En ymmärrä äitejä, jotka pääsevät töistä klo 13-15 aikaan, mutta hakevat lapsen päiväkodista vasta juuri ennen kuin se sulkeutuu.
Mikä siinä on niin vaikeaa noutaa se lapsi heti töiden jälkeen? Eikö se olisi pienellekin lapselle kiva, kun ei tarvitsisi notkua myöhään väsyneenä päiväkodissa..
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Pk:n täti vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin ihanaa kun selkeästi huomaa keiden vastaukset on kasvatushenkilöstön käsialaa ja keiden vanhempien, jotka eivät päivääkään ole nähneet päiväkotien hullunmyllyä. Itse en lastentarhanopettajana veisi alle 2veetä päiväkotiin kymmeneksi tunniksi, ryhmäkoot on nykyään ihan järkyttävän suuria, eikä ne pienet lapset siitä nauti. Toki ymmärrän, että joskus pakko on pakko, mutta silloin pitäisi tajuta joustaa siitä kuuluisasta omasta ajasta..
Ja sille vastaajalle tiedoksi, joka perusteli lapsen aikaista viemistä päiväkotiin sillä, että lapsi jää leikkiporukan ulkopuolelle: päiväkotipäivän aikana leikit uudelleenjaetaan vähintään neljä kertaa, jolloin yleensä ammattilaisetkin puuttuvat leikkiporukoihin edes jossain vaiheessa. Lapsesi vedättää sua ihan 6-0 jos näin väittää :)
Se on kyllä ihan faktaa että lapsi joka ei käy päiväkodissa kovinkaan säännöllisesti ja/tai vain vähän, putoaa helposti ryhmästä pois. Aikuiset voi keinotekoisesti koittaa luoda pysyvää ja kehittyvää kaverisuhdetta lapselle silloin kun hän on paikalla, mutta harvoin pystytään luomaan yhtä vahvoja siteitä, kuin mitä lapset luo ihan itse kavereihin. Siis niihin, joiden kanssa vietetään aikaa monta tuntia päivässä, säännöllisesti. Tästä syystä omatkin lapset käy usein ainakin klo 9-12 päiväkodissa, vaikka viikolla voisi olla kolme vapaata. Koitappa itse olla työpaikalla vaan 2 päivää viikossa ja katso kuinka hyvin itse ryhmäydyt ja olet mukana; verrattuna kollegaan joka on paikalla 5 päivää viikossa. Lasten päivän ja viikon tulisi olla edes jokseenkin rutiininomainen ja ennakoitava, vaikka vanhemman työajat olisi sillisalaattia.
Muutenkin monelta unohtuu päiväkotityössä se että me olemme siellä lapsia ja perheitä varten. Ei toisinpäin. Työ on toki raskasta, mutta pitäisi katsoa myös rehellisesti sinne peiliin ja miettiä onko itse huonolla asenteella töissä. Monet on aivan liian kaavoihin kangistu eita ja töihin tullaan vaan suorittamaan tietyt tehtävät. Siinä heitetään äkkiä lasten yksilöllisyys ja perheiden erilaiset tarpeet romukoppaan eikä nähdä sen yksittäisen perheen tilannetta enää.
Kyllä mä ehdottomasti kannatan lapsen säännöllistä arkirytmiä, tottakai. Aamuyhdeksään tuleva lapsi ehtii hyvin mukaan toimintaan ja leikkihetkiin. Mutta siitä edellisestä kommentista jäi fiilis että lapsi roudataan hoitoon joka aamu mahdollisimman aikaisin, millon ei todellakaan ole edes virikkeellistä toimintaa (esim reilusti ennen aamupalaa).
Esimerkkinä jotain virikelapsia hoitaneena, jotka ovat olleet hoidossa 6.30-15, mikä on mun mielestä ihan hullu aika "saada virikettä".
Tottakai mä työni hoidan, vaikka se raskasta varmaan jokaisen päiväkotityöläisen mielestä onkin, mutta enemmän mua harmittaa ne lapset ketkä on siellä päivästä toiseen 10h putkeen, vaikka ei sille olisi edes pakottavaa tarvetta (vanhempien työttömyys, vapaapäivät, vauvan/sairaan sisaruksen kanssa kotona yms).
Mä en jaksa katsoa kieroon vanhempia jotka käy pikaisesti ruokakaupassa ennen lapsen hakemista, mutta se mua rasittaa, että lapsia säilötään siellä ilman hyvää syytä.
Ok nyt ymmärsin paremmin. Samaa mieltä, kohtuus puolin ja toisin. :)
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, miksi työstänsä väsyneen, stressaantuneen ja turhautuneen vanhemman pitäisi hakea tarhapäivästään väsynyt, stressaantunut ja turhautunut lapsensa mukaan kauppareissulle. Kyllähän näitä toki näkee. Itkeviä ja parkuvia jälkikasvuja kaupassa kiristämässä kaikkien hermoja. Erittäin kasvattavaa kai sitten.
Ehkäpä se lapsi ei olisi väsynyt, stressaantunut ja turhautunut tarhapäivästä, jos hänet haettaisiin ajoissa kotiin...
Vierailija kirjoitti:
Joo, lapsi viihtyy päiväkodissa. Tuolla ajatuksella on hyvä lohduttautua. Eihän lapsella ole vaihtoehtoa.
Lapsi voi viihtyä päiväkodissa, mutta luulisi (normaalista kotioloista tulevan) lapsen valitsevan mieluummin oman vanhempansa seuran kuin päiväkodin. Itse ainakin kokisin olevani jokseenkin epäonnistunut vanhempana, jos lapseni monen tunnin erossaolon jälkeenkin valitsisi mieluummin päiväkotiin jäämisen kuin minun mukaani lähtemisen.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotityöntekijä kirjoitti:
Mikä nykyäitejä OIKEESTI vaivaa?!? Se lapsi otetaan mukaan kauppaan, jos kauppaan tarvitsee mennä. Jos jos sinä olet väsynyt ja päikkärien tarpeessa työpäivän jälkeen, oletko ajatellut kuinka väsynyt lapsesi on, joka menee ennen sinua "töihin" ja lähtee myöhemmin. Päiväkodissa on jatkuva vilinä ja meteli. Aina ei pysty nukkumaan päiväunia vaikka väsyttää, koska muut lapset perseilee ja sijainen ei saa ryhmää kuriin. Joka paikkaan on kiire ja väsynyt henkilökunta tiuskii. ..
Ja jos se lapsi nyt sitten päiväkotipäivän jälkeen on niin väsynyt, niin siihen hirveästi auttaa se, että päivän työtä tehnyt vanhempi sitten raahaa hänet niissä talvihaalareissa hikoilemaan sinne markettiin - siinä ei sitten väsynyt vanhempi tiuski ja saa sen lapsensa kanssa riitaa aikaan???
Mutta sinusta asia on parempi hoitaa näin niidenkin lasten kohdalla, jotka ihan itse sinne päiväkotiin olisivat vielä halunneet jäädä muiden kanssa leikkimään? Raahataan muksu pois paikasta, johon hän olisi halunnut jäädä, hikoilemaan väsyneen vanhemman kanssa paikkaan, jossa kumpikaan ei haluaisi olla?
No, kukin tyylillään.
Ei kai siellä marketissa tarvitse joka päivä käydä?
Mä vein lapseni n. Klo 9 päiväkotiin, että lapsi sai syödä kotona aamupalansa rauhassa, sekään ei tuntunut olevan hyvä lastentarhausväelle, kun päiväkodin systeemit tuntuivat menevän sekaisin, kun aamun joku pakollinen satutuokio Häiriintyi. Sitten hain lapsen yleensä klo 15 aikaan ja taas tuntui, että häiritsemme päiväkodin kellokorttitouhuja. No, en välittänyt, nautin, kun saimme nukkua pitkään aamuisin ja aloittaa aamut omaan tahtiin, lapsen ei tarvinnut syödä sitä mautonta liisteripuuroa jne. Mielelläni menin töiden jälkeen lapsen kanssa kauppaan ja iltapäivät olivat kotona rauhallisia. Muut menemiseni hoidin sitten, kun mies oli kotona.
Sama yrmeys tuli vastaan päiväkotihenkilökunnalta, kun pidin eskarilaista vain kahdeksasta kahteentoista eskarissa ja sitten hain kotiin.
Paskat välitän mistään aasintuntijoiden tarhauskäsitteistä. Lapseni ovat melkein jo aikuisia ja menestyvät opinnoissaan hyvin, harrastavat kaikennäköistä, ystäviä on ja elämäniloa, ei siihen päiväkotien pakkosysteemejä tarvita, ne muistuttavat kommunistitouhua.
