Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ilmoitat palkkasi suuruuden

Vierailija
08.08.2017 |

Olen havainnut seuraavan asian: Jos kysyn ihmisiltä, paljonko nämä tienaavat kuukaudessa, kaikki eivät suinkaan ilmoita samalla tavalla laskettua summaa. Yksi ilmoittaa pelkän peruspalkan, toinen kk-ansiot lisineen, kolmas taas verotettavat vuosiansiot jaettuna 12:lla.

Monella alalla erilaiset lisät, tulospalkkiot ja korvaukset muodostavat suuren osan palkasta. Esimerkiksi hoitoalalla vuorotyötä tekevä ystäväni aina voivottelee pientä kk-palkkaansa, johon hän ei laske mukaan yö-, viikonloppu- tai pyhätyölisiä. Oikeasti hän tienaa enemmän kuin minä, mutta tätä hän ei suostu mielestään "pienipalkkaisena" uskomaan tai ymmärtämään.

Mielestäni ainoa rehellinen tapa vertailla kk-palkkoja on vuosiansiot jaettuna 12:lla.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilmoita mitenkään. Palkkani tiedän vain minä ja puolisoni. Ja palkka tuli puolisolle ilmi vahingossa. Olen kuullut kohteliaisuussäännön, että toiselle ei pidä kertoa paljonko ansaitsee, jos tienaa enemmän kuin kysyjä. Tiedän joidenkin ystävieni palkkoja ja heidän puolisoidensa palkkoja, muta minun palkkaa ei ole kukaan kysynyt. Yl. Sanon, että alallani tienaa kohtuullisesti, kun rahasta tulee puhe. Ja kk-palkkani ja vuosipalkkani eivät korreloi lainkaan ylitöiden ja bonusten takia. Jos olen kiinnostunut jonkun alan palkasta katson sen netistä. Se on tarpeeksi suuntaa antava tieto.

Vierailija
2/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä utelet ihmisten palkoista? Minä en tiedä edes lähimpien ystävieni palkkoja, ei ole tullut mieleen edes kysyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liioitellen...

Vierailija
4/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollaiset bonukset ole vähän riskaabelia laskea mukaan, kun nehän voi jäädä saamattakin. Itse ilmoittaisin kuukausipalkan, kun en totta puhuen edes tiedä, kuinka mulle puoliksi toimistolla, puoliksi projektille tekevänä bonukset laskettaisiin.

Vierailija
5/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mä sanon aina et reilu viistonnia...

se on riittävän ympäripyöreä luku

Vierailija
6/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että kukaan olisi kysynyt minulta palkkaani. Enkä itse kysele muilta.

Vierailija
7/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon oudoille tienaavani hyvin. Todellisuudessa en tienaa, mutta pysty kulissit kunnossa.

Vierailija
8/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään ilmoita mitenkään. Utelijoiden käsken katsoa netistä. Sieltä löytyy kyllä. Mitään omia ikälisiäni tms. en todellakaan aio avata.

Vierailija
9/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosiansio on syytä jakaa työssäolokuukausien + 1 kk mukaan jos saa 4+1 viikon lomarahat. Eli normaalisti 13:lla. Ilman lomarahoja 12:lla. Muutenhan nuo eivät ole vertailukelpoisia.

Vierailija
10/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdeksän euron päiväpalkan valehtelen tuntipalkaksi ilman lisiä.

Vierailija
11/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilmoita livenä kenellekään mitään, mutta anonyymisti keskustelupalstalla vuosipalkkana tai vuosipalkka jaettuna 12 kuukaudella kuukausipalkaksi. Olen yrittäjä, joten kuukausittaiset tulot vaihtelevat isosti. 

Vierailija
12/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1900 kuussa, 1500 maassa.

Vierailija
13/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä kysytään

Jos kysytään paljonko tienaan kuukaudessa vastaan kuukausipalkan ilman poikkeuksellisiä lisiä tms.

Jos kysytään paljonko ansaitsen niin silloin otan arvion vuosituloista ts. mukaanlukien bonukset, lomarahat yms. mutta siihenkään en lisää esim. henkilöstörahaston maksuja

Vierailija
14/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron, mitä se oli vuodessa viimesen verolapun mukaan..ennen äitiyslomalle jäämistä 40 050e. Lähihoitaja, yötyö.

Vierailija
15/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen joskus, miksi palkka ilmoitetaan usein bruttona, eikä nettona eli sen mukaan mitä todellisuudessa saa. Mitä tekee sillä tiedolla, paljonko veroja joku yksittäinen ihminen maksaa? Nehän menee kuitenkin automaattisesti pois ilman omaa päätöstä jo ennen kuin itse saa mitään. Brutto voi olla joku pienellä präntätty taustatieto jossain ja toki yleisesti on hyvä tietää paljonko palkasta menee veroja, mutta usein brutto on ensisijainen tapa kertoa palkkansa, mikä on mielestäni outoa.

Onko brutto myös tapa itse omassa mielessä ajatella oma palkka, vai kerrotaanko palkka bruttona vain muille, koska raha-asiat ovat salaisia ja bruttona tieto käteen jäävästä rahasta on tarpeeksi epätarkka?

Vierailija
16/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, että mihin. Pankin lainaneuvotteluissa ilmoitan vuosipalkka/12. Av palstalla tuplaan tuon.

Vierailija
17/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mihin ilmoitan, usein bruttona kk-palkka ja pyöristettynä tasasatasiin. Eli nelisen tonnia.

Vierailija
18/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lomarahakin on ihan sitä 12kuukaudessa tienattua palkkaa.

Ei tarvi jakaa 13:lla vaan 12:lla.

Miksi ihmiset luulevat että lomaraha on jotain ihme extraa?

Vierailija
19/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan pitää ilmoittaa pelkkä peruskuukausibruttopalkka ilman mitään lisiä normaalilla 38h/vko työajalla. Ei muuten palkkoja voi vertailla jos joku hoitaja rupee lisäämään palkkaan jotain vuoro ja ylityölisiä..

Vierailija
20/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä nettopalkkaani, raha tulee erisuurisina erinä. Kai se on noin 3000-3500 kuukausille jaettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä