Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tee niin monta lasta, joille sinulla olisi yksinhuoltajanakin varaa maksaa autokoulu

Vierailija
07.08.2017 |

Näin sanoin kahdelle aikuiselle tyttärelleni.

Enpä olisi lapsia tehdessäni uskonut, että yksin tulen makselemaan autokoulut, vaihto-oppilasvuodet ja ratsastustunnit. Converset ja meikit. Leirikoulut ja Linnanmäet.

Älkää hyvät naiset tehkö liika lapsia, vaikka syntyvyys onkin Suomessa jo vaarallisen alhaista. Itse selvisin, sain asuntovelankin maksettua, mutta pihistellä on pitänyt.

Varautukaa kaikkeen: voi tulla työttömyyttä ja työkyvyttömyyttä, puoliso voi kuolla, vammautua tai alkoholisoitua tai häipyä kuin hauki rannasta.

Tuli tässä vaan mieleen tämmöinen asia.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exääni iski lorvikatarri (sekä töiden, kotitöiden että lapsenhoidon suhteen) lastemme (2 kpl) syntymän jälkeen. Olisi varmaan halunnut äidillistä huolenpitoa yhtenä lapsista. Suhteen loppuvuodet elätin lasteni lisäksi exänkin.

Kohta on asuntolaina maksettu, joten lasten autokoulumaksut, jotka siintävät viiden vuoden päässä ovat ihan piece of cake sen jälkeen. Olisi minulla ollut yksin varaa pariin lisälapseenkin. Mutta näin on hyvä, mulla on maailman parhaat lapset.

Vierailija
22/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksettiin kyllä esikoisen autokoulu puoliksi vaikka erottiin kun lapsi oli 3. luokalla.. Maksettiin aikaisemmin jo mopokorttikin. Ja seuraavan mopokortti edessö kohta. Koska keskimmäinen ei halua. Elarit ei ole vaihtunut puoleen eikä toiseen mutta kalliit jutut puoliksi maksettu,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En meinaa ostaa yhdellekään lapselle ajokortin ajokorttia. Pyörän jokainen saavat mutta ajokortit joutuvat ostamaan kesätyörahoilla samoin muut kulkupelit. Lisäksi en suostu maksamaan kalliita harrastuksia kun hyviä ja halpojakin löytyy.

Ja olet liian ylpeä hakemaan avustusta hieman kalliimpiin harrastuksiin?  Siis mikäli lapsesi sellaista haluaisi harrastaa.

Vierailija
24/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että lapsia tehdään vain niin monta, kuin on varaa ja jaksamista elättää ja kasvattaa. Siksi meillä on vain yksi lapsi eikä lisää tule. 

Teitäkö saan kiittää seuraavasta "eläkeuudistuksesta"?

Syntyvyyshän pitäisi saada nousuun, mutta nyt ovat synnytysiässä ne, joiden omat vanhemmat lama-aikana jäivät pitkäaikaistyöttömiksi. Tämä on jotenkin jatkumo: monet nuoret vanhemmat eivät ole ikinä nähneet, kuinka vanhemmat lähtevät töihin. Sosiaaliset ongelmat periytyvät ja kasautuvat.

Ja toisaalta pitkän koulutuksen saaneet ihmiset eivät enää "sikiä" keski-ikäisinä.  Nyt pitäisi entisen opistotason (nykyisin amk) koulutuksia lyhentää entiselleen, että sairaanhoitajat ja insinöörit pääsevät tekemään vauvoja! Ja maisterikoulutusten pituuttakin voisi miettiä. Koulutuksen pituus ei ole laadun mittari. 

Ap. 

Vierailija
25/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa avustusta kalliisiin harrastuksiin?

Vierailija
26/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä köyhilläkin on ihan sama oikeus tehdä lapsia. Mikäli ei olisi niin ihmiset pian loppuisivat maapallolta. Köyhät tekevät eniten lapsia joten olisiko jo kohta aika tukea heitä siitä työtä? Palkaksi ei tunnu saavan kuin vattuilua vauvapalstalla. Mielellään näkisin että lapsilisä olisi ihan eri luokkaa kuin nykyään. Esimerkiski 500€/kk/lapsi antaisi ihan eri mahdollisuudet kohdella kaikkia lapsia samanarvoisesti ilman että vaan rikkaat voivat harrastaa. Tästä pitäisi tehdä kansalaisaloite!

Vierailija
27/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä autoa jossain landella tarvitsee. Itse olen kyllä sitä mieltä, että suomalaisessa autokoulussa ajokortin ajaminen tuntuisi niin järkyttävältä tuhlaukselta, että itse en pystyisi enää.

Itse olen sanonut omille lapsilleni, että menkööt ajamaan sen kortin vaikka Viroon jos oikeasti haluavat auton. Ei kai siihen enää mene kuin kymmenen vuotta ja henkilöautotkin ajavat jo itsensä eikä mitään kortteja enää tarvita.

Vierailija
28/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa hyvalta ja vastuulliselta aidilta. Omat vanhemmat oli juuri tuollaisia "en maksa lapsilleni mitaan" tyyppeja ja pukkasivat heti taysi-ian kynnyksella pihalle. Olisin ollut niin kiitollinen sellaisista vanhemmista, jotka olisivat opastaneet elamassa alkuun. Miksi sellaiset ihmiset, jotka haluavat lapsilleen mahdollisimman kurjan elaman, tekevat edes niita?

Vierailija
29/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoin kahdelle aikuiselle tyttärelleni.

Enpä olisi lapsia tehdessäni uskonut, että yksin tulen makselemaan autokoulut, vaihto-oppilasvuodet ja ratsastustunnit. Converset ja meikit. Leirikoulut ja Linnanmäet.

Älkää hyvät naiset tehkö liika lapsia, vaikka syntyvyys onkin Suomessa jo vaarallisen alhaista. Itse selvisin, sain asuntovelankin maksettua, mutta pihistellä on pitänyt.

Varautukaa kaikkeen: voi tulla työttömyyttä ja työkyvyttömyyttä, puoliso voi kuolla, vammautua tai alkoholisoitua tai häipyä kuin hauki rannasta.

Tuli tässä vaan mieleen tämmöinen asia.

Autokoulu ja ajokortti eivät ole sellaisia asioita joita vanhempien pitäisi  maksaa lapsillleen. Ajokortti ei  ole mikää perusoikeus, ei myöskään Converset, ratsastustunnit ja vaihto-oppilasvuodet.Oma valintasi joten ei ole valitusoikeutta.

Jos lapsi haluaa suorittaa ajokortin , kerätköön rahat itse sitten kun on varaa myös kulkupelin hankkimiseen ja sen ylläpitoon. Sitä ennen ei kannata korttia hankkia.

Vierailija
30/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kuuluisi olla yhteiskunnan maksettavia. Pöyristyttävää että köyhä yh joutuu omasta pussistaan maksamaan. Rikkaat voivat maksaa lapsien kulut.

Vierailija
31/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortin voi maksaa osissa, joten ei ole ihan mahdottomuus köyhemmällekään nuorelle. Töitäkin on tarjolla jos on aktiivinen ja asenne kohdillaan.

Vierailija
32/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä on oikeus lapseen ja lapsella on oikeus harrastuksiin ja muihin menoihin. Nykyään on lottovoito syntyä rikkaan perheen lapsena suomeen. Päättäjät herätys!

Vierailija
33/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Minulla on 3 lasta ja tiukille ottaa, vaikka onkin hyvä palkka. Lisäksi on raskasta tehdä vaativaa työtä ja hoitaa lapsia. Suurin riski elämässä on aviomiehen valinta (ja se todellakin voi mennä pieleen). Taloudellisesti suurin riski on avioero ja siksi suosittelenkin kaikille 1 lasta korkeintaan.

Vierailija
34/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaa niitä lapsista maksettavia masseja ihan kunnolla niin ei tartte lapsien köyhyyttä nähdä!! Silleen että kannattais alkaa tekemään niitä ihan kunnolla. Suomen väkiluku saatas nousemaan.

Vierailija
35/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh.

Meillä olisi varaa maksaa autokoulut ja vaihto-oppilasvuodet ja opiskelija-asunnotkin, mutta emme sitä tee. Lapset saavat itse tienata "ylellisyytensä". Tavalliset vaatteet ja harrastukset olemme maksaneet, mutta jos jotain muotivillityksiä tai ylimääräisiä huvimatkoja haluaa, niin sitten on työnteon aika.

Ajokortin olen itsekin itselleni maksanut ja aivan ylpeä siitä, vaikka opintolainalla jouduinkin sen rahoittamaan. On mahtava tunne olla riippumaton vanhemmistaan ja ottaa vastuu omista asioistaan. Sen tunteen olen istuttanut lapsiinkin.

Joku varmaan katsoo tämän läppänä, mutta lukiolaiseni käy  siivouskeikkaa ja on niin mahdottoman hienoa seurata kun hän suunnittelee mihin erikoiskivaan tuon "ylimääräisen rahan" laittaisi. Kertaakaan ei ole voivotellut, vaan on innokas kun on rajattomia mahdollisuuksia!

Vierailija
36/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa hyvalta ja vastuulliselta aidilta. Omat vanhemmat oli juuri tuollaisia "en maksa lapsilleni mitaan" tyyppeja ja pukkasivat heti taysi-ian kynnyksella pihalle. Olisin ollut niin kiitollinen sellaisista vanhemmista, jotka olisivat opastaneet elamassa alkuun. Miksi sellaiset ihmiset, jotka haluavat lapsilleen mahdollisimman kurjan elaman, tekevat edes niita?

Sinä itse kuulostat hyvältä ja vastuulliselta! Kiitos muuten kehuistasi, sydän ihan sykähti. 

Ole sinä toisenlainen! Joskus rahakin on rakkautta. Ja opeta sinäkin lapsille pikkuhiljaa heidän kasvaessaan, mistä raha tulee. Ja että kotikin maksaa. Ei marttyyrinä ja voivotellen, vaan samoin, kun opetetetaan ja neuvotaan lapsia muutenkin. Yhdessä mekin tutkimme autokoulujen hintoja ja pähkäilimme. Ei niin, että lapsia olisi ahdistanut (no nuorempi oli herkkä, joskus aina kyseli, onko varaa..), vaan niin, että talous perustuu suunnitteluun ja ennakointiin. Ei ne autokoulutkaan yllätyksenä minulle tulleet, kävinkin hyvissä ajoin kysymässä lainaa. Sekin on jo maksettu. 

Äläkä sinä pukkaa lapsia pihalle, kyllä ne sitten itse sanovat, kun on aika itsenäistyä. Olen niin surullinen, että sinulla on tuollainen kokemus omista vanhemmistasi. Heillä on ollut varmaankin joku periaate, jota minä en ymmärrä. 

Mutta anna olla, let it be. Sinä itse tiedät, millainen vanhempi haluat olla. Älä mieti liikaa. Minulle tuli sellainen olo, että kehuskelen täällä äitiydelläni ja taloudenpidollani ja "lellimisilläni". 

Viestisi oli koskettava!

Ap. 

Vierailija
37/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihto-oppilasvuosi maksaa 12 000? Ei siihen monella ole varaa

Vierailija
38/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voi tapahtua mitä vaan, kaikki säästöt viimeistä ropoa myöten saattaa joutua laittamaan ihan johonkin muuhun kuin siihen ajokorttiin ja talo ja auto ja kaikki lähteä alta. Mitäs, palautetaanko lapset johonkin. Eihän köyhä voi mitenkään osata mitään kelvollisia arvoja opettaa, eikä lapsella voi tulevaisuutta olla edes suomen ilmaisten koulujen keskellä.

Suunnittele toki elämääsi jonkin verran, mutta ne suurimmat riskit yleensä ovat.ne asiat, jotka ovat tuoneet eniten painoarvoa elämääsi - kun kiikkustuolissa muistelet. Järki käteen, mutta ripaus uhkarohkeutta mukaan.

Vierailija
39/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ollut oikeassa, koska en halua tehdä yhtäkään lasta. Liian kallista.

Vierailija
40/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihto-oppilasvuosi maksaa 12 000? Ei siihen monella ole varaa

Niin, siitä on jo aikaa kohta kymmenen vuotta, kun vanhempi oli vaihdossa. Tytöillä on ikäeroa useita vuosia. Ei ihan noin paljon maksanut, mutta otin velkaa muistaakseni 8000, maksoin minimissään satasen kuussa. Maksettu on. 

Ensin ajattelin, ettei minullakaan ole missään tapauksessa varaa. Mietin ja mietin. No, pankki antoi lainaa, ja sen verran maksoi tyttären kielitaito. 

Niin, en elä muutoin velaksi. Paitsi asuntolaina tietenkin. Enää kymmenen maksuerää jäljellä. Huh. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi