Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt minä sen päätöksen tein! Lähden pois Suomesta!

Vierailija
06.08.2017 |

Lähden pois tästä ankeasta maasta, ankeista sääolosuhteista ja ankeiden ihmisten luota :)

Huh miten helpottavaa <3

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa!

Itse olen täällä Keski-Euroopassa insinöörihommissa. Palkkaa saan pari tonnia enemmän kuin Suomessa. Verotus on kevyempää, asuminen halvempaa (tietty omista referensseistä riippuen) ja töitähän täällä riittää. Elämän laatu on huomattavasti korkeampi. Lisäksi suomalaisia tuttuja ja kollegoja on joka maassa.

Osaatko sanoa mistä voisi saada luotettavaa palkkatietoa, koska töitä hakiessa pitäisi olla aika hyvä kuva palkkatasosta? Itse olen löytänyt vain melko yleisluonteisia (yleistä keskipalkkaa koskevia) maakohtaisia palkkatietoja, jotka taas eivät kerro mitään esim. juurikin (ylemmän tason) insinöörihommien palkoista. 

Vierailija
22/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea uuteen kotimaahan!

Ilahdun aina, kun luen sellaisten ihmisten kommentteja, joiden mielestä vain muut ovat ankeita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Nykyinen määräaikainen työsuhde päättyy vuoden lopussa, ja kohta alkaa kova hakeminen keskieurooppaan töihin. Tänne ei kannata ainakaan lapsettoman, korkeakoulutetun työikäisen jäädä; ankea ilmasto, hirveät verot joista ei juuri hyötyä saa verrattuna maksutaakkaan, paskat palkat ja vaikea löytää töitä, ja ankeat, masentavat ihmiset, joille jo pelkkä "hei" ja hymy vastaantullessa tuntuu olevan järkyttävä vaatimus. 

Perheettömälle Keski-Euroopan verotus ei ole välttämättä ole sen edullisempaa kuin Suomessa. Tilanne muutttuu siinä vaiheessa, kun on perhe ja lapsia, koska näissä maissa on yleensä perheverotus.

Vierailija
24/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä päätös. Molempien maiden äo nousee.

Tai ainakin Suomen.

Vierailija
25/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halajatte pois suomesta muistakaa harkita myös Australiaa varteenotettavana maana. Työ viisumi pitää erikseen hakea mutta jos on työ kokemusta se ei todellakaan ole mahdoton saada :) Kannustan ihmisiä vaihtamaan maata ja paikkaa jos siltä tuntuu! Suomi on ok muttei todellakaan mikään mailman kaikkuden ihanin paikka.  Onnea uuteen elämään vilpittömästi ! 

Vierailija
26/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos halajatte pois suomesta muistakaa harkita myös Australiaa varteenotettavana maana. Työ viisumi pitää erikseen hakea mutta jos on työ kokemusta se ei todellakaan ole mahdoton saada :) Kannustan ihmisiä vaihtamaan maata ja paikkaa jos siltä tuntuu! Suomi on ok muttei todellakaan mikään mailman kaikkuden ihanin paikka.  Onnea uuteen elämään vilpittömästi ! 

Miten helppo/vaikea sinne on päästä? kuinka pitkän viisumin voi saada kerrallaan? 

Vierailija
27/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, kaikkia vajakkeja täälläkin ruikuttaa...

Olen asunut yli 10 vuotta ulkomailla; parissa eri maassa. Mitähän ihmettä siellä nyt olikaan loppujen lopuksi erilaista... toiset asiat hyviä, toiset huonoja. Ei sen kummempaa.

Jos Suomessa vituttaa sää, laita paremmat vaatteet. Jos vituttaa ihmiset, ole vain kivojen kanssa tekemisissä, jos maa on ankea niin aina löytyy hyviä puolia; luonto, kieli, kirjallisuus, musiikki ja kivat tapahtumat.

Suomessa ei ole mitään vikaa, kun valitsee oikein ja elää oman mielensä mukaan.

Vierailija
28/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Nykyinen määräaikainen työsuhde päättyy vuoden lopussa, ja kohta alkaa kova hakeminen keskieurooppaan töihin. Tänne ei kannata ainakaan lapsettoman, korkeakoulutetun työikäisen jäädä; ankea ilmasto, hirveät verot joista ei juuri hyötyä saa verrattuna maksutaakkaan, paskat palkat ja vaikea löytää töitä, ja ankeat, masentavat ihmiset, joille jo pelkkä "hei" ja hymy vastaantullessa tuntuu olevan järkyttävä vaatimus. 

PK-yritykset menestyvät ja kasvavat paremmin kuin pitkiin aikoihin. Markkina vetää, infra hyvä, koulutettua ja luotettava työvoimaa on, ei korruptiota, melko ennustettava lainsäädäntö ja puolueeton oikeuslaitos. Ns. verottomat osingotkin ovat edelleen melko edullisia.

Jos tässä tilanteessa et menesty, niin et kyllä tule olemaan menestyjä yhtään missään maassa. Mamuna jossain Sveitsissä noista lähtökohdista, niin hahhah. :D

Tutustu todellisuuteen. Pörssi alkaa jo romahtaa. Seuraavassa dipissä olemme uusi Kreikka.

Vierailija
29/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi hei, ei keskiluokkaisilla palkkatuloilla rikastu missään. Yritystä pystyyn nyt, jos oikeasti olette ylemmän tason insinöörejä!

