Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku kokeneempi auttaa. Kysymys lentämisestä ja lentokentällä toimimisesta.

Vierailija
09.08.2017 |

Hei, eli olen 19v nainen ja olen aikaisemmin ollut lentokoneessa vain 2 kertaa. Nämä molemmat olivat etelänmatkoja perheen kanssa silloin kuin olin lapsi/teini. Nyt olen 4 päiväksi matkaamassa Latvian Riikaan tapaamaan kaveria. Lento lähtee Hki-Vnt lentokentältä ja kestää noin tunnin. Voiko joku selittää miten ja missä järjestyksessä minun pitää siellä toimia ja kuinka paljon aikaisemmin minun tulisi olla lentokentällä? Mistä Helsingin Kampista lähtee ne lentokenttäbussit, joita menee paljon päivän aikana? Olen ulkopaikkakuntalainen ja aamu/aamupäivä menee matkassa Helsinkiin. Matkalle otan käsilaukun ja semmoisen ehkä keskikokoisen vedettävän laukun. Toimiiko lentäminen Latviassakin samalla tavalla? Toivottavasti ei ole liian noloja kysymyksiä, mutta kun on vaan mietityttänyt siitä lähtien kuin lennot varasin :D

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan lento lähtee? Jos se ei lähde aamuruuhkan (6-9) tai iltapäiväruuhkan (15-18) aikaan, riittänee että olet paikalla tunti ennen koneen lähtöä. Mutta ruuhka-aikoina kannattaa varata pitempi tovi.

Muihin kysymyksiin löydät vastaukset esim. Finavian sivuilta ja HSL:n reittioppaasta. Hauskaa matkaa, muuten!

Vierailija
2/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun kyselet! Suosittelen junaa lentokentälle, se on kätevä ja nopea. Pystytkö tekemään check-inin etukäteen netissä? Jos et niin tämä ekana ennen turvatarkastusta. Turvis menee nopeasti ja helposti, jos pakkaat nesteet oikein. Katso Finavian sivuilta ohjeet. Hauskaa matkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan lento lähtee? Jos se ei lähde aamuruuhkan (6-9) tai iltapäiväruuhkan (15-18) aikaan, riittänee että olet paikalla tunti ennen koneen lähtöä. Mutta ruuhka-aikoina kannattaa varata pitempi tovi.

Muihin kysymyksiin löydät vastaukset esim. Finavian sivuilta ja HSL:n reittioppaasta. Hauskaa matkaa, muuten!

Lähtee 16:30. Helsingissä olen kuitenkin jo 12 aikoihin. -ap

Vierailija
4/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, kun kyselet! Suosittelen junaa lentokentälle, se on kätevä ja nopea. Pystytkö tekemään check-inin etukäteen netissä? Jos et niin tämä ekana ennen turvatarkastusta. Turvis menee nopeasti ja helposti, jos pakkaat nesteet oikein. Katso Finavian sivuilta ohjeet. Hauskaa matkaa!

Olen katsellut juniakin, mutta tulen Helsinkiin Onnibussilla ja luin, että lentokenttäbussit lähtevät myös sieltä Kampin terminaalista, niin ajattelin, että söisin siellä jotain ja lähtisin sitten bussilla kohti lentokenttää. -ap

Vierailija
5/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... ja kiitos neuvoista :) -ap

Vierailija
6/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso reittiopas.fi busseja. Laitat vaan Kamppi ja Helsinki-Vantaa (kentän pitäis itse ehdottaa lentokenttää). Itse en ole lentänyt pariin vuoteen, mutta ainakin ennen bussit kentälle lähti Elielinaukiolta, ei siis Kampista. Junallakin pääsee nykyään Rautatieasemalta. Luultavasti sun pitää kävellä (tai mennä metrolla 1 min :D) Kampista steissille (eli rautatieasemalle). Katso lentokentän tai lentoyhtiösi sivulta käsimatkatavaran mitat ja mittaa mahtuuko laukkusi niihin. Jos ei, niin se menee ruumaan (eli pois ulottuviltasi) ja siihen pitää laittaa sellanen tarralla kiinni/yhteen laitettava lappu jonka saa check-in-automaatista tai lentoyhtiösi tiskiltä kun jonotat, ja laukku menee liukuhihnalle ihanku leffoissa ;) Ja saat sen (toivon mukaan) Riikassa takaisin liukuhihnalta. Jos kaverisi on suomalainen ja/tai matkustanut, kysy häneltä neuvoa kaikkeen? Tsemppiä, hyvin se menee! :)

Vierailija
7/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin lähijunalla, se on kätevää. I- ja P-lähijunat menevät lentoasemalle. Ja hyvissä ajoin paikalla, viimeistään 1,5h ennen, jos et ole kentällä tottunut toimimaan. Voit tehdä usein check-innin päivää ennen lentoa netissä, mutta sen voi tehdä myös kentällä. Ovien läheisyydessä on automaatteja, joihin syötät varaustunnuksen ja laite ohjaa tekemään check-innin ja tulostaa tarvittaessa ruumaan menevään laukkuun sen tarran, jonka laitat ohjeiden mukaan laukkuun. Ilmoitustaululla näkyy, mitkä tiskit ovat sinun lennollasi käytössä, näille tiskeille voi jättää sen ruumaan menevän laukun. Seuraavaksi turvatarkastukseen, joita on useampia, mene lähimpään. Käsilaukusta nesteet ennen turvatarkastusta löytyvään läpinäkyvään pussiin. Turvatarkastuksessa korut, vyö, tavarat taskuista laukun kanssa samaan astiaan ja koneesta läpi. Sitten tarvitseekin vain mennä oikealle portille (lukee boarding passissa ja tauluilla). Ulkomailla ei aina oe noita itse tehtäviä tai tulostettavia check-innejä, siellä vain suoraan oikealle tiskille (näkyy tauluilla jälleen). Muuten kuvio samanlainen. Hyvää matkaa!

Vierailija
8/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut juniakin, mutta tulen Helsinkiin Onnibussilla ja luin, että lentokenttäbussit lähtevät myös sieltä Kampin terminaalista, niin ajattelin, että söisin siellä jotain ja lähtisin sitten bussilla kohti lentokenttää. -ap

Varaa paljon vaihtoaikaa ainakin jos tulet kaukaa. Bussit voi olla myöhässä erinäisistä syistä ja sitten on ainakin hirveä stressi jos ei muuta että ehtiikö vaihtobussiin ja sieltä kentälle. Mukavampaa että on enemmän aikaa vaikka istuskella kentällä.

Vierailija
9/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsimatkatavaroiden mukana menevistä nesteistä pitää muistaa, että menevät litran minigrip-pussiin ja nestettä yhdessä purkissa ei saa olla yli desin.

Itsekin suosittelisin junaa, kätevin nykyään. Mukavaa matkaa :)

Vierailija
10/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussit lentokentälle lähtee nykyään rautatieaseman vierestä Elielinaukiolta. Pääset kyllä kätevämmin junalla. Jos valitset junan, muista ostaa lippu automaatista asemalta, niitä ei enää myydä junissa.

Lentokenttä toimii Latviassa ihan samalla tavalla kuin Suomessakin: ensin check-in, sitten turvatarkastus.

Mukavaa matkaa :)

Vierailija
11/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin uutena vuotena Riiassa ja sellanen huomio että siellä oli paljon tarkempi turvatarkastus lähtiessä, esimerkiksi kengät piti ottaa pois ja tutkittiin muutenkin tarkemmin. Älä säikähdä :D

Vierailija
12/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tarkistin Reittioppaan ja puhuin läpiä päähäni, eihän ne halvemmat (eli HSL:n) lentokenttäbussit lähdekään Elielinaukiolta, vaan Rautatientorilta (eli vastakkaiselta puolelta asemaa). Finnairin oma, vähän kalliimpi (mutta suorempaan menevä=nopeampi) bussi menee Elielinaukiolta. Tosin jos Finnairin hinta on pysynyt samana niin ulkopaikkakuntalaisen seutulipun (joka sun pitää ostaa) hinta on kyllä nykyään melkein sama, että ei paljoo eroa. Junakin lienee kiva, mutta nykyisessä HSL:n törppöilytilanteessa sun pitää muistaa ostaa siihen lippu asemalta tai puhelimella koska junasta sitä ei kai nykyään rahalla konnarilta saa. En kyllä löytänyt mitään lentokenttäbusseja jotka menis Kampista!

