niinpä. No, me ollaankin syöty ihan lääkärin määräyksestä/luvalla, joten se siitä :-).
neronja
Taas olisi yksi viikko takana päin, ainakin melkein.
Illat on mennyt töissä ja nyt näin perjantai aamuna, kun piti tulla kukonlaulun aikaan töihin väsyttää TODELLA paljon.
Joanna: Toivottavasti tuo verenpaineesi on vain hetkellisesti korkealla.. Mutta niin kuin muutkin jo tuossa mainitsivat, että se vaihtelee päivittäin jonkin verran. Ja, sitten jos on stressiä muutenkin niin sekin yleensä nostaa verenpaineen korkealle.
Kiitoksia teille kaikille jotka kirjoittelitte noista synnytyskertomuksista. Niitä oli erittäin mielenkiintoista lukea. =) Ensisynnyttyjä kun olen..
Omaan masuun: Väsyttänyt on kovasti viime päivinä. Mitään kotihommia ei ole kauhean hyvin pystynyt tekemään kun haluis nukkua vaan kun on vapaalla.
Tänä aamuna kun jouduin heräämään niin aikaisin töihin niin nyt sitten on tehnyt huonoa oikein kunnolla. Vähän ennen kuin piti lähteä töihin, onneksi oli lavuaari lähellä nimittäin tuli kuplautus.. Nytkin kun pitäs tehdä töitä niin huono-olo vain myllertää. Tulee pitkä päivä töissä jos tuo olotila ei tuosta kohoa.
Masussa on kipristellyt ja välillä tuntuu niitä repäiseviä kipuja. Sitten taas on välillä sellaisiakin hetkiä jolloin ei ole oireen oiretta, paitsi väsymys.
Maanantaina olisi neuvolalääkäri..! Pikkusen jännittää, kun ilmeisesti tullaan kuuntelemaan sydänääniä =) Toivoisin niin että kaikki olisi hyvin.
Nyt mennään jo 12.viikolla.. Enpä olisi uskonut, että tämä aika menee näin nopeasti. =)
Viikonloppu siis kolkuttelee kovasti jo ovelle, onkos teillä viikonloppu suunnitelmia? Itse olen vielä huomenna töissä, mutta sitten sunnuntai olisi vapaa päivä.
Mukavaa perjantaipäivän jatkoa kaikille!
Kaksonen76 ja Asukki 11+2
Kiitos taas kaikista viesteistä ja lohdutuksista :)
Luin neronjan laittamat linkit, enpä ollut niihin vielä törmännyt, vaikka kovasti yritin haulla eilen etsiä. Mielenkiintoisia olivat. Pääasia että kaikissa noissa kokemuksissa kaikki oli loppujen lopuksi mennyt hyvin. Kai suurin riski on jos raskausmyrkytys tulee aikaisessa vaiheessa ja vauva joudutaan synnyttämään kovin pienenä. Meidän vauvelihan on jo ihan hyvän kokoinen, kai.
Tuolla sanottiin että raja-arvo verenpaineen suhteen olisi 140/90, jolloin oli jo passitettu sairaalaan! Kaipa tuohon vaikuttaa lähtötaso, kuten Aapeli kirjoitti, kuinka hurjasti ja nopeasti paineet nousevat. Mulla on kokoajan ollut hyvä verenpaine, kaikkea muuta mahdollista on valiteltu mutta verenpaineesta olen aina saanut " kehut" . Näyttäisi olleen 110-120 yläpaine, ja 60-76 alapaine. Eilen siis 136/84, mitattiin kahteen kertaan. Ehkä munkin pitäisi lainata jostakin mittari kotiin, jospa sais parempia arvoja kun rauhassa kotona mittailis. Mullakin on joskus nimittäin vaikuttanut se että olen mittaustilanteessa stressannut jotakin.. Kyllähän nytkin olen saattanut jännittää (huomaamattani) lääkärikäyntiä!
Toivottavasti voin tosiaan luottaa lääkäriin ja neuvolaan tässä, että tarvittaessa reagoidaan ja lähetetään eteenpäin. Mutta kyllähän ne paineet tulee väkisinkin myös itselle, kun pitää tarkkailla liikkeitä ja omaa vointia. Kyllä kai se suurin vastuu on itsellä kuitenkin, viikossa kun ehtii tapahtua paljon jos on tapahtuakseen. Mutta toivottavasti tässä ei nyt sen kummempaa ole! Jos omasta itsestä olisi kyse, en olisi tällaisista pätkän vertaa huolissani, mutta kun sitä niin pelkää vauvan puolesta jos annetaan pienintäkään aihetta. Varmasti tulee ylireagoituakin!
