Miksi sairaanhoitajat valittavat niin paljon? Aina jos lehdessä tai uutisissa joku valittaa, se on hoitaja.
Kuitenkin hoitajaksi hakeutuu vuosittain satoja uusia opiskelijoita, ja osa jää rannalle. Eivätkö siinä vaiheessa tajua työn vaatimuksia, esimerkiksi vuorotyön "riskiä"? Erityisesti kätilöt tuntuvat kunnostautuneen valittamisessa.
Tunnen hoitajia sekä työn kautta että siviilielämän kautta - kamalan kyynistä ja valittavaa sakkia.
Itse palaan erittäin mielelläni töihin lomien jälkeen.
Kommentit (87)
Hoitajilla , ei ole yhtään sen kiireempi , kuin muillakaan.Se on organisaatiosta kyse, miten ajan käyttävät tehokkaasti.Vanhusten talossa vieraillessa, hoitsut istuu , aina poikkeuksetta taukohuoneessa , olipa klo , sitten mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Melko kyynistä väkeä koko terveydenhoitoala. Tainsaitauksientuottajayhteisö pikemminkin. Ei ole aikaa eikä halua hoitaa. Lähinnä v ttuiliåuasenteella niin just valmistuneet medisiinarit kuin hoitsut.
Pelkkiä roolipelejöhän nää ammatit muutenkin on. Niinku lapset larppaa.
Jos vaikka valittais vähemmän kiireestään niin voisi saada hieman enemmän aikaan.
Se olis sellainen hyvä alku?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla , ei ole yhtään sen kiireempi , kuin muillakaan.Se on organisaatiosta kyse, miten ajan käyttävät tehokkaasti.Vanhusten talossa vieraillessa, hoitsut istuu , aina poikkeuksetta taukohuoneessa , olipa klo , sitten mitä tahansa.
Ihanaa yleistystä. Kotihoidossa ei istuskella, vessaan pääset kerran vuoron aikana. Ja palkka pienempi kuin osastolla (ainakin meidän kaupungissa) ja sillä palkalla pitää vielä autoa ylläpitää. Ei, se km-korvaus ei riitä talvella kuin hädintuskin polttoaineeseen. Kesällä toki eri, mutta auton kuluja ei kata lähellekään. Jännä kun on koko ajan hoitajista pula, ei tätä hullunmyllyä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sain opiskelupaikan ja olen hyvää vauhtia kouluttautumassa pois hoitajan hommista! Kamalaa miten tässä maassa suhtaudutaan hoitajiin. Suomen terveydenhuolto tulee kriisiytymään pahasti eikä pelkästään koronan takia vaan siksi että hoitajat lähtevät joukolla pois ja jäljelle jäävät palaa loppuun. Viimeistään nyt pitäisi tehdä jotain. Tykkään työstäni mutta en aio sinnitellä eläkeikään asti paskalla palkalla. Moni kollega on lähdössä tai jo lähtenyt. Minäkin lähden heti kun mahdollista. Mietin lähtöä jo ennen koronaa ja korona vain varmisti sen että hoitajan töissä ei todellakaan kannata olla. Tuo 3000€ palkka on täysin huuhaata, ehkä joku pääsee siihen lisien kanssa mutta itse en ole koskaan saanut yli 2000€ käteen että lopettaakapa se paskan puhuminen.
t.Hyvin pian ex-hoitajaOnnea opiskelupaikan johdosta!
Omasta kokemuksestani 3000e palkka ei ole huuhaata, sillä kolmivuorotyössä siihen yltää kyllä. Saan tällä hetkellä ansiosidonnaista perustuen 3300e palkkaan. Tämä pk-seudulla kunnallisella työnantajalla yhdellä ikälisällä, enkä ollut edes tehnyt yövuoroja kuin ehkä puolet työssäoloehtoon lasketusta ajasta.
Valitettavasti moni kollega tekee päivätyötä ja onhan se 2500-2600e pieni palkka näin pk-seudulla. Jos saisi valita niin ottaisin kuitenkin enemmän resursseja kuin palkkaa. Olisi mukavaa, ettei aina olisi kiire vaan pystyisi oikeasti tekemään työnsä kunnolla.
Niin, meitähän on tosiaan paljon sellaisia joilla niitä ylimääräisiä lisiä ei ole eikä sinne 3000e todellakaan päästä. Muutenkaan palkat ei koskaan tule nousemaan sellaiselle tasolle että hoitajana kannattaa jatkaa ainakaan pk-seudulla. Tai jos nousee niin voisin ehkä hoitajan työtä tehdäkin. Ja lisäresurssit olis kyllä kauheen kiva ettei olisi niin kiire koko ajan mutta mistä sitä otetaan kun hoitajia ei ole jonoksi asti ovella odottamassa?! Ehkä se palkkojen nosto asialliselle tasolle voisi auttaa siinäkin että joku enää sitä hoitajan työtä viitsii tehdä. Minulla on erittäin pitkä työkokemus ja erityisosaaminen, se kaikki lähtee mukanani pois mutta mitäs se väliä.
Yövuorossa meitä on lähihoitaja ja sairaanhoitaja-pari.
Hoidetaan 26 potilasta yhdessä. Sairaanhoitaja laskee, tekee ja sekoittaa infektiopotilaiden antibiootit. Ne eivät tule valmiina laimennuspulloina, vaan sairaanhoitaja tarkastaa ja sekoittaa jokaiselle sen, mitä lääkäri on määrännyt. Antibiootteja sekoitetaan yön aikana 15-20 annosta. Lisäksi sairaanhoitaja toteuttaa verensiirrot niille potilaille, joille ne on määrätty. Siinä ei ole mitään ihmeellistä tai uutta, että verensiirtoja tehdään öisin useille potilaille. Monesti sopivat veret tulevat labrasta myöhään illalla, joten verensiirtoja tehdään paljon yöpainotteisesti. Samoin plasmansiirtoja. Suonensisäiset elektrilyyttikorjaukset tehdään kellon ympäri. Potilaspaikkoja on 26. Potilaita tulee osastolle hoitoon myös öisin, koska kyseessä on päivystystä tukeva nopeatempoinen vuodeosasto, jonne tulevat mm. Sydäninfarktipotilaat, keuhkokuumepotilaat, syöpäpotilaat, anemiapotilaat, joilla hemoglobiini on esim.39. Lisäksi osastolla hoidetaan itsemurhaa yrittäneet myrkytyspotilaat, alkoholidelirium-potilaat, verenmyrkytykset.... Yöaikaan sairaanhoitajia on 1. Hänellä on apuna lähihoitaja. Sairaanhoitajan työsarka on aikamoinen. Kyllä siinä pitää ajatuksen pysyä kirkkaana. Siinä ei saa mennä yksikään verivalmiste väärälle potilaalle tai tuloksena on hemolyysi. Pahimmassa tapauksessa kuolema.
Taukoja yössä yksi. Huolehdin myös omasta nesteytyksestä, mutta monta kertaa se sama kivennäisvesipullo tulee avaamattomana kotiin, kun vuorossa ei ehdi sitä juoda.
Se nyt on vaan työtä. Jos et kestä, vaihda alaa. Sairaanhoito on kansainvälinen ala. Kyllä tänne ulkomailta työvoimaa saadaan. Venäjältä tulee hyviä sairaanhoitajia. Samoin Somaliasta.
Itse olen ollut alalla 15 vuotta. Nähnyt paljon alalle tulleita suomalaisia, jotka pian vaihtavat alalta ikävä kyllä pois. Myös moni alaa vaihtanut henkilö palaa takaisin omalle alalleen, kun hoitoalan todellisuus iskee ihon alle.
Kuukausipalkka, jota käteen jää on 1900 euroa ja siihen lisät päälle. Eli yövuoroa kannattaa tehdä paljon.
Aika vähän valittavat siihen nähden mitä syytä olisi. Osastonsihteerinä tulee seurattua aika läheltä tilannetta.
Hoitaja 15 vuotta alalla kirjoitti:
Yövuorossa meitä on lähihoitaja ja sairaanhoitaja-pari.
Hoidetaan 26 potilasta yhdessä. Sairaanhoitaja laskee, tekee ja sekoittaa infektiopotilaiden antibiootit. Ne eivät tule valmiina laimennuspulloina, vaan sairaanhoitaja tarkastaa ja sekoittaa jokaiselle sen, mitä lääkäri on määrännyt. Antibiootteja sekoitetaan yön aikana 15-20 annosta. Lisäksi sairaanhoitaja toteuttaa verensiirrot niille potilaille, joille ne on määrätty. Siinä ei ole mitään ihmeellistä tai uutta, että verensiirtoja tehdään öisin useille potilaille. Monesti sopivat veret tulevat labrasta myöhään illalla, joten verensiirtoja tehdään paljon yöpainotteisesti. Samoin plasmansiirtoja. Suonensisäiset elektrilyyttikorjaukset tehdään kellon ympäri. Potilaspaikkoja on 26. Potilaita tulee osastolle hoitoon myös öisin, koska kyseessä on päivystystä tukeva nopeatempoinen vuodeosasto, jonne tulevat mm. Sydäninfarktipotilaat, keuhkokuumepotilaat, syöpäpotilaat, anemiapotilaat, joilla hemoglobiini on esim.39. Lisäksi osastolla hoidetaan itsemurhaa yrittäneet myrkytyspotilaat, alkoholidelirium-potilaat, verenmyrkytykset.... Yöaikaan sairaanhoitajia on 1. Hänellä on apuna lähihoitaja. Sairaanhoitajan työsarka on aikamoinen. Kyllä siinä pitää ajatuksen pysyä kirkkaana. Siinä ei saa mennä yksikään verivalmiste väärälle potilaalle tai tuloksena on hemolyysi. Pahimmassa tapauksessa kuolema.
Taukoja yössä yksi. Huolehdin myös omasta nesteytyksestä, mutta monta kertaa se sama kivennäisvesipullo tulee avaamattomana kotiin, kun vuorossa ei ehdi sitä juoda.Se nyt on vaan työtä. Jos et kestä, vaihda alaa. Sairaanhoito on kansainvälinen ala. Kyllä tänne ulkomailta työvoimaa saadaan. Venäjältä tulee hyviä sairaanhoitajia. Samoin Somaliasta.
Itse olen ollut alalla 15 vuotta. Nähnyt paljon alalle tulleita suomalaisia, jotka pian vaihtavat alalta ikävä kyllä pois. Myös moni alaa vaihtanut henkilö palaa takaisin omalle alalleen, kun hoitoalan todellisuus iskee ihon alle.Kuukausipalkka, jota käteen jää on 1900 euroa ja siihen lisät päälle. Eli yövuoroa kannattaa tehdä paljon.
Hoitajat on kyllä rautaisia ammattilaisia.
Saa nähdä miten tutulle käy. Pääsee työkokeiluun lähihoitajan työhön - sanoi, että on kiva ulkoiluttaa vanhuksia🤫jopa minä tiedän, että se on ihan jotain muuta.
Ja sh palkka pitäisi olla 300 e enemmän.
Kyllä ne opettajat on vähintään yhtä usein valittamassa. Ja paperimiehet. Ja lääkärit, nekin saa liian vähän palkkaa.
Sama kävi mielessä, kun joku vinkui kuumuudesta töissä. On muka niin paljon arvokkaampaa työtä kuin muiden työ ja muiden kuumilla työplosuhteilla ei niin väliä. Siinä vaiheessa alkoi kieltämättä jo käämi palaa minullakin. Arvostan hoitajien työtä, mutta tuo vinkuminen menee jo yli.
Varmaan osin siksi, että monet ovat naissukupuolen sekatyömiehiä, joilla ei ole ollut tunnistettua erityislahjakkuutta mihinkään ja ovat ajautuneet työhön haaveillen hyviin naimisiin menosta.
Osa on hieman yksinkertaisia tai huonokäytöksisiä (nämä tietysti kulkevat käsi kädessä) ja osa taas kuuluisi yliopistoon, mutta on sosiaalisista syistä päätynyt alalle.
Hoitajakaverini opiskelee nyt lääkäriksi ja on mukava, mutta kohtasin lapsena myös hoitajia, jotka uhkailivat minua heikoimpana hetkenä ja käyttivät lievää väkivaltaa muihin lapsiin. Nimittelyä koin myös.
Todella kirjava ammattikunta, jossa ÄO vaihtelu varmaan 85-125.
Arvokasta työtä tekevät, mutta vähän jäi mietityttämään tuo ainainen kiireen valitus. Olin itse sairaalassa viiden vuorokauden ajan, ja kyllä kaikki aivan kävellen menivät.
Ehkä tämä johtuu siitä, että olin teininä pari kesää vaatetustehtaassa kesätöissä ja sain nähdä mitä on kiire.
Siellä ne epätoivoiset ompelijat paahtoivat yhtä osaa vaatteesta, yhtä tiettyä saumaa joka ikinen päivä. Se työtahti oli urakan vuoksi aivan järkyttävää. He liikkuivat kuin raivopäiset kekäleet, ilman että edes vilkaisivat sivulleen. Kun kello soi ruokaatauon päättymisen merkiksi, nämä arjen sankarit oikeesti juoksivan kukin omalle koneelleen. No, eipä ihme, että ko. tehtaat ovat kaikki siirtyneet kehittyviin maihin. Ei ollut ihmisarvoista se työ.
Ei tietenkään voi verrata ihmisten kanssa tehtävään työhön, onhan siinä oma vastuunsakin, mutta ainakin minun kanssani ehdittiin ihan keskustelemaankin. Itkekää, tai älkää, kyllä näin, että kahvillakin istuivat.
