En ymmärrä äitejä, jotka pääsevät töistä klo 13-15 aikaan, mutta hakevat lapsen päiväkodista vasta juuri ennen kuin se sulkeutuu.
Mikä siinä on niin vaikeaa noutaa se lapsi heti töiden jälkeen? Eikö se olisi pienellekin lapselle kiva, kun ei tarvitsisi notkua myöhään väsyneenä päiväkodissa..
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Mutta eipä toista mieltä olevat ymmärrä minuakaan. Jokainen tavallaan.
Mulle on ihan normaalia käydä kaupassa lapsikatraan kanssa töiden jälkeen. Siinä yhdessä mietitään mitä syödään. Olen opettanut lapset käyttäytymään joten ei ne kaupassa kiukkua. Olen huomannut että se että panostin lasten opettamiseen kun ne oli pieniä niin nyt pääsen jo helpolla. Saan kuulla usein kuinka hyvätapaisia ja kohteliaita lapseni ovat. Esikoisella on ad/hd että turha tulla huutelemaan että saappa erityinen ja tule sitten sanomaan.
Mutta tämä on nyt näitä, edestään löytää...
Ihan samalla tavalla saa minunkin lapsi kehuja hyvästä käytöksestä, avoimuudesta ja sosiaalisuudesta. Vaikka kaupassa alkaakin kiukuttamaan. Kolmevuotiaalta voi vaatia tietyn verran ja ymmärrän hyvin että ei jaksa kauppareissua. Oma äitini sanoi että olin ihan samanlainen itse tuon ikäisenä ja minusta parin vuoden sisään kasvoi paljon pitkäpinnaisempi ja jaksoin kaupassakin käydä päiväkodin jälkeen ja tykkäsin auttaa ostosten teossa. Lapset on yksilöitä. Eli ei ne sun ole yhtään sen parempia kun meidän muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Mutta eipä toista mieltä olevat ymmärrä minuakaan. Jokainen tavallaan.
Mulle on ihan normaalia käydä kaupassa lapsikatraan kanssa töiden jälkeen. Siinä yhdessä mietitään mitä syödään. Olen opettanut lapset käyttäytymään joten ei ne kaupassa kiukkua. Olen huomannut että se että panostin lasten opettamiseen kun ne oli pieniä niin nyt pääsen jo helpolla. Saan kuulla usein kuinka hyvätapaisia ja kohteliaita lapseni ovat. Esikoisella on ad/hd että turha tulla huutelemaan että saappa erityinen ja tule sitten sanomaan.
Ihan samalla tavalla saa minunkin lapsi kehuja hyvästä käytöksestä, avoimuudesta ja sosiaalisuudesta. Vaikka kaupassa alkaakin kiukuttamaan. Kolmevuotiaalta voi vaatia tietyn verran ja ymmärrän hyvin että ei jaksa kauppareissua. Oma äitini sanoi että olin ihan samanlainen itse tuon ikäisenä ja minusta parin vuoden sisään kasvoi paljon pitkäpinnaisempi ja jaksoin kaupassakin käydä päiväkodin jälkeen ja tykkäsin auttaa ostosten teossa. Lapset on yksilöitä. Eli ei ne sun ole yhtään sen parempia kun meidän muiden.
Kyllä muiden lapset voivat olla sun lapsia parempia monellakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Voi olla taitavampia joissakin asioissa mitta minun lapsi on varmasti taas taitavampi jossakin toisessa asiassa. Mutta tämä ei tee toisen lapsista parempia millään mitalla. Tiedän että täällä yrittää ihmiset keulia lapsiensa paremmuudella ja mollata toisten ihan vaan ärsyttääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten terveys, elämäntilanteet jne on erilaisia. Tällä palstalla kukaan ei ole tarpeeksi hyvä äiti. Ja aina sama argumentti "pakkoko niitä lapsia on tehdä...". Itse olen helposti uupuva ja masentuva ihminen.
Veimme esikoisen hoitoon, koska olin vauvan kanssa kotona ja mies opiskeli. Haimme klo 16. Kesäisin on rankkaa, kun lapset ovat koko kesän kotona ja on keksittävä ohjelmaa joka päivälle. Itse koen pikkulapsiajan työnä. Tottakai päivät ovat täynnä hyviä ja ihania hetkiä, mutta arki on myös todella uuvuttavaa. Aamulla töihin ja töistä kotoa töihin. Vaikka mies auttaa, kotityöt ja lastenhoito eivät mene ihan tasan.
Koen olevani huono äiti, koska en jaksa. Ainoa, jossa koen onnistuneeni, on rakkaus ja hellyys. Hukutan heidät haleihin ja pusuihin ja pidän lähellä.
Päivähoito voi olla monille vanhemmille ainoa aika levähtää. Vanhempi tai molemmat vanhemmat saattavat olla uupuneita tai muuten vain väliaikaisesti puoliteholla. Olenko ainoa näillä mietteillä? Vai joko hyeenat tulevat?Miksi helkkarissa tämä on saanut näin paljon alapeukkuja?
Siksi että helposti masentuva ja uupuva ihminen edes hankkii lapsia ja sitten käyttää päiväkotia siihen ettei tarvitse olla omien lapsien kanssa ja silti jaksaa vaan antaa haleja ja pusuja.
Jos päiväkotia käyttää siihen että rentoutuu hetken ja sitten jaksaa peuhata loppupäivän lapsen kanssa kunnolla se on ok mutta se että edes silti ei jaksa on ihme että lapsia edes hankkii.
Masennus ja uupumus on sairaus, ihan samalla tavalla kuin sydäri tai syöpä. Eikä se kysy lupaa tai ajankohtaa ja sen voi kohdata kuka tahansa, myös Sinä. Ainakin näin lääketiett.
Usein masennus ja uupumus iskee juuri tunnollisiin, jotka kuvittelevat selviytyvän yksin kaikista.
On eri asia sairastua siihen kerran mutta jos jo myöntää että uupuu ja masentuu helposti silloin kuulostaa enemmän persoonallisuus vaivalta.
Kuulostaa itsetuntemukselta. Itseään voi yrittää muuttaa, mutta on viisautta myöntää lähtökohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Voi olla taitavampia joissakin asioissa mitta minun lapsi on varmasti taas taitavampi jossakin toisessa asiassa. Mutta tämä ei tee toisen lapsista parempia millään mitalla. Tiedän että täällä yrittää ihmiset keulia lapsiensa paremmuudella ja mollata toisten ihan vaan ärsyttääkseen.
Niihän sä luulet. Parempi lapsi taitaa useammat eri taidot. Kyllä tuon edellisenkin kommentoijan lapset ovat tuplasti parempia kuin sinun, kun katsoo kirjoituksia. Niin..lällätilää ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niihän sä luulet. Parempi lapsi taitaa useammat eri taidot. Kyllä tuon edellisenkin kommentoijan lapset ovat tuplasti parempia kuin sinun, kun katsoo kirjoituksia. Niin..lällätilää ...
Hyvä yritys mutta ei kolahda :) sun ikä taas oli mitä? 15v? ;)
Tänä päivänä on paljon äitejä jotka todella uskovat että äitinä olemisen ainut tarkoitus on olla lapselle mukavaa seuraa 24/7. Siihen ei kuulu pakolliset kaupassa käynnit, inhottavat kodin siivoukset ja pyykin pesut eikä rasittavat ruuanlaitot, Ei. Lapsen kanssa pitää koko ajan olla. Hänet pitää huomioida alati ja hänen kanssaan pitää harrastaa paljon, jotta hän väsähtää illalla helposti unilleen. Vanhemmat uuvuttavat juuri tällä tavoin sekä itsensä että lapsen. Mutta tämä kaikki toteutuu kaikkein helpommin kun lapsi on päivähoidossa mahdollisimman paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun pienin on nyt 3 vuotta. En mä tietääkseni väittänytkään että mun lapset olisi parempia kuin muiden. Tosi moni vain sanoo ettei halua lapsen kanssa kauppaan kun se kiukuttelee siellä. Toi 3 vuotiaskin on käynyt kaupassa jo satoja kertoja ja meillä on aina ollut samat säännöt siellä. Eikä esikoisestakaan vielä 8 vuotiaana ole järin apua kaupassa mutta jotain pientä tietysti. Noiden välissä on vielä 6 vuotias. Kyllä mä olen jokaisen kanssa käynyt läpi miten kaupassa käyttäydytään, en mä sano että ne on rintamaidosta sen oppineet. Mä olen opettanut lapset käyttäytymään ja sen takia niiden kanssa on helppo mennä minne hyvänsä. Suosittelen samaa kaikille muillekin jotka kokee arkiset puuhat lasten kanssa niin raskaaksi ja hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritys mutta ei kolahda :) sun ikä taas oli mitä? 15v? ;)
Heikkojen kasvattajien lapset huutaa kaupassa. Miksi sinun lapsesi huutaa? Miksei muiden lapsen huuda, edes se 3v ? Kerro ihmeessä? Taidat olla todella nuori äiti ja vailla oppeja vielä..no, elämä opettaa..taitaa olla heikko itsetunto, kun pitää noin kovasti vakuutella ettei lapsi ole huonompi ;)
Työssäkäyvät, siihen en ota kantaa.. mutta naapuri joka notkuu päivät kotona työttömänä ja lapset ovat päiväkodissa 7-16 ympäri vuoden, ei riitä tuohon ymmärrys, tuskin tarvitsee hoitomaksuja maksaa ja lapset vaikuttavat olevan ainakin siinä määrin normaaleja ettei heidän peräänsä katsota omalla pihalla ollenkaan, missä sitten rääkyvät ja riekkuvat viikonloput ja illat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kun herännyt aamuyöstä neljältä mennäkseen viideksi töihin, niin on PAKKO ottaa pienet torkut duunin jälkeen. Olen kotona siis noin kahdelta, syön jotain ja nukun tunnin. Haen lapsen vähän ennen neljää. Mies on vienyt hänet aamulla yhdeksäksi.
Kokeilepa itse tehdä joskus epäsäännöllistä vuorotyötä, jossa on yövuoroja tai varhaisia aamuhukeja.
Niin ymmärrät sitten asian aika hyvinkin...
Minä heräänkin 4.10, jotta ehdin viemään oman lapseni kuudeksi päiväkotiin ja avaamaan sitten ryhmäni ovet klo 6.30. T. Lastenhoitaja
Säännöllinen rytmi onkin paljon, paljon helpompi kun vuorotyö. Olen tehnyt molempia ja on huomattavasti helpompaa kun herätys on joka päivä samaan aikaan.
Ennenkun joku ehtii sanoa, että helppohan se on jos ei ole aikainen herätys tms, niin minä herään 3.30 jotta ehdin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika :D jos joku haluaa opettaa lapsille käytöstapoja ja toivoo, että lapsi oppii niitä, niin minun mielestäni se on hieno asia. Taidat itse olla hyvin epävarma itsestäsi, kun noin kovaa menee tunteisiin. Normaalisti käytöksen opettamisen ei pitäisi noin paljon herättää tunnekuohua. Ja ihmettelen myös sitäkin, että mitä tekemistä lapsen paremmuudella ja käytöstapojen opettelun kanssa. Ei yhtään mitään. Jos joku haluaa opettaa jo pienille, miten käyttäydytään, niin. Ei sun kultapieni tartte sitä hernettä nenuus vetää.
Käyttäjä6630 kirjoitti:
On myös rutkasti vanhempia, jotka eivät mene töihin, mutta piltti on päiväkodissa sen 10 tuntia/päivä. Ei en ymmärrä, miksi lapsia tehdään, jos on niin kova hinku päästä heistä eroon. Mitä pienempi, sen pidempiä päiviä hoidossa. "Lapsi viihtyy". "Lapsi on saamassa varhaiskasvatusta". "Siellä on niin kivaa". Pelkkää p-puhetta sanon minä, hoidon ja kasvatuksen ammattilainen. Omiani en koskaan vienyt päiväkotiin kärsimään kokopäiväisenä, vain neljää tuntia päivässä hoidossa, ja siinäkin oli puolet liikaa.
Miksi tuollaisia kärsimyspaikkoja on tehty? Eikö näihin kukaan sitten puutu jos siellä pidetään lapsia huonosti. Nämähän on kaikenlisäksi maksullisia ja yhteiskuntakin maksaa osan näistä. Minä veronmaksajana olen sitämieltä että kaikki päiväkodit on lopetettava. Ei kärsimyspaikkoja lapsille!! Ei sovi minulle että verorahojani käytetään tällaiseen.
Päiväkodin työntekijät eivät ole sieltä älykkäimmästä päästä. Siksi heillä ei ole ymmärrystä muusta kuin päiväkodista ja sen säännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme mietteitä äityleillä taas.
Ehkä ei voi yleistää noin, että kun mun lapsi on päiväkotipäivän jälkeen väsynyt ja minä haen sen pilttipalleroni sieltä heti kun vain pystyn, niin kaikkien muidenkin on tehtävä niin - ja jos ei tee, on huono vanhempi.
Meillä vaimo yritti samankaltaista propagandaa minulle syöttää aikansa, mutta lopetti, kun tajusi itsekin, että riippuu ihan lapsesta. Toiselle voi tehdä hyvää päästä päiväkodista pois mahdollisimman äkkiä, toiselle taas siitä koituu vain hankaluuksia.
Tyttäreni oli juuri sellainen lapsi, joka itse halusi olla päiväkodissa pitkään - suuttui jos hänet haki aikaisin.
Vuorotyöläisenä itse menin aamuvarhain töihin ja vaimo vei lapset päiväkotiin. Kun klo 14 pääsin töistä ja hain tyttöä tarhasta, tämäpä suuttui aina ja olisi halunnut jäädä.
Tajusin, mistä oli kyse ja annoin tytön olla klo 16 saakka, hain pois samoihin aikoihin kuin muutkin.
Samoin tämä lapsi kannatti viedä päiväkotiin mahdollisimman aikaisin.
Kyse oli nimittäin siitä, että jos päiväkotiin menee mahdollisimman myöhään, on tyttöjen leikkiparit ja kaverit jo "jaettu". Eli siellä on toiset jo valinneet leikkikaverinsa ja myöhään tulija jää lehdelle soittelemaan tai joutuu tunkeutumaan puoliväkisin kolmanneksi pyöräksi johonkin pariin.
Sama kuvio pätee iltapäivällä pois haettaessa. Jos sinut haetaan ajoissa pois, jää ensinnäkin hyvä leikki kesken ja sosiaaliset kuviot saattavat iltapäivän aikana hakea uudet uomansa. Sinut haettiin pois ja muut tytöt keksivät sillä aikaa jotain hauskaa josta jäät osattomaksi - joka päivä.
Ja jos jäät joka iltapäivä pois niistä hauskoista jutuista, siellä on tavallaan seuraavankin aamun parit tai leikkiporukat jo "arvottu" siinä iltapäivällä, kun halutaan jatkaa sitä kivaa touhua myös heti aamusta.
Meidän sosiaaliselle lapsellemme oli kauhistus mennä tarhaan myöhään ja tulla haetuksi "etuajassa" pois, koska hänen kaverisuhteensa ja asemansa porukassa kärsivät siitä.
Tälläista lasta ei todellakaan auttanut tuo toki hyvää tarkoittava "lapsi mahdollisimman vähän aikaa päivähoidossa"-ajattelu.
Toisten äitien syyllistävän mammapropagandan uhrina omakaan vaimoni ei meinannut tätä aluksi käsittää, mutta lopulta meni perille.
Uskokaa nyt, että ne teidän lapsenne ovat yksilöitä. Se mikä sopii yhdelle, ei ole patenttiratkaisu kaikille, eikä varsinkaan sen takia, että äidit potevat syyllisyyttä (ja syyllistävät toisiaan) pitkistä hoitopäivistä.
Relatkaa vähän.
Apua olihan tämä vitsi.. kai te nyt ymmärrätte, että tottakai ne lapset haluaa olla siellä hoidossa, kun on ohjelmaa ja kavereita, mutta se päiväkotipäivä käy oikeasti lapsille ihan työstä. Antakaa niiden nyt herranen aika joskus viettää aikaa kotonakin älkääkä säilökö siellä hoitopaikassa vain siksi että "lapsi halusi".
Ja SINÄ tiedät, että mun lapselle se päiväkotipäivä kävi työstä ja että se ei saanut olla koskaan kotona, koska ilkeä isä on keksinyt, että sitä voi säilöä hoitopaikassa???
Sitähän juuri yritin tuossa sanoa, että vaikka SINUN lapsesi ehkä ahdistui, hermostui, väsyi, oli työssäkäyneen oloinen, vittuili, itki, potki, huusi, pieri, raastoi tukkaansa ja silppusi ja söi sinun kasvattajandiplomisi, niin voi olla että JOKU TOINEN lapsi ei toimi noin.
Meidänkin toinen tytär oli taas erilainen, hänelle teki hyvää päästä päiväkodista ajoissa kotiin.
Älä ole idiootti ja kuvittele, että koska SINUA vitutti pienenä istua päiväkodin aidanraossa tuijottamassa, kun muut lähtivät kotiin ja sinun äitisi oli vielä makkaratehtaalla ylitöissä, että jokainen ihminen on samasta puusta veistetty ja että kaikkiin toimivat samat toimintatavat ja -mallit.
Älä usko tuota pääasiassa toisten äitien keksimää propagandaa, jolla syyllistetään lähinnä toisia äitejä ja samalla kiillotetaan sitä omaa "hyvä äiti"-sädekehää. Uskalla toimia siten, kuin omalle lapsellesi yksilönä on parasta!
Kylläpä on porukkaa. Ymmärrän mistä lapset oppii huonoja tapoja, kun täällä haukutaan muita ja kehutaan itteään. "Kasvatuksen ammattilaiset" haukkuu..heille en tahtoisi lastani jättää.
Kyllä sen naamasta näkee millä mielellä ihminen on, kun lapsen vie hoitoon. Odotetaan oikein, että pääsee kahvipöytään taas haukkumaan pikkuisten vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin työntekijät eivät ole sieltä älykkäimmästä päästä. Siksi heillä ei ole ymmärrystä muusta kuin päiväkodista ja sen säännöistä.
Onneksi sinä olet niin älykäs, että haukut muita. Älykkäät ihmisethän yleensä tekevät niin. Taidat olla tämän palstan oikea älynlahja meille ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme mietteitä äityleillä taas.
Ehkä ei voi yleistää noin, että kun mun lapsi on päiväkotipäivän jälkeen väsynyt ja minä haen sen pilttipalleroni sieltä heti kun vain pystyn, niin kaikkien muidenkin on tehtävä niin - ja jos ei tee, on huono vanhempi.
Meillä vaimo yritti samankaltaista propagandaa minulle syöttää aikansa, mutta lopetti, kun tajusi itsekin, että riippuu ihan lapsesta. Toiselle voi tehdä hyvää päästä päiväkodista pois mahdollisimman äkkiä, toiselle taas siitä koituu vain hankaluuksia.
Tyttäreni oli juuri sellainen lapsi, joka itse halusi olla päiväkodissa pitkään - suuttui jos hänet haki aikaisin.
Vuorotyöläisenä itse menin aamuvarhain töihin ja vaimo vei lapset päiväkotiin. Kun klo 14 pääsin töistä ja hain tyttöä tarhasta, tämäpä suuttui aina ja olisi halunnut jäädä.
Tajusin, mistä oli kyse ja annoin tytön olla klo 16 saakka, hain pois samoihin aikoihin kuin muutkin.
Samoin tämä lapsi kannatti viedä päiväkotiin mahdollisimman aikaisin.
Kyse oli nimittäin siitä, että jos päiväkotiin menee mahdollisimman myöhään, on tyttöjen leikkiparit ja kaverit jo "jaettu". Eli siellä on toiset jo valinneet leikkikaverinsa ja myöhään tulija jää lehdelle soittelemaan tai joutuu tunkeutumaan puoliväkisin kolmanneksi pyöräksi johonkin pariin.
Sama kuvio pätee iltapäivällä pois haettaessa. Jos sinut haetaan ajoissa pois, jää ensinnäkin hyvä leikki kesken ja sosiaaliset kuviot saattavat iltapäivän aikana hakea uudet uomansa. Sinut haettiin pois ja muut tytöt keksivät sillä aikaa jotain hauskaa josta jäät osattomaksi - joka päivä.
Ja jos jäät joka iltapäivä pois niistä hauskoista jutuista, siellä on tavallaan seuraavankin aamun parit tai leikkiporukat jo "arvottu" siinä iltapäivällä, kun halutaan jatkaa sitä kivaa touhua myös heti aamusta.
Meidän sosiaaliselle lapsellemme oli kauhistus mennä tarhaan myöhään ja tulla haetuksi "etuajassa" pois, koska hänen kaverisuhteensa ja asemansa porukassa kärsivät siitä.
Tälläista lasta ei todellakaan auttanut tuo toki hyvää tarkoittava "lapsi mahdollisimman vähän aikaa päivähoidossa"-ajattelu.
Toisten äitien syyllistävän mammapropagandan uhrina omakaan vaimoni ei meinannut tätä aluksi käsittää, mutta lopulta meni perille.
Uskokaa nyt, että ne teidän lapsenne ovat yksilöitä. Se mikä sopii yhdelle, ei ole patenttiratkaisu kaikille, eikä varsinkaan sen takia, että äidit potevat syyllisyyttä (ja syyllistävät toisiaan) pitkistä hoitopäivistä.
Relatkaa vähän.
Apua olihan tämä vitsi.. kai te nyt ymmärrätte, että tottakai ne lapset haluaa olla siellä hoidossa, kun on ohjelmaa ja kavereita, mutta se päiväkotipäivä käy oikeasti lapsille ihan työstä. Antakaa niiden nyt herranen aika joskus viettää aikaa kotonakin älkääkä säilökö siellä hoitopaikassa vain siksi että "lapsi halusi".
Ja SINÄ tiedät, että mun lapselle se päiväkotipäivä kävi työstä ja että se ei saanut olla koskaan kotona, koska ilkeä isä on keksinyt, että sitä voi säilöä hoitopaikassa???
Sitähän juuri yritin tuossa sanoa, että vaikka SINUN lapsesi ehkä ahdistui, hermostui, väsyi, oli työssäkäyneen oloinen, vittuili, itki, potki, huusi, pieri, raastoi tukkaansa ja silppusi ja söi sinun kasvattajandiplomisi, niin voi olla että JOKU TOINEN lapsi ei toimi noin.
Meidänkin toinen tytär oli taas erilainen, hänelle teki hyvää päästä päiväkodista ajoissa kotiin.
Älä ole idiootti ja kuvittele, että koska SINUA vitutti pienenä istua päiväkodin aidanraossa tuijottamassa, kun muut lähtivät kotiin ja sinun äitisi oli vielä makkaratehtaalla ylitöissä, että jokainen ihminen on samasta puusta veistetty ja että kaikkiin toimivat samat toimintatavat ja -mallit.
Älä usko tuota pääasiassa toisten äitien keksimää propagandaa, jolla syyllistetään lähinnä toisia äitejä ja samalla kiillotetaan sitä omaa "hyvä äiti"-sädekehää. Uskalla toimia siten, kuin omalle lapsellesi yksilönä on parasta!
Oho nyt taisi mennä tunteisiin :-D reläääx, anna vaan muiden tehdä niin kuin tekevät ja tee itse niin kuin parhaaksi näet, ei tarvii kilahtaa suotta.
Itse olen töissä PK:ssa. Ymmärrän hyvin, että äiti tarvitsee omaa aikaa eikä minua ainakaan häiritse, jos lapsi on hiukan pidempään hoidossa. Päiväkoti on klo 17.00 yleensä auki, joka mielestäni tarkoittaa sitä, että se lapsi voidaan noutaa sieltä 16 : 55. Vaikka se äiti pääsisi aiemmin töistä, niin se ei tarkoita sitä, etteikö lasta voisi tuolloin tulla vasta hakemaan.
Tiedän, kuinka väsyneitä pienten lasten vanhemmat on,eikä se parin tunnin oma aika tee kenestäkään huonoa vanhempaa tietenkään.
Tietysti, jos nyt tosi monta kertaa käy niin, että se aikaisin päässyt vanhempi hakee lapsesta paljon yli sulkemisajan, niin se ei tietenkään mielestäni ole oikein. Meilläkin on kuitenkin lapsia ja menoa, joten jos päiväkoti menee klo 17.00 kiinni, niin sitä ennen se lapsi pitäisi noutaa. Tietysti hätätilanteet on erikseen.
Minä en taas ymmärrä, että lapsi tuodaan päiväkotiin aamulla kuudeksi, vaikka äiti lähtee vasta puoli kasi töihin. Eli hoitaja tulee yhden lapsen takia kuudeksi, että äiti pääsee lenkille. Muut ryhmän lapset tulevat seitsemän maissa. Iltapäivästä pois tämäkin hoitajaresurssi.