Minä haen lapset työvuoroista riippuen joko välipalan jälkeen tai joskus vasta lähellä sulkemisaikaa. Nekin lapset, joiden vanhemmat iltapäivällä hymähtelevät kiukuttelusta "aina liian ajoissa hakemassa, taas jäi leikit kesken :)", keskeyttävät leikkinsä ja juoksevat ovelle vastaan, kun tulen välipalan jälkeen hakemaan lapseni. Todella moni näyttää pettyneeltä ja alkaa kysellä hoitajilta, milloin heitä tullaan hakemaan.
Olen siis vahvasti siinä luulossa, että kiukuttelu hakutilanteessa johtuu enemmän mielenosoituksesta vanhemmalle, kun turhautuminen siitä oman vanhemman odottelusta kasvaa ja kasvaa koko ajan, kun joku muu haetaan. Omakin lapseni saattaa joskus myöhään haettaessa lähteä juoksemaan karkuun, tai heittäytyä kuuroksi, mutta olen tulkinnut sen enemmän huomion hauksi kuin siihen, etteikö oma lapseni muka ihan oikeasti haluaisi lähteä äitinsä kanssa kotiin. (Ja näinä päivinä en todellakaan lähde klo 17 jälkeen kauppaan pikkulapsen kanssa, joka on syönyt viimeksi klo 13.30 jotain soppaa, joka ei todellakaan pidä nälkää, vaan syömme edellisten päivien tähteitä.)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun päiväkodissa on ylisuuret ryhmät eikä hetkenkään helpotusta, kun jokaisella vanhemmalla on oikein hyvä syy pitää lasta hoidossa 7-18, kun pitää käydä kaupassa, kampaajalla, hierojalla, kasvohoidossa, kynsihoidossa tai ihan pakko nukkua päikkärit ja mulla on oikeus ja mulla on kuules hyvä syy.
Samaan aikaan se kakara on siellä hoidossa, pientenryhmässä 15 lasta ja isojen ryhmässä 26 lasta, mutta ONNEKSI vanhemmat saa käydä rauhassa kaupassa, kampaajalla, hierojalla, kasvohoidossa, kynsihoidossa tai saavat nukkua tunnin päikkärit kun niin kovasti väsyttää.Ei jestas, miten sitä on ennen pärjätty.
Älä valehtele, hoidossa saa olla max 10 tuntia /pvä ja esim. työttömän lapsi 20 tuntia/vko (paitsi jos saa esim. työkeikan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, miksi työstänsä väsyneen, stressaantuneen ja turhautuneen vanhemman pitäisi hakea tarhapäivästään väsynyt, stressaantunut ja turhautunut lapsensa mukaan kauppareissulle. Kyllähän näitä toki näkee. Itkeviä ja parkuvia jälkikasvuja kaupassa kiristämässä kaikkien hermoja. Erittäin kasvattavaa kai sitten.
Miltä tuntuis, jos sun pitäis jäädä 2 tuntia ylitöihin siksi, että joku nyt vaan haluaa tehdä jotakin ilman sinua kuin hakea sinut väsyneenä, stressaantuneena ja turhautuneena töistä mukaan? Ja nimenomaan ylitöihi sinne, hälyyn ja kaaokseen, katselemaan vierestä kun kaikki sun työkaverit haetaan kotiin, mutta sun pitää vielä jäädä. Helpottaisiko tämä asia sun väsymystä, stressiä ja turhautuneisuutta vai lisäisikö se sitä?
Miksi varhaiskasvatuksesta pitää tehdä tuollainen mörkö? Joidenkin vanhempien on pakko pitää työn vuoksi lastansa hoidossa 9.5h/pvä. Eihän se ideaali ole, mutta kaikkien työpaikat eivät jousta ja työmatkat saattavat olla pitkät. Ei minun lapsi ole koskaan ollut väsynyt hoitopäivän jälkeen, paremminkin on täynnä energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun päiväkodissa on ylisuuret ryhmät eikä hetkenkään helpotusta, kun jokaisella vanhemmalla on oikein hyvä syy pitää lasta hoidossa 7-18, kun pitää käydä kaupassa, kampaajalla, hierojalla, kasvohoidossa, kynsihoidossa tai ihan pakko nukkua päikkärit ja mulla on oikeus ja mulla on kuules hyvä syy.
Samaan aikaan se kakara on siellä hoidossa, pientenryhmässä 15 lasta ja isojen ryhmässä 26 lasta, mutta ONNEKSI vanhemmat saa käydä rauhassa kaupassa, kampaajalla, hierojalla, kasvohoidossa, kynsihoidossa tai saavat nukkua tunnin päikkärit kun niin kovasti väsyttää.Ei jestas, miten sitä on ennen pärjätty.
Älä valehtele, hoidossa saa olla max 10 tuntia /pvä ja esim. työttömän lapsi 20 tuntia/vko (paitsi jos saa esim. työkeikan).
Riippuu kunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä haen lapset työvuoroista riippuen joko välipalan jälkeen tai joskus vasta lähellä sulkemisaikaa. Nekin lapset, joiden vanhemmat iltapäivällä hymähtelevät kiukuttelusta "aina liian ajoissa hakemassa, taas jäi leikit kesken :)", keskeyttävät leikkinsä ja juoksevat ovelle vastaan, kun tulen välipalan jälkeen hakemaan lapseni. Todella moni näyttää pettyneeltä ja alkaa kysellä hoitajilta, milloin heitä tullaan hakemaan.
Olen siis vahvasti siinä luulossa, että kiukuttelu hakutilanteessa johtuu enemmän mielenosoituksesta vanhemmalle, kun turhautuminen siitä oman vanhemman odottelusta kasvaa ja kasvaa koko ajan, kun joku muu haetaan. Omakin lapseni saattaa joskus myöhään haettaessa lähteä juoksemaan karkuun, tai heittäytyä kuuroksi, mutta olen tulkinnut sen enemmän huomion hauksi kuin siihen, etteikö oma lapseni muka ihan oikeasti haluaisi lähteä äitinsä kanssa kotiin. (Ja näinä päivinä en todellakaan lähde klo 17 jälkeen kauppaan pikkulapsen kanssa, joka on syönyt viimeksi klo 13.30 jotain soppaa, joka ei todellakaan pidä nälkää, vaan syömme edellisten päivien tähteitä.)
Tämä on totta. Jos lukee asiantuntijoiden lausuntoja tai esim. mml:n sivuja, niin niissä kerrotaan, että lapsen ikävä vanhempia kohtaan saattaa purkautua itkuna ja raivona. Toiset lapset taas saattavat olla hyvinkin iloisia nähdessään vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne isät taas katosi?
Isä on sankari jos hakee ne lapset päiväkodista, vaikka sitten viimeisten joukossa. Myöhään muksut hakeva äiti taas on itsekäs ja laiska.
En ymmärrä kovinkaan monessa tapauksessa.
Yksi tuttava piti lapsen hoidossa koko kesäkuun vaikka äiti oli kotona vauvan kanssa ja isä lomilla myös. Lapsi oli hoidossa joka päivä 8-17.
Vierailija kirjoitti:
Pääsen klo 14 töistä. Sen jälkeen käyn usein hoitamassa omia asioitani, kuten kuntosali/vaateostokset (yleensä lapsille) tai tapaan ystäviäni. On myös kiva siivota rauhassa kotona ja valmistella ruoka siihen kuntoon, kun mies tulee töistä ja hakee lapset tai hoitaa laskujen maksua ja pyykin pesua. Siten voin olla lasten kanssa illan, eikä tarvitse tehdä huolia siitä, että pitäisi tehdä muita asioita.
Et oo tosissasi! Kuntosali tai vaateostokset ja ystävien tapaamisia lapsen päiväkodissa olemisen aikana. Tämä on jo huippu. Lapsella olisi mahdollisuus lyhyempään päivään ja pidempään aikaan vanhemman kanssa, niin sinä valitset ystävät lapsen sijaan. Törkeää. Oletko tehnyt näin ihan pienellekin? Itse tein osan töistä illalla, jotta sain lyhennettyä lapsen päiväkotipäivää hänen ollessa alle 3-vuotias. Ja tein sen siksi, koska lto:na tiedän, miten pitkältä voi ero äidistä tuntua päiväkotipäivän aikana.
Minulla on ainakin jo niin kamala ikävä lapsia että en halua pitää hoidossa yhtään enempää kuin pakko. Ja sanokaapa rehellisesti te jotka vietätte omaa aikaa silloin kun lapset hoidossa; kuinka täysillä olette loppuillan lasten ja puolison kanssa (ilman kännykkää, somea)? Vierastan ajatusta laatuajasta; voihan kotitöitä yhdessäkin tehdä ja vaikka lenkille mennä (lapset pyörillä jne.)