Kaikki valittaa. Tällä palstalla on vain näitä hoitsujen vihaaja- trolleja, jotka haluaa nostaa tämän aiheen esille usein.
No johtuisiko v*ttu siitä että palkka on vastuuseen ja työmäärään nähden surkea?! Elämme käännekohdassa. Hoitajia on lähtenyt paljon ja lähtee edelleen. Olisikohan jo korkea aika tehdä niille palkoille ja työoloille jotakin ennen kuin kaikki pätevät hoitajat on kadonneet muihin töihin? Olen ollut itse hoitajana yli 20v. Ongelmat oli jo silloin kun aloitin eikä niille asioille ole mitään tehty vieläkään. Mutta miettikää toki rauhassa vaan mitoituksianne. Hoitajamitoituksilla voi pyyhkiä pyllyä kun ei ole hoitajia mistä ottaa. Itse olen jo opiskelemassa muihin hommiin enkä aio palata hoitajaksi ikinä.
Joo, en ole koskaan ymmärtänyt tota sari sairaanhoitajaa, joka ei löydä töistänsä kuin vikaa ja palkka korjaisi kaiken.
Katsokaapa kuinka moni opettaja valittaa töistänsä lehdistä, vaikka kaikki tietää, että se ammatti on raskasta kuin mikä ja pelätään, että mennään Ruotain tielle, ettei enää opettajia saada alalle.
Tai kuknka moni lokakuski valittaa työstänsä?
Levyseppähitsaaja?
Aina saa lukea sari sairaanhoitajasta joka tekee vuorokaudessa 48h töitä, hotaa lääkörin puolesta potilaat ja sää lääkärin palkasta vain murto-osan ja tietenkin esille tuodaan aina peruspalkka ei koskaan kokonaisansio.
Minun puolesta nuo valittajat saavat lähteä sinne norjaan vaikka kaikki.. Otetaan aasiasta työvoimaa, joka myös arvostaa vanhuksia ja kohtelee heitä kunnioittavasti.
Vierailija kirjoitti:
No johtuisiko v*ttu siitä että palkka on vastuuseen ja työmäärään nähden surkea?! Elämme käännekohdassa. Hoitajia on lähtenyt paljon ja lähtee edelleen. Olisikohan jo korkea aika tehdä niille palkoille ja työoloille jotakin ennen kuin kaikki pätevät hoitajat on kadonneet muihin töihin? Olen ollut itse hoitajana yli 20v. Ongelmat oli jo silloin kun aloitin eikä niille asioille ole mitään tehty vieläkään. Mutta miettikää toki rauhassa vaan mitoituksianne. Hoitajamitoituksilla voi pyyhkiä pyllyä kun ei ole hoitajia mistä ottaa. Itse olen jo opiskelemassa muihin hommiin enkä aio palata hoitajaksi ikinä.
Just tämä, työmäärä, vastuut ja kaikki on ihan älyttömästi… Se lääkärin tottelee sari sairaanhoitajaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että hoitajia lisää ulkomailta ja muut voivat siirtyä vaikka sinne norjaan, jonne ovat jo viimeiset 20v olleet menossa.
Vierailija kirjoitti:
Nytkin ne itkee taas teeveessä. Lisää koronalissäää nii jaksaa paremmin. Ahneita ne on. Josko työttömille tarjottaisiin pikakaista hoitsuiksi niin sais nää ikivalittajat vege. Ei riitö kolme tonnii nii. Mutta duunia vailla olevia saa kiikuttaa 9 euron päiväkorvauksella. Huhuh mitö p skaa. Eivät koe tulevansa hoitsut kuulemma 3 tontulla arvostetuksi. Just.
Hoitajista on huutava pula lähes koko maassa. Siitä vaan työttömät opiskelemaan! Ilomielin otetaan vastaan alalle. Pikakaistaa ei taida olla, on sen verran paljon opittavaa. Mutta töitä kyllä sitten riittää!
Vierailija kirjoitti:
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten, niinhän se menee.
Näillä itsensä puolijumalan asemaan asettavat pillerinkiikuttajat saavat parempaa lähtö- ja keskipalkkaa kuin palomiehet ja poliisit, jotka oikeasti ovat vastuussa ihmishengistä. Koska olette kuulleet palomiesten ja poliisien itkevän palkoistaan samalla tavalla ja tahdilla?
Trollihan sinä olet, mutta määritteletkö vastuussa olemisen vs. o i k e a s t i vastuussa olemisen.
Sinähän tässä valitat.