Miksi ihmiset asuvat kerrostaloissa?
Kommentit (31)
Taas jonkin landepaukun tekemä aloitus. Oma horisontti on niin kapea, ettei ymmärretä kerrostaloja olevan muunkinlaisia kuin ne böndellä olevat kunnan kerrostalot pellon laidassa, joihin kaikki alkkikset ja muut sosiaalitapaukset on sijoitettu.
Minun helsinkiläinen kerrostaloasuntoni on varmaan n. 10 kertaa arvokkaampi kuin sinun tönösi muuttotappiopaikkakunnalla.
Mulla on kotitalo tallessa enkä mä mitään ruohoa leikkaa. Se kasvaa itsestään.
Luonnonkukat ovat kauniita.
Voin itse päättää koska poimin viinimarjat.
Vierailija kirjoitti:
----
Minun helsinkiläinen kerrostaloasuntoni on varmaan n. 10 kertaa arvokkaampi kuin sinun tönösi muuttotappiopaikkakunnalla.
Tai sitten ei. Tuskin koskaan olet edes nähnyt tällaista "omakotitaloa", jossa asun.
Terveisin: von joku, jonka nimen tuntee koko Suomi
Itse olen asunut kerros-, rivi- ja omakotitaloissa. Nyt asutaan keskustassa kerrostalossa ja tässä tykätään olla, paras ratkaisu meille. Rauhalliset ja mukavat naapurit. Etupihalla iso nurmialue jossa voi oleskella, tänäkin kesänä pelattu pihapelejä. Parvekkeelta kaunis jokimaisema. Palvelut lähellä. Töihin kävelen 5 minuutissa. Itseäni ei ole ikinä innostanut omakotitalossa asuminen, pihahommat sun muut. Omaa rauhaakin on kerrostalossa. Ei ne nykyajan omakotitalotkaan kovin isoilla tonteilla ole, usein se naapuri siinä ihan vieressä, näkösällä ja kuulosalla. Ihmiset on vaan erilaisia ja haluavat eri asioita elämältään.
Minä asun kerrostalossa ja vieläpä vuokralla, jestas sentään. Asunnon koko on noin 100 neliötä, vuokra 1650 euroa/kk. Uutta vastaava kunto.
Jaa miksikö? No siksi, etten omakotitalossa asuessani ehtinyt tehdä piha- ja lumitöitä. Niistä tuli rasite. Rivarissa oli kyyliä ja yli-innokaita naapureita. Täällä saamme olla rauhassa eikä tarvitse huolehtia ulkotöistä. Ja omistusasuntoa ei kannata ostaa näin kalliilta alueelta, koska muutamme ulkomaille vuoden kuluessa.
Se olisi ekologisesti aika paha jos kaikki asuisivat omakotitaloissa. Kuinkahan suuri Helsinkikin olisi jos kaikki asuisivat omakotitaloissa, tai olisiko Japanissa lainkaan luontoa tähteellä jos kaikki asuisivat omakotitaloissa.
Eli omakotitaloissa osuvat ovat itsekkäitä luonnontuhoajia.
Kyllä kerrostalossa on helpompaa. Ihanaa mennä aamulla pihalle/kadulle kun joku muu on tehnyt pihatyöt ja talvella lumityöt. Hyvä huoltoyhtiö on tietenkin taloyhtiölle sekä asukkaille kullanarvoinen.
Kerrostaloasunnon tulisi kuitenkin olla tarpeeksi tilava joten ainakaan minulle ei ns. hukkatila ole haitaksi vaan lisää asumiseen kodikkuutta ja mukavuutta.
Koska piti valita rivitalo 45min bussimatkan päästä tai kerrostalo jonka ulko-ovelta on yliopiston ulko-ovelle ehkä 20 metriä. Vihaan pakkasta ja pimeitä koulumatka-aamuja ja pääsen niinä päivinä kun on luento kello 8-10 ja 14-16 kotiin siinä välillä syömään tai vaikka päikkäreille jos väsyttää. Ei tarvi ikinä roudata ulkovaatteita mukana ja riittää kun herään 30min ennen luennon alkua. Tosi kätevää, kyllä tässä vielä pari vuotta asuu ihan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi ekologisesti aika paha jos kaikki asuisivat omakotitaloissa. Kuinkahan suuri Helsinkikin olisi jos kaikki asuisivat omakotitaloissa, tai olisiko Japanissa lainkaan luontoa tähteellä jos kaikki asuisivat omakotitaloissa.
Eli omakotitaloissa osuvat ovat itsekkäitä luonnontuhoajia.
No ei. Kerrostaloasujana ja kaupunkilaisena sinun ekologinen jalanjälkesi on riippuvainen monien muiden tekemistä ratkaisuista (Helsingin kaukolämmön polttoaine, taloyhtiöiden hukkatilojen lämmitys...). Omakotiasuja voi kulutuksellaan ja vaikka pitkillä automatkoilla sikailla rajattomasti, mutta ko. asumismuoto antaa myös enemmän vapautta säätää oma kulutustasonsa minimiin. Lisäksi kotona, esim. puutarhassa puuhastelu on ympäristön kannalta parempi vaihtoehto kuin ne kaupunkielämän helmiksi mainitut kahviloissa istuskelut ja muut kulttuuririennot julkisissa, ympärivuorokautisesti lämmitetyissä sisätiloissa.
Viihdytään niin hyvin tällä alueella ja täällä on aika vähän muuta tarjolla. Ne rivarit/omakotitalot täällä ovat sen verran kalliita, että niihin ei ole varaa ihan perustallaajalla. Ja kivahan tässä kerrostalossa on olla, kauniit näkymät ja kivat naapurit.