Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onpa kiva jättää 14v kipeetä lasta yksin kotiin :(

Vierailija
11.08.2017 |

Melkein 40 asteen kuume. Yöllä hoiperteli pitkin yläkertaa, onneksi heräsin.
Pakko mennä avaamaan toimisto ja odottaa että muut saapuu klo 10 aikaan. Sit ehkä saan luvan lähteä kotiin.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen toinen vanhempi on?

Vierailija
62/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuume? Punkin puremasta voi tulla tuollainen. Mars lääkäriin jos noin kova kuume on. Ei ole tervettä jättää yksin hourimaan. Lastensuojeluilmoitus kuitenkin tulee jos jotain sattuu jos yksin jätät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus 12-vuotiaana ihan mieletön migreeni. Yks opettaja oli tuonut mut kotiin, kun olin koululla vaan kävellyt pitkin seiniä. Se huomasi, että ketään ei ole kotona ja kysyi vielä, haluanko että hän jää.  Sanoin vaan, että soitan äidille. Soitin, ja äiti kuuli varmasti itkusta, että nyt on tosi paha olla. Se vaan pyyteli anteeksi, että ei saa lähteä töistä, kun olen yli 10. Ei siinä mitään, sain luvan mennä vanhempien makkariin ja ottaa pullon jaffaa jääkaapista. Ja ehdottomasti sangon sängyn viereen. Äiti oli kuulemma ollut ihan paniikissa töissä. Mulla oli kyllä alkanut migreenit jo 9-vuotiaana, mutta tuo oli pahin mitä oli tullut. Työkaveri oli sitten sanonut, että ei kerrota pomolle. Nyt menet kotiin! Sain sitten äidin silittelemään ja lohduttamaan. Olin tuolloin tosiaan vasta 12 mutta voin kuvitella, että jos 14-vuotiaana olisi tullut samanlainen kohtaus, olisin halunnut äidin siihen viereen myös.

Vierailija
64/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeetä???

se on kipeätä tai kipeää.

Vierailija
65/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä välttämättä pärjää yksin tuon ikäinen. Itse olin juuri tuossa iässä todella sairaana ja kesken päivän soitin vanhemmille töihin että pelkään kuolevani kun on niin paha olla ja kovat kivut. Tulivat katsomaan mikä hätänä ja löysivät minut pyörtyneenä, kantoivat autoon ja veivät sairaalaan johon pitikin sitten jäädä rankemman myyräkuumeen vuoksi viikoksi. Koko toipumisessa meni pari kuukautta. 

Tässä todistit että pärjää. Pärjäämistä on juuri tuo että ymmärtää soittaa tarvittaessa vanhemmille / muille tutuille ja pyytää apua. Pienempi lapsi ei olisi kyennyt/ tajunnut soittaa apua.

Pyörtymisiä yms vastaavaa voi tapahtua aikuisillekin, niin pitäisikö aikuisillakin olla aina kaveri turvana kun on kuumeessa?

Vierailija
66/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä välttämättä pärjää yksin tuon ikäinen. Itse olin juuri tuossa iässä todella sairaana ja kesken päivän soitin vanhemmille töihin että pelkään kuolevani kun on niin paha olla ja kovat kivut. Tulivat katsomaan mikä hätänä ja löysivät minut pyörtyneenä, kantoivat autoon ja veivät sairaalaan johon pitikin sitten jäädä rankemman myyräkuumeen vuoksi viikoksi. Koko toipumisessa meni pari kuukautta. 

Pärjäsithän sinä kun osasit soittaa apua vanhemmilta?

Vierailija
67/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää että lapsella on myyräkuume, keuhkokuume, verenmyrkytys, migreeni ja mykoplasma. Ihan vaan kun muillakin on ollut kun onnollut 40 astetta kuumetta!

Vierailija
68/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No AP, mitä lapselle kuuluu?

Vierailija
69/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran vuosien mittaan ottanut  pahasti sairaan yli 10 -vuotiaan lapsen sairauden takia palkattoman vapaapäivän, koska lapsi/nuori on ollut niin sairas, että häntä ei ole voinut jättää kotiin yksin. Päivystyksessä käytiin yöllä, mutta sairaalaan ei otettu ja pidin siinä tilanteessa viisaimpana jäädä kotiin. Kukin tekee tavallaan, normiflunssassa tuonikäinen pärjää kotona, mutta jos on kovin kuumeinen tai kivulias esim.keuhkokuume, joku raju muu tauti tai esim.nielurisaleikkauksesta toipuminen (vaarana raju verenvuoto kurkusta), en jättäisi pahimmassa vaiheessa yksin. 

Vierailija
70/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää tuon ikäinen jo yksin. Turha paapoa enään. 

Vierailija
71/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumetta alentavaa lääkettä on olemassa ja jos siltä tuntuu että kamalan huono olo niin soittaa 112

Vierailija
72/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No AP, mitä lapselle kuuluu?

