Miten hoidatte yhteyset raha-asiat jos kotona isot tuloerot?
Miten teillä, joilla on kotona isot tuloerot esim. toinen saa palkkaa käteen 3000 toinen 1000 miten on raha-asiat hoidettu? Maksetaanko yhteiset menot tulojen mukaan vai laitetaanko kaikki rahat yhteen ja sitten puoliksi tyyliin molemmille päätyy tässä esimerkissä käyttörahaa 2000
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies tienaa n. 3000e kuussa ja itse 1200e. Mies on tarkka että kaikki maksetaan puoliksi, hän ei aio aikuista ihmistä elättää.. Lapselle maksetaan puoliksi kaikki tarpeellinen ja loput maksan minä kun miehestä lapsi ei tarvi esim uusia leluja kun on vsnhojakin. Mies sijoittaa johonkin ylimääräiset rahansa, minulle ei jää mitään. Ulkona jos käymme maksamme omamme ha minä lapsen menot koska hän olisi kuulemma hyvin voinut olla kotonakin.
Oletteko naimisissa? Onko lapsi a) yhteinen b) yhteisesti haluttu? En nimittäin ymmärrä tuollaista monen elintason perhettä ollenkaan. Mitä lapsi aikanaan saa harrastaa? Sitä mitä haluaa ja sinä pystyt maksamaan vai sen mistä sinä pystyt maksamaan tasan puolet?
Meillä on noin puolentoista tonnin nettotuloero. Ei laiteta yhteiselle tilille, mutta kaikki on yhteisiä. Esim. säästöt on varsinaisesti mun tililläni, mutta yhtälailla mies voi päättää ostavansa niillä itselleen uuden tietokoneen kuin minä vaikka puhelimen.
Meillä aina ollut molemmilla oma tili. Ensimmäisen asuntolainan ja kaikki asumiseen ja autoon liittyvät kulut maksoi mies. Minä maksoin ruuan, lasten vaatteet ja myöhemmin hoitomaksut. Omat vaatteensa yms. henkilökohtaiset maksoi kumpikin omalta tililtään.
Ostimme omakotitalon ja sen jälkeen minä maksoin lainan, mies kaikki asumiseen liittyvät muut kulut. Mitään riitaa ei ole koskaan tullut.
tienaan 10 vaimo 2.
Rahatyhteisia ja rahasta ei olla riidelty koskaan.
Vierailija kirjoitti:
En voi millään ymmärtää systeemiä, jossa laskeskellaan kuka maksaa mitäkin.. Siis vaikka että maksetaan prosentuaalisesti saman verran tms. MIKSI pitää laskea kuka maksaa mitäkin???? Meillä menee kaikki tulot samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki. Jonkunlainen epäluottamus siinä mun mielestä on taustalla, jos kaikki ei ole yhteistä.
Meillä on ollut täysin sama. Itseasiassa kun mentiin naimisiin vaimo opiskeli ja itse kävin töissä. Oli itsestään selvyys että yhteiseltä tililtä maksettiin kulut ja vaimo sai pitkään himoitsemansa tietokoneen gradua varten:)
Seurustelu aloitettu kun molemmat ovat jo olleet töissä opiskelujen jälkeen eli oma talous
Avioehto - molemmat pitää ennen avioliittoa olleen omaisuuden,
2 lasta
Tulot enemmän tienaava tienaa n. 3x nettona sen, mitä vähemmän tienaava
Yhteiset kulut jaetaan nettotulojen suhteessa. Molemmat laittavat yhteiselle tilille ennalta sovitun määrän, jolla maksetaan kaikki muut yhteiset kulut paitsi matkustaminen ja lainan lyhennys. Lainan lyhennys menee puoliksi. Matkustelun maksaa enemmän tienaava, koska määrää myös matkakohteet ja tason. Enemmän tienaava yleensä myös maksaa arjen luksukset eli ulkona syömiset, Linnanmäet yms.
Toimii hyvin ja rahasta ei tarvitse riidellä. Perustuu tosin osin siihen, että vähemmänkin tienaava tienaa ihan hyvin. Molemmille jää suunnilleen sama prosentti nettotuloista myös säästöön eli kumpinkin kerryttää myös varallisuutta.
Kaikki yhteistä. Se, mitä jää yli, laitetaan yhteiselle säästötille matkustelua, varantoa ym. varten. Näin on ollut ihan suhteen alusta asti riippumatta siitä, kumpi kulloinkin on tienannut enemmän. Rahasta ei olla riidelty ikinä. Sehän on vain paperia.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä, joilla on kotona isot tuloerot esim. toinen saa palkkaa käteen 3000 toinen 1000 miten on raha-asiat hoidettu? Maksetaanko yhteiset menot tulojen mukaan vai laitetaanko kaikki rahat yhteen ja sitten puoliksi tyyliin molemmille päätyy tässä esimerkissä käyttörahaa 2000
Ei vaan meillä maksetaan niin kuin kuuluukin eli 50/50. Jokainenhan valitsee tulotasonsa itse. Ei köyhemmän puolison tule alentaa varakkaamman puolisonsa elintasoaa kerjäämällä toimeentuloa häneltä.
Meillä saa toinen 5000 käteen ja toinen 2000. Yhteinen tili, josta maksetaan kaikki. Me ollaan naimisissa ja perhe on yhteinen, joka tarkoittaa, että myös rahat ja menot ovat yhteiset. Hyvin yksinkertaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi millään ymmärtää systeemiä, jossa laskeskellaan kuka maksaa mitäkin.. Siis vaikka että maksetaan prosentuaalisesti saman verran tms. MIKSI pitää laskea kuka maksaa mitäkin???? Meillä menee kaikki tulot samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki. Jonkunlainen epäluottamus siinä mun mielestä on taustalla, jos kaikki ei ole yhteistä.
Kolmikymppisinä alettu seurustelemaan ja kumpikin omassa tuttavapiirissä nähnyt miten raha-asiat voidaan hoitaa päin helvettiä. Ei siis mitään syytä jakaa rahoja vaan jaetaan vain laskut.
Tuo on tärkeä pointti. Meillä molemmat ollaan tosi vastuullisia rahankäyttäjiä, joten yhteinen tili on ollut yli 20vuotta käytäntönä. Mies on varmasti maksanut enemmän, mutta toisaalta hänen ei tarvinnut olla vuosikausia kotona hoitamassa lapsia lähes nollatuloilla.
Jos vaimo on kotona hoitamassa yhteisiä lapsia ja mies töissä en edes lähtisi keskustelmaan asiasta ovatko talouden rahat yhteisiä.
Käyttäkää ihmiset vähän järkeä ja lopettakaa prosenttiosuuksien kanssa pelailu. Se on kämppisten touhua, ei avioparin.
Maksetaan nettotulojen mukaan, tosin nyt olen itse työttömänä ja mies maksaa kaiken, en saa tukia (ei asuta Suomessa). Olen palaamassa töihin ja tulot n. 35K vuodessa, mies tienaa yli 100K euroissa.
Ei olla naimisissa eikä kumpikaan halua systeemiä jossa on vain yhteiset rahat. Käytännössä kuitenkin on, molemmilla omat tilit + yhteinen tili josta maksetaan vuokra ja asumiseen liittyvät laskut, ei kauheasti kytätä kumpi maksaa ruokakaupassa tms.
En ikinä haluaisi olla tilanteessa jossa minulla ei ole omia rahoja ja omia säästöjä. Kannattaa ottaa selvää mitä tapahtuu yhteiselle tilille siinä tapauksessa että toinen puoliso kuolee, niihin rahoihin ei nimittäin aina pääse käsiksi ennen perunkirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Seurustelu aloitettu kun molemmat ovat jo olleet töissä opiskelujen jälkeen eli oma talous
2 lasta
Yhteiset kulut jaetaan nettotulojen suhteessa. Molemmat laittavat yhteiselle tilille ennalta sovitun määrän, jolla maksetaan kaikki muut yhteiset kulut paitsi matkustaminen ja lainan lyhennys. Lainan lyhennys menee puoliksi. Matkustelun maksaa enemmän tienaava, koska määrää myös matkakohteet ja tason. Enemmän tienaava yleensä myös maksaa arjen luksukset eli ulkona syömiset, Linnanmäet yms.
Toimii hyvin ja rahasta ei tarvitse riidellä. Perustuu tosin osin siihen, että vähemmänkin tienaava tienaa ihan hyvin. Molemmille jää suunnilleen sama prosentti nettotuloista myös säästöön eli kumpinkin kerryttää myös varallisuutta.
Siis mitä helvettiä? Edelleen kysyn: miksi??? Miksi pitää eritellä mitä kukakin maksaa? MIKSI? Mulle on ihan sama mitä just niillä mun tienaamilla rahoilla tehdään. Maksetaanko niillä miehen harrastus vai talolainan lyhennys. Mitä merkitystä sillä on, kun eletään yhteistä taloutta. Eikö tuo ole helkkarin hankalaa kun pitää eritellä menot eri "lokeroihin"?
Yhteiset laskut puoliksi, muuten kumpikin hoitaa omat raha-asiansa. Kyseessä parisuhde, ei mikään huoltajuus tai edunvalvonta. Johan se nyt seksielämäänkin toisi outoja viboja, jos toinen maksaisi toiselle jotain ihme seurustelurahaa :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 lasta
Siis mitä helvettiä? Edelleen kysyn: miksi??? Miksi pitää eritellä mitä kukakin maksaa? MIKSI? Mulle on ihan sama mitä just niillä mun tienaamilla rahoilla tehdään. Maksetaanko niillä miehen harrastus vai talolainan lyhennys. Mitä merkitystä sillä on, kun eletään yhteistä taloutta. Eikö tuo ole helkkarin hankalaa kun pitää eritellä menot eri "lokeroihin"?
En ole tuon alkuperäisen kirjoittaja, mutta meillä sama järjestely eikä ole hankalaa. En halua aviossakaan täysin sulautua toiseen ihmiseen, vaan säilyttää itsenäisyyteni. Ei se, että maksetaan oman kyvyn mukaan tarkoita mitään kirjanpitoa siitä kuka mitäkin maksaa, vaan esim, että lähdetään lomalle, ja se enemmän tienaava maksaa esim. kalliin hotellin ja autovuokran ja vähemmän tienaava lennot. Tai niin, että yhteiselle tilille menee sama % osuus nettotuloista ja sieltä sitten maksetaan lomamatkat ja huonekalujen uusimiset yms.
Musta tuntuisi oudolta jos ostelisin vaatteita, kävisin kampaajalla tms. ja käyttäisin siihen lähinnä puolisoni tienaamia rahoja.
Näissä asioissa pitää toimia niin kuin itsestä ja puolisosta tuntuu hyvältä ja oikealta, kukin omalla tavallaan. Turhaa tuomita ja kauhistella toisten ratkaisuja.
Meillä on omat tilit kun on ollut yhtä isot tulot, mutta nyt kun mies on pienempituloinen, olen maksanut vastikkeet ja sähköt ja puhelinlaskunsa ja kotivakuutuksen ettei mene liian tiukaksi. Noin meillä on aina menetelty, jos toinen on heikommassa asemassa. Jeesataan.
Vierailija kirjoitti:
Siten kuten jokaisessa perheessä aina ja poikkeuksetta - akka loisii.
Ei oo pakko akkaa ottaa.
Meillä mies tykkää akasta, mutta kukin tavallaan tietysti.
Lähdetään siitä, että kumpikin hoitaa omat raha-asiansa. Jos ei olla naimisissa. Silloinhan isompituloinen joutuu tasaamaan tuloistaan pienempituloiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan meillä maksetaan niin kuin kuuluukin eli 50/50. Jokainenhan valitsee tulotasonsa itse. Ei köyhemmän puolison tule alentaa varakkaamman puolisonsa elintasoaa kerjäämällä toimeentuloa häneltä.
Meillä maksetaan yhteiset menot 50-50, mutta ei siihen noin typerää perustelua ole. Vaan oletus on, että aikuinen elättää itsensä ja lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole kyse epäluottamuksesta vaan siitä, että priorisoimme muut kuin perheen yhteiset menot hyvin eri tavalla. Mies tykkää kuluttaa, minä taas tykkään säästää ja sijoittaa. Siksi yhteiselle tilille menee vain perheen yhteisiä menoja varten olevat summat, omille tileille jää kummallakin tuloistaan loput ja omat rahansa voi kumpikin käyttää miten haluaa: mies kuluttamalla ja minä sijoittamalla.
Mun tulot 450 ja miehen tulot 3450. Netto. Nimellisesti.
Tosin ei me koskaan jaotella näin, vaan kai me ajateltais että 1950 e per pää, vaikka ihan oikeesti me ei jaeta sitä ollenkaan vaan ajatellaan että meidän tulot on 3900e. Sinne se tulee koko könttä kaikki samalle tilille. Ja käytetään mihin vaan. Molemmilla omat hommat tässä perheessä ja mitä rahaa tulee niin se on yhteistä.
En ymmärrä miten joku voi tehdä toisin. Mitä sitoutumista ja mitä liittolaisuutta sellainen on? Miten voi antaa periksi elämän tärkeimmässä suhteessa, sille että ei ollakaan tässä yhdessä? Ei laiteta kaikkea panokseen vaan pelataan vähän tätä ja pidetään osa panoksista muualla. Varsinaista kaksoiselämää. Kimppakämppä.