Seinäjoki vs Vaasa
Alueella ilmestyneessä sanomalehdessä oli mielenkiintoinen juttu noista kaupungeissa. Asun alueella ja kerron näin valtakunnallisesti miten taitaa olla. Ensinnäkin Vaasa on hirveässä kieliloukussa, ruotsin kieli harraa. Sen takia Seinäjoki menestyy. Tämän alueen ihmisille Tampere on monesti läheisempi kuin Vaasa, Vaasa on sivussa. Eivät kummatkaan nyt tosin kaksisia ole. Jotenkin vaan oon digannu ainoastaan tilannetta, kun oon ollu äänestämässä muualla päin Suomea ja on saanu sanoa, että Vaasan vaalipiiristä oon (pienet on ilot, tiedetään.) Sitten toisekseen ne on virallisesti eri maakunnassa, Vaasa Pohjanmaalla (nimenä alueelle erittäin huono) ja Seinäjoki on Etelä-Pohjanmaalla. Itse olen Etelä-Pohjanmaalta ja todella ylpeä siitä. Sellasia me pohjalaiset vaan ollaan.
Kommentit (45)
Kyllä huomaa että oot eepeeltä, ei sun kirjoituksesta saa mitään irti.
T: Vaasalainen
Joo, näin se on, vaasalaiset pysyy siellä pienessä nurkassaan niitten ruotsinkielisten kanssa vänkäämässä kun Seinäjoki mennä porskuttaa kaukana edellä. Kokkola painii vähän saman ongelman kanssa.
Seinäjoella saa helpommin muijia hoidoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa että oot eepeeltä, ei sun kirjoituksesta saa mitään irti.
T: Vaasalainen
Vaasalainen hoi, sun jutusta ei saa yhtään mitään irti, et osaa luultavasti edes suomea.
Vähän taitaa olla katkeruutta ilmassa, mutta eikö se kateus ja omakehu tuolla alueella ole ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vähän taitaa olla katkeruutta ilmassa, mutta eikö se kateus ja omakehu tuolla alueella ole ihan normaalia.
Kannattaa ainakin lukea, ennen kuin kommentoi. Ei aloittajan tekstissä ole katkeruutta. Entäpä kateus ja omakehu? Taidat itse olla sellainen. Mutta anyway, vedä alahuuli pään yli ja nielaise.
Olen asunut kummassakin kaupungissa ja Seinäjoki on enemmän mieleen. On festareita ja tapahtumia. Kaupunki myös tuntuu paljon turvallisemmalta kuin Vaasa. Vaasassa en koskaan uskaltanut kävellä liian myöhään kotiin. Seinäjoella myös paljon enemmän tekemisen meininki, uutta rakentuu nopeaa. Työpaikkoja on Vaasassa ehkä jopa paremmin, jos olet insinööri. tosin merkittävää eroa ei ole.
Vaasassa tulee aina vähän pysähtyneen kaupungin tuntu.
Miksi niitä pitää verrata, kaksi täysin erilaista kaupunkia?
Vaasassa asunut 3 vuotta. Yossa opiskelen. Iha ok kylä
Kotosi Eteläsuomesta
Vaasan seutu on suomen elinvoimaisinta seutua...
Vaasa on vanha, mutta vireä kulttuurikaupunki. Ruotsinkieliset ovat etu, eivätkä haitta. Seinäjoki on junaradan varteen rakentunut sivistymätön junttitaajama. T. Vuosikymmenten kokemus alueelta
Kummatkin ovat pysähtyneitä pikkukyliä syrjässä kaikesta.
Etelä-Pohjanmaalla olen ikäni asunut, osan aikaa myös Seinäjoella. Viihdyn tällä alueella, mutta surettaa vähän kuinka ankea tämä ainoa "isompi" kaupunki on. Kesätapahtumista plussaa ja kyllä kaupungista löytää mitä tarvitsee, mutta on se vaan ruma. En keksi oikein mitään nättiä tai mielenkiintoista paikkaa Seinäjoella. Kauppakeskus keskellä peltoa, onhan sekin nähtävyys. Esimerkiksi vanhat, hienot rakennukset puuttuu täältä täysin ja jokialuetta maisemana ei ole hyödynnetty käytännössä juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaasa on vanha, mutta vireä kulttuurikaupunki. Ruotsinkieliset ovat etu, eivätkä haitta. Seinäjoki on junaradan varteen rakentunut sivistymätön junttitaajama. T. Vuosikymmenten kokemus alueelta
Huom! Juntti yrittäjäkaupunki. On totta että koko etelä-Pohjanmaa on junttia seutua ja Seinäjoki sen juntti keskus, mutta mitä sitten? Ei eteläpohjalaisia kiinnosta pätkääkään mitä mieltä muut heistä on. Kaikki muut on joka tapauksessa väärässä joka asiassa. Vaasa on sellainen joka asiasta änkyröivä naapurin rouva Bucket, joka luulee olevansa vähän muita hienompi, mutta jolla ei ole oikein mitään annettavaa kenellekkään. Luuleeko vaasalaiset oikeasti että pelkästään vaatimalla erityiskohtelua tulevat menestymään tulevaisuudessa?
Olen asunut Vaasassa ja voisin muuttaa takaisin. Sellainen kansainvälinen kaupunki, vaikka pieni. Monta yliopistoakin, 4kpl!
Seinäjoelle en todellakaan muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
seinäjokiset on hirveitä kyttääjiä. autoistakin kääntyy päät jos joku kävelee kadulla.
Sitä tapahtuu muuallakin kuin vain Seinäjoella.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla olen ikäni asunut, osan aikaa myös Seinäjoella. Viihdyn tällä alueella, mutta surettaa vähän kuinka ankea tämä ainoa "isompi" kaupunki on. Kesätapahtumista plussaa ja kyllä kaupungista löytää mitä tarvitsee, mutta on se vaan ruma. En keksi oikein mitään nättiä tai mielenkiintoista paikkaa Seinäjoella. Kauppakeskus keskellä peltoa, onhan sekin nähtävyys. Esimerkiksi vanhat, hienot rakennukset puuttuu täältä täysin ja jokialuetta maisemana ei ole hyödynnetty käytännössä juuri ollenkaan.
Niitä vanhoja hienoja rakennuksia ei koskaan rakennettu Seinäjoelle. Ennen nykyisiä rakennuksia keskustassa oli sekava sillisalaatti erilaisia puurakennuksia. Ja nekin vähän sikin sokin hajallaan, ei missään kivassa kaavassa. Törnävän alue on ihan kaunis. Kaikkea ei vaan voi saada.
seinäjokiset on hirveitä kyttääjiä. autoistakin kääntyy päät jos joku kävelee kadulla.