Kuume laski aamulla panadolilla mutta nousi nyt iltapäivällä uudestaan 38:aan. Meillä sairastapaus töissä joten jouduin jäämään koko päiväksi töihin. Sain onneksi anopin meille puoliltapäivin lapsen seuraksi.

Katsotaan nyt tämä ilta vielä mihin suuntaan tauti menee (yskää ja kurkkukipua) ja jos huomenna vielä kuumetta, vien lääkäriin.

Taitaa olla sama tauti kun minulla oli muutama viikko sitten.

Ap

Vierailija
73/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörtyminen ei oo vaarallista. Oon pyörtynyt lentokoneessa, hautausmaalla, raskaana ollessa kotona 2 kertaa, saunan pukuhuoneessa, Israelissa joulun aikaan Betlehemin kirkossa, kaupassa. En ole pyörtynyt enään vuosiin. 

Vierailija
74/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömiä kommentteja täällä. Luultavasti miehiltä. Korkeassa kuumeessa ihminen häilyy tajunnan rajamailla, tarvitsee ehdottomasti hoitajan, oli sitten lapsi tai aikuinen. Ei siihen välttämättä lääkkeet auta, elimistö reagoi kuumeella taudinaiheuttajaan. Virustauteihin ei ole lääkettä. Eikä aina tarvita lääkäriä, mutta ei nyt yksin pidä jättää.

Meinaat siis että miehesi jää töistä pois jos sairastut kunnolla? Aikuisilla ei useinkaan ole vaihtoehtoja, pitää vain pärjätä yksin mutta lapsia ne teinitkin vielä on. Itse olen kerran ollut korkeassa kuumeessa ja kävi kyllä mielessä että pyydän jonkun tekemään tarkistussoiton säännöllisin väliajoin. Asuin yksin ja olo oli todella kauhea. Selvisin sitten hyvin ihan yksinkin mutta kauheaa olisi kyllä jättää lapsi yksin tuossa tilanteessa.

Ainakin hetkellisesti puoliso voi jäädä pois töistä, jos toinen on kunnolla sairas. Kunnolla tarkoittaa siis sitä, ettei yksinkertaisesti pärjää yksin; ei pääse sängystä/istumasta ylös ilman apua, pystyssä ollessa taju saattaa lähteä tms. Itse olen tuollaisessa tilanteessa saanut työterveydestä sairaslomaa puolison hoitamista ja asioiden järjestelyä varten, että saimme palkattua kotihoitajan käymään pari kertaa työpäiväni aikana. Kuume ei ehkä riitä syyksi, vaikka olisi korkeakin, mutta kyllä niitä tilanteita voi tulla.

Missä ihmeen työterveydestä saa itselle sairauslomaa kun joku toinen on sairas? Meillä kyllä menee palkattomaksi, jos on tuosta syystä pois. Mutta kiva jos jossain onnistuu. Itse ottaisin ilman muuta palkatonta jos vaikka 11-vuotias olisi kovin kipeä.

Vierailija
75/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni aikoinaan kuumehouruissa luuli olevansa metsässä ja alkoi tekemään nuotiota joulukuusesta pirtin lattialle.  Ei ole leikin asia noin korkea kuume. 

Vierailija
76/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi lapselle soittaa mikä tilanne kotona??? Missä se lapsen isä on??????

Vierailija
77/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta vanhemmat lapset on jo täyttä häkää leikkimässä nk aikuisten leikkejä. 

Vierailija
78/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni teistä vähättelevistä kommentoijista on itse kokenut 40 asteen kuumeen?

Mä. Kuumetta oli 41 astetta. Olin 18, asuin yksin enkä katsonut aiheelliseksi lähteä lääkäriin kun kuume laski lääkkeillä.

Mehua ja vettä meni hirveästi, unet oli aika levottomia ja kuumeen sahatessa vuorotellen kuuma ja kylmä.

Lepäilyksi meni se viikko.

Ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia. Mun kokemus ei toimi kaikilla mutta mä ainakin pärjäsin noin nuorena.

Vierailija
79/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 kirjoitti:

Panadol on kuumelääke, ei burana!!!

Jos panadolilla saa laskemaan niin pelkkää sitä, jos ei laske tarpeeksi niin mukaan myös burana.

Burana on tulehduskipulääke, panadol kuumelääke!

Mulla oli influenssassa korkea kuume, jonka laskuun lääkäri määräsi ison määrän buranaa. Toimi.

Vierailija
80/83 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin 9-vuotiaana sikainfulenssan, kesti 2vko, mummi lähti töihin 8 tunniks jätti mut yksin kotiin ja hyvin pärjäsin, vaikka kuumetta saatto se yli 40 astettakin olla. Tiesin missä burana, vesi ja vessa oli, se riitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi