Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IT-alalla työskentelevät! Minkä koulutuksen kävit, oliko helppo työllistyä?

Vierailija
08.08.2017 |

Paljon palkkasi on?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa kuinka paljon sovinismia alalla esiintyy. Onko vaikea naisen päästä ihan johtotehtäviin?

Vierailija
22/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla on tänä päivänä ylitarjontaa työntekijöistä. Vielä kymmenen vuotta sitten oli aivan toinen tilanne ja työnantajat kilpailivat työntekijöistä. Nyt annetaan kenkää vanhoille osaajille ja otetaan tilalle nuoria ja halvempia. Työhistoria on äärimmäisen tärkeä, jos ei nimenomaan haeta vasta valmistunutta untuvikkoa. CV:n aukkoja joutuu selittelemään haastattelussa: miksi tässä kohtaa on vuoden mittainen gäppi? Osaamista voi osoittaa suoritetuin sertifikaatein. Tutkinto ei vielä kerro mitään osaamisesta, mutta sen puuttuminen kertoo tietysti jotain ihmisestä. Siksi joku tutkinto pitää olla.

Totta on että tutkinto ei todellakaan ole tae osaamisesta. Sitä vain ihmettelen että miksi sen tutkinnon puuttuminen nähdään aina jotenkin negatiivisena asiana?

Ehkä se ajatus menee niin, että jos ei pysty yhtä tutkintoa tekemään loppuun asti, pystyykö sitten mitään muutakaan, mikä ei satu kiinnostamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa kuinka paljon sovinismia alalla esiintyy. Onko vaikea naisen päästä ihan johtotehtäviin?

En usko, että kyse on sovinismista suoranaisesti, mutta epäsuorasti kyllä. Lisääntymisiässä olevan naisen palkkaaminen on riski työnantajalle.  On turvallisempaa palkata joku kaksilahkeinen, joka ei taatusti jää heti mammalomalle. Äidiksi tuleminen aiheuttaa sen, että naisille ei usein kerry kokemusta ja asiantuntemusta samaan tahtiin kuin miehille. Toinen syy on se, että ala on perinteisesti kiinnostanut enemmän miehiä kuin naisia. Näistä syistä varsinkin johtopaikoilla näkee enemmän miehiä kuin naisia.

Vierailija
24/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tosi helppo työllistyä. Tällä hetkellä työtön. Koulutus DI.

Vierailija
25/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, alle 40v. Ohjelmointia tehnyt koko urani ajan. AMK:ssa innostuin ohjelmoimaan ja nyt taas olen alkanut omalla ajalla opiskelemaan uusia teknologioita vapaa-ajallani. Useampi vuosi meni välissä, että en juurikaan työajan ulkopuolella opiskellut. Koodaus vaatii intohimoa mielestäni! Turha lähteä tälle alalle dollarin kuvat silmissä.. Paska ala loppupeleissä :)

- 2003 AMK:n opiskelemaan

- 2008 Valmistuin AMK:sta.

- 2008 Ensimmäinen työpaikka, ensimmäiset 6kk osa-aikaisena ja samalla sain lisäkoulutusta firman puolelta. Aloituspalkka muistaakseni 2400 €. Samassa firmassa töissä aina 2014 elokuuhun saakka, jolloin liksa oli noussut 4000 € (Pari palkankorotusta)

- 2014 Aloitin uudessa työpaikassa, missä aloituspalkka oli 4250 €. Työskentelen samassa ja palkka on tällä hetkellä vajaa 5000 € + bonukset.

Vierailija
26/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri (AMK) ja suuntauduin elektroniikkaan sekä tietoliikenteeseen. Alkupalkka 2200€, nyt neljännessä työpaikassa 4250€ ja suunnittelen radioelektroniikkaa.

Vierailija
27/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kyse on sovinismista suoranaisesti, mutta epäsuorasti kyllä. Lisääntymisiässä olevan naisen palkkaaminen on riski työnantajalle.  On turvallisempaa palkata joku kaksilahkeinen, joka ei taatusti jää heti mammalomalle. Äidiksi tuleminen aiheuttaa sen, että naisille ei usein kerry kokemusta ja asiantuntemusta samaan tahtiin kuin miehille. Toinen syy on se, että ala on perinteisesti kiinnostanut enemmän miehiä kuin naisia. Näistä syistä varsinkin johtopaikoilla näkee enemmän miehiä kuin naisia.

Lisäksi toki on hyväveliverkostoja ja "poikien iltoja" joissa johtopaikat jaetaan. Mutta noin yleisesti ottaen naisia kohdellaan kuten muitakin. Sukupuoleton ala.

Vierailija
28/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en valitsisi enää it-alaa jos valitsemaan pääsisi. Joo, palkka on hyvä, töitäkin riittää... Mutta... Tämä työ syö koko muun elämän. En pysty  mihinkään työn ulkopuoliseen elämään, en esim. seurusteluun saati perhe-elämään, koska jatkuvasti on päällä projektitilanteita joissa pitää koodata illat ja viikonloputkin. Työn ulkopuolella en jaksa kuin nukkua ja syödä. Kylläpä siitä tienatusta rahastakin on paljon iloa kun ei sitä jaksa edes käyttää.

No tuolla annan anteeksi että olette varastaneet arkkitehdin tittelin. Tuohan on arkkitehdin elämää.

T. Arkkitehti

Vierailija
29/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla on tänä päivänä ylitarjontaa työntekijöistä. Vielä kymmenen vuotta sitten oli aivan toinen tilanne ja työnantajat kilpailivat työntekijöistä. Nyt annetaan kenkää vanhoille osaajille ja otetaan tilalle nuoria ja halvempia. Työhistoria on äärimmäisen tärkeä, jos ei nimenomaan haeta vasta valmistunutta untuvikkoa. CV:n aukkoja joutuu selittelemään haastattelussa: miksi tässä kohtaa on vuoden mittainen gäppi? Osaamista voi osoittaa suoritetuin sertifikaatein. Tutkinto ei vielä kerro mitään osaamisesta, mutta sen puuttuminen kertoo tietysti jotain ihmisestä. Siksi joku tutkinto pitää olla.

Totta on että tutkinto ei todellakaan ole tae osaamisesta. Sitä vain ihmettelen että miksi sen tutkinnon puuttuminen nähdään aina jotenkin negatiivisena asiana?

Ehkä se ajatus menee niin, että jos ei pysty yhtä tutkintoa tekemään loppuun asti, pystyykö sitten mitään muutakaan, mikä ei satu kiinnostamaan.

Mitkään muut saavutukset eivät sitä osoita? Ainoastaan se tietty tutkinto tietystä oppilaitoksesta osoittaa pitkäjänteisyyden?

Vierailija
30/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsotaanko naisia kieroon alalla? Kuullut tuosta ongelmasta paljon, sen takia olen pitänyt hieman sivussa IT-alan toiveitani vaikka alalle haluaisin. Olen hyvin introvertti ja paineita on.

Työnantajat ei katso kieroon, mutta jotkut asiakkaat katsoo. Ja kyllä saa ihan määrätietoisesti taistella, että saa oikeasti vaativia tehtäviä eikä päädy poikien pikku apulaiseksi. Itse olen pärjännyt hyvin kun olen aika v-mäisen määrätietoinen luonne ja pidän puoleni. Herkemmälle voisi olla aika kovaa. 

Vierailija
31/44 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI tietotekniikka. Valmistuin 2008. Olin kolmannesta vuodesta alkaen osa-aikatyössä koodarina ja katkeamaton työhistoria sen jälkeen, vaikka kerran yt:ssä saanut lähteä. Työllistyin kuitenkin irtisanomisajalla parempaan paikkaan.

Työvoimapula on tavallaan olemassa. Hyvistä, kokeneista on pulaa. En itse lue itseäni vielä siihen porukkaan. Toisaalta isot softatalot juuri potkivat kokeneita pois, muka säästääkseen. Sitten mietitään miksi kaikki isommat softaprojektit lähes järjestäen menevät pieleen.

Sen sijaan pienissä ja keskikokoisissa kyllä arvostetaan kokenutta ohjelmistosuunnittelijaa, joka ymmärtää kokonaisuuksia ja osaa myös koodaamisen.

Vierailija
32/44 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pian valmistuva poika saa kesätyössä 1300 euroa/kk, harjoittelija, kokopäivätyö. Lahjakas koodari ja nyt koodaa. Yleensä onnea, että sai töitä, sillä valtaosa kurssikavereista on ilman harjoittelupaikkaa tai tekee ihan jotain muuta kesätyötä. Jatkosta ei ole tietoa. Suhteilla sai paikkansa poikakin, tutun kautta. 

Vierailija
33/44 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

FM, tietojenkäsittelytiede. Valmistuin vuonna 2000. Sain heti ensimmäisen työpaikan mitä hain eikä ole työttömyyttä näkynyt. Koodausta teen ja nykyisin nimikkeeni on "koodaava arkkitehti". Palkka 5500 eur / kk.

Mutta silti täytyy varoittaa ihmisiä siitä, että totuus ei ole ihan se mitä media rummuttaa, että kauhea työvoimapula. Minusta tuo on silkkaa propagandaa millä yritetään polkea palkkoja alas. Oikeasti yt:t pyörii lähes joka vuosi meidänkin firmassa, ja pois potkitaan nykyisin HYVIÄ tekijöitä, vain siksi että näillä on hyvä palkka. Tilalle junioreita halvalla. Tiedän itsekin olevani palkkani takia erittäin kovasti tulilinjalla, ja ainoa mikä minut on pelastanut on, että tiedän paljon sellaisiista monimutkaisista asiakkaan liiketoiminnalle keskeisistä legacy-järjestelmistä, joista ei kukaan muu tiedä mitään ja joihin on juniorin vaikea kylmiltään tulla, jos minä en poispotkittuna sattuneesta syystä olisi kovin motivoitunut opettamaan :D

Ja niille junioreille maksetaan kyllä ihan paskoja palkkoja. Esim. meidän tiimissä on yksi, vielä vähän DI-opinnot kesken, palkka 1800 eur / kk. Ehkä se saa ihan 2500 euroa peräti sitten kun valmistuu :D Törkeä temppu sinänsäkin työnantajaltani, että samaan aikaan kun oli isot yt:t, käynnistettiin iso kampanja jolla rekrytään "tulevaisuuden kykyjä"...

ootko niitä pankki- ja vakuutusalan dinosauruksia, jotka cobolia koodaa?

Olen minä cobolillakin tehtyjä järjestelmiä ylläpitänyt jonkinverran. Vaikken ole sillä ikinä alusta asti mitään koodannut, mutta on vaan asiakkaalta tullut ylläpitoa tuollaisiin liittyen, ja meillähän ei kysytä osaatko, vaan jos ei osaa, niin pitää opetella lennosta. Työnantaja on sen verran rahan perään perso että se ei ole mahdollisuus, että sanoisi että meillä ei ole osaajaa tähän joten emme pysty  myymään konsulttia hommaan - kyllä ne myy, ja me sitten paniikissa opetellaan ;) 

Pääosin omat hommani on liittyneet liikenne- ja kuljetusfirmojen sovelluksiin, joista löytyy  mielenkiintoisia, dokumentoimattomia häkkyröitä jotka on joku ei-koodari tehnyt milloin Visual Basicilla, milloin perlillä tai millä nyt on sattunut huvittamaan. Itse olen ihan tietoisesti ottanut tällaisia ylläpitooni ja hankkinut laajaa tietämystä tiimini keskeisimpien asiakkaiden järjestelmistä, varmistellakseni asemiani yt:itä ajatellen. Joku uusien järjestelmien perus Java tai .Net koodari on pirun helppo korvata juniorilla. Dinosaurustekniikkoja ja toteutuksia tuntevaa ei niinkään.

Tuollaiseen hommaan kun vielä pääsisin. Minulla ei ole mitään suurta intohimoa kehittää uusia järjestelmiä alusta pitäen, mutta vanhojen puukottaminen sujuu kyllä, ja sitä enimmän työuraani teinkin. Ja juuri tuo että tarvittaessa opiskellaan "uusi" vanha kieli, tai mitä nyt kulloinkin pitää. Voisin olla titteliltäni vaikka ohjelmistoarkeologi :)

Itse opiskelin tietojenkäsittelyä vain sivuaineena (olen FM), mutta pääsin sillä parikymmentä vuotta sitten töihin, ja siitä pitäen olen ollut välillä töissä ja välillä työtön, ja siinä sivussa opiskellut alaa lisää. Nyt taas työttömänä. Liksa ollut jotain väliltä 2200 - 4000 euroa kuussa.

Vierailija
34/44 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsotaanko naisia kieroon alalla? Kuullut tuosta ongelmasta paljon, sen takia olen pitänyt hieman sivussa IT-alan toiveitani vaikka alalle haluaisin. Olen hyvin introvertti ja paineita on.

Ala on laaja, firmoja, toimenkuvia ja asiakkaita on monenlaisia. Itse olen työskennellyt koodarina, enkä ole huomannut että kieroon katsottaisiin (olen siis nainen). Tosin asiakkainani on ollut paljon naisvaltaisia aloja, esim. terveydenhuollon järjestelmiä olen koodannut, mikä voi vaikuttaa myös. Jos koodaa sulautettuja järjestelmiä jossain dippainssivetoisessa firmassa, voi olla toisin.

Mutta ennen muuta minusta on vaikuttanut, että ne kaikkein parhaat koodarit, firmojen gurut, vähät välittävät työkaverin sukupuolesta. Niille on tärkeintä vain se, että sinua kiinnostaa oppia syvällisesti ymmärtämään ohjelmointia.

Asiaa on jonkin verran tutkittukin, ks. esim. https://arstechnica.com/information-technology/2016/02/data-analysis-of…. Kun nainen tunnetaan ja tiedetään päteväksi koodariksi, häneen kyllä luotetaan.

Toinen juttu on sitten se, että missä tahansa duunissa jos haluaa paikkansa säilyttää, niin on parasta jossakin määrin osallistua myös epämuodolliseen seurusteluun, kahvipöytäkeskusteluihin sun muuhun sellaiseen. Näyttää että projekteihin mieluummin otetaan mukaan henkilöitä, jotka tuota kautta tunnetaan ja joiden kanssa on tullut se fiilis että tullaan juttuun. Jos ei miesten jutut niin paljon kiinnosta niin tuollainen työpaikan sisäinen verkostoituminen voi olla vaikeaa; minulle ainakin on ollut.

Vierailija
35/44 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ala on laaja, firmoja, toimenkuvia ja asiakkaita on monenlaisia. Itse olen työskennellyt koodarina, enkä ole huomannut että kieroon katsottaisiin (olen siis nainen). Tosin asiakkainani on ollut paljon naisvaltaisia aloja, esim. terveydenhuollon järjestelmiä olen koodannut, mikä voi vaikuttaa myös. Jos koodaa sulautettuja järjestelmiä jossain dippainssivetoisessa firmassa, voi olla toisin."

Joo tämä voi olla että asiakkaat on vaikuttaneet. Itse olen kyllä kuullut melkoisia törkeyksiä sukupuoleni takia sanotaanko semmoisilta 55+ ikäisiltä miespuolisilta asiakkaiden edustajilta. Kerran eräs soitti heti minun tultua ensimmäistä aamua asiakkaan tiloissa tehtäviin töihin pomolleni, että hän on lähettänyt epäpätevän ihmisen joka ei kelpaa. Siinä sivusta kuulin puhelua, ja tämä perusteli, että hänhän on NAINEN, ja naisilla ei ole tällaisista teknisistä asioista mitään hajua, se on hänen kokemus. Lisäksi minuun on suhtauduttu kuin avuttomaan pikkulapseen, kosketeltu ja puhuttu lässynlää äänellä. Ja tietysti yritetty lukemattomat kerrat iskeä erityisesti erilaisissa projektien kick-off tai päätöstilaisuuksissa, mutta  joskus selvinpäin työaikanakin. Naiselle kamalin asiakkaan edustaja tuntuu olevan jonkun vanhan valtion firman tyyliin VR joku 60 v tietohallintoihminen. Siinä saa ihan tosissaan tehdä töitä että saa sen uskomaan että osaa jotain, ja siinä sivussa kuuntelemaan pyttyilyä.

". Kun nainen tunnetaan ja tiedetään päteväksi koodariksi, häneen kyllä luotetaan."

Totta, mutta sen luottamuksen saavuttamiseen voi mennä aikaa, ja siihen voi tarvita määrätietoisesti pyrkiä. Esim. minusta yritettiin väkisin tehdä, FM-tutkinnostani huolimatta, powerpointtien piirtelijä, kokoushuoneiden ja -tarjottavien varailija sekä ikonien piirtäjä. Jos sanoin että haluan koodata, sain jotain yksinkertaista ja rutiininomaista, kuten kirjoittaa "pojille" jotain VO-luokkia joihin rutiininomaisesti tulee muuttujat ja jokaiselle getter ja setter. Nämä voisi generoida automaattisestikin, mutta kun kerran on naisihmienn talossa niin sehän voi nypertää!

Yli vuosikymmen määrätietoista vänkäämistä vaativampiin hommiin, niin nyt minuun kyllä omassa tiimissa luotetaan. Mutta ihan helposti en uskalla vaihtaa duunipaikkaa, koska voisi mennä sama homma alusta. Enkä tiedä olisiko minusta enää 43-vuotiaana taistelemaan tietäni osaajaksi, jos yrittäisivät tunkea minua sihteeriköksi.

"Toinen juttu on sitten se, että missä tahansa duunissa jos haluaa paikkansa säilyttää, niin on parasta jossakin määrin osallistua myös epämuodolliseen seurusteluun, kahvipöytäkeskusteluihin sun muuhun sellaiseen. Näyttää että projekteihin mieluummin otetaan mukaan henkilöitä, jotka tuota kautta tunnetaan ja joiden kanssa on tullut se fiilis että tullaan juttuun. Jos ei miesten jutut niin paljon kiinnosta niin tuollainen työpaikan sisäinen verkostoituminen voi olla vaikeaa; minulle ainakin on ollut."

Minä en ole koskaan mitenkään verkostoitunut, päinvastoin, viimeiseen 7-8 vuoteen en ole osallistunut edes puolipakollisiin työajan ulkopuolisiin aktiviteetteihin kuten projektien päättäjäiset, firman osavuosikatsausjuhlat tms. Olen ääri-introvertti ja erakko, mutta onneksi meidän tiiimissä muutkin on: ei täällä kukaan edes missään kahvihuoneessa käy, jokainen hakee kuppinsa omalle koneelleen. Ei täällä koskaan kuule muuta kuin työasioista keskustelua ja sitäkin vähän. 

Ja minua halutaan kyllä projekteihin liiankin kanssa, niin asiakkaat kuin kollegat. Ei niiitä tunnu pätkääkään kiinnostavan mikään mukavuus, vaan se että olen tunnettu erittäin tehokkaana toteuttajana joka keksin monimutkaisiin ongelmiin simppeleitä ja tehokkaita ratkaisuja.

Vierailija
36/44 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä ikinä naista johtotehtävissä tavannut

Vierailija
37/44 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteneminen saattaa olla hieman hankalampaa itseoppineille ja epäsosiaalisille interoverttinaisille, vaikka olisivat Mensa-tasoa ja työssään rautaisen osaavia.

Sen sijaan sellaiset sosiaaliset "hyvä tyyppi" -naiset, joilla alan tutkinto suoritettuna, etenevät hyvin ja lähinnä sitten esimiestehtäviin jne. Em. syistä on alanvaihto sote-alalle (haku lääkikseen jne.) suunnitelmissani.

Vierailija
38/44 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyin suoraan tekulta. Pääsin valitsemaan muutamasta paikasta ja päädyin pieneen it-palvelutaloon. Tosin 1990 niitä ei kutsuttu sellaisiksi. Tämän nimenomaisen paikan sain harrastuneisuuden kautta. Opinnot olivat eri alalta mutta ne antoivat tiettyä teknistä pohjaa kuitenkin. Palkka on nykyisin luokkaa 60k€ / vuosi. Tulen sillä mukavasti toimeen pienehkössä kaupungissa Varsinais-Suomessa.

Vierailija
39/44 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, kiinnostaa kuulla myös

Vierailija
40/44 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen ei ole missään vaikea päästä johtotehtäviin. Pätevyys ja vain pätevyys ratkaisee, paitsi julkisella sektorilla. Ilmankos siellä onkin niin hemmetisti epäpäteviä naisia.