Huonejako uusperheessä - uusi vauva
Miehellä on kaksi poikaa aiemmasta parisuhteestaan. Ovat meillä vuoroviikoin.
Meillä on kaksikerroksinen talo, jonka yläkerrassa on 2 samankokoista makuuhuonetta, jotka ovat nyt lasten huoneina, ja "aula", joka on toiminut miehen työhuoneena (tekee etätyötä kotona). Alakerrassa on minun ja mieheni makuuhuone.
Meille on (suunnittelemattomasti) tulossa vauva mutta ei päästä oikein yhteisymmärrykseen huonejaosta. Miehen mielestä vauva ei tarvitse huonetta ja olen sinänsä samaa mieltä mutta johonkin kai vauvankin tavarat on mahduttava, sänky ja vaatteet. Meidän makuuhuoneeseen ei mahdu vaikka miten pyörittäisi.
Minun mielestäni järkevintä olisi laittaa pojat samaan huoneeseen. Miehen mielestä makuuhuone on liian pieni että mahtuisivat samaan huoneeseen. Meidän makuuhuone olisi pikkuisen isompi mutta jokaisella seinällä on ikkunoita tai kiinteitä kaappeja, joten kerrossänkyä sinne ei saisi ellei laita ikkunan eteen. Aulatilastakaan ei huonetta oikein saa kun ei ole ovea eikä edes seinää.
Asunto on mielestäni meille jäämässä pieneksi mutta rahaa isompaan ei ole. Eikä tän suurempia asuntoja tällä alueella tunnu olevankaan. Mies ei halua muuttaa koska lasten äiti asuu tässä lähellä (syy miksi talo ostettiin).
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo. Kyllä sä olet nyt tarpeeksi monta ajatusvirhettä tehnyt.
joo, suurin ajatuvirhe oli tulla kysymään tältä palstalta neuvoa mihinkään.
Pojat tietysti omissa huoneissa.
Lopeta jo. Saman tyyppisen aloituksen teit pari viikkoa sitten. Silloinkin piti väkisin saada uudelle hedelmälle oma huone vanhojen lasten kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo. Saman tyyppisen aloituksen teit pari viikkoa sitten. Silloinkin piti väkisin saada uudelle hedelmälle oma huone vanhojen lasten kustannuksella.
Kyllä, tein tämän aloituksen 2 viikkoa sitten. Uutta aloitusta sen sijaan en tehnyt vaan jatkoin tähän vanhaan. Tsekkaa päivämäärät.
Ap
Kuinka vanha se poika tänään on? Onko jo 12?
Vierailija kirjoitti:
Raskaus oli siis suunnittelematon, ei suunniteltu. Miehen lapset 7 ja 9 vuotiaita.
Meidän alakerran makuuhuone on siis melko pieni. Pitää mittanauhan kanssa kokeilla mahtuisiko vauvalle sänky meidän sängyn viereen ja kaapinovet mahtuisi silti auki.
No laittakaa kaappeihin liukuovet! Tulee paljon halvemmaksi kuin muu venkslaaminen. Tai jos ei ole varaa liukuoviin, niin irrotatte ne ovet siksi aikaa kun vauva majailee teidän kanssa.
Jos parisängyn viereen ei mahdun vauvan sänkyä, voitte harkita leveämpää sänkyä johon mahdutte kaikki kolme. Meillä oli 180cm leveä sänky ja se riitti hyvin, vaikka me vanhemmat ollaan pullukoita. Jossain vaiheessa, kun lapsi vei sivusuunnassa enemmän tilaa (pyöri kuin hyrrä ja oli välillä poikittain), nukuimme sängyssä poikittain. Minulle ja lapselle se 180cm riitti sängyn pituudeksi, miehen jaloille laitettiin rahi.
Nyt vähän luovuutta kehiin! Jos perhepeti ei nappaa ja lattiatila on kortilla, niin laitatte vaikka katosta kehdon roikkumaan sängyn jalkopäähän.
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoikin, että ongelma ei ole vauva-aika vaan kun lapsi kasvaa. Asuuko neljävuotias vielä vanhempien makkarissa?
Voi hyvinkin asua. Toki leikit voi olla muualla (usein olohuoneessa, siellä missä muutkin ihmiset) mutta nukkumapaikka vanhempien kanssa.
Pura ne makkarin kaapit pois ja laita jonnekin käytävälle. Tulee tilaa vauvalle. Aulan voisi ottas olkkari tai nukkumakäyttöön. Ainakaan minä en tarvitse etätöissä kuin koulussa olevan lapsen työpöydän lainaan.
Vauvan tarvikkeet aulaan joka ollut miehen työtila. pinnasänky teidän alakerran makkariin, mahtuu kyllä. Pojat edelleen huoneet ylhäällä, toiseen isompaan soppi miehelle työtilaksi. Tai sitten teinipojat nukkuvat samassa huoneessa ja toisessa makkarissa työtila kaikille.
Hankkikaa pihalle vanha asuntovaunu. Se voi toimia miehen työhuoneena.
Pojalla on oma huone isänsä luona ja siellä on neljä muuta lasta.
Vauva ei tarvitse omaa huonetta vielä pariin vuoteen. Meillä ei ollut kuin yksi lapsi ja kolme makkaria, silti vauva nukkui ensin meidän välissä ja sitten sivuvaunussa. Lelut oli olkkarissa, vaatteet hyllyllä kodinhoitohuoneessa hoitotason päällä.
Vauva nukkui päiväunet joko ulkona vaunuissa, tai vaunukopassa olohuoneessa tai keittiössä kun puuhailin.Oli helppo siirrellä häntä kun vaihdoin huonetta.
Ap sulle ilmeisesti tämä vauva on eka lapsi? Älä suotta suunnittele niin kovasti. Nauti symbioosista vauvan kanssa.
Miehellä pitää olla rauhallinen työsoppi. Miten paljon hänellä on niitä mappeja? Jos mapit onkin käytävällä, josta hän saa ne tarvittaessa. Mahtuuko työpiste sitten makkariin? Voiko vaatehuoneen muuttaa työsopeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiset pojat?
Voisiko ajatella, että vauva on teidän huoneessa ekan vuoden ja sen jälkeen vauva ja nuorempi poika jakaa huoneen ja vauvan leluista osa alakertaan, jotta poika saa välillä myös rauhaa taaperolta. Työskenteleekö mies päivittäin kotona? Voisiko ajatella, että miehen työhuone siirtyisi vanhemman pojan huoneeseen, jonne jäisi myös pojan sänky (huone on kuitenkin joka toinen viikko tyhjillään). Sitten vastaavasti yläkerran aulaan saisi leikkihuoneen kaikille kolmelle lapselle.
Tai isot pojat yhteen huoneeseen ja vauva toiseen (ekan vuoden jälkeen). Miehen työtila teidän makuuhuoneeseen. Ja yläaulaan leikkitila (tai pleikkarilla peluu nurkkaus poikien iästä riippuen).
Vauvaa ei ole siis mikään kiire siirtää omaan huoneeseensa. Todennäköisesti nukkuu meidän huoneessa ekan vuoden. Nuorempi poika on 10-vuotias, joten huoneen jakaminen taaperon kanssa ei kuulosta mielestäni hyvältä idealta.
Mieheni työskentelee päivät kotona. Miehen työhuone on käytännössä aulatila. Miehellä on siis muutakin kuin pelkkä läppäri, joten ei kamoineen mahdu meidän makuuhuoneeseen. Mutta työpiste mahtuisi kyllä vauvan kanssa samaan huoneseen. Näin aula voisi olla leikkitilana (tosin eipä tuo 10-vuotiaskaan enää kauheasti leiki). Ollaan mietitty myös toimistohotellin vuokraamista miehen käyttöön, kun on valitellut etti pysty tekemään töitä kun tila on niin rauhaton.
Ap
Meet kultu sekasin provossasi. Sivulla yksi kommentissa 14 pojat olivat 7- ja 9-vuotiaat. Äkkiäpä kuopus vanheni.
10-vuotias alkaa olla kiinnostuneempi tietokoneesta ja pleikasta kuin leluista.
Kun vauva ei oikeasti tarvitse huonetta, onko ap:n ajatus että hänen lapsella pitää olla oma huone kun hän maksaa puolet talostakin?
Kun olin nuorempi, meillä oli tuollainen aulatila, ja se oli vanhempieni makkari. Hyvin toimi.
Ja ei tosiaan ole hyvä idea laittaa poikia samaan huoneeseen. Mua ärsytti ihan suunnattomasti, kun äiti ja sen uusi mies sai lapsen, ja multa vietiin oma huone. Seuraavassakin talossa jouduin jakamaan huoneen ja tää vauva, joka silloin toki jo isompi, sai oman. Ikäeroa sisarukseen kuitenkin oli viitisen vuotta.
Mies muualle töihin. Ei se siellä kotona voi olla, kun olette vauvan kanssa koko ajan siinä. Pojilta kysyisin mitä ovat mieltä, jos sitten vauvan kasvettua muuttaisivat samaan huoneeseen ja aulatilaan laitettaisiin tv-tila missä voi myös viettää aikaa. Teidän makkarista kaapit pois tai liukuovet.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin nuorempi, meillä oli tuollainen aulatila, ja se oli vanhempieni makkari. Hyvin toimi.
Ja ei tosiaan ole hyvä idea laittaa poikia samaan huoneeseen. Mua ärsytti ihan suunnattomasti, kun äiti ja sen uusi mies sai lapsen, ja multa vietiin oma huone. Seuraavassakin talossa jouduin jakamaan huoneen ja tää vauva, joka silloin toki jo isompi, sai oman. Ikäeroa sisarukseen kuitenkin oli viitisen vuotta.
No mieti itte, pahvi. Kun olit nuorempi ja vanhemmillasi oli makkarina se aulatila, he päätyivät loppujen lopuksi eroon. Että ei hyvin toiminut heidän mielestä, vaikka lasten mielestä se varmaan oli mukavaa...
Vierailija kirjoitti:
Ap sulle ilmeisesti tämä vauva on eka lapsi? Älä suotta suunnittele niin kovasti. Nauti symbioosista vauvan kanssa.
Miehellä pitää olla rauhallinen työsoppi. Miten paljon hänellä on niitä mappeja? Jos mapit onkin käytävällä, josta hän saa ne tarvittaessa. Mahtuuko työpiste sitten makkariin? Voiko vaatehuoneen muuttaa työsopeksi?
On totta että suunnittelen ja mietin asioita vähän liikaa. Haluaisin vain että kaikilla olisi hyvä olla täällä kotona.
Mies tarvitsee töilleen aika paljonkin tilaa. Tällä hetkellä työtila toimii myös "olohuoneena", missä lapset saavat katsoa tv:tä ja pelata kun mies ei työskentele.
Vaatehuonetta ei ole.
Mutta taidan tulla siihen tulokseen, että mä en tästä asiasta stressaa enempää. Tässä perheessä kaikilla muilla on omat "huoneet" paitsi minulla, joten ehkä sitten ne, joilla tilaa on, päättävät keskenään miten jakaa tilansa uuden tulokkaan kanssa. Mulla on vain puolikas makuuhuone omassa käytössäni joten se on ainoa tila mitä mä voin "määräillä".
Ap
Lisään vielä että mielestäni poikien laitto samaan huoneeseen olisi ollut hyvä idea kun samassa huoneessa nukkuvat äidilläänkin ihan omasta tahdostaan ha täällä olisivat halunneet saman järjestelyn. Nyt heillä on omat huoneet + aulatila pelihuoneena.
Olisin luullut että pikkusisarus mahtuisi johonkin väliin mutta ilmeisesti on reilua että saa oman huoneen vasta kun vanhin muuttaa pois tai me muutamme isompaan taloon.
Ap
Nuorempi on 10. hmm montako aptä täällä olikaan.
Teidän tilanteessa, teillä on kohta isompi muuttamassa pois kotoa, tai ainakin se optio on, joten sitä kautta saatte muutaman vuoden sisällä lisää tilaa. Hankkikaa asuntoauto pihaan, niin sieltä saa yksityisyyttä tarvittaessa.