Lähtisitkö viikon matkalle ilman alle 3v lasta?
Mitä mieltä, lähtisitkö viikon reissuun jos lapsi on vähän vajaa 3 vuotias, siis ilman lasta?
Kommentit (47)
Jos minulla olisi lapsi, haluaisin lomailla hänen kanssaan. Samaten lomailen mieluiten koirat mukana. Perheen pienetkin kaipaavat lomakivaa arjen lomaan.
Voi jumalauta taas näitä taaperoimettäjiä, ainoa asia mikä nappaa silmään tässä keskustelussa.
En lähtisi. en ole ollut edes yhtä yötä erossa melkein 3vuotiaasta lapsestani.
Minusta se 1yö/ikävuosi käytäntö on ihan järkeen käyvä. Eli viikko ilman vanhempia suunnilleen 7v iässä. Tähän mennessä olen ollut lapsista erossa koulun takia 3 yötä peräkkäin, mutta ovat olleet isänsä kanssa. Ja todellisuudessa emme varmaan miehen kanssa hennoisi jättää pian 4v ja 2,5v lapsiamme muiden hoitoon kuin 1-2 yöksi.
En kyllä viikoksi jättäisi alle kouluikäistä muuta kuin isänsä hoitoon. Täällä haaveilen että saisimme yhden yön olla jossakin miehen kanssa kahdestaan, lapsi on nyt 3. Mutta isovanhemmat eivät halua ottaa häntä ilta- saati yöhoitoon niin tämäkin kysymys on kohdallamme aivan teoreettinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin au pairina perheessä, jossa isä oli usein arkisin työmatkalla. Tuli pe-iltana myöhään ja lähti myöhään su-iltana tai aikaisin ma ennen lasten heräämistä. Lapset oireili tosi paljon. Vanhin 6-vuotias tyttö kiukutteli välillä, itki ja ikävöi isäänsä monesti iltaisin. 3-v. poika kiukutteli hyvin paljon ja oli usein aika aggressiivinen, ei totellut isäänsä yhtään. Heidän vauvansa alkoi myös vierastaa omaa isäänsä. Jos itki, ei rauhoittunut ollenkaan tämän sylissä. Vain äitinsä tai mun sylissä. Oli aika surullista seurattavaa. :-(
Hieman samanlaiset kokemukset. Te, jotka ilolla lähtisitte viikon matkalle ja jättäisitte lapsen mummolaan, oletteko koskaan hoitaneet itse 2-3 -vuotiaita lapsia 3-7 yötä niin, että vanhemmat on poissa? Minä olen noin yhdeksää eri lasta hoitanut ja se kyllä käy ihan työstä. Ensiksi mitä pidemmälle aika menee, sitä enemmän lapsi alkaa olemaan itkuisempi ja sitä enemmän pitää keksiä tekemistä ja viihdykettä, että lapsen ajatukset kääntyisivät ikävästä pois. Tuon ikäiset lapset vielä usein suuntaavat ulko-ovelle odottamaan vanhempiaan. Iltaisin usein itkee ikävää ja jotkut nukahtavat itkien.
Periaatteessa aina kaikki menee hyvin, ei mitään hätää ole jne. mutta ei lapsellakaan mikään hyvä olokaan ole, jos vanhemmat ovat poissa pitkään. Sanoisin, että yksi yö / ikävuosi on erittäin hyvä sääntö.
Hyvin päätelty, en ollut äitiyslomalla.