Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IT-alalla työskentelevät! Minkä koulutuksen kävit, oliko helppo työllistyä?

Vierailija
08.08.2017 |

Paljon palkkasi on?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tosi helppo työllistyä. Tällä hetkellä työtön. Koulutus FM.

Vierailija
2/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani luokanopettaja, mutta siirryin it-alalle.  Ei ollut vaikea työllistyä, mutta onneakin on ollut matkassa. Tienaan lähes kaksinkertaisesti sen mitä opettajana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koulutukseltani luokanopettaja, mutta siirryin it-alalle.  Ei ollut vaikea työllistyä, mutta onneakin on ollut matkassa. Tienaan lähes kaksinkertaisesti sen mitä opettajana.

Miten hankit tarvittavan osaamisen? Harrastamalla vai muuten?

Vierailija
4/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hankit tarvittavan osaamisen? Harrastamalla vai muuten?

Harrastamalla ja sivuaineopinnoissa. Tosin tällä alalla täytyy jatkuvasti pitää yllä ammattitaitoaan, sillä koulutuksessa saatu tieto vanhenee muutamassa vuodessa. Työkokemus on tärkeämpää kuin tutkintoala. Esimerkiksi nykyisessä tehtävässäni vaatimuksena oli "soveltuva korkeakoulututkinto".

Vierailija
5/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko vaikea päästä sisälle? Entä oliko asiat helppo opetella, vaaditaanko jo aiempaa kokemusta tietojenkäsittelystä selvitäkseen tutkinnosta?

Vierailija
6/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla on tänä päivänä ylitarjontaa työntekijöistä. Vielä kymmenen vuotta sitten oli aivan toinen tilanne ja työnantajat kilpailivat työntekijöistä. Nyt annetaan kenkää vanhoille osaajille ja otetaan tilalle nuoria ja halvempia. Työhistoria on äärimmäisen tärkeä, jos ei nimenomaan haeta vasta valmistunutta untuvikkoa. CV:n aukkoja joutuu selittelemään haastattelussa: miksi tässä kohtaa on vuoden mittainen gäppi? Osaamista voi osoittaa suoritetuin sertifikaatein. Tutkinto ei vielä kerro mitään osaamisesta, mutta sen puuttuminen kertoo tietysti jotain ihmisestä. Siksi joku tutkinto pitää olla.

Vierailija
7/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

FM, tietojenkäsittelytiede. Valmistuin vuonna 2000. Sain heti ensimmäisen työpaikan mitä hain eikä ole työttömyyttä näkynyt. Koodausta teen ja nykyisin nimikkeeni on "koodaava arkkitehti". Palkka 5500 eur / kk.

Mutta silti täytyy varoittaa ihmisiä siitä, että totuus ei ole ihan se mitä media rummuttaa, että kauhea työvoimapula. Minusta tuo on silkkaa propagandaa millä yritetään polkea palkkoja alas. Oikeasti yt:t pyörii lähes joka vuosi meidänkin firmassa, ja pois potkitaan nykyisin HYVIÄ tekijöitä, vain siksi että näillä on hyvä palkka. Tilalle junioreita halvalla. Tiedän itsekin olevani palkkani takia erittäin kovasti tulilinjalla, ja ainoa mikä minut on pelastanut on, että tiedän paljon sellaisiista monimutkaisista asiakkaan liiketoiminnalle keskeisistä legacy-järjestelmistä, joista ei kukaan muu tiedä mitään ja joihin on juniorin vaikea kylmiltään tulla, jos minä en poispotkittuna sattuneesta syystä olisi kovin motivoitunut opettamaan :D

Ja niille junioreille maksetaan kyllä ihan paskoja palkkoja. Esim. meidän tiimissä on yksi, vielä vähän DI-opinnot kesken, palkka 1800 eur / kk. Ehkä se saa ihan 2500 euroa peräti sitten kun valmistuu :D Törkeä temppu sinänsäkin työnantajaltani, että samaan aikaan kun oli isot yt:t, käynnistettiin iso kampanja jolla rekrytään "tulevaisuuden kykyjä"...

Vierailija
8/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko vaikea päästä sisälle? Entä oliko asiat helppo opetella, vaaditaanko jo aiempaa kokemusta tietojenkäsittelystä selvitäkseen tutkinnosta?

En ole tuo kirjoittaja vaan nro 7, mutta...

Itse pääsin sisään opintoihin valintakokeissa parhaiten menestyneiden kiintiössä. Muuten en olisi päässyt helposti koska oli lyhyt matematiikka lukiossa ja huono todistus, kun oli tuo teiniaika vähän vaikea ja kapinoiva, eikä koulut yläaste- ja lukioiässä kiinnostaneet. 

Mitään kokemusta tietokoneista tai ohjelmoinnista mulla ei ollut. Eikä kiinnostustakaan. Valitsin alan, kun ei mikään muukaan oikein kiinnostunut, ja ajattelin että tällainen introvertti sopii hyvin koodailemaan yksinään. Opinnot ei ollut mitenkään vaikeita minusta. Toki "pojat", jotka oli koodailleet lapsesta asti, välillä naureskelivat minua ja luulen että kukaan muu paitsi minä itse ei uskonut että minusta tulee alan ammattilaista koskaan. Vähän höpsöstä, matemaattisesti ja teknisesti lahjattomasta naisihmisestä. Mutta niin tuli, ja tällä alalla on jo aika kauan duunia tehty :)

Vierailija
9/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole IT-alan koulutusta, oikea ammatti on medianomi, mutta opettelin itsekseni koodaamaan. Eka paikka, johon hain, pääsin sisään. 

Vierailija
10/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla on tänä päivänä ylitarjontaa työntekijöistä. Vielä kymmenen vuotta sitten oli aivan toinen tilanne ja työnantajat kilpailivat työntekijöistä. Nyt annetaan kenkää vanhoille osaajille ja otetaan tilalle nuoria ja halvempia. Työhistoria on äärimmäisen tärkeä, jos ei nimenomaan haeta vasta valmistunutta untuvikkoa. CV:n aukkoja joutuu selittelemään haastattelussa: miksi tässä kohtaa on vuoden mittainen gäppi? Osaamista voi osoittaa suoritetuin sertifikaatein. Tutkinto ei vielä kerro mitään osaamisesta, mutta sen puuttuminen kertoo tietysti jotain ihmisestä. Siksi joku tutkinto pitää olla.

No enpä tiedä onko ylitarjontaa... Mieheni on koko ikänsä harrastanut it-juttuja, ja 24v oli pohjakoulutus lukio ja sitten vuosi työkokemusta. Kun työsopimus loppui niin ei saanut mistään töitä kun ei ollut mitään it-alan tutkintoa. Sitten kävi alle vuoden mittaisen järjestelmäasiantuntijan koulutuksen ja kun sen jälkeen alkoi hakea töitä niin jo olisi otettu töihin joka paikkaan missä kävi haastattelussa!

Valitsi sitten parhaan. Aloituspalkka oli jotain reilu 3000€/kk reilu vuosi sitten, mutta en edes tiedä tarkkaan mitä palkka tällä hetkellä on kun on jo noussut firmassa ylöspäin, mutta tänä kesänä saamassani vihkisormuksessa on 9 isoa timanttia. 😃

Kuitenkin oman kertomansa mukaan koulutuksessa saamansa tiedot eivät ole niitä mitä työssään tarvitsee vaan sillä harrastuneisuuden tuomalla tietotaidolla hommat hoituu.

Töihin häntä on kyselty myöhemmin uudestaankin myös noihin muihin paikkoihin mihin valmistuttuaan haki, ja myös tässä nykyisessä työpaikassa on kova pula työntekijöistä. Mieheni on sinne suositellut kavereitaankin jotka ovat sitten sinne työllistyneetkin.

Vierailija
11/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitin amk opinnot 2006 ja työllistyin 2008. Koulusta valmistuin 2011. Aloituspalkka oli 1500 e/kk ja nykyisellään palkka noin 5000 euroa (kolmas työpaikka alalla).

Vierailija
12/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika paljon eri mieltä näistä. Oma kokemukseni on, että kaikki nuo kriteerit unohdetaan, jos henkilö vaikuttaa "hyvältä tyypiltä". Sen sijaan jos ei vaikuta, niin mitkään sertifikaatit tai tutkinnot ei auta.

Itselläni ei ole mitään tutkintoa koska jätin opinnot kesken. Sertifikaatteja en ole koskaan viitsinyt suorittaa. Työtä olen saanut aina kun olen hakenut. Miten? Psyykkaamalla itseni ennen haastattelua esittämään suorastaan intoa pursuvaa, luovaa ja vähän erikoista ihmistä, sellaista gurutyyppiä. Onhan mulla nykyisin jo CV:ssä toki aikamoinen lista osattuja tekniikoita ja vaativia projekteja, mutta tiedän samanlaisia ihmisiä jotka ei saa työtä. Ero minusta on vain se, että nämä ovat asiallisia ja rauhallisia, eivätkä vedä teatteria haastatteluissa, minä taas vedän. Koko ala on nykyisin hullujenhuone, joten haastatteluiussa kannattaa osoittaa olevansa sopivasti hullu :D

Vierailija
13/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FM, tietojenkäsittelytiede. Valmistuin vuonna 2000. Sain heti ensimmäisen työpaikan mitä hain eikä ole työttömyyttä näkynyt. Koodausta teen ja nykyisin nimikkeeni on "koodaava arkkitehti". Palkka 5500 eur / kk.

Mutta silti täytyy varoittaa ihmisiä siitä, että totuus ei ole ihan se mitä media rummuttaa, että kauhea työvoimapula. Minusta tuo on silkkaa propagandaa millä yritetään polkea palkkoja alas. Oikeasti yt:t pyörii lähes joka vuosi meidänkin firmassa, ja pois potkitaan nykyisin HYVIÄ tekijöitä, vain siksi että näillä on hyvä palkka. Tilalle junioreita halvalla. Tiedän itsekin olevani palkkani takia erittäin kovasti tulilinjalla, ja ainoa mikä minut on pelastanut on, että tiedän paljon sellaisiista monimutkaisista asiakkaan liiketoiminnalle keskeisistä legacy-järjestelmistä, joista ei kukaan muu tiedä mitään ja joihin on juniorin vaikea kylmiltään tulla, jos minä en poispotkittuna sattuneesta syystä olisi kovin motivoitunut opettamaan :D

Ja niille junioreille maksetaan kyllä ihan paskoja palkkoja. Esim. meidän tiimissä on yksi, vielä vähän DI-opinnot kesken, palkka 1800 eur / kk. Ehkä se saa ihan 2500 euroa peräti sitten kun valmistuu :D Törkeä temppu sinänsäkin työnantajaltani, että samaan aikaan kun oli isot yt:t, käynnistettiin iso kampanja jolla rekrytään "tulevaisuuden kykyjä"...

ootko niitä pankki- ja vakuutusalan dinosauruksia, jotka cobolia koodaa?

Vierailija
14/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en valitsisi enää it-alaa jos valitsemaan pääsisi. Joo, palkka on hyvä, töitäkin riittää... Mutta... Tämä työ syö koko muun elämän. En pysty  mihinkään työn ulkopuoliseen elämään, en esim. seurusteluun saati perhe-elämään, koska jatkuvasti on päällä projektitilanteita joissa pitää koodata illat ja viikonloputkin. Työn ulkopuolella en jaksa kuin nukkua ja syödä. Kylläpä siitä tienatusta rahastakin on paljon iloa kun ei sitä jaksa edes käyttää.

Vierailija
15/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ootko niitä pankki- ja vakuutusalan dinosauruksia, jotka cobolia koodaa?

Olen minä cobolillakin tehtyjä järjestelmiä ylläpitänyt jonkinverran. Vaikken ole sillä ikinä alusta asti mitään koodannut, mutta on vaan asiakkaalta tullut ylläpitoa tuollaisiin liittyen, ja meillähän ei kysytä osaatko, vaan jos ei osaa, niin pitää opetella lennosta. Työnantaja on sen verran rahan perään perso että se ei ole mahdollisuus, että sanoisi että meillä ei ole osaajaa tähän joten emme pysty  myymään konsulttia hommaan - kyllä ne myy, ja me sitten paniikissa opetellaan ;) 

Pääosin omat hommani on liittyneet liikenne- ja kuljetusfirmojen sovelluksiin, joista löytyy  mielenkiintoisia, dokumentoimattomia häkkyröitä jotka on joku ei-koodari tehnyt milloin Visual Basicilla, milloin perlillä tai millä nyt on sattunut huvittamaan. Itse olen ihan tietoisesti ottanut tällaisia ylläpitooni ja hankkinut laajaa tietämystä tiimini keskeisimpien asiakkaiden järjestelmistä, varmistellakseni asemiani yt:itä ajatellen. Joku uusien järjestelmien perus Java tai .Net koodari on pirun helppo korvata juniorilla. Dinosaurustekniikkoja ja toteutuksia tuntevaa ei niinkään.

Vierailija
16/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika paljon eri mieltä näistä. Oma kokemukseni on, että kaikki nuo kriteerit unohdetaan, jos henkilö vaikuttaa "hyvältä tyypiltä". Sen sijaan jos ei vaikuta, niin mitkään sertifikaatit tai tutkinnot ei auta.

Itselläni ei ole mitään tutkintoa koska jätin opinnot kesken. Sertifikaatteja en ole koskaan viitsinyt suorittaa. Työtä olen saanut aina kun olen hakenut. Miten? Psyykkaamalla itseni ennen haastattelua esittämään suorastaan intoa pursuvaa, luovaa ja vähän erikoista ihmistä, sellaista gurutyyppiä. Onhan mulla nykyisin jo CV:ssä toki aikamoinen lista osattuja tekniikoita ja vaativia projekteja, mutta tiedän samanlaisia ihmisiä jotka ei saa työtä. Ero minusta on vain se, että nämä ovat asiallisia ja rauhallisia, eivätkä vedä teatteria haastatteluissa, minä taas vedän. Koko ala on nykyisin hullujenhuone, joten haastatteluiussa kannattaa osoittaa olevansa sopivasti hullu :D

Haastattelu merkkaa eniten. Mutta sinne asti ei pääse, jos paperit eivät vakuuta. Meillä on töissä sähköinen rekryjärjestelmä. Jos ei viitsi täyttää lomakkeita huolella, ei ole mitään mahdollisuutta päästä haastattelukierrokselle. Hakijat pistetytetään aivan mekaanisesti cv-tietojen perusteella. Haastattelussa koetetaan sitten löytää esim. viidestä eniten pisteitä saaneesta hakijasta se paras tyyppi.

Olen muuten ollut muutaman kerran itsekin haastattelijana ja minuun ei pure lainkaan tuollainen "hullu guru" -tyyppi, jonka kyllä tunnistan. Mutta ihmiset ovat erilaisia, samoin työpaikat. Et todennäköisesti viihtyisikään meillä. :)

Vierailija
17/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilas. Opiskelin alan töitä tekemällä hyvässä porukassa. Tunteja tuli vähintään 50 viikossa ja iltaitseopiskelu lisäksi. Nyt freelancer, palkka 100 euroa tunnissa. Töitä teen 50-60 tuntia kiireettöminä aikoina.

MUTTA: Vain todellisista osaajista on pula. Kaikki osaavat kirjoittaa, mutta havat osaavat kirjoittaa myyvän romaanin. Sama tällä alalla. Jos osaat koodata, se ei merkitse vielä mitään. Nyt kaivataan soveltavia osaajia.

Vierailija
18/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämämkoulu ja käytännössä kotoa haettiin töihin. Työnantaja yritti soittaa ties kuinka monta kertaa kun ei huvittanut vastailla puhelimeen, lopulta sitten viitsin. Palkka noin 5400 e/kk.

Vierailija
19/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaanko naisia kieroon alalla? Kuullut tuosta ongelmasta paljon, sen takia olen pitänyt hieman sivussa IT-alan toiveitani vaikka alalle haluaisin. Olen hyvin introvertti ja paineita on.

Vierailija
20/44 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta on että tutkinto ei todellakaan ole tae osaamisesta. Sitä vain ihmettelen että miksi sen tutkinnon puuttuminen nähdään aina jotenkin negatiivisena asiana?