En ymmärrä miksi huoltajilla pitää olla käyttöoikeus lapsen tiliin!
Ja tuota käyttöoikeutta ei saa poistettua ennen kuin lapsi täyttää 18v.
Meillä sellainen tilanne että lapsen isä on "lainaillut" pitkin kesää lapsen tililtä rahaa. Välillä saattaa muutaman kympin maksaa takaisin, mutta velkaa kertynyt koko ajan lisää. Kyseessä lapsen kesätyötienestit.
Nyt lapsi nosti kaikki rahansa käteiseksi, ettei isänsä pääse rahoihin enää käsiksi. Olisi pitänyt tajuta jo aiemmin tehdä tämä.
No rikosilmoituksenhan tuosta ilmeisesti voi tehdä, ellei rahoja rupea kuulumaan takaisin?
Helpompi olisi kun voisi estää tällaiset tilin käyttöoikeudet.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa. En muista, että vanhemmillani olisi koskaan ollut moisia oikeuksia yhteenkään tiliini. Esim. kultapossukerhon tiliin ainakaan. Eli ei taida olla automaatio. Oma lapseni on nyt 9v. eikä hänellä ole ollut vielä pankkitiliä. Ajattelimme sellaisen avata, eikä ole tullut mieleenkään, että vanhemmilla ois siihen käyttöoikeus.
Kultapossukerhon aikaan säännöt oli toiset ja käyttöoikeus sillä jolla oli säästökirja esittää tiskillä.
Toki vanhemmilla pitää olla käyttöoikeus. Lahjoitan lapsen tilille pienempiä summia ja teen sieltä "lapsen nimissä" sijoituksia, hänhän ei voi alaikäisenä tehdä esim rahastomerkintöjä. Paljon vaivattomampaa kuin tehdä itse ostot ja siirtää niitä sitten lapsen nimiin.
Meillä kyllä on lapsen sijoitustiliin lapsen ikiomat pankkitunnukset joita käytämme. Ilmeisesti vähän harmaalla alueella sekin, mutta pankista ne saatiin, joten asia lienee ok.
Lapsen säästötili saatiin vielä 10v sitten pankkikirjallisena.
Mutta jos lapsen isä/avomieheni kävisi tilit tyhjäämässä, mulla ei olisi mitään ongelmaa tehdä rikosilmoitusta ja erota, olisi melkoinen luottamuksen menetys.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minä löysin sillon ku käytiin tili avaamassa esikoiselle niin sanoa että rahan saa nostettua vaan pankista ( en edes näe tiliä) ja molempien on oltava paikalla. Muuten isä saattaisi tehdä samaa...
Samoin teen kuopuksen kanssa kunhan saan aikaiseksi mennä sen tilin avaamaan :D
Hienon miehen kanssa olet (samoin kuin ap) tehnyt lapsia.
Onnittelut!
Ei se vanhempien käyttöoikeus lasten tileihin mikään lakisääteinen pakko ole. Ja vaikka käyttöoikeus olisikin, sen tilin ei tarvitse näkyä ko. vanhemman verkkopankissa. Meillä ainakin on pitänyt erikseen sopia, näkyykö vai ei. Tilejä avattaessa meiltä kysyttiin, laitetaanko käyttöoikeudet vanhemmille.
Tosin poinen huoltaja ei voi yksipuolisesti päättää, että kaventaa sen poissaolevan huoltajan käyttöoikeuksia, ainakaan ilman pätevää syytä. Tuollaiset väärinkäytökset ovat kyllä pätevä peruste käyttöoikeuden rajoittamiselle. Mutta siitä pitää olla todisteita.
Ja se rikosilmoitus kannattaa myös tehdä.
Koska aikuinen on lapsen huoltaja, siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa. En muista, että vanhemmillani olisi koskaan ollut moisia oikeuksia yhteenkään tiliini. Esim. kultapossukerhon tiliin ainakaan. Eli ei taida olla automaatio. Oma lapseni on nyt 9v. eikä hänellä ole ollut vielä pankkitiliä. Ajattelimme sellaisen avata, eikä ole tullut mieleenkään, että vanhemmilla ois siihen käyttöoikeus.
Kultapossukerhon aikaan säännöt oli toiset ja käyttöoikeus sillä jolla oli säästökirja esittää tiskillä.
Toki vanhemmilla pitää olla käyttöoikeus. Lahjoitan lapsen tilille pienempiä summia ja teen sieltä "lapsen nimissä" sijoituksia, hänhän ei voi alaikäisenä tehdä esim rahastomerkintöjä. Paljon vaivattomampaa kuin tehdä itse ostot ja siirtää niitä sitten lapsen nimiin.
Meillä kyllä on lapsen sijoitustiliin lapsen ikiomat pankkitunnukset joita käytämme. Ilmeisesti vähän harmaalla alueella sekin, mutta pankista ne saatiin, joten asia lienee ok.
Lapsen säästötili saatiin vielä 10v sitten pankkikirjallisena.
Mutta jos lapsen isä/avomieheni kävisi tilit tyhjäämässä, mulla ei olisi mitään ongelmaa tehdä rikosilmoitusta ja erota, olisi melkoinen luottamuksen menetys.
Ei missään tapauksessa vanhemmille käyttöoikeuksia lapsen tiliin. Noi sijoitus ja lahjoitustilit saa sitten olla erikseen. Ne annetaan lapselle kun ollaan valmis antamaan ne lapselle. TaI tietty saa ne täysi-ikäisenä.
Ei munkaan tileille vanhemmilla ollut pääsyä. Nordeassa ja Postipankissa oli (omat) tilit.
Yleensä ongelma on toisinpäin. Lapset tuhlaa rahansa.
Näin päin sen onnistuu välttämään varmaan just sukanvarsisäästöillä tai avaamalla tilin luotettavan vanhemman kanssa. Sille toiselle ei tilistä sitten kerrota. Tilinhän voi avata kyllä vaikka isovanhemmatkin. Käsittääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ongelma on toisinpäin. Lapset tuhlaa rahansa.
Näin päin sen onnistuu välttämään varmaan just sukanvarsisäästöillä tai avaamalla tilin luotettavan vanhemman kanssa. Sille toiselle ei tilistä sitten kerrota. Tilinhän voi avata kyllä vaikka isovanhemmatkin. Käsittääkseni.
Ei enää nykyään voi avata. Tarvitaan aina molempien huoltajien suostumus tilin avaamiseen.
Soita sinne omaan pankkiin niin saat tarkkaa tietoa mitä pitää nyt tehdä!!!!
Meillä oli samanlainen ongelma, lapsen isä käytti lapsen rahoja. Avasin itselleni uuden tilin, omalla nimelläni mutta tilille laitettiin vain lapsen rahoja ja otin siihen lapselle pankki/automaattikortin, lapsen nimellä. Näin isällä ei ole enää pääsyä lapsen rahoihin eikä suostumusta tiliehtojen muutokseen tarvittu.
30 jatkaa..kun lapsi täytti 18v käytiin yhdessä pankissa muuttamassa minun nimilläni ollut tili nuoren nimiin, sai pitää saman tilin ja saman kortin. Nuori sai itse päättää antoiko käyttöoikeuden minulle.
Vanhemmilla ei ole käyttöoikeutta nuoren itse tienaamiin rahoihin! Rikosilmoitus tollasesta.
Meillä on lapsen tiliin käyttöoikeudet niin että täytyy molempien vanhempien olla paikalla, toinen ei voi siis yksin nostaa rahaa.
Mielenkiintoinen ajatus, ettei vanhemmilla olisi käyttöoikeutta lapsensa tiliin. Kukas niitä 3v. lapsen rahoja hoitelee jos ei vanhemnat.
Ap:n tapauksessa isä on kyllä totaalinen kusipää. Miten voi olla edes pokkaa. Ymmärtäisin jos olis oikeasti perheen talous romahtanut ja yhdessä sovittu, että teinin kesätyötulot käytetään sähkölaskun maksuun ja ruokaan, jotta selvitään siihen saakka kunnes saadaan tukipäätökset kelasta.
Onneksi minä löysin sillon ku käytiin tili avaamassa esikoiselle niin sanoa että rahan saa nostettua vaan pankista ( en edes näe tiliä) ja molempien on oltava paikalla. Muuten isä saattaisi tehdä samaa...
Samoin teen kuopuksen kanssa kunhan saan aikaiseksi mennä sen tilin avaamaan :D