Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tee niin monta lasta, joille sinulla olisi yksinhuoltajanakin varaa maksaa autokoulu

Vierailija
07.08.2017 |

Näin sanoin kahdelle aikuiselle tyttärelleni.

Enpä olisi lapsia tehdessäni uskonut, että yksin tulen makselemaan autokoulut, vaihto-oppilasvuodet ja ratsastustunnit. Converset ja meikit. Leirikoulut ja Linnanmäet.

Älkää hyvät naiset tehkö liika lapsia, vaikka syntyvyys onkin Suomessa jo vaarallisen alhaista. Itse selvisin, sain asuntovelankin maksettua, mutta pihistellä on pitänyt.

Varautukaa kaikkeen: voi tulla työttömyyttä ja työkyvyttömyyttä, puoliso voi kuolla, vammautua tai alkoholisoitua tai häipyä kuin hauki rannasta.

Tuli tässä vaan mieleen tämmöinen asia.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut menee kesätöihin ja maksaa ite autokoulunsa, vaikka olisi molemmat vanhemmat maksamassa.

Vierailija
2/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen ei voi varautua, sillä silloin kukaan ei voi tehdä yhtään lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ole kukaan maksanut mitään ratsastustunteja, ajokorttia, merkkivaatteita tms. Ihan hyvin olen pärjännyt ilman :) Omille olen ajatellut opettaa rahan arvoa ja sitä, mitä eroa on haluamisella ja tarvitsemisella...

Vierailija
4/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meinaa ostaa yhdellekään lapselle ajokortin ajokorttia. Pyörän jokainen saavat mutta ajokortit joutuvat ostamaan kesätyörahoilla samoin muut kulkupelit. Lisäksi en suostu maksamaan kalliita harrastuksia kun hyviä ja halpojakin löytyy.

Vierailija
5/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut kahdelle lapselleni ajokortin itse. Ei tullut maksamaan paljoakaan.

Ja kaiken päälle sai viettää aikuistuvan nuoren kanssa laatuaikaa. 

Vierailija
6/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitaan ajokortti Stadissa? Itse ajoin ajokortin 25v ja ihan itse maksoin.

Vierailija
7/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että lapsia tehdään vain niin monta, kuin on varaa ja jaksamista elättää ja kasvattaa. Siksi meillä on vain yksi lapsi eikä lisää tule. 

Vierailija
8/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut menee kesätöihin ja maksaa ite autokoulunsa, vaikka olisi molemmat vanhemmat maksamassa.

Niin menee. Mutta noilla "tienaa tonni" -kesätöillä ei paljon autokouluja maksella. Ja itse päätin aikanaan, että lapsilleni haluan maksaa autokoulun. Niinkuin minullekin vanhempani maksoivat.

Ovat kiitollisia. Eivät varmaan pitäneet sitä itsestäänselvyytenä, mutta halusin tehdä sen. Pidän ajokorttia ihan kansalaistaitona, ja jonka suorittamista halusin tukea. 

Ap

Vierailija
9/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli yh. Ei tullut mieleenkään pyytää, että olisi maksanut mun autokoulun, kun tiesin, ettei ole varaa. Menin ylioppilaaksi päästyäni kesäksi puhelinmyyjäksi, ja tienasin sinä aikana ne ajokorttirahat (kymppitonni markkoina). Ihan hirveetä duunia, mutta porkkana - se ajokortti - auttoi kestämään. :) 

Vierailija
10/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokorttiin saavat ilman muuta itse säästää rahat! En todellakaan ala kaikkea maksamaan. Lasten on opittava rahan arvo ja se, että oikeassa elämässä KAIKKI on ihan helkkarin kallista.

Saavat sitten tietenkin lainata autoani, se on kaikkien käytössä. Kunhan osallistuvat kotihommiin tasapuolisesti, siis.

Vierailija
11/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin autokoulun mutta ei tarvinnut lääkiksen valmennuskurssi. Oisin maksanut senkin.

Vierailija
12/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin teinkin, joten vain kaksi lasta on.

Vierailija
13/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin velkaa pankista, ja maksoin autokoulut. Ja vaihto-oppiasvuoden. 

Mitä mieltä? Minusta lapset ovat sijoitus!

Ap. 

Vierailija
14/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a, me ollaan ydinperhe eikä meillä ole varaa mihinkään noista aloituksessa mainituista asioista (paitsi että huvipuistoon),

Vierailija
15/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa a, me ollaan ydinperhe eikä meillä ole varaa mihinkään noista aloituksessa mainituista asioista (paitsi että huvipuistoon),

Tuon ymmärrän, ja siksi tässä kirjoitankin, koska en itsekään ymmärrä, mistä kummasta onnistuin tuossa. Tosin ulkomailla ei pahemmin käyty, eikä isommin lomailtu. Äskettäin olin niin onnellinen (tai erityisesti lapsi oli), kun kävimme yhdessä lomalla valmistujaislahjana hänelle. 

En oikeasti käsitä, miten ihmeessä pystyin maksamaan tuon kaiken. Elaritkin sain kaupungilta miniminä. 

Niin, kotoa muuttaessaan saivat vielä "taloustiedon kurssin" by äiti: että laskut maksetaan heti kun ne tulevat. Ja ensin maksetaan asuminen ja vakuutukset. Kaikki laskut ensin, ja sitten vasta mietitään vaatteita, puhelimia ja ruokakuluja. 

Ja vieläkin, ihan ehkä viikko sitten toinen tytöistä kiitti ajokortista autoa ajaessaan.  Kyllä he tietävät, että itsestäänselvyyksiä ei ole olemassakaan.  Mutta ehkä ihmeitä on. 

En nyt tiedä, miksi jauhan tätä. Kai siksi,  että  tytöt olivat tänäänkin minua kohtaan niin hyviä ja kunnioittavia. Meillä on hyvät suhteet, ja äitinä koen saavani arvostusta heiltä.  Ja kenenkään muun kanssa en naura niin, että meinaan kuolla. Ja minä tein sen: ihan yksin! 

No, tässäpä sitten yksin kirjoittelen palstalle: molemmat omillaan. Muutaman kympin silloin tällöin heille heittelen. Niistäkin ovat iloisia. Eivät pyytele kuin tosi tarpeeseen, ja jos lainaan, maksavat takaisin. 

Mutta onpas hiljainen koti. Mutta siellä kämpissään on kaksi tyttöä, jotka osaavat arvostaa sitä, minkä tein.

Terv. nimim. "Mitä hittoa minä lässytän" eli ap. 

Vierailija
16/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ymmärrän, ja siksi tässä kirjoitankin, koska en itsekään ymmärrä, mistä kummasta onnistuin tuossa. Tosin ulkomailla ei pahemmin käyty, eikä isommin lomailtu. Äskettäin olin niin onnellinen (tai erityisesti lapsi oli), kun kävimme yhdessä lomalla valmistujaislahjana hänelle. 

En oikeasti käsitä, miten ihmeessä pystyin maksamaan tuon kaiken. Elaritkin sain kaupungilta miniminä. 

Niin, kotoa muuttaessaan saivat vielä "taloustiedon kurssin" by äiti: että laskut maksetaan heti kun ne tulevat. Ja ensin maksetaan asuminen ja vakuutukset. Kaikki laskut ensin, ja sitten vasta mietitään vaatteita, puhelimia ja ruokakuluja. 

Ja vieläkin, ihan ehkä viikko sitten toinen tytöistä kiitti ajokortista autoa ajaessaan.  Kyllä he tietävät, että itsestäänselvyyksiä ei ole olemassakaan.  Mutta ehkä ihmeitä on. 

En nyt tiedä, miksi jauhan tätä. Kai siksi,  että  tytöt olivat tänäänkin minua kohtaan niin hyviä ja kunnioittavia. Meillä on hyvät suhteet, ja äitinä koen saavani arvostusta heiltä.  Ja kenenkään muun kanssa en naura niin, että meinaan kuolla. Ja minä tein sen: ihan yksin! 

No, tässäpä sitten yksin kirjoittelen palstalle: molemmat omillaan. Muutaman kympin silloin tällöin heille heittelen. Niistäkin ovat iloisia. Eivät pyytele kuin tosi tarpeeseen, ja jos lainaan, maksavat takaisin. 

Mutta onpas hiljainen koti. Mutta siellä kämpissään on kaksi tyttöä, jotka osaavat arvostaa sitä, minkä tein.

Terv. nimim. "Mitä hittoa minä lässytän" eli ap. 

Tosi hienoa, kannattaa olla tyytyväinen omaan toimintaasi. Monet priorisoivat toisin.

Vierailija
17/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että lapsia tehdään vain niin monta, kuin on varaa ja jaksamista elättää ja kasvattaa. Siksi meillä on vain yksi lapsi eikä lisää tule. 

Teitäkö saan kiittää seuraavasta "eläkeuudistuksesta"?

Vierailija
18/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Enpä olisi lapsia tehdessäni uskonut, että yksin tulen makselemaan autokoulut, vaihto-oppilasvuodet ja ratsastustunnit. Converset ja meikit. Leirikoulut ja Linnanmäet."

Minun lapseni pärjäävät aivan hyvin ilman näitä. Leikkipuistot ovat ilmaisia. Minulla on oikeus tehdä lapsia halutessani ilman että täytyy ennakkoon alkaa laskemaan. Yhteiskunnalla on peiliin katsomisen paikka jos kaikilla ei ole lapsiin varaa. Olisiko aika jo nostaa lapsilisiä vähintään kaksinkertaiseksi? Varaa kyllä olisi jos tahtoa vaan riittäisi.

Vierailija
19/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sanoin kahdelle aikuiselle tyttärelleni.

Enpä olisi lapsia tehdessäni uskonut, että yksin tulen makselemaan autokoulut, vaihto-oppilasvuodet ja ratsastustunnit. Converset ja meikit. Leirikoulut ja Linnanmäet.

Älkää hyvät naiset tehkö liika lapsia, vaikka syntyvyys onkin Suomessa jo vaarallisen alhaista. Itse selvisin, sain asuntovelankin maksettua, mutta pihistellä on pitänyt.

Varautukaa kaikkeen: voi tulla työttömyyttä ja työkyvyttömyyttä, puoliso voi kuolla, vammautua tai alkoholisoitua tai häipyä kuin hauki rannasta.

Tuli tässä vaan mieleen tämmöinen asia.

Työttömillä pakolaistaustaisilla maahanmuuttajillakin on varaa autokouluun miksei siis muillakin.

Vierailija
20/45 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni tulot on keskivertoa suuremmat, mutta en silti käynyt kuin kerran lintsillä vanhempieni kanssa, ajokortin maksoin itse, en koskaan saanut merkkivaatteita, meikit maksoin kuukausrahastani, joka oli yhtä kuin lapsilisäni. En ollut vaihto-oppilaana ja olen itseasiassa lentokoneessakin ollut vain kerran. Hyvin olen pärjännyt näinkin. Ihme oletuksia, että tuollaisia tarvitsisi kasvatuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä