Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hoidatte yhteyset raha-asiat jos kotona isot tuloerot?

Vierailija
11.08.2017 |

Miten teillä, joilla on kotona isot tuloerot esim. toinen saa palkkaa käteen 3000 toinen 1000 miten on raha-asiat hoidettu? Maksetaanko yhteiset menot tulojen mukaan vai laitetaanko kaikki rahat yhteen ja sitten puoliksi tyyliin molemmille päätyy tässä esimerkissä käyttörahaa 2000

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työtön saan 601€/kk ja mies 3700€/kk. Maksamme ruuat ja muut menot prosenttiosuutena tuloistamme. Mitään tukia emme saa.

Vierailija
2/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä, joilla on kotona isot tuloerot esim. toinen saa palkkaa käteen 3000 toinen 1000 miten on raha-asiat hoidettu? Maksetaanko yhteiset menot tulojen mukaan vai laitetaanko kaikki rahat yhteen ja sitten puoliksi tyyliin molemmille päätyy tässä esimerkissä käyttörahaa 2000

Kaikki rahat yhteen, mutta mitään käyttörahoja meillä ei jaella. Molemmat saa hankkia mitä tarvitsevat ilman erityisiä sopimuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ajattele, että kaikki rahat ovat yhteisiä, minä en. Meillä riidellään.

Vierailija
4/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä saan käteen 3500 kuussa ja mies alle 1000 (työtön) minä maksan laskut, lainat, ruuat ja lasten menot. MIes oikeastaan ei edes käytä tulojaan vakituisesti mihinkään. Sieltä minä saan kyllä ottaa mikäli tarvin. Kaikki rahat on yhteistä eikä tästä ole koskaan tapeltu.

Vierailija
5/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rahat on yhteisiä ku naimisissa kerta ollaan. Mä oon kotona vauvan kanssa ja saan n 380e kuussa ja mies tienaa töissä. Joskus voi olla päinvastoin että miehellä ei työtä ja mulla taas on... niinkin on ollut.

Vierailija
6/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoleksi silti vaikka tulot on eriluokkaa. Pysyy tasavertaisuus ja molemmat ostaa vaatteet, hygienia/kauneustuotteet, yms. vastaavat omilla rahoilla. Kokemusta suhteesta jossa mies maksoi laskut ja ruoat. Tarviiko mainita ettei toiminut, tuli vahva mitättömyysfiilis vaikka opiskelin silloin.

Vierailija
7/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 ja 2700 nettona + lapsilisä isompituloiselle.

Yhteiset, sovitut menot 50-50, muuten päätämme omistamme. Suurempituloinen ostaa pääsääntöisesti lapsen vaatteet ja muut kamat. Kotityöt jakaantuu... molemmat tekee mistä tykkäävät ja ovat hyviä, inhokkeja hoitaa kumpikin.

Vierailija
8/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat laittaa kolmanneksen bruttopalkastaan yhteiselle tilille, mistä hoidetaan asuntolaina ja muut isommat yhteiset menot.

Vierailija
9/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi millään ymmärtää systeemiä, jossa laskeskellaan kuka maksaa mitäkin.. Siis vaikka että maksetaan prosentuaalisesti saman verran tms. MIKSI pitää laskea kuka maksaa mitäkin???? Meillä menee kaikki tulot samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki. Jonkunlainen epäluottamus siinä mun mielestä on taustalla, jos kaikki ei ole yhteistä.

Vierailija
10/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä sama jankkaaja.

Vierailija
11/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pelkästään mies tienaa (ja paljon). Meillä on yhteinen tili, samat luottokortit, omaisuus molempien nimissä jne. Kumpikaan ei kysele toisen rahankäytön perään. Jos mies haluaa uuden auton, hän menee ja ostaa sen. Jos minä haluan lähteä USA:an tapaamaan ystäviäni, tilaan lentoliput ja lähden. As simple as that.

Vierailija
12/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa (netto 3200 €), mä (1200€) käytän. Mies ei tykkää talouden hoidosta yms, joten mä teen sen.

Sen tilille jätän tonnin per kuukausi henkoht käyttöön. Ihan liikaa ja sitten sijoittelen ja laitan rahastoihin, kun alkaa kertymään useita tonneja. Hänen nimiinsä, vaikka se ja sama, kun ollaan naimisissa. Ei avioehtoa, hän ei tahdo. Yhteinen perhe, yhteinen talous.

Kerran kuussa käydään läpi raha-asiat. Miehelle epämiellyttävää pakkopullaa, mutta hyvä sen on tietää missä mennään ja ymmärtää kyllä.

Samalla ajatuksella ollaan toimittu seurusteluajoista lähtien. Sijoittelut ja säästöt astu kuvaan kymmenen vuotta sitten.

Nyt 23 vuotta. Eikä kertaakaan olla rahasta tapeltu.

Vierailija
13/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi millään ymmärtää systeemiä, jossa laskeskellaan kuka maksaa mitäkin.. Siis vaikka että maksetaan prosentuaalisesti saman verran tms. MIKSI pitää laskea kuka maksaa mitäkin???? Meillä menee kaikki tulot samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki. Jonkunlainen epäluottamus siinä mun mielestä on taustalla, jos kaikki ei ole yhteistä.

Juu, näinhän se on, nimittäin epäluottamus siihen että toinen ei osaa käsitellä rahaa. On tapana törsätä ensin ja miettiä sitten kiten tienataan tai keneltä vipataan. Voi olla myös, että jotkut kokevat liian tiiviisti yhteisen kassan ahdistavana.

Vierailija
14/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tienaa n. 3000e kuussa ja itse 1200e. Mies on tarkka että kaikki maksetaan puoliksi, hän ei aio aikuista ihmistä elättää.. Lapselle maksetaan puoliksi kaikki tarpeellinen ja loput maksan minä kun miehestä lapsi ei tarvi esim uusia leluja kun on vsnhojakin. Mies sijoittaa johonkin ylimääräiset rahansa, minulle ei jää mitään. Ulkona jos käymme maksamme omamme ha minä lapsen menot koska hän olisi kuulemma hyvin voinut olla kotonakin.

Vierailija
15/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmikymppisinä alettu seurustelemaan ja kumpikin omassa tuttavapiirissä nähnyt miten raha-asiat voidaan hoitaa päin helvettiä. Ei siis mitään syytä jakaa rahoja vaan jaetaan vain laskut.

Vierailija
16/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa tulot ovat tavallaan yhteisiä. Lain mukaan kumpikin osallistuu perheen elatukseen tulojensa mukaan. (omaisuus ei tähän vaikuta)

Avoliitossa ei tiettykään ole tuolla tavalla. Avoliitto on tavallaan huijaus.

Vierailija
17/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mulla jää käteen n.2500e/kk ja miehellä 3000-3500e/kk. Meillä on yhteinen tili minne menee kaikki rahat. Lisäksi säästötili minne laitetaan n. 500-1000e/kk.

Tuolta maksetaan kaikki ja kumpikin ostaa mitä haluaa. Tietty kumpikaan ei ole sellainen, etyä ostaisi jotainnihan päätöntä joten ei tarvitse edes keskusyrlla ostoista sen enempää.

Hyvin on toiminut jo 15v. Välillä minulla omlut isommat tulot, kun mies opiskellut ja sitten taas minä olen ollut lasten kanssa kotona ja silloin on ollut miehellä isommat tulot. Oli myös lyhyt aika kun mies opiskeli ja minä olin lasten kanssa kotona ja silloin rahaa oli aika vähän ja joutui suunnittelemaan enemmän mitä ostetaan tai jätetään ostamatta. Mutta ongelmia ei ollut silloinkaan.

Vierailija
18/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa tulot ovat tavallaan yhteisiä. Lain mukaan kumpikin osallistuu perheen elatukseen tulojensa mukaan. (omaisuus ei tähän vaikuta)

Avoliitossa ei tiettykään ole tuolla tavalla. Avoliitto on tavallaan huijaus.

Elatusvelvollisuus koskee vain välttämätöntä osaa elatuksesta. Eli aviopuolison pitää tarvittaessa ostaa myös rahattomalle puolisolle ruokaa ja kohtuullisessa määrin vaatteita ja pitää katto pään päällä, mutta muu ei ole elatusvelvollisuuden piirissä.

Vierailija
19/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee yhteiselle tilille, sieltä maksetaan kaikki menot ja sitten molemmat siirtää omille säästötileilleen ylimääräisiä säännöllisesti. Toimii hyvin, kun on opeteltu samanlaiset rahankäyttötavat. Ei tuhlata tyhjään, lapsille ostetaan hyvää ja laadukasta kohtuudella. Jos jompikumpi haluaa ostaa jotain isoa (harrasteauto/matka/ huonekaluja tms) toki siitä keskustellaan etukäteen. Hyvin on toiminut. Jos toinen tuhlaisi ja toinen säästäisi, ei toimisi, exällä oli peliongelmaa ja ulosottoa, yhteiset rahat ei olisi tulleet samalla lailla kysymykseen koskaan.

Vierailija
20/78 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika leväperäisesti niiltä osin mitkä ei päädy sijoituksiin.