Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapset nykyisin huutaa ja kiljuu kerrostalon yhteispihalla?

Vierailija
02.08.2017 |

Asun Arabianrannassa/Hki yhteispihalla, missä asuu ihmisiä omistus-, hitas- ja vuokra-asunnoissa. Ihmettelemme mieheni kanssa/ikää 60), miksi lapset kiljuu ja huutaa tuolla sisäpihalla tarpeitaan? Mistä nykyinen käytäntö on tullut ja milloin? Olemme liikuntaesteisiä molemmat ja jopa oven eteen on tullut esteet ja lappu "varo lapsia"? Haloo, eikös se lasten vartiointi olekaan enää vanhempien vastuulla?

Mutta, alkuperäinen pointtini oli - mistä tämä karjunta ja miksi ei oteta huomioon, että ns. yhteispihassa asuu myös niitä, jotka ei kiljuuntaa kestä ja kaipaavaat rauhaa esim. sairauden vuoksi ja haluaisivat olla ulkosalla, vaikka vain parvekkeella, koska muualle ei pääse.

Yksikin lapsi huutaa kurkku suorana äitiä, välillä varttikin menee - ennenkuin saa kontaktin. Asiansa voi kertoa toiselle, kun menee liki. Eikä huutamalla, niin iso piha ei ole.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa, miten tulet äänettömästi sisään kolmen alle kouluikäisen sisaruksen kanssa? Ei ole kasvatuksen puutteesta kyse. Väsyneet lapset riitelevät esim. siitä kuka pääsee ekana ovesta sisään, kuka painaa hissin nappulaa, joku haluaa portaisiin. Ärsyttävät toisiaan "voitoillaan" ja sitten esim. pienin itkee kovaan ääneen. Oliko sinulla kolmea lasta pienillä ikäeroilla ja onnistuit hoitamaan he sisään äänettömästi? Kerropa salaisuutesi?

Meillä opittiin kunnioittamaan vanhempia ja muita ihmisiä pienestä pitäen, joten kun kerrottiin, että rappukäytävässä ei huudeta tai juosta niin niin ei tehty. Vanhempia uskottiin ja toteltiin, kun käskettiin. Salaisuus on siis kunnioitus vanhempia kohtaan, kyllä lapsen kuuluu totella vanhempaansa vaikka olis miten rasavilli.

Vierailija
22/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma omakotialueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin lapsi 70-luvulla, muista miten aina tuli joku naapurin täti tai talonmies valittamaan jostain mitä teimme tai miten taas melusimme. 

Enkä jaksa uskoa että aina ihan edes syyttä...

Vierailija
24/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennen huudettiin jopa enemmän. 60-luvulla kaikki kuorossa äitiä parvekkeelle. Ei ollut älypuhelimia millä soittaa. Muutenkin lapset vietti enemmän aikaa ulkona eikä sen hiljaisempia olleet.

Aika on kullannut muistot lähes aina, kun on kyse ap:n ikäisestä väestä.

Silloin ei ollut älypuhelimia myöskään äideillä, joten äidit kuulivat, kun lapsi huusi. Eli lapsen ei tarvinnut huutaa 15 minuuttia saadakseen kontaktin äitiinsä. Vaikka äiti olisi ulkona sen lapsen kanssa, hän ei reagoi lapsensa huutoon, koska on niin keskittynyt siihen, mitä hänellä on siellä älypuhelimellaan.

Vierailija
25/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naama norsun ulkosynnyttimillä joka paikassa valittavat ja ilkeilevät keski-ikäiset ja heidän vanhempansa ovat todellakin maanvaiva ainakin Helsingissä. Heille pitäisi olla omat asuinalueensa ja muuri siinä ympärillä, niin saisi ihmiset rauhassa elää ja hengittää.

Vierailija
26/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa, miten tulet äänettömästi sisään kolmen alle kouluikäisen sisaruksen kanssa? Ei ole kasvatuksen puutteesta kyse. Väsyneet lapset riitelevät esim. siitä kuka pääsee ekana ovesta sisään, kuka painaa hissin nappulaa, joku haluaa portaisiin. Ärsyttävät toisiaan "voitoillaan" ja sitten esim. pienin itkee kovaan ääneen. Oliko sinulla kolmea lasta pienillä ikäeroilla ja onnistuit hoitamaan he sisään äänettömästi? Kerropa salaisuutesi?

Ei ole tarviskaan. Älä ota itseesi jonkun mt-potilaan ulinasta.

Vierailija
27/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on siinä, että silloin kun kasvattaa omia lapsia, niin lasten melu on normaalia. Sitten kun on päässyt sen vaiheen yli, niin lasten melu on epänormaalia.

Olen itse nyt siinä vaiheessa, että pikkulasten melu ärsyttää, mutta teinien perseily on normaalia.

Vierailija
28/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero on siinä, että silloin kun kasvattaa omia lapsia, niin lasten melu on normaalia. Sitten kun on päässyt sen vaiheen yli, niin lasten melu on epänormaalia.

Olen itse nyt siinä vaiheessa, että pikkulasten melu ärsyttää, mutta teinien perseily on normaalia.

Tuohon voi lisätä, että kaikkia ärsyttää kyttääjät ja kitisijät.

Vierailija
29/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ne äänet häiritse. Häiritsee kun ne tulevat liian lähelle ikkunaa ja katsovat sisään. Muutaman kerran pelästynyt julmetusti.

Vierailija
30/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat ihmivihaajaluonteisia ja luulevat kaikkien tarkoituksellisesti ärsyttävän itseään. Tai ehkä paremminkin toisten erilaiset tavat ärsyttävät. Sen huomaa esim.kaupassa käyntiä koskevista keskusteluketjuista.

Vierailija
31/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa Ranskassa. Siellä ei käyttäydytä näin kuin täällä.. Lapset puetaankin tyylikkäämmin.

Vierailija
32/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on lapset kiljuneet ulkona leikeissään. Mua ei haittaa yhtään. Enemmän kesäöinä haittaa känniset örveltäjät, jotka palailee baarista kotiin ja möykkäävät ulkona. 

Vierailija
33/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on sen verran totuuden siementä, että ap:n lapsuuden aikaan lapset menivät menojaan pitkin metsiä, rantoja, kyliä ja kaupunkeja. 

Nykyään todella isot lapset huudattavat yhteispihoilla kännyköitään ja huutavat itse. Juurikaan ei näy mitään järjestäynyttä leikkiä, vaan päätöntä sinkoilua kiljumisen säestämänä. 

Ihmiset kieltävät jopa kouluikäisiä poistumasta pihalta. Ja siksi niitä on paljon pihoissa. 

Hyvä kuitenkin, että ulkona ovat ... ei siinä mitään. 

Vierailija
34/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilliset alueet rauhaa rakastaville ja muille ”normaalia elämää” haluaville.

Muuttaisin heti semmoiseen. Lomatkin lapsivapaissa kohteissa.

Vierailija
35/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, kiljuvat lapset ovat rasittavia. Paitsi tietenkin ne omat.

Se, että ns. elämisen äänten tuottaminen on jokaisen perusoikeus, ei tarkoita sitä, että

tätä oikeutta tulisi ehdoin tahdoin testata joka käänteessä.

Naapurien kunnioittaminen on vapaaehtoinen hyve. Kokeilkaa joskus.

Vierailija
36/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkin lapset huusivat pihassa äitiä ikkunaan ja äidit huusivat lapsia syömään. Muuta pois talosta, jossa on umpinainen sisäpiha. Se sen kaiun aiheuttaa ja voimistaa ääntä.

Vierailija
37/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Mutta, alkuperäinen pointtini oli - mistä tämä karjunta ja miksi ei oteta huomioon, että ns. yhteispihassa asuu myös niitä, jotka ei kiljuuntaa kestä ja kaipaavaat rauhaa esim. sairauden vuoksi ja haluaisivat olla ulkosalla, vaikka vain parvekkeella, koska muualle ei pääse...

Asutte kaupungissa runsaslapsisella alueella, mutta ette kestä lasten ääniä. Pitäisiköhän sitä miettiä niitä omia valintoja? 

Vierailija
38/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on sen verran totuuden siementä, että ap:n lapsuuden aikaan lapset menivät menojaan pitkin metsiä, rantoja, kyliä ja kaupunkeja. 

Nykyään todella isot lapset huudattavat yhteispihoilla kännyköitään ja huutavat itse. Juurikaan ei näy mitään järjestäynyttä leikkiä, vaan päätöntä sinkoilua kiljumisen säestämänä. 

Ihmiset kieltävät jopa kouluikäisiä poistumasta pihalta. Ja siksi niitä on paljon pihoissa. 

Hyvä kuitenkin, että ulkona ovat ... ei siinä mitään. 

Tässä meidän pihalla on alle 10- vuotiaita lapsia. Enkä ole heillä puhelimia nähnyt. Leikkivät ihan oikeita leikkejä. Minusta on hauska seurata heidän touhuja. Tänään aamupäivällä opettelivat kärrynpyöriä tekemään, hauskaa oli :).  Ääntä kyllä lähtee, mutta se hiljenee aina klo 20 mennessä. Teinit älypuhelimineen ei tuossa pihalla viihdy, heillä on kyllä omat menot ja jutut jossain muualla. Mutta kai niitä taloja ja pihoja ja lapsia on erilaisia. Tämä mun koti on Helsingin kantakaupungissa, Hekan vuokratalo ja kaiken lisäksi olen vela itse, 51v. 

Vierailija
39/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava muuttoaalto onkin sitten takaisin maalle. Hyvä niin, saavat kirkujat jäädä omiensa pariin.

Vierailija
40/100 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talossa asuu joku 3-5 v kakara, joka tahallaan huutaa AINA kun tulevat äitinsä kanssa huoneesta rappukäytävään, tai kun tulevat ulkoa rappukäytävään. Semmosta tahallista "ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ WÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ", joka helvetin kerta. Muuten on siis hiljaa, tietää että se kaikuu lujaa käytävällä..

Ja mitä sanoo tai tekee äiti? Ei mitään. Joskus olen kuullut että hän pimpottaa muiden ovikelloja.