Kysyttävää autoista!
En usko, että apu löytyy täältä joten tietäisikö joku jotain hyvää ja virkeää keskustelupalstaa/facebook-ryhmää missä saisi mielipidettä seuraavaan asiaan: mikä olisi edullisin/taloudellisin autovaihtoehto n. 50 000km/v ajavalle? Uuden auton arvohan siis romahtaa näillä kilometreillä ja valtio on koko ajan kimpussa erilaisten verojen muodossa. Vanha rottelo ei tule työn takia kysymykseenkään. Onko kukaan joutunut perehtymään asiaan tarkemmin?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että apu löytyy täältä joten tietäisikö joku jotain hyvää ja virkeää keskustelupalstaa/facebook-ryhmää missä saisi mielipidettä seuraavaan asiaan: mikä olisi edullisin/taloudellisin autovaihtoehto n. 50 000km/v ajavalle? Uuden auton arvohan siis romahtaa näillä kilometreillä ja valtio on koko ajan kimpussa erilaisten verojen muodossa. Vanha rottelo ei tule työn takia kysymykseenkään. Onko kukaan joutunut perehtymään asiaan tarkemmin?
Hybridi ainakin kuluttaa vähiten.
Hybridiä olen pohtinut kulutuksen takia, mutta tarvitsisin siitä enemmän käyttökokemuksia: soveltuuko sekä matka-ajoon, että lyhyiin pyrähdyksiin niin kesäisin kuin talvisinkin? Riittääkö tehot maanteillä ohitteluun? Onko kallista huoltaa ja korjata? Kannattaako omistaa vai leasing? Olen näihin parhaani mukaan perehtynyt, mutta haluaisin kerätä aiheesta mielipiteet yhteen ja samaan paikkaan, että voisin vertailla eroja.
Täällä tyytyväinen Hyundai Ionic hybridin omistaja. Soveltuu kaikenlaiseen ajoon, niin kesällä kuin talvella. Eikä tarvi pelätä sähkön loppumista kuten varsinaisissa sähköautoissa, koska kulkee ihan bensallakin. Tehot riittää hyvin maantiellä ohitteluun. Sport-vaihdeasento vaan silmään niin kyllä lähtee. Kyllä 140 hevosvoimaa keskikokoiseen autoon on ihan riittävästi, vaikkei toki mikään urheiluauto ole. Huoltojen hinnat on minusta ihan samat kuin ei-hybridillä - korjaamista varsinaisesti mun auto ei ole vielä tarvinnut, vain määräaikaishuollossa käynyt.
Itse ostin autoni kun sai 0% rahoituskorolla ja sain hyvän välirahan omasta vaihtoautosta. Mutta mä ajankin vain noin 20 000 km / vuosi eli ei ole niin akuutti tuo ongelma että arvo laskee äkkiä runsaiden ajokilometrien takia.
Sinuna melkein harkitsisin leasingia tai näitä uudenmallisia "auto vuodeksi" tyyppisiä palveluja. Esim. Autoverkkokaupassa tällaisen Ionicin kuin mulla on, saisi vuoden kerrallaan leasaustyylisellä ratkaisulla 389 euroa / kk. http://www.autoverkkokauppa.fi/uusivuodeksi
Leasingia olen harkinnut ja lasketuttanut autokaupoilla: tarvitsen vähinään keskikokoisen (eli 4 ovea ja EI porrasperäinen) ja sen 50 000km/v. Viimeksi laskettiin uutta Hybridi Toyotaa niin 400e/kk 4v ajan ja 40 000km. Siinähän se auto tulee kokonaisuudessaan maksettua. Toki huollot ja kaikki kuluvat osat (paitsi renkaat) kuuluu hintaan. Mutta siihen täyskaskot yms. Menee 20 000e. Toki aina saa ajaa pakasta vedetyllä autolla. Leasingistakin olisi todella kiva kuulla kokemuksia. Meillä on lapsia ja koiria joten auto kokee kilometrien lisäksi muutenkin kovia... -Ap
Vierailija kirjoitti:
Että jotkut vielä suosittelee dieseleitä. Niistähän ollaan käytännössä luopumassa vähitellen kokonaan, koska dieselien ympäristöhaitat on normi bensa-autoakin pahempia.