Oma firmanikin on erittäin perustekemistä muutaman äijän voimin, mutta joka vuosi nostan osinkoja noin 100 tuhatta ja otan palkkana 35 tuhatta (verotuksen optimoidakseni). Tuosta satasesta suurin osa menee sijoituksiin ilman verokiilaa, ja loput otan "verottomina" osinkoina. Jos joku onnistuu samat nettotulot repäisemään missään maassa perusinsinöörinä, niin... no ei tule tapahtumaan.

Vierailija
30/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa asuneena voin kertoa, että ei ne hymynaamat ole ollenkaan sitä mitä päälle päin näyttää. 

Suomessa voi luottaa ihmisiin ja pidän sitä monin verroin tärkeämpänä kuin pinnallista jargonia. 

Mutta onnea matkaan, ...voit kuitenkin pettyä monen asian suhteen. Jos säät ovat se ratkaiseva tekijä, niin toki on lämpimämpää ja kuivempaa monessakin paikassa. Maanjäristys ja tulvat saattavat toki monin paikoin järkyttää. 

Kerro nyt mihin päin olet menossa, jos vaikka löytyisi kokemuksia. 

Vierailija
31/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen korkeakoulututkinto kuitenkin kelpasi, joka on kustannettu myös minun verorahoillani? Et sitten nostanut mitään opintotukiakaan, kun eivät sovi arvomaalilmaasi?

Vierailija
32/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

O kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PK-yritykset menestyvät ja kasvavat paremmin kuin pitkiin aikoihin. Markkina vetää, infra hyvä, koulutettua ja luotettava työvoimaa on, ei korruptiota, melko ennustettava lainsäädäntö ja puolueeton oikeuslaitos. Ns. verottomat osingotkin ovat edelleen melko edullisia.

Jos tässä tilanteessa et menesty, niin et kyllä tule olemaan menestyjä yhtään missään maassa. Mamuna jossain Sveitsissä noista lähtökohdista, niin hahhah. :D

Tutustu todellisuuteen. Pörssi alkaa jo romahtaa. Seuraavassa dipissä olemme uusi Kreikka.

Tuohon et osaa sanoa mitään uskottavia perusteita. Sanoillasi ei ole mitään arvoa.

Vierailija
33/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat sinä mitään ulkomailla saa aikaiseksi. Pian on äidin tissiä ikävä ja maitojunalla kyynelsilmin sinä takaisin tulet.

Vierailija
34/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa!

Itse olen täällä Keski-Euroopassa insinöörihommissa. Palkkaa saan pari tonnia enemmän kuin Suomessa. Verotus on kevyempää, asuminen halvempaa (tietty omista referensseistä riippuen) ja töitähän täällä riittää. Elämän laatu on huomattavasti korkeampi. Lisäksi suomalaisia tuttuja ja kollegoja on joka maassa.

Itse muutin 1,5 vuotta takaisin Suomeen ja nyt saan sellaiset 10 k€/vuosi parempaa palkkaa kuin Saksassa.

Vierailija
35/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen korkeakoulututkinto kuitenkin kelpasi, joka on kustannettu myös minun verorahoillani? Et sitten nostanut mitään opintotukiakaan, kun eivät sovi arvomaalilmaasi?

Tyhjät tynnyri siinä vain kolisee. Sama uho kuuluu etenkin nuorehkojen palkkaduunari-inssien suusta tuon tuosta. Mutta se menee ohi useimpien kohdalla.

Vierailija
36/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa!

Osaatko sanoa mistä voisi saada luotettavaa palkkatietoa, koska töitä hakiessa pitäisi olla aika hyvä kuva palkkatasosta? Itse olen löytänyt vain melko yleisluonteisia (yleistä keskipalkkaa koskevia) maakohtaisia palkkatietoja, jotka taas eivät kerro mitään esim. juurikin (ylemmän tason) insinöörihommien palkoista. 

Suomalaiset liitot (esim. TEK) tekevät selvityksiä jäsentensä ulkomaanpalkoista. Nämä ovat yleenä maakohtaisia keskiarvoja. Yllättäen googlettamalla löytyy runsaasti ammattialakohtaisia palkkataulukoita, varsinkin saksankielisistä maista.

Vierailija
37/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä palkka- ja verovertailuissa pitäisi aina muistaa, mitä sitten loppujen lopuksi saa. 

Itse maksetaan kaikki viimeisen päälle näissä hyvien palkkojen ja keveämmän verotuksen maissa. 

Toki sopii terveelle, lapsettomalle, täydessä iskukyvyssä olevalle aikuiselle. Mutta lapsiperheen asema ei olekaan niin auvoinen kuin luvut äkkipäätä näyttävät. Saati sairastuneen. 

Vierailija
38/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä ilmaisella tutkinnolla ei töitä löydy, niin totta kai sitä kannattaa lähteä muualle. Plussana vielä kivempi ilmasto

Vierailija
39/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä sitten kortti Tansaniasta.

Vierailija
40/103 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat sinä mitään ulkomailla saa aikaiseksi. Pian on äidin tissiä ikävä ja maitojunalla kyynelsilmin sinä takaisin tulet.

Ja kas, tässä näemme malliesimerkin suomalaisten asenteesta. Ihmekös että moni haluaa pois.