Voiko joku kokeneempi auttaa. Kysymys lentämisestä ja lentokentällä toimimisesta.
Hei, eli olen 19v nainen ja olen aikaisemmin ollut lentokoneessa vain 2 kertaa. Nämä molemmat olivat etelänmatkoja perheen kanssa silloin kuin olin lapsi/teini. Nyt olen 4 päiväksi matkaamassa Latvian Riikaan tapaamaan kaveria. Lento lähtee Hki-Vnt lentokentältä ja kestää noin tunnin. Voiko joku selittää miten ja missä järjestyksessä minun pitää siellä toimia ja kuinka paljon aikaisemmin minun tulisi olla lentokentällä? Mistä Helsingin Kampista lähtee ne lentokenttäbussit, joita menee paljon päivän aikana? Olen ulkopaikkakuntalainen ja aamu/aamupäivä menee matkassa Helsinkiin. Matkalle otan käsilaukun ja semmoisen ehkä keskikokoisen vedettävän laukun. Toimiiko lentäminen Latviassakin samalla tavalla? Toivottavasti ei ole liian noloja kysymyksiä, mutta kun on vaan mietityttänyt siitä lähtien kuin lennot varasin :D
Minusta junaa helpompi tapa siirtyä lentokentälle on Finnairin lentokenttäbussi, jos ei ole tottunut Helsingissä liikkumaan. Lähtee Elielinaukiolta ja on vaikeaa olla huomaamatta. Maksaa kyllä sen 6.50, mutta pääset ilman välipysähdyksiä perille. Kampista ei ole pitkä matka kävellä elielinaukiolle. Juna on myös hyvä vaihtoehto, jos se tuntuu selkeältä sinulle.
Lentokentällä kannataa olla jo puolitoista tuntia ennen. Yleensä turvatarkastus sujuu ilman ongelmia, mutta ruuhka-aikaan jonot voivat venyä.
Selvitä ensin, voitko tehdä lähtöselvityksen netissä. Jos voit, tee se. Saat puhelimeen sähköpostiin tai tekstiviestinä Boarding pass:n. Selvitä myös, mistä terminaalista lento lähtee. Helsinki-Vantaalla on kaksi vaihtoehtoa 1ja 2.
Kun saavut oikeaan terminaaliin, mene turvatarkastukseen, kos olet tehnyt lähtöselvityksen netissä. Paitsi jos laitan laukun ruumaan. Tulostat itsellesi varaustunnuksella automaatista laukkuun tarvittavat lappusen. (Laite ohjaa toimintaa ja apua voi kysyä) Sitten lentoyhtiön baggage drop tiskille. SEn jälkeen turvatarkastukseen. Helpotat omaa ja muiden kulkemista, kun laitat nesteet 1 litran vetoiseen minigrip pussiin. Yksi nestepullo/ -kokonaisuus saa olla korkeintaan 100ml. Turvatarkastuksessa läppäri ja nesteet pois laukusta ja erikseen niihin laatikoihin. Käsilaukku ja matkalaukku perään. Kaikki metalliset kannattaa poistaa myös ennen tarkastusta, ettei "turhaan" piippaa laitteet. Älä pelkää satunnaistarkastuksia, niitä tulee sillon tällöin. Anna henkilökunnan tehdä työnsä, jos omalle kohdalle sattuu ja kuuntele ohjeita. Sen jälkeen keräät kimpsut ja kampsut ja suuntaat omalle portille. Potin löydät Boarding passista ja/tai lentokentällä sijaitsevista tauluista lennon kohteen ja numeron mukaan.
Jos et voi tehdä lähtäselvitystä netissä, mene ensin oman lennon check-in:n, anna varausnumero, passi tai henkilökortti, saat Boarding passin ja suuntaat turvatarkastukseen.
Toivottavasti ei jäänyt mitään tärkeää pois. Hyviä neuvoja jo aiemmin annettu. Hyvää matkaa!