Joku ruikuttaa mokkapalojen leipomisesta ja joku hoitaa vapaaehtoisena sen valmennuksen...
Nappulaliigassa on ainakin oma mieheni jo monta vuotta käyttänyt useamman tunnin viikossa joukkueen valmennukseen. Ilmaiseksi,koska haluaa, että lapsella on joukkue ja hyvä harrastus. Harjoitukset suunnitellaan, paikalle roudataan välineet, järkätään pelit, pidetään harkat...
Ja joku kokee ongelmaksi pari mokkapalapeltiä. Ilman talkoita näitä harrastuksia vaan ei ole.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita lapselleen sellainen harrastus, jossa ei joudu tekemään mitään itse, jos yhden mokkapalapellin leipominen on ylivoimaista.. Valitettavasti näissä harrastuksissa hintatasoksin on usein kovempi, jos kaikki toiminta on palkattujen ihmisten tekemää..
Eiköhän juju ole siinä, että sitä ei välttämättä etukäteen tiedä, missä joutuu leipomaan mokkapaloja ja missä ei. Jos lapsi haluaa harrastaa nimenomaan jalkapalloa, niin ei kai häneltä voi kieltää mieluisaa liikunnallista harrastusta vain sen takia, että ei ole aikaa mokkapaloille. Miksei voi valita jalkapalloa ilman mokkapaloja?
Tai kevytjalkapalloa, jossa ei sitiuduta välttämättä mihinkään mittavaan harjoitusohjelmaan, ei olla leireillä eikä vietetä viikonloppuja turnauksissa. Lapsi saisi käydä pelaamassa yhtenä tai kahtena iltana viikossa. Ei se niin maksaisikaan kenellekään, että pitäisi esittää hyvää ihmistä mokkapaloineen.
Juuri näin. Käsittämätöntä, että vielä vuonna 2017 ei ole monessakaan kunnassa vaihtoehtona käydä höntsäilyfudiksessa, kun niin moni valitsisi sen, jos mahdollista.
Ei kun perustamaan sitten sellainen, niin sitten on.
Aika turha perustaa kun hetken päästä aktiivisimmat suorittajavanhemmat on kääntäneet sen just samanlaiseksi puolikilpaurheiluseuraksi kuin kaikki muutkin vastaavat seurat. Kakaroille luultavasti tosiaan riittäisi harkat ja satunnaiset pelailut ilman mitään seuratakkeja ja virallisia kalliita turnauksia.
No miksi ihmeessä et tee aloitetta kunnassasi tällaisesta höntäilytoiminnasta?
Tai jaat vaan lappuja asuinalueellesi, että silloin ja silloin höntsäilytreenit sillä ja sillä kentällä. Sitten vaan porukka tulee paikalle ja alkaa pelaamaan, eiks niin?
Ei mokkapaloja, ei valmentajaa, ei turnauksia. Sovitte kellonajan koska höntsäätte ja pelailette keskenänne. Sit pitää tietty varautua siihen, että just silloin siellä kentällä onkin jonkun seuran varattu vuoro ettekä pääsekään pelailemaan. Kunnalta teidän EI kannata varata mitään kenttää, koska silloin se on maksullista. Ja kas, yhtäkkiä höntsäporukankin juttuun tarvitaan rahaa, jonkun pitää se kerätä, maksaa kenttä, varata se vuoro jne.
Nää on aina jutenkin ihania nää, miksi pitää mitään organisoida, miksei voida vaan pelailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis sitä ihmettelen myöskin, että miten aikuisilla ihmisillä riittää aikaa seisoskella siellä mokkapaloja myymässä. Kun minä ilmoitan lapseni harrastukseen, se on lapseni harrastus. Miksi ihmeessä se velvoittaa myös minua harrastamaan samaa lajia? Minusta harrastus on sellainen oma mielenkiinnon kohde, jota tottakai vanhemmat tukevat tekemällä sen mahdolliseksi, mutta ei siihen mielestäni kuulu se, että minä tuijotan vieressä, kun lapsi harrastaa.
Teitä riittää valitettavasti joka joukkueeseen.
Juuri tätä asennetta tarkoitin tuolla jossain aiemmassa viestissä. Lapsi ei ole tervetullut harrastamaan, jos ei vanhemmat ole into piukassa siellä kentän reunalla osallistumassa. Ehkä voisi sitten jotenkin paremmin tiedottaa, että kyseessä on koko perheen yhteinen harrastus, eikä pelkästään sen yhden lapsen. Esim noissa kansalaisopiston kursseissa on erikseen mainittu, jos kyseessä on vanhempi-lapsi -tyylinen harrastus. Muuten oletuksena on, että harrastava henkilö harrastaa ilman avustajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita lapselleen sellainen harrastus, jossa ei joudu tekemään mitään itse, jos yhden mokkapalapellin leipominen on ylivoimaista.. Valitettavasti näissä harrastuksissa hintatasoksin on usein kovempi, jos kaikki toiminta on palkattujen ihmisten tekemää..
Eiköhän juju ole siinä, että sitä ei välttämättä etukäteen tiedä, missä joutuu leipomaan mokkapaloja ja missä ei. Jos lapsi haluaa harrastaa nimenomaan jalkapalloa, niin ei kai häneltä voi kieltää mieluisaa liikunnallista harrastusta vain sen takia, että ei ole aikaa mokkapaloille. Miksei voi valita jalkapalloa ilman mokkapaloja?
Tai kevytjalkapalloa, jossa ei sitiuduta välttämättä mihinkään mittavaan harjoitusohjelmaan, ei olla leireillä eikä vietetä viikonloppuja turnauksissa. Lapsi saisi käydä pelaamassa yhtenä tai kahtena iltana viikossa. Ei se niin maksaisikaan kenellekään, että pitäisi esittää hyvää ihmistä mokkapaloineen.
Juuri näin. Käsittämätöntä, että vielä vuonna 2017 ei ole monessakaan kunnassa vaihtoehtona käydä höntsäilyfudiksessa, kun niin moni valitsisi sen, jos mahdollista.
Kuitenkin vuonna 2017 koulut järjestävät monenmoista kerhotoimintaa koulun jälkeen, myös sitä höntsäilyfudista ja vielä ohjaajien kanssa ja aivan ilmaiseksi, mutta näihin kerhoihin ei oikeen ole tulijoita. Nää "niin monet" ei kuitenkaan sitten halua näihin osallistua jostain syystä?
Poikani kävi viime vuonna koriskerhossa kaverinsa kanssa. Kerhossa oli 5 poikaa, välillä oma poikani ja kaverinsa olivat ainoita harkoissa. Ohjaajana oli tosi mukava nuori poika paikallisesta koripalloseurasta.
Jalkapallokerhoja oli kaksikin, toista piti Veikkausliigassa pelaavan seuran ohjaajat ja toista tyttöjen fudistoimintaan erikoistunut paikallinen seura. Treenit kerran viikossa. Eikös tällaisen pitäis olla just sitä, mitä nää "niin monet" just haluavat? Mutta eipä riittänyt noihin osallistujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun perustamaan sitten sellainen, niin sitten on.
Aika turha perustaa kun hetken päästä aktiivisimmat suorittajavanhemmat on kääntäneet sen just samanlaiseksi puolikilpaurheiluseuraksi kuin kaikki muutkin vastaavat seurat. Kakaroille luultavasti tosiaan riittäisi harkat ja satunnaiset pelailut ilman mitään seuratakkeja ja virallisia kalliita turnauksia.
Eiköhän me suorittajavanhemmat, joiksi meitä aktiivisia kutsut, jätetä höntsäjengit teille. Me leivotaan niitä mokkapaloja. Eli siitä vaan vetämään treenejä lapsille.
Sori mutta todisteet osoittavat ettette jätä. tuossakin oli kyseessä niinkin vanha kuin 6 vuotias palloilija ja seura joka oli perustettu just vähemmän ryppyotsaista harrastusta varten. Sitten hommaa pyöritetään "ammattimaisesti" ja veren maku suussa ja vaaditaan aivan jumalaton panostus vanhemmiltakin kun "vapaaehtoisaktivistit" vittu vähän suorittaa että lapset saa harrastaa.
Naurattaa miten pihalla nää harrastevanhemmat on omasta käytöksestään. Välillähän näitä poistellaan poliisivoimin katsomosta kun joko kielenkäyttö tai käytös ei ole enää mitenkään sopivaa tenavaurheilukatsomoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis sitä ihmettelen myöskin, että miten aikuisilla ihmisillä riittää aikaa seisoskella siellä mokkapaloja myymässä. Kun minä ilmoitan lapseni harrastukseen, se on lapseni harrastus. Miksi ihmeessä se velvoittaa myös minua harrastamaan samaa lajia? Minusta harrastus on sellainen oma mielenkiinnon kohde, jota tottakai vanhemmat tukevat tekemällä sen mahdolliseksi, mutta ei siihen mielestäni kuulu se, että minä tuijotan vieressä, kun lapsi harrastaa.
Valmentajat tekevät huomattavasti enemmän ja ilmaiseksi.
No entä sitten? He ovat sen pestin ottaneet tietäen, että siihen menee aikaa. Ovatko nämä valmentajat täysin lapsettomia, vai riittäisikö heille tämän oman harrastuksensa lisäksi vielä aikaa vaikka leipoa ja seisoskella myymässä mokkapaloja vaikka taidetta harrastavan lapsen kuvisluokan vieressä kerran viikossa. No ei riittäisi, koska hän on valinnut harrastuksekseen sen jalkapallovalmennuksen.
Tuskin valinnut, vaan pyydetty/vaadittu mukaan. Näin saadaan niitä maksuja alemmaksi, jotta sinullakin on varaa tuoda lapsesi sinne. Hyvää hyvyyttään auttaa ja sinä kehtaat valittaa, samanlainen olet kuin tuo mokkapalafeministi!
Mikäs taho näin voi tehdä?
Eihän kukaan ole siitä valmentajasta valittanut, vai onko? Tässä valitetaan siitä, että näitä asioita ei sisällytetä esim osallistumismaksuun, vaan pitää raahata niitä hiton mokkapaloja ja seisoa niitä myymässä. Se, että valmentaja on vapaaehtoinen, ei mitenkään vaikuta siihen, että tämä asia on ongelma.
Minun lapseni ovat harrastaneet monenlaisia asioita ja mikään niistä harrastuksista ei ole vaatinut minulta jokaviikkoista tai edes jokakuukausittaista mokkapalojen leipomista tai kioskilla seisomista. Poikani aloitti jalkapallon, mutta onneksi parien treenien jälkeen kyllästyi koko touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nää seuratouhut samoin kuin luokkaretket tahtoo mennä niiden muutaman asiasta hirveän innnostuneen vanhemman vetämänä tällaiseksi hulabalooksi. Useimmille vanhemmille riittäisi, kun tenava saa potkia palloa kavereiden kanssa pari kertaa viikossa vaikka omissa verkkareissa ja väriliiveissä. Ei tarvita joka lajiin omaa seuran pukua, ei koko maakunnan kattavaa sarjaa, ei useita turnauksia bussikyyteineen ja hotelliyöpymisineen, ei 5-6 treenikertaa viikossa, ei yli satasen kuukausimaksuja, ei älytöntä varainhankintaa (sukkien, karkkien, pikkuleipien, pesuaineiden ym. pakkomyynti, siivous- ja muuttourakat, myyjäiset )!
No, älä sitten laita lastasi harrastamaan kilpailutoimintaan tähtäävään urheiluseuraan!
Käykää uimassa, lenkillä, pelaamassa mölkkyä, minugolfaamassa, ratsastamassa, pyöräilemässä, pelailemassa kaveriporukalla futista.... miljoona vaihtoehtoehtoa.
Miksi ihmeessä pitää laittaa lapsi kilpaurheiluun (joo, futis/lätkä/pesis/...joukkueet on kilpaurheilua), jos ei halua sitä?
Jos ei tajua, että yhtään ainoata peliä ei lapset saa pelatuksi ilman aikuisten tukea, ei kannata laittaa lasta joukkueeseen muiden hoidettavaksi.
Lapsia kannattaa tukea pelailemaan oman kaveripiirin kanssa keskenään. Jos lapsi haluaa seuran pelipaidan ja seuran joukkueen, se tarkoittaa myös vanhemmalle osallistumista.
Sitä ei kannata ajatella rangaistuksena vaan osana koko perheen harrastusta. Jos ei halua koko perheen harrastusta tai siihen ei ole aikaa, niin älä laita lastasi joukkueurheiluun. Aikuisen vastuulla on selittää lapselle, miksi ei onnistu. Omakin lapseni haluaisi rinnalle toisen joukkuelajin, mutta olen sanonut, että mun aika ei vasn riitä. Toinen laji on nyt sitten vähemmän aikuista tarvitsevaa (akrobatiaa ihan kaupallisella toimijalla. Kallista, mutta kattaa kaiken)
Yksinkertaista, mutta niin kovin vaikeata ilmeisesri ymmärtää.
Feministi on sellainen joka ei leivo, vaan syö muiden leipää. Siinähän se feminismin ydin onkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en noiden seurojen toiminnasta oikein tiedä, joten olen miettinyt, mihin ne valtavat seurojen lukukausimaksut uppoavat, jos valmentajat eivät saa yhtään mitään. Tuossakin jutussa puhuttiin 300 eurosta. Tilat ja varusteet varmaankin maksavat, mutta jos joukkueessa on vähintään kymmenen poikaa ja jokainen maksaa 300 euroa, siitähän tulee jo yhdestä joukkueesta ainakin 3000 euroa. Sitten jos harkat on pari kertaa viikossa ja harkkoja 40 viikkona vuodessa, se tekee 80 harkat, hinnaksi tulee vähän vajaa 40 euroa/ harkat/ joukkue. Mihin se raha siis menee?
No, et joo näköjään tiedä. Ei ne harjoitusvuorot mitään ilmaisia ole. En nyt edes muista, oliko tässä kyseisessä ap:n tapauksessa kyse jalkapallosta vai jääkiekosta, mutta jäävuorot ainakin maksaa aika lailla enkä usko, että nurmikenttien ja kuplahallien käyttökään on ilmaista. Myös turnauksiin osallistuminen maksaa samoin kuin harjoitusleirit.
Vierailija kirjoitti:
Jos se leipominen ei kiinnosta, niin joidenkin X-tra-pakastepullien paisto ei ole liikaa. Ja jos on lapsia, niin talous ei voi kaatua siihen kolmeen euroon, mitä ne maksavat..?
Lukisit jutun, jota viisaana kommentoit, niiin tuedät että vaatimuslista oli vähän pitempi kuin kolmen euron mokkapalat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en noiden seurojen toiminnasta oikein tiedä, joten olen miettinyt, mihin ne valtavat seurojen lukukausimaksut uppoavat, jos valmentajat eivät saa yhtään mitään. Tuossakin jutussa puhuttiin 300 eurosta. Tilat ja varusteet varmaankin maksavat, mutta jos joukkueessa on vähintään kymmenen poikaa ja jokainen maksaa 300 euroa, siitähän tulee jo yhdestä joukkueesta ainakin 3000 euroa. Sitten jos harkat on pari kertaa viikossa ja harkkoja 40 viikkona vuodessa, se tekee 80 harkat, hinnaksi tulee vähän vajaa 40 euroa/ harkat/ joukkue. Mihin se raha siis menee?
Esimerkiksi Helsingissä puolikkaan treenikentän vuokra voi olla 40-60 euroa/ tunti. Sarjamaksut joitain satoja euroja. Ja paljon muita kuluja - ensiaputarvikkeet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa itse aktiivisia ja pystyttäkää tuollainen ryhmä vaikka Facebookiin kunnassanne. Mutta te varmaan odotatte, että _joku muu_ taas hoitaa kaiken.
tää on taas näitä että soitat sähkölaitokselle ja kysyt että miksei sähköt toimi kunnolla niin saat haukut ja kehoituksen rakentaa oma sähköverkko
Monilla paikkakunnilla on vaihtoehtoina vain joko kilpaurheilu kilpajoukkueessa em. ongelmin tai pleikkaripelit yksin kotona. Koulu ei järjestä kerhoja, seurat ei järjestä höntsävuoroja, ketään ei ole pihalla, koulujen ja puistojen kentät tyhjinä. Koska kaverit pelaa futista, sinne on päästävä kaverin kanssa. Ja äiti maksaa, leipoo, myy sukkia ja kiroaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, varmaan helpompaa ilmaiseksi käydä johtamassa , kuin ilmaiseksi leipoa. Luuletteko että ne aineet tulee taivaasta?
Kilo jauhoja alle euron, kananmunat eurolla tusina, sokeripussi alle euron, jne.
Eli ei se leipominen mitään kallista ole, tämä on vain tekosyy, koska feministi ei tahdo auttaa muita, vaikka nappulaliigat pyörii talkoilla.
Mikä etuoikeus tällä feministillä on olla vaatimassa, kun ei mitään itse tuota?
Niin, ja makkarat, juustot pizzaan, sämpylöiden niiden täytteet, sokerista ja jauhostako ne tehdään?
Miten tuon määrän ehtii kukaan tehdä samalle päivälle? Miksi kaikessa pitää kilpailla? Missä leikkimieliset joukkueet? Mulla alkoi eilen hyväntekeväisyys tapahtuma kahdelta. Ehdin leipoa pellillisen muffinseja ja muutaman piirakan. Uuniin ei mahdu monta kerrallaan ja niiden piti antaa myös jäähtyä ja pakata. Ei siinä paljoa samalle päivälle ehtinyt. Kukaan ei vaatinut, tein omasta tahdostani. Jos en olisi ollut lomalla, en olisi ehtinyt tehdä mitään, koska tapahtuma alkoi jo ennen työpäiväni loppua. En itse ainakaan ostaisi mitään eilen leivottua enkä kyllä näiden liigaseurojen yms. tuotteita koskaan ostakaan, koska kerran jonkun kakun ostettuani totesin kuivuudesta, että on leivottu 2-3 päivää sitten.
Makkaraa saa tarjouksesta eurolla 2 pakettia. Juustoa pikkupaketin eurolla, riittää pitsaan ja jääkin vielä. Pitsapohja pelkkää jauhoa, siihen purkki tonnikalaa eurolla. Pitsan tekee vartissa ja vartti uunissa. Mokkapalat tekee puolessa tunnissa.
Tämä kaikki, jos vähänkään viitsii tai kiinnostaa, ei ole ylivoimainen tehtävä, eikä kukaan pakottanut.
Noihin aineksiin menee yhteensä kymppi. Joka leipoo, tietää.
Ette millään saa tehtyä tästä kallista, vaikka kuinka yritätte.
Kyse on laiskuudesta ja ylimielisyydestä.
Mikä on kellekin kallista. Ruisleivät ja sämpylät, 3-4?euroa. Täytteet saman verran jne. Pari kymppiä menee. Jollekin se voi olla viikon ruokaraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa itse aktiivisia ja pystyttäkää tuollainen ryhmä vaikka Facebookiin kunnassanne. Mutta te varmaan odotatte, että _joku muu_ taas hoitaa kaiken.
tää on taas näitä että soitat sähkölaitokselle ja kysyt että miksei sähköt toimi kunnolla niin saat haukut ja kehoituksen rakentaa oma sähköverkko
Ihan juu melkein sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmentajat tekevät huomattavasti enemmän ja ilmaiseksi.
No entä sitten? He ovat sen pestin ottaneet tietäen, että siihen menee aikaa. Ovatko nämä valmentajat täysin lapsettomia, vai riittäisikö heille tämän oman harrastuksensa lisäksi vielä aikaa vaikka leipoa ja seisoskella myymässä mokkapaloja vaikka taidetta harrastavan lapsen kuvisluokan vieressä kerran viikossa. No ei riittäisi, koska hän on valinnut harrastuksekseen sen jalkapallovalmennuksen.
Tuskin valinnut, vaan pyydetty/vaadittu mukaan. Näin saadaan niitä maksuja alemmaksi, jotta sinullakin on varaa tuoda lapsesi sinne. Hyvää hyvyyttään auttaa ja sinä kehtaat valittaa, samanlainen olet kuin tuo mokkapalafeministi!
Mikäs taho näin voi tehdä?
Eihän kukaan ole siitä valmentajasta valittanut, vai onko? Tässä valitetaan siitä, että näitä asioita ei sisällytetä esim osallistumismaksuun, vaan pitää raahata niitä hiton mokkapaloja ja seisoa niitä myymässä. Se, että valmentaja on vapaaehtoinen, ei mitenkään vaikuta siihen, että tämä asia on ongelma.
Minun lapseni ovat harrastaneet monenlaisia asioita ja mikään niistä harrastuksista ei ole vaatinut minulta jokaviikkoista tai edes jokakuukausittaista mokkapalojen leipomista tai kioskilla seisomista. Poikani aloitti jalkapallon, mutta onneksi parien treenien jälkeen kyllästyi koko touhuun.
Ja joku yh Iltalehden/Sanomien kommentointi kentässä valitti jo kun ei ole niitä myyjäisiä jolloin maksut on liian suuret heille. Päättäjät jo mitä haluatte!
Onko kukaan miettinyt, mikä se oikea tarve näille on? Tarviiko olla niin kalliita toppatakkeja, täytyykö olla aina buffet? Ja niin edelleen. Yritetäänkö saada sponsoreita ihan oikeasti?
Minusta tuntuu kohtuuttomalta, että seuramaksun lisäksi (täällä se on n. 180€/kausi) on osallistuttava vielä satasilla (takit, pelireissut, muu työ) tai annettava omaa aikaa kohtuuton määrä, että lapsi saisi harrastaa.
Jos vanhemmalla ei ole autoa, ei lapsi pelaa, niinkö? Jos vanhempi onkin vaikka täysi pässi eikä halua osallistua muuten kuin seuramaksun verran, ei lapsi pelaa?
Eikö sitä seuramalsua voi sitten sovittaa vastmaamaan todellisia kustannuksia ja seura itse hoitaa pelireissut ja takit? Ja jos köyhän lapsi haluaa mukaan, tulee hän joko valtion avustamana tai jollain stipendillä. Sopisiko se?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan miettinyt, mikä se oikea tarve näille on? Tarviiko olla niin kalliita toppatakkeja, täytyykö olla aina buffet? Ja niin edelleen. Yritetäänkö saada sponsoreita ihan oikeasti?
Minusta tuntuu kohtuuttomalta, että seuramaksun lisäksi (täällä se on n. 180€/kausi) on osallistuttava vielä satasilla (takit, pelireissut, muu työ) tai annettava omaa aikaa kohtuuton määrä, että lapsi saisi harrastaa.
Jos vanhemmalla ei ole autoa, ei lapsi pelaa, niinkö? Jos vanhempi onkin vaikka täysi pässi eikä halua osallistua muuten kuin seuramaksun verran, ei lapsi pelaa?
Eikö sitä seuramalsua voi sitten sovittaa vastmaamaan todellisia kustannuksia ja seura itse hoitaa pelireissut ja takit? Ja jos köyhän lapsi haluaa mukaan, tulee hän joko valtion avustamana tai jollain stipendillä. Sopisiko se?
Joo ei me olla mitään mietitty. Ihan huvikseen vanhempia kiusataan kiusaamisen ilosta. Et ole vieläkään sisäistänyt, että SEURA ei kustanna vaan JOUKKUE kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan juu melkein sama asia.
Tottakai on, se ettet sinä sitä ymmärrä on osa ongelmaa.