Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ilmoitat palkkasi suuruuden

Vierailija
08.08.2017 |

Olen havainnut seuraavan asian: Jos kysyn ihmisiltä, paljonko nämä tienaavat kuukaudessa, kaikki eivät suinkaan ilmoita samalla tavalla laskettua summaa. Yksi ilmoittaa pelkän peruspalkan, toinen kk-ansiot lisineen, kolmas taas verotettavat vuosiansiot jaettuna 12:lla.

Monella alalla erilaiset lisät, tulospalkkiot ja korvaukset muodostavat suuren osan palkasta. Esimerkiksi hoitoalalla vuorotyötä tekevä ystäväni aina voivottelee pientä kk-palkkaansa, johon hän ei laske mukaan yö-, viikonloppu- tai pyhätyölisiä. Oikeasti hän tienaa enemmän kuin minä, mutta tätä hän ei suostu mielestään "pienipalkkaisena" uskomaan tai ymmärtämään.

Mielestäni ainoa rehellinen tapa vertailla kk-palkkoja on vuosiansiot jaettuna 12:lla.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttopalkka kertoo sen kuinka paljon ko. ammattia yhteiskunnassamme arvostetaan.

Vierailija
22/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joskus, miksi palkka ilmoitetaan usein bruttona, eikä nettona eli sen mukaan mitä todellisuudessa saa. Mitä tekee sillä tiedolla, paljonko veroja joku yksittäinen ihminen maksaa? Nehän menee kuitenkin automaattisesti pois ilman omaa päätöstä jo ennen kuin itse saa mitään. Brutto voi olla joku pienellä präntätty taustatieto jossain ja toki yleisesti on hyvä tietää paljonko palkasta menee veroja, mutta usein brutto on ensisijainen tapa kertoa palkkansa, mikä on mielestäni outoa.

Onko brutto myös tapa itse omassa mielessä ajatella oma palkka, vai kerrotaanko palkka bruttona vain muille, koska raha-asiat ovat salaisia ja bruttona tieto käteen jäävästä rahasta on tarpeeksi epätarkka?

Nettopalkkaan vaikuttaa veroprosentin lisäksi myös mahdolliset verosta tehdyt vähennykset. Jos työnantaja perii palkasta ay-maksun, niin nettopalkkahan on heti sen verran pienempi verrattuna henkilöön, joka maksaa ay-maksun itse. Bruttopalkka on se mitä tienaan, nettopalkka on se minkä käytän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan että pari tonnia. Se riittää.

Vierailija
24/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joskus, miksi palkka ilmoitetaan usein bruttona, eikä nettona eli sen mukaan mitä todellisuudessa saa. Mitä tekee sillä tiedolla, paljonko veroja joku yksittäinen ihminen maksaa? Nehän menee kuitenkin automaattisesti pois ilman omaa päätöstä jo ennen kuin itse saa mitään. Brutto voi olla joku pienellä präntätty taustatieto jossain ja toki yleisesti on hyvä tietää paljonko palkasta menee veroja, mutta usein brutto on ensisijainen tapa kertoa palkkansa, mikä on mielestäni outoa.

Onko brutto myös tapa itse omassa mielessä ajatella oma palkka, vai kerrotaanko palkka bruttona vain muille, koska raha-asiat ovat salaisia ja bruttona tieto käteen jäävästä rahasta on tarpeeksi epätarkka?

Nettopalkkaan vaikuttaa veroprosentin lisäksi myös mahdolliset verosta tehdyt vähennykset. Jos työnantaja perii palkasta ay-maksun, niin nettopalkkahan on heti sen verran pienempi verrattuna henkilöön, joka maksaa ay-maksun itse. Bruttopalkka on se mitä tienaan, nettopalkka on se minkä käytän.

Ja tämä jälkimmäinen on käytännössä oleellisempi tieto. Kukaan ei kai (vai?) saa kaikkea tienaamaansa itselleen.

Vierailija
25/25 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitan bruttopalkkani, koska se kuulostaa suuremmalta. Palkkani on kuukausipalkka, lomarahoja lukuunottamatta mitään lisiä ei ole.

Puolisoni palkka onkin vaikeampi kertoa, koska hänellä on tuntipalkka ja tili tulee kahden viikon välein. Vaikka hoidan perheemme raha-asiat, niin enpä osaa kertoa hänen kuukausittaista bruttopalkkaansa. Neton osaan arvioida jollakin tasolla, tosin vuodessa tulee kaksi kolmen tilin kuukautta joten 2 * tyypillinen nettopalkka ei ole ihan oikea summa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan