Järjetön vasemmanpuoleinen mahakipu jatkunut kuukausia. Mitä voi olla?
Alkuvuodesta pikkuhiljaa pahentunut. Tuntunut vain ja ainoastaan vasemmalla puolella koko ajan. Tunne on kuin puukkoa kierrettäisiin mahassa. Kohta on tuossa kylkikaaren alla. Kävin yksityisellä mahan alueen sairauksiin erikoistuneella lääkärillä, hän vähätteli vaivaani ja lähestulkoon naureskeli. On otettu veri-ja virtsakokeet. Ok. Ultrattu. Ok. Kolonoskopioitu. Ok.
Olen ihan toivoton jo. Kun mitään ei löydy ja koko ajan sattuu! :( Liikkeellä ollessa hiukan helpottaa ja nukuttua saan hyvin. Selällään ollessa pahin. Sellainen jäytävä, kiertävä, tuskainen kiipu. Minulla on ollut menkkakipua ja muuta vatsakipua mutta tämä on luonteeltaan ihan toisenlaista. Viime aikoina säteillyt selän puolelle, tavallaan vatsasta "läpi" selkään.
Suvussa vahvana syöpägeeni ja se pelottaa eniten :/. Mitä seuraavaksi? Huomenna ajattelin varata gynekologin ajan.
Kommentit (4)
Kuulostaa ihan vastaavalta kuin minullakin. Googlettelun perusteella olen päätynyt ärtyneeseen suoleen. Joku suolenmutka siellä vääntää. Välillä kieltämättä mietityttää, voisiko olla jotain vakavampaa. Juuri mahdollinen lääkäreiden oireiden "vähättely" on saanut vielä olemaan käymättä vastaanotolla.
Minulla oli monta vuotta outo pistävä mahakipu. Se oli kuin tikari olisi pistetty oikeasta kyljestä sisään ja vasemmasta ulos. Kipu ei tuntunut koko matkalla. Raskauden puolivälissä kipu hävisi, mutta palasi n. 5 kk kuluttua synnytyksestä takaisin. Mitään vikaa ei ikinä lääkärit löytäneet. Kipu helpotti, kun jätin ihan kaikki maitotuotteet pois ruokavaliostani. Olihan se haastavaa aluksi, mutta on se ihanaa, kun mahaan ei satu.
Itsellä oli sama vaiva vuosi sitten. Sisäelinvaivoja epäiltiin, mutta syyllinen löytyi selkärangasta. Iso selkälihas jumissa, mutta selän puolella ei kipua lainkaan, vain vasemmalla vatsassa kylkikaaren alla. Parantui itsestään puolessa vuodessa fysioterapialla ja välttelemällä eteenpäin kumartamista.
Nuo on joskus vaikeita. Itselläni aikoinaan myös selvitettiin suunnilleen kaikki mahdollinen, ja ei löytynyt mitään. Diagnoosiksi tuli sitten että on toiminnallinen vatsavaiva, eli ärtyvä paksusuoli.