P.S. Jos haluat jostain syystä metroseikkailla sen yhden pysäkin Kampista Rautatieasemalle tai ulkona on vaikka kaatosade, niin osta suoraan seutulippu, ettei sulla mene turhaan ylimääräistä 2,70€ Helsingin sisäiseen lippuun :)

Vierailija
13/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin Hki-Vantaalla turvatarkastuksessa satunnaisotannassa (tuskin muuten kai sentään) tarkempaan turvatarkistukseen. Se oli hiukan hämmentävä kokemus, mutta niitä tehdään kuulema satunnaisesti. En ole kokenut lentomatkustaja, joten sopersin tarkastajalle: "Ei mulla pitäis mitään olla..." Katsonut liikaa noita lentokenttäohjelmia :)Ei se kauaa vienyt eikä tarvinnut lähteä siitä mihinkään "sivulle".

Minusta bussilla pääsee kätevästi kentälle. Jos joutuisin vielä tutkimaan, miten siellä Keravalla toimitaan....ei kiitos. Tosin joudun nyt menemään  taksilla ihan kotoa saakka, kun aamuyöllä pitää lähteä. Onneksi paluu on päivällä, ei sentään mene niin kamalasti rahaa, kun lähemmäs satku siihen kuluu. 

Vierailija
14/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Kiitti kaikille neuvoista. Luin tietoa netistä ja teidän kommenttien tiedot tuntuu täsmäävän tosi hyvin :) Ja tosiaan muistan lukeneeni tuosta Elielinaukiosta ja siitä, että lentokenttäbussit lähtee sieltä, mutta muistin vahingossa, että se on siinä jossain Kampin Keskuksen vieressä, vaikka se onkin Päärautatieaseman vieressä. Osaan kuitenkin sen verran Helsingissä liikkua, että tuon lyhyen matkan siihen kävelen :D -ap

Vierailija
15/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aina vähän jännää kirjoitti:

Jouduin Hki-Vantaalla turvatarkastuksessa satunnaisotannassa (tuskin muuten kai sentään) tarkempaan turvatarkistukseen. Se oli hiukan hämmentävä kokemus, mutta niitä tehdään kuulema satunnaisesti. En ole kokenut lentomatkustaja, joten sopersin tarkastajalle: "Ei mulla pitäis mitään olla..." Katsonut liikaa noita lentokenttäohjelmia :)Ei se kauaa vienyt eikä tarvinnut lähteä siitä mihinkään "sivulle".

Minusta bussilla pääsee kätevästi kentälle. Jos joutuisin vielä tutkimaan, miten siellä Keravalla toimitaan....ei kiitos. Tosin joudun nyt menemään  taksilla ihan kotoa saakka, kun aamuyöllä pitää lähteä. Onneksi paluu on päivällä, ei sentään mene niin kamalasti rahaa, kun lähemmäs satku siihen kuluu. 

Mun alle kouluikäinen lapsi joutui reilu viikko sitten satunnaisesti pyyhkäisytestiin helsinki-vantaalla.

Vierailija
16/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkin selkänoja taka-asentoon heti kun turvavyön merkkivalo on sammunut.

17/21 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoyhtiö? Olethan ottanut etukäteen selville matkatavarasäännöt eli jos lennät halpalennolla niin olethan maksanut etukäteen ruumaan menevän laukun, mikäli se ei sovi käsimatkatavaroihin?

Kamppiin saapuessasi sinun kannattaa ostaa automaatista seutulippu (jotain 5 e) ja sen jälkeen siirtyä metrolla rautatieasemalle. Sieltä lähtee bussi 615 lentokentälle (laituria en muista, sori) ja ostamasi lippu kelpaa siihen. Katso etukäteen kummasta terminaalista lentosi lähtee, pääsääntöisesti ykkösestä lähtevät kotimaan ja Skandinavian lennot ja kakkosesta muut, mutta kannattaa tarkistaa jotta tiedät kummassa jäädä pois.

Kentällä toimintasi riippuu siitä, mikä lentoyhtiö ja oletko tehnyt lähtöselvityksen jo netissä. Jos sinulla on ruumaan menevä laukku ja se on maksettu ja asia kunnossa, niin todennäköisimmin tulostat siihen lipukkeen lähtöselvitysautomaatilla ja sen jälkeen viet oikealle bag drop -tiskille. Jos lennät sellaisella yhtiöllä, jonka käsimatkatavaroihin se mahtuu, niin todennäköisesti olet lähtöselvittänyt itsesi jo netissä ohjeiden mukaan tai sitten teet sen automaatilla viimeistään kentällä. Itse tykkään olla kentällä viimeistään 1,5 tuntia ennen lähtöä oli matkatavaraa tai ei.

Kun sinulla on joko netistä tulostettu tai kännyyn ladattu tai automaatista printattu boarding card kädessä, niin siirryt turvatarkastukseen. Nesteet olet tietysti laittanut etukäteen litran pussiin eikä mikään niistä ylitä kooltaan yhtä desilitraa. Läppäri tai tabletti laitetaan omaan laatikkoonsa, vyöt ja metalliesineet voi laittaa samaan missä on päällystakki, huivit yms. Kenkiä Suomessa harvoin tarvitsee riisua, mutta pyyhkäisytesteihin joutuu nykyisin aika moni ihan satunnaisotannan perusteella. Siitä ei siis kannata huolestua.

Turvatarkastuksen jälkeen seuraat näytöiltä mahdollisia portin muutoksia ja viimeistään kun portti avautuu niin hakeudut sinne. Portilla kysytään vielä matkalippuasi ja yleensä on hyvä pitää passikin käden ulottuvilla, vaikka Schengen-alueella sitä ei yleensä edellytetä.

Mukavaa matkaa, Riika on kiva kaupunki!

Vierailija
18/21 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Check in. Tee etukäteen netissä

2. Matkalaukut ruumaan palvelutiskillä. Jätä käsimatkatavaroihin kaikki mitä välttämättä tarvitset ekan vuorokauden aikana.erityisesti lääkkeet ja arvotavarat.

3. Tarkistat ruudulta palvelutiskien lähellä miltä portilta on lähtö.

4. Turvatarkastus. Nesteet minigrip pussiin ja tietokoneet esiin. Myös muut metallit esim vyö jos iso solki ja joskus kenkien korot. Neuvovat kyllä.

5. Etsit oikean portin ja odotat

6. Sisään mennessä näytät öipun/tekstarin.

7. Etsit käsimatkatavaralle tilan ylhäältä ja istumapaikkasi.

Vierailija
19/21 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Check in. Tee etukäteen netissä

2. Matkalaukut ruumaan palvelutiskillä. Jätä käsimatkatavaroihin kaikki mitä välttämättä tarvitset ekan vuorokauden aikana.erityisesti lääkkeet ja arvotavarat.

3. Tarkistat ruudulta palvelutiskien lähellä miltä portilta on lähtö.

4. Turvatarkastus. Nesteet minigrip pussiin ja tietokoneet esiin. Myös muut metallit esim vyö jos iso solki ja joskus kenkien korot. Neuvovat kyllä.

5. Etsit oikean portin ja odotat

6. Sisään mennessä näytät öipun/tekstarin.

7. Etsit käsimatkatavaralle tilan ylhäältä ja istumapaikkasi.

Hyvä, kiitos paljon. Tässä on kaikki yksinkertaisesti tiivistettynä. -ap

Vierailija
20/21 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse Riian matkustaneena muista tosiaan tarkistaa matkakassiesi koko, ja mitä lentoon sisältyy käsimatkatavaroina, ruumaan menevä laukku maksoi halppislipuilla ylimääräistä, ja toiset lentoyhtiöt on tarkkoja kilomäärien ja pussukkamäärän kanssa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän