Korkeastikoulutettujen vanhempien lapset voivat psyykkisesti paremmin.
Näin on. Mitä korkeampi koulutus vanhemmalla, niin sitä parempi psyykkinen olotila lapsella. Yleensä nämä lapset myös menestyvät sosiaalisissakin vuorovaikutustilanteissa paremmin sekä saa luotua enemmän sosiaalisia kontakteja ihmisiin.
Tiedän oikeasti tapauksia, jossa on vanhemmilla ollut alempi koulutus ja heidän lapsensa ovat syrjäytyneet eivätkä he ole olleet koskaan olleet lahjakkaita muodostamaan ystävyyssuhteita.
Aina kannattaa lukea ja kouluttautua. Ei mene koskaan hukkaan. Uskokaa tai älkää. Totuus.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Osittain varmasti totta, osittain ei. Korkeasti koulutetuilla on yleensä elämä kunnossa ja rahaa riittävästi, mikä tietenkin tukee myös lapsen elämää.
Toisaalta, töitä voidaan tehdä niin paljon, ettei lapsille jää aikaa. Lapsilla voi myös olla hirveästi paineita menestyä elämässä ja kouluttautua. Masennus taattu, jos elämä ei täytäkkään omien vanhempien odotuksia. Esimerkiksi syömishäiriönuoret on tyypillinen esimerkki tälläisestä täydellisyyden tavoittelusta.
Tuo väittämä perustunee tutkimuksiin. THL:n sivuilta voi lukea koosteita aiheesta, miten vanhempien sosioekonominen asema ja koulutus vaikuttaa lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Korrelaatio vanhempien koulutuksen ja lasten hyvinvoinnin välillä on kiistämätön mutta tuo ei tarkoita, että kaikki korkeastikoulutettujen lapset voisivat hyvin ja kaikki matalastikoulutettujen kehnosti.
No siis, oikeastihan juuri sillä KOULUTUKSELLA ei ole mitään tekemistä asian kanssa, mutta yleensä hyvin toimeentulevat / sosiaalisesti lahjakkaat / elämänhallinnan hyvin omaavat ihmiset ovat korkeasti koulutettuja.
Kyseessä ei ole kausaliteetti vaan korrelaatio. Asiaa on paljon tutkittu, ja mt- ja päihdeongelmilta välttyvät helpommin ihmiset, jotka osaavat tarkasti analysoida ongelmansa. Tämä on sekä verbaalinen että kognitiivinen kyky, joka on luonnollisesti pitkälle koulutetuilla monesti parempi. Kotona sitten opitaan vanhemmilta se tapa, millä asioista ja varsinkin ongelmista puhutaan. Jos perheessä vaan istutaan hiljaa ja toivotaan, että ongelmat ratkeavat yhteiskunnan toimesta tai itsestään, mt-ongelmia tulee. Jos taas ongelmat puetaan sanoiksi mahdollisimman tarkasti, niiden kanssa on helpompi elää, ja ne myös ratkeavat helpommin.
Ja sä luulet, että sun havaintosi ja tuttavapiirisi on pelkkä totuus? Kun elämä ei ole mustavalkoista. Mun vanhemmat on korkeasti koulutettuja ja mä olen ollut syntymästä saakka sairas. En ole ikinä ollut työelämässä ja olen syrjäytynyt. Meillä kulkee sairauksia suvussa. Tällä kertaa lotto osui vahvasti muhun.