Nykyajan tavarat kuraa. Mistä kestävät tuotteet? Ilmianna löytösi!
Listatkaa ihan kaikenlaisia hyviä tuotteita. Itsellä olisi nyt haussa hyvät tyynyt. Pestään niitä usein, ja ne menee äkkiä muhkuraisiksi ja ihan pilalle.
Erilaisia sukkahousuja kokeilin vaikka ja mitkä, kunnes löysin Norlynin city sukkikset, jotka on peräti kestänyt useamman käytön. Ei tule silmäpakoja pelkästään kun hengittää kohti tai haarat ratkea heti kun pukee päälle.
Kommentit (353)
Hyvässä lykyssä voi löytää jostian vaikkam muutamankymmenen vuotta vanhan hehkulampun, jonka kestävyys on sata vuotta.
https://www.uusisuomi.fi/ymparisto/113149-hehkulamppu-palanut-jo-110-vu…
Hehkulampuistahan tehtiin tahalleen vähemän kestäviä, koska tuo 100 vuoden kestävyys haittasi myyntiä kovasti, parempi että kesti huomattavasti vähemmän aikaa, jolloin ihmisten pakko ostaa jatkuvasti uusia. Siitä se sitten lähti idea laajenemaan muihinkin tuotteisiin ja siksi mikään ei nykyään kestä, ihan tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Hyvässä lykyssä voi löytää jostian vaikkam muutamankymmenen vuotta vanhan hehkulampun, jonka kestävyys on sata vuotta.
https://www.uusisuomi.fi/ymparisto/113149-hehkulamppu-palanut-jo-110-vu…
Hehkulampuistahan tehtiin tahalleen vähemän kestäviä, koska tuo 100 vuoden kestävyys haittasi myyntiä kovasti, parempi että kesti huomattavasti vähemmän aikaa, jolloin ihmisten pakko ostaa jatkuvasti uusia. Siitä se sitten lähti idea laajenemaan muihinkin tuotteisiin ja siksi mikään ei nykyään kestä, ihan tarkoituksella.
Olet sitten hurahtanut hehkulamppu-salaliittolaisten juttuihin.
Hehkulamppujen suurin ongelma on siinä, että ne eivät oikeasti ole valaisimia vaan lämmittimiä, joita käytetään ylijännitteellä niin että vastus (wolfram-lanka) alkaa hehkua ja tuottaa myös valoa.
Ongelmana vain on se, että jos valoa halutaan hiemankaan enemmän kuin vain himmeästi loistava lamppu, niin väistämättä lanka kuluu nopeammin. Osa kuluminen johtuu hehkulangan metallissa tapahtuvista muutoksista, metalli väsyy hehkuessaan sen lujuus heikkenee jolloin se menee helpommin rikki, joko syttymisen yhteydessä tapahtuvasta äkillisestä lämpenemisestä, jäähtyessään tapahtuvasta muodonmuutoksesta tai sitten ulkoisesta tärähdyksestä.
Mikä hehkulamppu saadaan kestämään vaikka kuinka hyvin kun sitä ei hehkuteta niin kirkkaasti, että hehkutuksen aiheuttamat mekaaniset muutokset hehkulangan metallissa pysyvät kurissa, myös hehkulangan tukeminen hyvin auttaa (R-merkityt oli tehty kestämään tärinää, tunnettiin Roikka-lamput).
Mutta se iso ongelma, on se että valaistuksesta ei saada käytettyyn sähkömäärään nähden riittävän hyvää, jos hehkulamppuja käytetään niin alhaisella jännitteellä. Sellaisen valossa lukeminen on yhtä mukavaa kuin kynttilän valossa lukeminen. Se ei riitä useimpiin käyttötarkoituksiin joihin valaistusta tarvitaan.
Kun hehkulamppua käytetään niin, että se tuottaa valoa tarpeeksi sen käyttöikä valitettavasti lyhenee merkittävästi, sillä pääsee vain muutaman tuhanteen tuntiin käyttöaikaa. Kaasupurkauslamput (loisteputket) kestävät kymmenen tuhannen tunnin luokkaa ja tuottavat saman määrän valoa 1/3 hehkulamppujen tarvitsemasta sähköstä. Nykysin tehokkaimmat yleiskäyttöiset LED (valot tuottavat saman määrän valoa kuin hehkulamput 1/5 sähkömäärällä. Nämä filament LED valot vieläpä näyttävät hyvin paljon hehkulampuilta. Ne palavat noin 15000 tuntia ja halvimmillaan niitä saa jopa 3-4 euron hintaan. Kestävät siis 15 kertaa kauemmin kuin hehkulamput ja vievät sähköä vain 1/5. Vaihtovälin pituus säästää vaihdosta aiheutuvia kustannuksia monissa paikoissa vielä enemmän kuin sähkön säästämisestä aiheutuva säästö!
Se hehkulamppu-salaliitto juttu on roskaa, syyt hehulamppujen huonoon kestoon on käytännön seikat, eli ei kukaan tyydy vain kynttilän tuottamaan valomäärään ja saadakseen tarvittavan valomäärän halua asentaa jokaiseen valaisimeen kymmentä kynttilää vastaavaa himmeää hehkulamppua.
Kannattaa tutustua filament LED valoihin, Airam Decor on yksi niistä mutta kalleimmasta päästä. Edullisempia samanlaisia on monia eri merkkejä ja halvimman sellaisen ostin Biltemasta hintaan 2.95 euroa. Philips, Sylvania ja lukemattomilla muilla merkeillä löytyy nykyisin samanlaisia lamppuja. Tarjouksessa ovat todella edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Tefal paistinpannut kestävät paremmin kuin suomalaiset tai ikean
Saman olen huomannut itsekin. Ostin tuon ikean paljon mainostetun pannun, mutta sehän oli pilalla ihan heti. Perus halpa tefal sen sijaan kestää vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SINI-tuotteen tavarat on kestäviä ja Suomessa tehtyjä.
Siivoustarvikkeet kestävät vuodesta toiseen ja niillä on tosi hyviä innovaatioita esim. kylppärin saumojen puhdistukseen, rättipidikettä, kylppärin kaivonsuodatinta jne.
En osta enää mitään halpissiivoustarviketta vaan aina SINIä.
Sini tekee myös auton lumiharjoja ja jääskrapoja ja muita tuotteita mutta toisella tuotemerkillä, taisi olla Kungs? Nekin kestää ja niissä on sellainen vaihdettava "teräosa" jonka vaan ostaa uusiksi joka talvi ja aina on hyvä terä skrapata jäärä. Aiemmissa oli aina se ongelma kun se terä tylsyy niin saa kiukulla raapia jäätä pakkasessa.
Itse onnistuin rikkomaan lyhyessä ajassa kolme sinin lattiamoppia. Niistä kaikista murtui se "lavan" muoviosa kahteen kappaleeseen. Meillä on hiottu, siis todella sileä betonilattia, ja sinin moppi otti jotenkin liian tiukasti kiinni siihen, paitsi todella valuvan märkänä. Liikaa kitkaa siis. Mies osti sitten jonkun toisen merkin mopin, en nyt muista mikä se on.
Mielestäni vileda-pesimet ovat kestäneet hyvin jo varmaan parikymmentä vuotta. Toki niitä kangasosia on pitänyt uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tefal paistinpannut kestävät paremmin kuin suomalaiset tai ikean
Saman olen huomannut itsekin. Ostin tuon ikean paljon mainostetun pannun, mutta sehän oli pilalla ihan heti. Perus halpa tefal sen sijaan kestää vuodesta toiseen.
Ostin kolme vuotta sitten Tefalin Titanium Pro paistinpannun ja on todella hyvä käyttää, ei tartu mitään ja helppo pestä puhtaksi. Ehdottomasti tähän asistista pinnoitetuista paistinpannuista paras mitä minulla on ollut. Myös Tefalin ohukkaiden (crepes) ts. lettujen/räiskäleiden paistoon tekemä pannu on erinomainen, sen ostin hieman aiemmin.
Pinnoitetun pannun lisäksi minulla on myös äidiltäni perimä -50 luvulta oleva rautapannu, jossa ei ole valmistajan merkkiä. Siinä on erittäin sileä sisäosa ja käytän sitä varsin paljon kaikkeen sellaiseen mikä ei tartu helposti pannuun. Lisäksi vielä -90 luvulla ostin Ronabin rautapannun, mutta sitä tulee käytettyä vain jos tuo edelinen ei riitä kun tekee enemmän ruokaa kerralla.
Se mitä tuolla aiemmin mainittiin rautapannujen puhdistuksesta, ettei pesukoneeseen on hyvä neuvo. Huuhtaisen itse yleensä rautapannun nopeasti juoksevan veden alla ja laitan sitten takaisin hellalle vettä puolillaan, lämmön käännän toki pois. Jälkilämmöllä irtoaa sekin mitä ei hanan alla irronnut. Sitten vielä hieman myöhemmin toinen pesu kuumalla vedellä nopeasti ja takaisin tyhjänä hellalle kuivumaan. Jos näyttää kuivalta niin pyykäisee tipan öljyä tai muuta suolatonta rasvaa ja pannu on valmis kaappiin seuraavaa kertaa varten.
Minua on alkanut ärsyttää nämä viskoosista/viskoosisekoitteesta tehdyt vaatteet. Naisten vähänkään siistimpiä paitoja ei tunnu löytyvän enää puuvillaisina vaan ovat kalleillakin merkeillä tuota viskoosia. Ja se ei kestä siistinä pesussa millään, osa nyppyyntyy jo ihan ekassa käytössä, jos esim. laukun hihna osuu kankaaseen. Mä haluan mieluummin ne puuvilla-polyesteri-elastaanit takaisin! Ne kesti edes jotain.
Armeijan ylijäämä tavara on kestävää. Rumia, mutta halpaa ja kestävää. Tuunatkaa laukkunne ja vaatteenne niistä, niin kestää vuosikymmeniä
Akryylin keksijä joutaisi vankilaan. Tuskin mikään muu tekokuitu tuottaa yhtä paljon jätettä. Akryylipaita kestää hyvänä ehkä juuri sen verran että saat kuljetettua sen kaupasta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisin sellaisen ikuisen valurautapannun? Meillä on kaksi Ikean valurautapannua, mutta ne eivät todellakaan ole ikuisia. Toisessa on puinen kahva, ja se on kestänyt pari vuotta konepesua mutta tuskin kestää enää ainakaan paria vuotta pitempään. Toisessa on ulkopinnoilla somaa valkeaa pinnoitetta. Edellisessä pannussa tämä pinnoite lohkeili ja alta löytyi ruostetta. Ikeasta sai kyllä samaan hintaan tilalle uuden samanlaisen. Mutta olisi kiva ostaa seuraavaksi sellainen ikuinen yksilö. 🙃
A) Pese pannu käsin.
Nahkan parkitsemiseen käytetään (ympäristölle) myrkyllisiä aineita ja valitettavasti
minunkaan nahkalompakot eivät ole kestäneet 3-4 vuotta pidempään.
Ekoparkittua nahkaa ajattelin kokeilla seuraavaksi tai sitten korkista tehtya lompakkoa.
https://www.corkor.com/collections/cork-wallets
Korkkimetsiä suojellaan nykyisin käyttämällä maltillisesti niiden tarjoamaa korkkia.
Muuten uhkaa metsän raivaus pois palmuöljyplantaasien tieltä.
Sievin kengät ovat suomessa tehtyjä ja kestävät kauan. Mulla ollut jo kolme talvea Sievin talvikengät ja ovat vielä todella hyvässä kunnossa, eli toiset kolme vuotta menee ainakin. Lisäksi ovat lämpimät (kappas, kun nää made in China ei oo tehty Suomen oloihin) ja pohja on tosi hyvä liukkailla. Ulkomaisilla kengillä oon aina liukastellut, vaikkei oiskaan jääkeli, mutta Sievin kengillä voi kävellä normaalisti kelillä kuin kelillä, myös umpijäällä! Suosittelen ehdottomasti:)
MMH kirjoitti:
Nahkan parkitsemiseen käytetään (ympäristölle) myrkyllisiä aineita ja valitettavasti
minunkaan nahkalompakot eivät ole kestäneet 3-4 vuotta pidempään.
Ekoparkittua nahkaa ajattelin kokeilla seuraavaksi tai sitten korkista tehtya lompakkoa.
https://www.corkor.com/collections/cork-wallets
Korkkimetsiä suojellaan nykyisin käyttämällä maltillisesti niiden tarjoamaa korkkia.
Muuten uhkaa metsän raivaus pois palmuöljyplantaasien tieltä.
Unohtui mainita, että tekonahka se vasta myrkyllistä ja luontoa kuormittavaa onkin.
Eipä oikein uskalla suositella mitään. Osa löydöistäni on H&M:stä kymmenen vuoden takaa. Ovat vieläkin hyviä. Mutta nykyään mikään sieltä ostettu ei tunnu kestävän puolta vuotta pidempään, jos sitäkään. Samaa kehitystä kuuluu tapahtuneen kalliimmissakin asioissa. Esim olen lukenut että Dr. Martens -kenkien laatu on laskenut paljon, kun aiemmin niitä pidettiin kestävinä kenkinä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen lopputulokseen, että varmin tapa saada laatua edes jotenkuten kohtuulliseen hintaan on ostaa hyvät materiaalit ja tehdä itse (jos suinkin pystyy). Ompelen nykyään vaatteeni ja kodintekstiilit itse, osaan myös tehdä puutöitä.
Ei pelkästään tavaran, vaan myös ruoan laatu on laskenut. Kun kaikkea pitää saada nopeasti, paljon ja mahdollisimman halvalla, niin laatu, ympäristöarvot ja ihmisoikeudet jää jalkoihin.
Allekirjoitan täysin. Kankaidenkin haussa saa olla tarkkana, että laatu hyvää.
Joku nuorempi ja innokkaampi saisi tehdä blogin aiheesta mitä vaate maksaa ja paljonko säästää vaikka 5 vuoden aikana.
Kerran sain niin hyviä luomuporkkanoita että tokaisin kaupassa, että porkkana maistuu porkkanalta, myyjä nauroi.
Iittalan tuotteet eivät mene rikki helposti...
Itse olen todennut lompakon tarpeettomaksi. Kännykkäkotelossa kulkee pari luottokorttia ja ajokortti. Muista "plussakorteista" sun muista olen luopunut. Säilytän mahdollisia kortteja ja lippuja kotona omassa vanhassa lompakossa, josta otan mukaan jos on tarve, esim. Kelakortti. Sitähän ei tarvitse kuin esim. lääkärissä käydessä, joten miksi raahata joka päivä sitä mukana?
Seteleitä käytän harvoin, ja jos käytän niin taitan ne sievästi sinne kännykkäkoteloon. Muutaman kolikon pidän omassa kolikkopussissa, joka sekin on mukana vain joskus.
Elämää helpottaa joskus pelkkä yksinkertaistaminen eikä vain uuden, laadukkaan tuotteen hankkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisin sellaisen ikuisen valurautapannun? Meillä on kaksi Ikean valurautapannua, mutta ne eivät todellakaan ole ikuisia. Toisessa on puinen kahva, ja se on kestänyt pari vuotta konepesua mutta tuskin kestää enää ainakaan paria vuotta pitempään. Toisessa on ulkopinnoilla somaa valkeaa pinnoitetta. Edellisessä pannussa tämä pinnoite lohkeili ja alta löytyi ruostetta. Ikeasta sai kyllä samaan hintaan tilalle uuden samanlaisen. Mutta olisi kiva ostaa seuraavaksi sellainen ikuinen yksilö. 🙃
EI PUUTA EIKÄ VALURUTAA SAA PANNA TISKIKONEESEEN!!!!
Luepa koneen sekä pannun käyttöohjeet. HUOH.
Valuraudan voi kyllä pestä koneessa, se vaan täytyy aina rasvata ennen käyttöä. Puisia työvälineitä ei tietenkään suositella pestävän koneessa, mutta on tuo omani parin vuoden aikana varmaan 500 kertaa pesty. Haluaisin siksi seuraavan pannun ilman puuosia tai pinnoitteita, koska tiedän niiden olevan se heikoin lenkki.
En kyllä viitsisi pestä paistinpannua käsitiskissä, tiedä vaikka tulisi väsyneenä yhtä ilkeäksi kuin sinä. 🙃 Jos osaat neuvoa ostopaikkaa niin kerro toki.
Kaikki pannut ja kattilat kannattaa aina pestä käsin. Oli sitten valurauta tai pinnoite. Vaikka sanotaan että kestää konepesua, niin kyllä ne kemikaalit sitä pitkässä juoksussa vaurioittaa. Jos haluat pannuille maksimaalisen eliniän, pese ne käsin. Työlästä mutta totta.
Jos koneessa pestenkin kestää ainakin 15 vuotta, niin ihan sama. Mieluummin ostan pari kertaa elämässä uuden pannun, kuin pesen sen vähintään 100 kertaa vuodessa käsin.
Niin, onhan se tiskaaminen niiiin hirveän rankkaa. Miten esiäidit saattoivat mitenkään selvitä, kun piti pannutkin pestä käsin :D. Ei pahalla, mä tiskaan kaiken käsin ja minusta se on ihan kivaa hommaa, jotenkin suorastaan meditatiivista. Säästyy vettä ja pesuaineet on aika kevyttä kamaa konetiskiaineisiin verrattuna ja tietysti säästyy sähköäkin. Eikä tule joskus jätteeksi sitä koneenromua.
Käsitiski kyllä kuluttaa vettä ja energiaa enemmän kuin konepesu. Nykykoneet ovat sellaisia. Mutta paistinpannut tulee AINA pestä käsin. Eikös valurautapannut esim. ime itseensä pesuainejäämät kuten puuastiatkin tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todennut lompakon tarpeettomaksi. Kännykkäkotelossa kulkee pari luottokorttia ja ajokortti. Muista "plussakorteista" sun muista olen luopunut. Säilytän mahdollisia kortteja ja lippuja kotona omassa vanhassa lompakossa, josta otan mukaan jos on tarve, esim. Kelakortti. Sitähän ei tarvitse kuin esim. lääkärissä käydessä, joten miksi raahata joka päivä sitä mukana?
Seteleitä käytän harvoin, ja jos käytän niin taitan ne sievästi sinne kännykkäkoteloon. Muutaman kolikon pidän omassa kolikkopussissa, joka sekin on mukana vain joskus.
Elämää helpottaa joskus pelkkä yksinkertaistaminen eikä vain uuden, laadukkaan tuotteen hankkiminen.
Tämä on erittäin totta! Meillä hajosi tv. Totesimme, ettemme sitä oikeastaan tarvitse ja olimme sittemmin vuosikausia ilman. Kyllästyin kuluviin teflonpannuihin, mutta totesin, että keramiikkapadassa paistaminen onnistuu yhtä hyvin, joten emme vain hankkineet enää uutta. (Lisäksi meillä on valurautapannu, mutta lähes aina tulee käytettyä vain tuota pataa.)
Vierailija kirjoitti:
Whirlpoolin AWE 2156 -pyykkikone. Pyörittänyt pyykit jo vuodesta 2004 ja ei koskaan mitään ongelmaa. Pyykkikoneiden kanssa tuskailevien ongelma on usein se, että kaikki pyykit lingotaan noin miljoonalla kierroksella per minuutti, kun oikeasti se 500 per/min on aivan riittävä.
Täällä AEG, Lavamat (update) -pyykkikone.
Ihan ihme kapistus, pesee, pesee, pesee- vuodesta toiseen hienosti.
Niin kauan ollut taloudessamme (yli 10 v ainakin) ettemme edes muista milloin hommattiin.
Mistä kestävät tuotteet? Kirpputoreilta ja antiikkikaupoista.