Vielä pitäisi sinnitellä 1,5 tuntia (ilman ruokaa!), sitten labraan maksakokeisiin.Tyhmää että sattui just viikonloppu tähän, joudun varmaan odottelemaan tuloksia maanantaihin..
Tällaista tähän omaan napaan taas...
joanna 36+2
Kun siitä mainitsit että tekisit jo lauantaina uuden pinon(se olisi taas hienoa..) niin voisitko muistaa päivittää sen yahoon osoitteenkin siihen?Meitä taitaa olla 8 yahoon ryhmässä " jo" .
eli osoite olisi
groups.yahoo.com/group/exhaahut
ja sinnehän on tervetulleita kaikki exät,jo jakautuneetkin,että WINK WINK Mellu ja Wilkuna,tulkaahan PIAN tuomaan vauvan kuvia sinne ;)
Ei tässä muuta näin aamutuimaan.Paitsi että pikku poika oksusi heti herättyään ja vähän aikaa sitten rappusiin(yäääkkkkkk) ja itsellä ihan hemmetillinen flunssa et eilenkään ei " tarvinnu" edes kuvitella menevänsä pihalle seisomaan,kun ei yksinkertaisesti jaksa seistä.Tässäkin istuessa pää painaa ihan armottomasti,joten toivottelen vaan hyvää perjantaita kaikille!
Femmis 17+3
Eipä ole muitakaan joille raportoida joten kirjoittelen taas tänne :)
Kyllähän neronja eilen taisi vihjaista tuosta hepatoosista, eli se on ihan eri juttu kuin raskausmyrkytys... Ja mitä nyt luin niin kuulostaa vielä pahemmalta ongelmalta. Eli tuo liikeseuranta oli varmaan tähän liittyen. Lääkäri nimittäin sanoi että jos viikonloppuna ilmenee jotain epäilyttävää liikkeissä, niin pitää soittaa päivystykseen ja sanoa että maksa-arvoja tutkitaan mutta tuloksia ei ole vielä saatu. Nyt kutina tietysti yltyi... No joo, eipäs nyt heittäydytä ihan hysteeriseksi :) Mitä nyt keskusteluja luin, kutina on yleensä ihan sietämätöntä, mitä se ei mulla ole.
joanna - joka suuntaa pikkuhiljaa labralle jonottelemaan mummelien kanssa (hassua, että meni sinne mihin aikaan vaan niin siellä on aina sata mummoa jonossa:)
joanna04:
Kyllähän neronja eilen taisi vihjaista tuosta hepatoosista, eli se on ihan eri juttu kuin raskausmyrkytys...
Joanna, jos lienen vihjaissut hepatoosista, niin en ainakaan tietoisesti ;-). Siis kun ei ole siitäkään kokemusta itsellä. Itse asiassa mulla ei ole edes ollenkaan selvää kuvaa, mitä tuo hepatoosi tarkoittaa, mutta ilmeisesti liittyy noihin maksa-arvoihin ja kutinaan (?). Mutta joka tapauksessa tosi hyvä, että sulla nuo arvot katsotaan. Nehän ne kai lopullisen totuuden kertoo. Koskas sinulla onkaan seuraava neuvolakäynti?
Femmikselle pikaista paranemista!!! Ja toivottavasti teidän pojulla ei enää oksennustautia tule. Muistanko oikein, että teillä oli jo se aikaisemmin?
ON: Eilen tunsin ekaa kertaa tässä raskaudessa vauvelin liikkeet kädellä. Kaksi kertaa ilmeisesti potkaisi niin, että ihan selvästi käteen tuntui :-).
Täällä paistaa aurinko pilvettömältä taivaalta (ainakin toistaiseksi). Yöllä on ollut jonkun verran pakkasta, kun hanget ainakin noita tenavia kestää. Täytyy ruveta kantamaan petivaatteita pihalle, kun varmaan tää on ainut päivä nyt viikonloppuna, kun sen voi säiden puolesta tehdä.
neronja rv18+5
Ehkä se olikin joku toinen joka vihjaisi tuosta hepatoosista :)
Mulla on neuvola seuraavan kerran keskiviikkona. Mutta soitan kyllä nuo maksatulokset jo maanantaina.
Ihanaa että tunsit liikkeet jo masun päälle asti :) Siellä se pikkuinen viestittelee että kaikki on hyvin! Onneksi omanikin on liikkunut sen verran ettei ainakaan vielä ole suurempaa paniikkia iskenyt. Odottelen tässä lääkärin soittoa, niin voin kysästä tuosta disperiinistä vielä. Eilen otin yhden, mutta oisko nyt kuitenkin ollut viimeinen. Jonkun viestin löysin disperiinin lopettamisesta kun syynä syömiselle on ollut raskausmyrkytyksen ehkäisy, ja silloinkin lopetettiin kuukautta ennen la.
