Voiko vauvan laittaa vähäksi aikaa sijaisperheeseen?
Olen todella uupunut. Meillä on kaksi lasta, esikoinen täyttää pian kaksi vuotta ja vauva on kohta kolmen kuukauden ikäinen. En vain enää jaksa, osaako kukaan kertoa voiko vauvan laittaa joksikin aikaa esim. kahdeksi viikoksi tai ihan vaikkapa vain pariksi päiväksi jonnekin sijaisperheeseen? Sanoin miehelleni asiasta ja hän raivostui täysin. Ei hän kuitenkaan ole se, joka täällä lasten kanssa päivisin on. Mielipiteitäkin saa kertoa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vauva vasta 3kk ja nyt olet jo uupunut kahden lapsen äiti valmiina tyrkkäämään lapsen muualle? Vielä olis 18 vuotta edessä kasvatusta ja sen lapsen kanssa olemista. Jos vauva on vaikea etkä saa nukuttua, voithan aina hankkia vaikka lastenhoitajan muutamaksi tunniksi silloin tällöin, jolloin saat itse levätä.
Kuules nyt lyttääjä, kaikista rankin aika lapsiperheenä oli meillä siinä vaiheessa, kun esikoinen oli 1-6 kk. Mikään muu ei ole ollut samanlaista helvettiä, eikä teistä "miten ajattelit jaksaa sitten myöhemmin" -vittuilijoista ollut muuta kuin harmia. Kannattaa pitää vaan suu kiinni, jos sieltä ei tule muuta kuin moitteita.
Terveisin,
Viiden lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Olen todella uupunut. Meillä on kaksi lasta, esikoinen täyttää pian kaksi vuotta ja vauva on kohta kolmen kuukauden ikäinen. En vain enää jaksa, osaako kukaan kertoa voiko vauvan laittaa joksikin aikaa esim. kahdeksi viikoksi tai ihan vaikkapa vain pariksi päiväksi jonnekin sijaisperheeseen? Sanoin miehelleni asiasta ja hän raivostui täysin. Ei hän kuitenkaan ole se, joka täällä lasten kanssa päivisin on. Mielipiteitäkin saa kertoa.
Ap, missäpäin asut? Olisiko teillä paikallista Hätäkahvi- tai Hyvä sisko -ryhmää (siis Facebookissa), josta voisi löytyä joku vaikka katsomaan vauvaa hetken kun nukut?
Mutta ota yhteys myös neuvolaan, sieltä saa apua.
Ihan ekana esikoinen päivähoitoon, jos ei jo ole. Eikä mitään puolipäiväistä, vaan kokopäiväinen että saat levättyä silloin kun vauva nukkuu. Pitäisi onnistua myös niissä kunnissa joissa rajattu päivähoito-oikeutta, kunhan teet selväksi syyt. Sitten viikonlopuksi hotelliin nukkumaan univelkoja pois.
Tsemppiä paljon sinulle, toivottavasti helpottaa pian! Vauvallasi on varmaan kohta jonkinmoinen rytmi, jolloin osaat ennakoida päikkäreiden ajankohtaa. Sekin helpottaa. Googlaa EASY, meillä on molemmat saatu sen avulla rytmitettyä jo parikuisesta.
Itse toimin pk-seudulla lapsiperheiden perhetyöntekijänä, asiakkaat ovat juurikin vanhempia, jotka tarvitsevat lastenhoitoapua jaksamiseen. Hoidan lapsia kotona, tai lähden ulos tms. lasten kanssa, jotta vanhemmat saavat levätä/nukkua, siivota, käydä asioilla tai mitä ikinä haluavat.
Ota yhteyttä neuvolaan tai lastensuojeluun, osaavat sieltä kertoa miten kunnassasi toimitaan. Täällä ainakin kaikki ovat oikeutettuja palvelusopimukseen/palveluseteliin, jolla voit hoitoa "palkata".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mies voi olla muutaman päivän vauvan kanssa? Mene hotelliin lepäämään.
Mies käy päivisin töissä ja osallistuu kyllä lastenhoitoon iltaisin ja viikonloppuisin. Olen silti todella uupunut,
päivät on raskaita enkä oikeasti tiedä miten kestän kun tulee taas maanantai.Ap
No sinua sentään autetaan iltaisin ja viikonloppuna
Puhu asiasta neuvolassa! Myös lastensuojeluun voit soittaa. Lastensuojelu tekee auttavaa työtä, lastasi ei siis "kidnapata". Jos tilanne on joskus akuutti, sellainen, että kohta voisi jo vahingoittaa vauvaa, niin soita 112. En siis tarkoita, että satuttaisit vauvaa, mutta jos sinulle tai jollekulle muulle tulee sellainen olo, niin 112!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mies voi olla muutaman päivän vauvan kanssa? Mene hotelliin lepäämään.
Mies käy päivisin töissä ja osallistuu kyllä lastenhoitoon iltaisin ja viikonloppuisin. Olen silti todella uupunut,
päivät on raskaita enkä oikeasti tiedä miten kestän kun tulee taas maanantai.Ap
No sinua sentään autetaan iltaisin ja viikonloppuna
Tähän on ihan pakko vastata, että tiedän kyllä millaista on olla yksinhuoltaja. Olen ollut esikoisen yksinhuoltaja hänen ollessa 6kk-1 vuoden ikäinen. Se oli välillä todella rankkaa, mutta se ei tee tilannettani yhtään helpommaksi tällä hetkellä. Oikeastaan olen tajunnut kuinka paljon helpompaa se oli silloin yhden kanssa vaikka olinkin yksin.
Ap
Miksi ihmiset ei halua itse kantaa vastuuta elämästään? Soitto MLL:lle ja sieltä saa erittäin edullisesti lapsille peräänkatsojan siksi aikaa, kun itse nukkuu. Mutta sellaista ilmaista siivooja-kodinhoitajaa, josta kaikki väsyneet unelmoivat, ei saa kuin sossun tarkan syynin kautta. Ja hyvä niin, koska parempi olla perheissä peräänkatsomassa mahdollisimman varhain kuin antaa kamalien asioiden tapahtua. Kun alusta asti dokumentoidaan kaikki asiat, niin sitten vuoden parin kuluttua voidaan varmistaa, mistä tapahtui eikä luoteta pelkkiin muistikuviin.