Vierailija kirjoitti:
No kuule, jos vanhempi vaikka harrastaa jotain? Tai jos vanhemmalla on aikuisten asioita johon lastaan ei mukaan halua. Itsehän en lapsia omista mutta vituttaa että te tarhatädit vingutte täällä asiasta joka helpottaisi teidän aikaisempaa kotiinlähtöä.. siitä maksetaan pitkä penni että kakarat saa sielä viiteen olla ja teille myös että siellä viiteen olette joten naamakii 😎
Ajatellaans tosiaan. Ne "tarhatäditkin" saattattaisivat haluta harrastaa jotain mutta eivät tietenkään voi, koska heille ei ole yhteiskunnan suurimmaksi osaksi kustantamaa lapsiparkkia tarjolla (ovat jo viideltä kiinni). Ne on toisaalta onneksi vaan tarhatätejä, ainaisesti nimettönää ja kasvotonta massaa. He voivat joustaa ja uhrata oman vapaa-aikansa ja perheaikansa, että toiset vanhemmat saavat omaa virikeaikaa. He nyt ovat niin lapsenomaisia itsekin, että siinähän se menee ihan ilolla lasten kanssa touhuillessa, saa oikeastaan kelvata heille harrastuksesta tarkemmin ajatellen. Kun on se palkkakin ja kaikkea. Ja sitten vasta kauppaan pitkää penniä kuluttamaan, siellä on tilaa kun muut on jo hyvää hyvyyttään käyneet jo neljältä!
Ei pidä paikkaansa!!!
Lapsuutensa ylisuurissa ryhmissä viettäneet lapset, ovat niitä jotka ovat koulussa levottomia. Kotona rauhassa ilman kiirettä lapsuutensa viettäneet ovat myös koulussa tasapainoisia!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ainakin jo niin kamala ikävä lapsia että en halua pitää hoidossa yhtään enempää kuin pakko. Ja sanokaapa rehellisesti te jotka vietätte omaa aikaa silloin kun lapset hoidossa; kuinka täysillä olette loppuillan lasten ja puolison kanssa (ilman kännykkää, somea)? Vierastan ajatusta laatuajasta; voihan kotitöitä yhdessäkin tehdä ja vaikka lenkille mennä (lapset pyörillä jne.)
Muillakin on jotenkin epäilys, että ei nämä äidit ole mitenkään aktiivisempia illalla lasten kanssa. Sehän olisi täysin ristiriitaista. 'Pidän lapseni mahdollisimman pitkään päiväkodissa, koska haluan keskittyä leikkeihin hyvin illalla'. Höpö höpö. Kyllä se itsekkyys sieltä puskee esiin iltaisinkin. Omat jutut ja tarpeet ennen lapsen tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kun herännyt aamuyöstä neljältä mennäkseen viideksi töihin, niin on PAKKO ottaa pienet torkut duunin jälkeen. Olen kotona siis noin kahdelta, syön jotain ja nukun tunnin. Haen lapsen vähän ennen neljää. Mies on vienyt hänet aamulla yhdeksäksi.
Kokeilepa itse tehdä joskus epäsäännöllistä vuorotyötä, jossa on yövuoroja tai varhaisia aamuhukeja.
Niin ymmärrät sitten asian aika hyvinkin...
Minä heräänkin 4.10, jotta ehdin viemään oman lapseni kuudeksi päiväkotiin ja avaamaan sitten ryhmäni ovet klo 6.30. T. Lastenhoitaja
Edellisellä on epäsäännöllinen vuorotyö.
Ja on se niin, että töissä on eroja ja ihmisissä ON eroja . Joillekin vuorot sopii joillekin ei. Kolmivuoro on ihan eri kuin se, että töihin meni vaihtelee pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen noin siksi että pääsen käymään rauhassa kaupassa. Kivempi se on kaikille kun lapsi ei huutoitke koko kauppaa läpi vaan leikkii päiväkodissa muiden kanssa missä viihtyy paremmin.
Nyt jotain elämänhallintataitoja hei. Ei kaupassa tarvii joka päivä käydä.
Totta kai niistä kerrotaan henkilökunnalle, kun he tekevät yhteistyötä perheen sosiaalityöntekijän kanssa ja ovat usein velvoitettuja ilmoittamaan sos.tt:lle, mikäli lapsilla alkaa olla paljon poissaoloja päiväkodista.