Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei halua samaa elintasoa molemmille

Vierailija
12.08.2017 |

Minulla käteen jää verojen jälkeen noin 1700e/kk ja miehelläni 2800e. Asumiskulumme on 700e/kk ja ruokamenot 400e kk. Juuri siis saman verran kuin meillä on palkka eroa. Olen ehdottanut miehelleni että han hoitaisi nämä jonka jälkeen muut laskut maksetaan puoliksi. Näin molemmille jäisi sama määrä käytettäviksi muihin menoihin. Mies vetoaa että hänellä on auton kulut ja muutkin menot isommat. Minä kuljen kaikkialle pyörällä, ei minun kuulu maksaa miehen omia menoja. Tuntuu että ollaan ihan solmussa, mies oikeasti väittää että on reilua maksaa yhteiset kulut puoliksi ja omat menot omalla rahalla. Näin toimimalla minulle ei jää paljoa mitään ja mies saa 1100e enemmän kuussa. Ei käy! Meillä ei ole lapsia. Miten kanssasisaret olette saaneet asian hoidettua.

Kommentit (206)

Vierailija
21/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa yhteinen tili, johon maksetaan kuukausimaksu suhteessa tulojen mukaan, paremmin tienaava siis vähän enemmän. Tililtä maksetaan ruoka- ja asumismenot, vakuutukset, sähkö- ja vesimaksut ym. juoksevat kulut. Omalle tilille jäävällä osuudella kumpikin saa tehdä mitä haluaa. Jos ap hyötyy auton käytöstä, maksaa hän oman osuutensa myös auton kuluista tai sitten maksaa enemmän jostain muusta.

Vierailija
22/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan reiluakin, tavallaan. Mutta itse en alkaisi perhettä perustaa tai edes asua saman katon alla. Kun raha-asiat ovat alusta alkaen hankalia, niin ei lupaa hyvää. Jos perhe perustetaan, niin menot ja tulot on yhteisiä. Toinen voi sairastua, hankitaan lapsia, tulee työttömyyttä... Ei silloin voida elää niin, että tarkasti vaan kumpikin pitää huolen omista tuloistaan ja menoistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää käteen palkastani verojen jälkeen 3900€ ja miehelleni 2500€. Ikinä ei ole tarvinnut kinastella rahasta. Laitan yhteiseen kassaan saman verran kuin mieskin ja loput jää itselleni. Fair game. Itse olen ylimääräiset pennini ansainnut ja itse ne myös kulutan.

Ns tasavero. Suomessa on katsottu että progressiivinen verotus on "fair", mutta sinulle tietenkin sopisi tasavero. Köyhät kyykkyyn.

Ei. Minulle sopii erinomaisesti progressiivinen verotus. Koska tienaan ihan hyvin, maksan mielelläni veroja enemmän. Miksi mielestäsi minulla on "köyhät kyykkyyn" -ajattelu?

Sitten sinä kannat enemmän huolta ventovieraista, kun omasta miehestäsi.

Tiedän liitossa ei tarkkaan ottaen edes toimita tasavero-konseptin mukaisesti, sillä sinähän maksat liittoon pienemmän prosentin tuloistasi kuin miehesi. Hänen avioliittoverotusprosentti on korkeampi kuin sinun. Oletko koskaan ajatellut asiaa siltä kantilta?

Vierailija
24/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta. Parisuhteessa sama elintaso kuuluu molemmille. Ei ole oikea suhde tuollainen jossa vain toisella on varaa omiin menoihin.

Mun mies on samaa mieltä. Minä tienaan nettona noin 2200 e/kk, mies tienasi aikoinaan yli 5000 e/kk. Koska hänen mielestään molemmille kuuluu sama elintaso, hän ryhtyi osa-aikaopiskelijaksi ja vähensi työmäärää niin, että saa palkkaa noin 2000 e/kk. Minä raadan pitkää päivää, mies opiskelee, viettää aikaa kavereitten kanssa jne. ja meillä on todella sama elintaso: muutettiin 3h+k terassiasunnosta pieneen kaksioon, jossa ei ole edes parveketta.

Mutta nyt on molemmilla saman verran rahaa käytössä, miehellä tosin enemmän omaa aikaa kuin minulla.

Vierailija
25/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottaisin jotain kompensaatiota palkkojen takia. Esimerkiksi pieni tulonsiirto. Vaikka 200€ tilillesi kuussa. Sitten kaikki puoliksi. Mies saisi edelleen enemmän rahaa, mutta myös sinulla olisi enempi rahaa käytössä. Jos miehesi on fiksu niin suostunee tälläiseen järjestelyyn.

Luulin jonkin aikaa että tällaiset kommentit on kirjoitettu vakavissaan. Vasta tässä keskustelussa tajusin provoiksi. Olinkin jo aika huolissani suomalaisten kanssanaisten oikeudentajusta.

Vierailija
26/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää käteen palkastani verojen jälkeen 3900€ ja miehelleni 2500€. Ikinä ei ole tarvinnut kinastella rahasta. Laitan yhteiseen kassaan saman verran kuin mieskin ja loput jää itselleni. Fair game. Itse olen ylimääräiset pennini ansainnut ja itse ne myös kulutan.

Ns tasavero. Suomessa on katsottu että progressiivinen verotus on "fair", mutta sinulle tietenkin sopisi tasavero. Köyhät kyykkyyn.

Ei. Minulle sopii erinomaisesti progressiivinen verotus. Koska tienaan ihan hyvin, maksan mielelläni veroja enemmän. Miksi mielestäsi minulla on "köyhät kyykkyyn" -ajattelu?

Tiedän liitossa ei tarkkaan ottaen edes toimita tasavero-konseptin mukaisesti, sillä sinähän maksat liittoon pienemmän prosentin tuloistasi kuin miehesi. Hänen avioliittoverotusprosentti on korkeampi kuin sinun. Oletko koskaan ajatellut asiaa siltä kantilta?

Katsos kun minun ei tarvitse kantaa huolta omasta miehestäni taloudellisesti, sillä hän pärjää omilla tuloillaan hyvin. Ja koska tämä järjestely on meille molemmille hyvä, niin miksi se on sinulle ongelma?

Vierailija
27/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta. Parisuhteessa sama elintaso kuuluu molemmille. Ei ole oikea suhde tuollainen jossa vain toisella on varaa omiin menoihin.

Ei taida sellaista sääntöä tai pykälää mistään löytyä.

Avioliittolaki

Vierailija
28/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksaa 550 € kuussa asumisesta ja ruuasta yhteensä ja on työpaikka, ei todellakaan voi valittaa mistään. Jos rahat ei muka tuossa tilanteessa riitä, se johtuu siitä, että kulutetaan liikaa. Jos on ruokaa, asunto ja polkupyörä, niin ei oikeastaan tarvitse rahaa kuin vähäisen määrän hygienia tuotteisiin yms. Jos 1150 € kuussa ei riitä, niin on aika harkita halempaa tampponimerkkiä johonkin ei japanilaiseen luomu silkki merkkiin.

Vierailija
29/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun minun ei tarvitse kantaa huolta omasta miehestäni taloudellisesti, sillä hän pärjää omilla tuloillaan hyvin. Ja koska tämä järjestely on meille molemmille hyvä, niin miksi se on sinulle ongelma?

Hyvin sanottu. Ihme, miten monista ihmisistä tulee heti parisuhteen myötä avuttomia ja elätettäviä. Tai ainakin haluaisivat olla elätettäviä. Ihmeesti se elintaso oli riittävän hyvä ennen parisuhdetta. Sitten jos on varakas kumppani, alkaa heti tarvita asunnon josta ei kykene maksamaan puolta.

Vierailija
30/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulot on yhteensä 4500 euroa, miehen tulot on niistä noin 62 prosenttia. Tällöin mies maksaa asumiskuluista 62 prosenttia eli 1100 eurosta noin 680 euroa, ap:lle jää maksettavaksi 420 euroa.

Vierailija
31/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla käteen jää verojen jälkeen noin 1700e/kk ja miehelläni 2800e. Asumiskulumme on 700e/kk ja ruokamenot 400e kk. Juuri siis saman verran kuin meillä on palkka eroa. Olen ehdottanut miehelleni että han hoitaisi nämä jonka jälkeen muut laskut maksetaan puoliksi. Näin molemmille jäisi sama määrä käytettäviksi muihin menoihin. Mies vetoaa että hänellä on auton kulut ja muutkin menot isommat. Minä kuljen kaikkialle pyörällä, ei minun kuulu maksaa miehen omia menoja. Tuntuu että ollaan ihan solmussa, mies oikeasti väittää että on reilua maksaa yhteiset kulut puoliksi ja omat menot omalla rahalla. Näin toimimalla minulle ei jää paljoa mitään ja mies saa 1100e enemmän kuussa. Ei käy! Meillä ei ole lapsia. Miten kanssasisaret olette saaneet asian hoidettua.

Mä ratkaisin ongelman niin, et hankin itselleni parempipalkkaisen duunin. En kestäisi olla loppuelämääni elättinä parisuhteessa, niin kauan kuin ei ole mitään omaishoitajatilannettakaan päällä. Eihän se sun miehen syy ole, että se tienaa paremmin.

Vierailija
32/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neiti hyvä on nyt käsittänyt elintason täysin väärin. Maksettet puoliksi asumis- ym. kulut ja sitten teette mitä teette. Kun ette ole naimisissa eikä ole lapsia, miehen ei tarvitse kompensoida sulle sun huonompaa tuloa. Sama elintaso tarkoittaa sitä, että jos miehellä on auto, se on teidän yhteisessä käytössä ja sitä käytetään myös sun menoihin, eli sinä et kulje sukulaisiin bussilla ja mies tulee autolla, koska sulla ei ole siihen varaa. Sama elintaso kattaa myös sen, että lähdette reissuun yhdessä, eikä niin, että kun miehellä on varaa reissata, hän menee ja sinä jäät kotiin, koska ei ole rahaa, tai että et jää velkaa miehelle siitä, että maksaa osan sun lentolipusta.

Sun kaltasta naista tai miestä, joka kuvittelee asuvansa ja syövänsä toisen siivellä 100% kutsutaan loiseksi.

Vierailija
33/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottaisin jotain kompensaatiota palkkojen takia. Esimerkiksi pieni tulonsiirto. Vaikka 200€ tilillesi kuussa. Sitten kaikki puoliksi. Mies saisi edelleen enemmän rahaa, mutta myös sinulla olisi enempi rahaa käytössä. Jos miehesi on fiksu niin suostunee tälläiseen järjestelyyn.

Luulin jonkin aikaa että tällaiset kommentit on kirjoitettu vakavissaan. Vasta tässä keskustelussa tajusin provoiksi. Olinkin jo aika huolissani suomalaisten kanssanaisten oikeudentajusta.

Ei kai nämä mitään provoja ole. lapsilisäkin on tulonsiirto lapsettomilta lapsiperheille. Toimiva systeemi on.

Tässä casessa on selvästi kaksi ajatusmaailmaa vastakkain. Minäkin kannatan perheitä mahdollisuuksien mukaan yhteistalouteen. Naapurissa mies ajelee urheiluautolla ja nainen ruosteisella riisikipolla, siellä tämä palstalaisten ihannoima "omat tulot systeemi" on käytössä. Sääliksi käy.

Vierailija
34/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies loukkaantuu vakavasti tai jää työttömäksi, potkaiset miehen pihalle, et elätä loisia eikö niin? Hienoa ajattelutapa parisuhteessa.

Vierailija
35/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies maksaa kaiken asumiseen liittyvän: lainat ja kaikki laskut, myös perheenjäsenten. Ostan ruuat ja hommaan lapsille vaatteet, maksan harrastuskulut, oman autoni bensat ja muut kodintarvikkeet. Itse asiassa mulle menee välillä kuukaudessa enemmän rahaa kuin miehellä. On aikoja, jolloin en ole voinut vuosiin ostaa mitään itselleni, kun ei ole varaa. Mun palkka 2200, miehen 5500.

Miksi alapeukut? Olen ihan vakavissani miettinyt avioeroa tämän vuoksi, meillä ei ole avioehtoa. Sitten mulla riittäisi rahat niin, että saisin edes joskus ostettua itsellenikin jotain eikä kaikki menisi noiden teinien ja tuon yhden suursyömärin mahaan. Kuukauden ruokalasku on vähintään tonnin.

Vierailija
36/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun nyt ap täytyy hankkia parempipalkkainen työ tai tyydy siihen mitä sulla on. Ei se ole mitenkään miehen "vika" että hän tienaa enemmän.

Vierailija
37/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nämä mitään provoja ole. lapsilisäkin on tulonsiirto lapsettomilta lapsiperheille. Toimiva systeemi on.

Tässä casessa on selvästi kaksi ajatusmaailmaa vastakkain. Minäkin kannatan perheitä mahdollisuuksien mukaan yhteistalouteen. Naapurissa mies ajelee urheiluautolla ja nainen ruosteisella riisikipolla, siellä tämä palstalaisten ihannoima "omat tulot systeemi" on käytössä. Sääliksi käy.

Miksi säälit ihmistä jonka auto on ruosteessa? Ilmeisesti kulkee kuitenkin? Onko sinusta ongelma, että naisen auto ei herätä naapureissa kateutta?

Vierailija
38/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies maksaa kaiken asumiseen liittyvän: lainat ja kaikki laskut, myös perheenjäsenten. Ostan ruuat ja hommaan lapsille vaatteet, maksan harrastuskulut, oman autoni bensat ja muut kodintarvikkeet. Itse asiassa mulle menee välillä kuukaudessa enemmän rahaa kuin miehellä. On aikoja, jolloin en ole voinut vuosiin ostaa mitään itselleni, kun ei ole varaa. Mun palkka 2200, miehen 5500.

Miksi alapeukut? Olen ihan vakavissani miettinyt avioeroa tämän vuoksi, meillä ei ole avioehtoa. Sitten mulla riittäisi rahat niin, että saisin edes joskus ostettua itsellenikin jotain eikä kaikki menisi noiden teinien ja tuon yhden suursyömärin mahaan. Kuukauden ruokalasku on vähintään tonnin.

Koska niitä lapsia ei olisi alun alkaenkaan tarvinnut tehdä monta. Silloin olisi jäänyt ja jäisi nyt rahaa ostaa itselle jotain.

Vierailija
39/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies loukkaantuu vakavasti tai jää työttömäksi, potkaiset miehen pihalle, et elätä loisia eikö niin? Hienoa ajattelutapa parisuhteessa.

Älä laita sanoja suuhuni. Tällä hetkellä tilanne on se, että tienaan nettona 1400€ enemmän kuin mieheni. Jos tulee työttömyyttä tai sairautta, niin sitten katsotaan tilanne totta kai uudelleen. Mikä sinua harmittaa?

Vierailija
40/206 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shoppailet muutakin kuin ruokaa, jos siihen menee yli kahden tonnin palkka joka kuukausi. Varsinkin, kun et maksa edes asumiskuluja. Elä säästäväisemmin, jos menot huolettavat.