Eilen oli puhetta kuvaamisesta. Muakin hirvittää kun mies puhuu siihen malliin että kuvaisi koko tapahtuman... Olen kyllä sanonut ettei missään tapauksessa käy! No, ehkä miehelläkin on muuta ajateltavaa sitten tosipaikan tullen, eikä ehdi pohtia niitä kuvakulmia sun muita. Kyllä minäkin kuvia haluaisin muistoksi, mutta en nyt sentään ihan synnytyskuvia kuitenkaan... Meillä ei ole tällä hetkellä kameraakaan kun se lähetettiin joulun jälkeen huoltoon ja jäi sille tielle... Liike meni konkurssiin ja kaikkea muuta ongelmaa siinä tuli. Nyt sitten pitäisi hankkia uusi, mutta sitä ei olla vielä saatu tehtyä. Eilen tosin käytiin Hulluilla Päivillä kyselemässä, mutta ne kamerat oli myyty loppuun heti aamusella.
Mutta eipä tarvinnut silti tyhjin käsin lähteä kotiin :) Ostettiin mm itkuhälytin. Oltiin mietitty sellaisen hankkimista jo jonkin aikaa, ja kun se sattui olemaan tuolla alennettuun hintaan, niin ostettiin se nyt sitten. Ja kaikenlaista muuta pientä... Saa nähdä mitä noista sitten loppujen lopuksi edes tarvii :)
joanna
Luin eilisillan viestit hiukan puolihuolimattomasti,mutta olikos Joannalla kutinaakin?Se kyllä saattaa tosiaan olla oire hepatoosista,mutta ei tosiaankaan mikään varma oire!Mulla on hepatoosi ollut ja silloin kyllä kutitti!Mutta niinpä on kutittanut muissakin raskauksissa ja juurikin käsiä.Terkka neuvolassa epäili,että se saattaa liittyä myös siihen,että käsiin kertyy nestettä tms.Eli ihan rauhassa vaan :) Ja vaikka verikokeet näyttäiskin,että jotain häikkää maksa-arvoissa olis,niin onhan sulla jo niin hyvin viikkoja,ettei sen puoleen pitäis olla ongelmia.
Me oltiin aamusta piiiiitkästä aikaa ulkona!En edes muista milloin oltais viimeks oltu,kun on noita tauteja pidellyt ja kelitkään ei juuri ole suosinut.Nyt aattelin jo illalla,et jos ei aamusta päästä tuulettumaan,mulla hajoo pää just tähän paikkaan!Nyt pitäis vähän siivoilla,alakerran matot onkin jo ulkona.Saapa nähdä miten noi liitokset taas ärtyy,kun eilen kävin nuoremman tytön kanssa kaupungilla ja nyt on taas vihlonut kun tuli kävelyä sen verran.Onneks on viikonloppu tulossa ja saa pistää ukon tekeen kotityöt ;) Se pääsi viime viikonloppuna luistamaan,niin nyt ei kehtaa napista varmaan =D
Meidän pikkutirriäinen veti yöllä pitkästä aikaa mahassa kunnon jumpat.Liikeet on nyt monta päivää olleet taas tosi hentoisia ja tulleet harvakseltaan,joten mähän olin niin tohkeissani yöllä,etten sit saanut enää edes oikein nukuttua...Muutaman tunnin pyöriskelin ja sit kun viimein nukahdin,niin kello jo soitti hetken päästä.Mutta ei todellakaan haittaa,jos saan valvoa sen takia,että vauva liikkuu,eikä sen takia,että murehdin miksei liiku!!!!Nyt tossa kun ulkoa tultiin ja oikaisin sohvalle muutamaksi minuutiksi,tuli taas ihan napakoita tymäyksiä :)Eli hyvillä mielin tässä jatkan päivää :)
Sari ja tirriäinen 19+1
On tää vain ihmeellinen pino kun kaikkiin kysymyksiin ja ihmettelyihin löytyy vastauksia :)
Tuo helpotti taas mun oloa monta kiloa (toivottavasti näkyis vaa' allakin)! Itsekin mietin että voisko kutina johtua turvotuksesta, koska tosiaan kädet on jo sen verran turvoksissa ettei sormukset mene sormiin ja kun puristaa kättä nyrkkiin niin kiristää... Kun muuten tietysti hiukan mietitytti kun kämmenet kuitenkin harvemmin kutiaa! Mutta harvemmin on tällaista turvotustakaan ollut.
Aikas omituista oikeastaan kun toissa päivänä oli kaikki oikein mallillaan, sitten käyn neuvolalääkärillä ja sen jälkeen saakin murehtia ties mistä hepatooseista ja myrkytyksistä! Mutta onhan se tietty hyvä että tutkitaan ja seurataan jos on aihetta. Minä vaan olen tällainen hössöttäjä ja otan kaiken niin kuoleman vakavasti... Jos on pienikin mahdollisuus että jokin on pielessä, niin omassa mielessäni asia onkin jo sillä selvä!
joanna (vaikka kuinka monennen kerran tänään:)
Voi joanna, että tuollaista harmia :( Onneksi viisaammat on vastanneet sulle jo noista faktoista. Itse olen ihan pihalla noista... Uskotaan, ettei mitään vakavaa ole meneillään. Sulla vauva liikkuu ja se on ainakin hyvä.
Oma napa: pienet manaukset pääs tänä aamuna, kun huomasin, että raskausarpien alut näkyy tuolla molemmin puolin sivuilla mahassa. Ei voip mitään, kuvittelin jotenkin selviäväni ilman mutta ei sitten.
Viime yönä heräsin kamalaan pahoinvointiin ja poltteeseen selässä ja vatsassa. Vessassa kävin ja selässä olo jatkui, mutta vaimeni pikkuhiljaa pois. Vatsa ei tuntunut kovalta. Terkkarikaan ei osannut tuohon mitään sanoa, mutta itse ajattelin, että nukuin varmaan selälläni ja siitä tuli huono olo... Oiskohan mahdollista?
Eilen käytiin synnärillä tutustumassa ja oli tosi antoisaa mun mielestä kun kätilölläkin oli niin hyvä ulosanti. Ja tänään siis käväisin pikaisesti neuvolassa.Painoa oli (onneksi) tullut vaan 200 gr/vko! Verenpaine ok, sf-mitta 30,5. Perätilassa vaikuttaisi olevan edelleen, voi kun kääntyis. Turvotusta mulla ei ole, mutta päätä särkee liian usein.
Nyt mentävä imuroimaan! Hyvää viikonloppua!
Mauku 33+0
Ensimmäiseksi hendelle suuren suuri lohdutushali. Olen todella pahoillani puolestasi :´(. Hyvä, että pääsette kuitenkin tutkimuksiin ja jospa sieltä löytyisi selitys näille keskenmenoille ja pääsisit nauttimaan raskaudesta ja omasta pikku nyytistä. Voimia teille!
joanna: ikävää, että säikäyttivät sinut tuolla tavalla siellä neuvolassa. Ei tuo verenpaine mitenkään erityisen korkea ole. Mä olen ymmärtänyt, että jos paineet nousevat yli 140/90 ja ovat sillä tasolla pidempään, voi olla kyse raskausmyrkytyksestä. Mulla ainakin oli esikoista odottaessa paineet useillakin neuvolakäynneillä 136-139/87-89. Tuolloin ohjeeksi annettiin lepoa ja kaikki ylimääräinen stressi pois...
Tuo verenpaineen mittaaminenkin on vähän niin ja näin, sillä sehän vaihtelee tosi paljon päivän mittaan. Varsinkin, jos sulla oli huolta tuosta painonnoususta, niin jo se voi nostaa paineita hetkellisesti. Tottakai sekin vaikuttaa, että ainakin meillä paineet mitataan melkein heti, kun pääsee tuolille istumaan. Ei suinkaan odoteta rauhassa sitä suositeltua reilua viittä minuuttia...
Käsien kutina saattaa viitata raskausmyrkytykseen maksan toiminnan kautta, mutta ei suinkaan aina. Useinhan myös virtsaan erittyy proteiinia, joten jos virtsanäyte on ollut puhdas, se on hyvä merkki. Pääasia, että tilannetta nyt seurataan ja tutkitaan, mutta älä ota siitä ylimääräistä stressiä (helpommin sanottu kuin tehty...). Sinulla on jo viikkoja niin hyvin kasassa, että vaikka sinulle se raskausmyrkytys tulisikin, on vauvan jo turvallista syntyä. Sillä raskausmyrkytyksen ainoa hoito on synnytys... Tsemppiä ja iso hali! Toivottavasti maksa-arvot ovat ok ja verenpaine pysyy aloillaan, ettei sinun tarvitse huolehtia.
Äh, tyttö heräsi päikkäreiltä ja huutelee äitiä... Palaan myöhemmin kertomaan neuvolakuulumisia ja osallistumaan keskusteluun.
masunasu rv 17+6