Minun diesel kuluttaa tässä seka-ajossa n. 5,3l/100km. Vaihdan toiseen muotoon heti kun kulutus on yhtä vähän ja pääsen silti ohittamaan helposti. Työmatkallani ei ole moottoritietä ja työssäkäyntialueellani on moottoritieajoa vähän. Olen täysin avoin ehdotuksille, mutta kulutus ei saa olla yli 5l.
Ranskalainen 5-7 vuotta vanha diesel. Ovat pilkkahintaisia, halpoja huoltaa ja kunhan ei mitään sähkösäätöisiä ilmajousia tai muita epämääräisiä ja potentiaalisesti hyvin kalliita palikoita ole niin eipä niissä sen kummempaa murhettakaan ole.
Vanhat autot ovat luotettavia. Ajan itse vain 90-luvun autoilla. Ei obd-väylää, ei liikaa kuluvia osia, ei liikaa sähkölaitteita jne. Ei äärimmilleen viritettyjä pikkulohkoja, joihin tulee kalliita remontteja jo 100tkm jälkeen.
Tonnilla saa hyviä, ja ei tarvitse kaskoa - jos kolaroi, ostan uuden tonnin käytetyn ja hajonneesta saan kotiutettua rahaa kun myyn varaosat.
Volvo, Mercedes, jotkut pösöt, japsit, ja moni muu perusauto on luja.
Huollot helppo tehdä itse vielä näihin 90-luvun autoihin. Jakoremmikin nätti vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullisin ja mukavin/edustava/hyvä ajettava/yms auto ei tule samassa paketissa, joudut ostamaan kaksi.
No tämäpä juuri: haluaisin löytää kohtalotovereita, miten he ovat tämän ratkaisseet, koska nyt vaan pitäisi löytää vähän kuluttava, edullisesti huollettava (koska 2-3× vuodessa sitä saa noilla kilometreillä huoltaa) ja hyvät ajo-ominaisuudet omaava auto. Jos joku sanoisi että no, osta 70 000e mersu, muuta et tarvii niin menen ja ostan. Mutta nyt pitäisi siis saada faktoja pöytään. V**tuttaa kun pitää ajaa näin paljon ja autoon saa kaataa ämpärillä euroja. Siitä kun et omiasi saa pois ikinä... -Ap
Kyllähän noissa pikkudiisseleissäkin on ihan hyviä ajettavia, mutta ei ne "edustusautoja" ole. Mutta toisaalta miksi auton pitää olla edustava, varsinkaan oman. Jos työn puolesta tarvitsee niin sitten varmaan olisi työsuhdeautoakin tarjolla.
"Edustava" on minun tapauksessani siis n. 5v vanha auto. Eli saa olla pieni ja sieväkin, mutta millään nuhapumpulla ei maantienopeuksissa riitä ohituspaikoissa näkyvyys. On ollut mm. VW Polo 2000-luvulta, mutta sen pieni kone ei jaksanut kuljettaa minua tarpeeksi reippaasti. Kuten sanoin, autoetu on minulle ainakin toistaiseksi ollut hieman liian kallis työnantajan puolesta. Ja vaikka työnantaja ei voi pakottaa ajamaan uudenkarhealla autolla, niin itsekin koen tämän asian tärkeänä ammattini puolesta. Ei kukaan halua istua 20v vanhan taksinkaan kyydissä, se ei vaan toimi niin. :) -Ap
Itse laitan seuraavaksi autoksi melko varmasti C Mesen ja 3-4 vuotta vanhana Saksasta haettuna. Kilsoja tulee noin 30tkm vuodessa. Mersussa on varmasti markkinoiden lujin automaatti.
Työnantajalta saisi autoedun joko täyden tai käyttöedun, mutta molemmat näyttäisivät maksavan minulle kuukaudessa enemmän kuin oma, mutta näillä kilometreillä ja huoltokustannuksilla täytyy alkaa vakavasti harkitsemaan ja laskemaan vielä uudestaan. Kilometrikorvauksia saan töistä n. 200-300e/kk. Työmatkaa tulee yhteensä 66km/päivä ja niitä toki karhuan verottajalta. -Ap